Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001.

Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001

(2009/C 264/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2009 r.)

Nr pomocy: XA 258/08

Państwo członkowskie: Finlandia

Region: Cała Finlandia z wyjątkiem regionu Wysp Alandzkich

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Maatalouden investointitukijärjestelmä.

Podstawa prawna:

Maatalouden investointituet:

Laki maatalouden rakennetuista (1476/2007)

Tuki elinkeinosuunnitelman laatimiseen (maatalouden investointituen saamisen edellytyksenä on pääsääntöisesti elinkeinosuunnitelman laatiminen):

Maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista annettu laki (1443/2006)

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

Wysokość pomocy na inwestycje w rolnictwie przyznawanej rocznie w formie dotacji wynosi w przybliżeniu 18.000.000 EUR.

Wysokość pomocy na inwestycje w rolnictwie przyznawanej rocznie w formie dopłat do odsetek wynosi w przybliżeniu 105.000.000 EUR, z czego na faktyczną pomoc przypada w przybliżeniu 3.000.000 EUR.

Wysokość przyznawanej rocznie pomocy na przygotowanie biznesplanu wynosi w przybliżeniu 2.000.000 EUR.

Całkowity budżet programu pomocy wynosi około 138.000.000 EUR.

Maksymalna intensywność pomocy:

1) Pomoc na inwestycje w rolnictwie może zostać przyznana w formie dotacji, w formie dopłat do odsetek lub w obu tych formach jednocześnie.

Maksymalna intensywność pomocy na inwestycje w rolnictwie wynosi:

a) 60 % kosztów kwalifikowalnych w przypadku młodych rolników; możliwe jest przyznanie dodatkowej pomocy w wysokości 100 % na pokrycie dodatkowych kosztów wynikających z zastosowania tradycyjnych materiałów niezbędnych do zachowania historycznego charakteru budynków;

b) 50 % kosztów kwalifikowalnych w przypadku pozostałych rolników; możliwe jest przyznanie dodatkowej pomocy w wysokości 100 % na pokrycie dodatkowych kosztów wynikających z zastosowania tradycyjnych materiałów niezbędnych do zachowania historycznego charakteru budynków;

c) 75 % kosztów kwalifikowalnych, jeżeli inwestycja pociąga za sobą dodatkowe koszty związane z ochroną i poprawą stanu środowiska, poprawą warunków higieny w przedsiębiorstwach zajmujących się hodowlą zwierząt lub poprawą dobrostanu zwierząt gospodarskich; pomoc w podwyższonej wysokości może zostać przyznana tylko na inwestycje, których celem jest przekroczenie obowiązujących wspólnotowych wymagań minimalnych, lub inwestycje realizowane celem zastosowania się do niedawno wprowadzonych wymagań minimalnych, musi być ograniczona wyłącznie do niezbędnych, kwalifikowalnych kosztów dodatkowych i nie może zostać przyznana na inwestycje, których celem jest zwiększenie zdolności produkcyjnych;

d) 100 % kosztów rzeczywistych poniesionych w związku z inwestycjami infrastrukturalnymi lub innymi inwestycjami, mającymi na celu zachowanie nieprodukcyjnych obiektów dziedzictwa kulturalnego znajdujących się na terenie gospodarstw rolnych, takich jak obiekty archeologiczne lub historyczne; pomoc może zostać przyznana w wysokości nieprzekraczającej 75 % kosztów rzeczywistych poniesionych w związku z inwestycjami infrastrukturalnymi lub innymi inwestycjami, mającymi na celu zachowanie znajdujących się na terenie gospodarstw rolnych obiektów dziedzictwa kulturalnego związanych ze środkami produkcji, na przykład budynków gospodarczych, pod warunkiem że inwestycja nie powoduje zwiększenia zdolności produkcyjnych;

e) 10 % kosztów kwalifikowalnych inwestycji związanych z zakupem gruntów.

Maksymalna kwota pomocy przyznanej jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 400.000 EUR w każdym okresie trzech lat podatkowych lub 500.000 EUR, jeżeli przedsiębiorstwo znajduje się na obszarze o niekorzystnych warunkach gospodarowania lub obszarze, o którym mowa w art. 36 lit. a) ppkt (i), (ii) lub (iii) rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, wyznaczonym przez państwa członkowskie zgodnie z art. 50 i 94 wspomnianego rozporządzenia.

2) Pomoc na przygotowanie biznesplanu przyznawana jest w formie dotacji. Maksymalna intensywność pomocy wynosi 100 %. Pomoc przeznaczona jest na pokrycie należności za usługi doradcze, przyznawana jest w formie rzeczowej za pośrednictwem usług dotowanych i nie obejmuje bezpośrednich wypłat pieniężnych dla producentów. Jest to pomoc techniczna, o której mowa w art. 15 ust. 2 lit. c) rozporządzenia.

Pomoc w ramach programu można przyznawać do dnia 31 grudnia 2013 r. Pomoc w formie dotacji wypłacana będzie najpóźniej do roku 2017, a pomoc w formie dopłat do odsetek - najpóźniej do roku 2035.

Data realizacji: Pomoc w ramach programu może być przyznawana począwszy od dnia 11 sierpnia 2008 r.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Decyzje o przyznaniu pomocy w ramach programu podejmować można do dnia 31 grudnia 2013 r.

Cel pomocy:

Podstawowym celem programu jest pomoc dla gospodarstw rolnych zgodnie z art. 1. Celem jest poprawa warunków funkcjonowania rolnictwa i zwiększenie jego konkurencyjności poprzez wspieranie wydajności i jakości produkcji rolnej przy poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju.

Program pomocy jest zgodny z warunkami określonymi w art. 4, 5 i 15 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 i z określoną w tych artykułach wysokością kosztów kwalifikowalnych.

Sektor(-y) gospodarki:

Program pomocy na inwestycje dotyczy inwestycji w podstawową produkcję rolną.

Wsparcie obejmuje także usługi doradcze związane z przygotowaniem biznesplanu.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Pomoc na inwestycje w rolnictwie w ramach programu przyznawana jest przez piętnaście regionalnych ośrodków zatrudnienia i rozwoju zawodowego (fin. TE-keskus) na podlegającym każdemu z nich obszarze.

Lapin TE-keskus

Ruokasenkatu 2

FI-96200 Rovaniemi

SUOMI/FINLAND

Pohjois-Pohjanmaan TE-keskus

Viestikatu 1

FI-90100 Oulu

SUOMI/FINLAND

Kainuun TE-keskus

Kalliokatu 4

FI-87100 Kajaani

SUOMI/FINLAND

Pohjanmaan TE-keskus

Hovioikeudenpuistikko 19 A

FI-65101 Vaasa

SUOMI/FINLAND

Etelä-Pohjanmaan TE-keskus

Huhtalantie 2

FI-60220 Seinäjoki

SUOMI/FINLAND

Keski-Suomen TE-keskus

Cygnaeuksenkatu 1

FI-40101 Jyväskylä

SUOMI/FINLAND

Pohjois-Savon TE-keskus

Käsityökatu 41

FI-70100 Kuopio

SUOMI/FINLAND

Pohjois-Karjalan TE-keskus

Kauppakatu 40 B

FI-80100 Joensuu

SUOMI/FINLAND

Etelä-Savon TE-keskus

Mikonkatu 3 ja 5

FI-50100 Mikkeli

SUOMI/FINLAND

Hämeen TE-keskus

Rauhankatu 10

FI-15110 Lahti

SUOMI/FINLAND

Pirkanmaan TE-keskus

Kauppakatu 4

FI-33100 Tampere

SUOMI/FINLAND

Satakunnan TE-keskus

PL 266

FI-28100 Pori

SUOMI/FINLAND

Varsinais-Suomen TE-keskus

Ratapihankatu 36

FI-20100 Turku

SUOMI/FINLAND

Kaakkois-Suomen TE-keskus

Salpausselänkatu 22

PL 1041

FI-45100 Kouvola

SUOMI/FINLAND

Uudenmaan TE-keskus

Maistraatinportti 2

FI-00240 Helsinki

SUOMI/FINLAND

Adres internetowy:

Zasady i warunki programu pomocy znajdują się na następujących stronach internetowych:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071476 oraz http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2008/20080299

Inne informacje: Program pomocy ma zastosowanie do pomocy na inwestycje w rolnictwie, która nie kwalifikuje się do programu rozwoju obszarów wiejskich Finlandii kontynentalnej na lata 2007-2013 ani do krajowego programu pomocy dla Finlandii Południowej (w związku z art. 141). Decyzje dotyczące tych dwóch programów zostały już przyjęte przez Komisję (C(2007) 3779 oraz C(2008) 696).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.264.17

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001.
Data aktu: 06/11/2009
Data ogłoszenia: 06/11/2009