(Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Urzędu Nadzoru EFTA nr 177/02/COL z dnia 30 października 2002 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 80 z 27.3.2003, s. 27)
(2009/C 138/07)
(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 2009 r.)
Projekt decyzji przedstawionej Urzędowi Nadzoru EFTA na mocy art. 9 rozdziału II protokołu 4 do Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (zwanego dalej "porozumieniem o nadzorze i Trybunale") dotyczy porozumienia zawartego pomiędzy Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt ("LKW") a Telecom Liechtenstein AG w dniu 11 lipca 2006 r., mającego na celu restrukturyzację rynków telekomunikacyjnych w Liechtensteinie.
W dniu 1 grudnia 2006 r. Urząd Nadzoru EFTA otrzymał skargę skierowaną przeciwko Telecom Liechtenstein, LKW i Księstwu Liechtensteinu zawierającą zarzut naruszenia art. 53 i 59 Porozumienia EOG.
W dniu 23 listopada 2007 r. Dyrekcja ds. Konkurencji i Pomocy Państwa w Urzędzie Nadzoru EFTA wyraziła swoje zastrzeżenia wobec Stron porozumienia, iż niektóre jego elementy wydają się naruszać art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG i jest mało prawdopodobne, by kwalifikowały się do indywidualnego zwolnienia.
Pismami z dnia 5 grudnia i 13 grudnia 2007 r. LKW i Telecom Liechtenstein poinformowały, że chcą zaproponować zobowiązania w celu usunięcia zastrzeżeń wyrażonych przez Dyrekcję ds. Konkurencji i Pomocy Państwa.
W dniu 19 grudnia 2007 r. Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 2 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale i przekazał Stronom swoją wstępną ocenę zgodnie z art. 9 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale. Wstępna ocena Urzędu Nadzoru EFTA stwierdzała, że niektóre elementy przedmiotowego porozumienia wydają się naruszać art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG i jest mało prawdopodobne, by kwalifikowały się do indywidualnego zwolnienia.
W dniu 28 lutego 2008 r. LKW i Telecom Liechtenstein przedłożyły Urzędowi Nadzoru EFTA propozycje zobowiązań, będące odpowiedzią na wstępną ocenę z dnia 19 grudnia 2007 r.
W dniu 15 maja 2008 r. Urząd Nadzoru EFTA opublikował obwieszczenie w Dzienniku Urzędowym na podstawie art. 27 ust. 4 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, zapraszając zainteresowane podmioty trzecie do składania uwag dotyczących zaproponowanych zobowiązań, do dnia 16 czerwca 2008 r.(1).
W odpowiedzi na powyższe obwieszczenie Urząd Nadzoru EFTA otrzymał w czerwcu 2008 r. uwagi od podmiotów trzecich i skarżącego.
W dniu 23 czerwca i 26 czerwca 2008 r. Urząd przekazał Stronom komentarze otrzymane w odpowiedzi na obwieszczenie, w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności.
Treść uwag otrzymanych od podmiotów trzecich w odpowiedzi na publikację obwieszczenia nie skłoniła Urzędu Nadzoru EFTA do ponownego rozważenia swoich zastrzeżeń.
W związku z tym Urząd Nadzoru EFTA doszedł do wniosku, że w świetle zaproponowanych zobowiązań i po przeprowadzeniu oceny uwag podmiotów trzecich i skarżącego, a także bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, zobowiązania są wystarczające w kontekście zastrzeżeń zawartych we wstępnej ocenie Urzędu i nie ma już podstaw do podjęcia dalszych działań.
W decyzji na podstawie art. 9 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale nie stwierdzono naruszenia reguł konkurencji, lecz Strony zgadzają się podjąć działania naprawcze w odpowiedzi na zastrzeżenia zawarte we wstępnej ocenie Urzędu Nadzoru EFTA. W postępowaniu obie strony pragną uprościć wymogi administracyjne i prawne, które stanowią nieodłączny element pełnego postępowania wyjaśniającego w sprawie rzekomego naruszenia reguł konkurencji.
Ani strony, ani osoby trzecie nie zgłosiły do mnie w ramach tego postępowania żadnych zapytań ani uwag.
W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela, dnia 21 sierpnia 2008 r.
Per Andreas BJØRGAN
______
(1) Dz.U. C 118 z 15.5.2008, s. 31 oraz Suplement EOG nr 28 z 15.5.2008, s. 4.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.138.5 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie 61291 - Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt i Telecom Liechtenstein AG. |
| Data aktu: | 21/08/2008 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/2009 |