Sprawozdawca: Republika Czeska
(2009/C 227/09)
(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2009 r.)
1. Komitet Doradczy podziela stanowisko Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację przedsiębiorstw w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw).
2. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że jurysdykcja Komisji została ustalona na mocy decyzji z dnia 16 maja 2008 r. wydanej na podstawie art. 22 ust. 3 zgodnie z wnioskami o przejęcie sprawy złożonymi przez organy ds. ochrony konkurencji w Hiszpanii i w Niemczech na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
3. Komitet Doradczy podziela stanowisko Komisji, że do celów dokonania oceny omawianej koncentracji właściwe rynki produktowe to:
a) rynek technicznego kwasu benzoesowego w postaci stałej;
b) rynek benzoesanu sodu jako rynek odrębny od rynku sorbatów, pozostawiając jednocześnie bez rozstrzygnięcia, czy benzoesan potasu i benzoesan wapnia są częścią tego samego rynku;
c) rynek plastyfikatorów dibenzoesanowych.
4. Większość członków Komitetu Doradczego zgadza się z Komisją, że do celów dokonania oceny omawianej koncentracji:
a) właściwy geograficzny rynek technicznego kwasu benzoesowego w postaci stałej obejmuje EOG;
b) zakres właściwego geograficznego rynku benzoesanu sodu można pozostawić bez rozstrzygnięcia;
c) właściwy geograficzny rynek plastyfikatorów dibenzoesanowych obejmuje EOG.
5. Komitet Doradczy podziela stanowisko Komisji, że proponowana koncentracja wywołałaby jednostronne skutki na rynku technicznego kwasu benzoesowego w postaci stałej obejmującym całe EOG, które prowadziłyby do znacznego ograniczenia skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub na istotnej części tego rynku.
6. Komitet Doradczy podziela stanowisko Komisji, że proponowana koncentracja nie wywoła jednostronnych skutków na rynku benzoesanu sodu, niezależnie od jego definicji geograficznej, w rezultacie których doszłoby do znacznego ograniczenia skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub na istotnej części tego rynku.
7. Komitet Doradczy podziela stanowisko Komisji, że proponowana koncentracja nie wywoła skoordynowanych skutków na rynku benzoesanu sodu, w rezultacie których doszłoby do znacznego ograniczenia skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub na istotnej części tego rynku.
8. Komitet Doradczy podziela stanowisko Komisji, że przedsiębiorstwo powstałe w wyniku połączenia będzie miało ograniczoną zdolność do zamykania konkurentom dostępu do rynku niższego szczebla plastyfikatorów dibenzoesanowych obejmującego całe EOG i nie będzie do tego skłonne, oraz że, w rezultacie, proponowana koncentracja nie będzie miała negatywnego wpływu na rynek niższego szczebla.
9. Komitet Doradczy podziela stanowisko Komisji, że zobowiązania przedstawione przez strony, tj. wycofanie się z całej produkcji płynnego kwasu benzoesowego, jak również dwóch produktów pochodnych (kwasu benzoesowego w postaci stałej i benzoesanu sodu) są wystarczające, aby usunąć obawy dotyczące konkurencji wynikające z koncentracji na rynku technicznego kwasu benzoesowego w postaci stałej obejmującym całe EOG.
Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
10. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że - pod warunkiem dotrzymania zobowiązań przedstawionych przez strony - planowana transakcja nie utrudnia znacząco skutecznej konkurencji na obszarze wspólnego rynku lub znacznej jego części, w szczególności w wyniku stworzenia lub wzmocnienia pozycji dominującej, w rozumieniu art. 2 ust. 2, art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, oraz że planowaną koncentrację można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
11. Komitet Doradczy zaleca publikację swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.227.20 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.5153 - Arsenal/DSP - Sprawozdawca: Republika Czeska. |
| Data aktu: | 08/12/2008 |
| Data ogłoszenia: | 22/09/2009 |