Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 42/07 (ex N 428/06) - Reforma sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc państwa C 42/07 (ex N 428/06) - Reforma sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 9/08)

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2008 r.)

Pismem z dnia 10 października 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Francję o swojej decyzji wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres:

Commission européenne

Direction générale de l'energie et des transports

Direction A "Affaires générales"

DM 28, 6/109

B-1049 Bruxelles/Brussel

Faks: (32-2) 296 14 01

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony przedkładające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. OPIS ŚRODKÓW POMOCY

W dniu 29 czerwca 2006 r. władze francuskie powiadomiły o reformie sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP.

W dniu 1 stycznia 2006 r. Francja stworzyła niezależny fundusz emerytalny dla pracowników RATP(1) (zwany dalej: CAR). CAR ma status instytucji zabezpieczeń społecznych, posiada osobowość prawną oraz niezależność prawną i finansową w stosunku do RATP. CAR podlega kodeksowi zabezpieczeń społecznych obowiązkowemu dla wszystkich niezależnych funduszy emerytalnych.

W chwili stworzenia CAR stała się jedyną instytucją prawną wypłacającą emerytury dla pracowników etatowych objętych statutem; dotychczas tę funkcje spełniała RATP. RATP i jej pracownicy płacą swoje składki bezpośrednio do CAR. Począwszy od dnia 1 stycznia 2006 r. wysokość składek została dostosowana do poziomu składek podlegających ogólnym przepisom prawa(2).

W 2007 r. Francja przewiduje dostosowanie systemu emerytalnego RATP do systemów emerytalnych podlegających ogólnym przepisom prawa. Projekt ten rozróżnia dwa rodzaje praw emerytalnych:

prawa zwane podstawowymi, które odpowiadają prawom systemu emerytalnego podlegającego ogólnym przepisom prawa (ogólny system zabezpieczeń społecznych(3) i obowiązkowe systemy uzupełniające(4)), w zamian za płacenie składek przewidzianych ogólnymi przepisami prawa, wymaganych od pracodawcy i pracownika,

prawa "specjalne" właściwe dla specjalnego systemu emerytalnego RATP, które wykraczają poza prawa normalnie wynikające z systemów emerytalnych podlegających ogólnym przepisom prawa (system ogólny i systemy uzupełniające). Zatem prawa "specjalne" to różnica pomiędzy prawami do emerytury dla pracowników RATP a częścią odpowiadającą podstawowym prawom do emerytury.

Źródła finansowania emerytury z tytułu tych dwóch praw są odrębne. W odniesieniu do praw podstawowych ustalone zostało, że w zamian za zawarcie umów finansowych między CAR a systemami emerytalnymi podlegającymi ogólnym przepisom prawa (system ogólny i systemy uzupełniające), na mocy których RATP i jej pracownicy płacą składki emerytalne podlegające ogólnym przepisom prawa, do systemu ogólnego i systemów uzupełniających należą podstawowe prawa emerytalne.

Struktura demograficzna przedsiębiorstwa RATP jest gorsza niż struktura demograficzna przeciętnego przedsiębiorstwa francuskiego objętego systemem emerytalnym podlegającym ogólnym przepisom prawa. Aby podpisanie umów pomiędzy CAR a systemem emerytalnym podlegającym ogólnym przepisom prawa nie zakłóciło równowagi tego ostatniego, rząd francuski przewiduje wniesienie nadzwyczajnych, ostatecznych wkładów ryczałtowych (zwanych dalej: wyrównaniami), które zostaną wpłacone na rzecz trzech funduszy zarządzających systemami podlegającymi ogólnym przepisom prawa, tak aby zapewnić neutralność finansową przejścia na te systemy. Wyrównania te odpowiadają przyszłemu deficytowi, który pojawi się w systemie podlegającym ogólnym przepisom prawa, wskutek niekorzystnej struktury demograficznej RATP.

W obecnej chwili rząd szacuje, że przedmiotowe wyrównania będą następujące:

– wyrównanie wniesione na rzecz CNAV (Caisse nationale d'assurance vieillesse - Krajowego Funduszu Ubezpieczeń Emerytalnych), który zarządza ogólnym systemem zabezpieczeń społecznych, wynoszące około (od 400 do 800 mln EUR)(*),

– wyrównanie wniesione na rzecz podlegających ogólnym przepisom prawa emerytalnych systemów uzupełniających AGIRC-ARRCO, mające formę udziału w zasobach technicznych tych systemów i wynoszące około (od 80 do 300 mln EUR).

2. OCENA

Komisja wyraża wątpliwości, czy finansowanie przedmiotowych wyrównań przez państwo francuskie oraz finansowanie praw specjalnych systemu emerytalnego RATP przez państwo za pośrednictwem CAR nie stanowi pomocy państwa, ponieważ wydaje się, że pozwala to przedsiębiorstwu RATP uniknąć finansowania obciążenia, które normalnie byłoby finansowane z budżetu przedsiębiorstwa.

Jeżeli przedmiotowe dwa środki lub przynajmniej jeden z nich stanowią pomoc państwa, rodzi się pytanie, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu. W przeszłości Komisja akceptowała podobnego rodzaju pomoc, jeśli przyczyniała się ona do rzeczywistego otwarcia rynku oraz jeśli finansowanie specjalnych praw emerytalnych nabytych w okresie poprzedzającym otwarcie rynku wpływało na konkurencyjność zainteresowanych przedsiębiorstw po otwarciu rynku na konkurencję.

Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy finansowanie praw specjalnych spełnia kryteria określone w jej poprzednich decyzjach. Wątpliwości Komisji dotyczą czterech następujących kwestii:

– Przyszłe rozporządzenie PSO przewiduje otwarcie rynku transportu publicznego, które ma być rozłożone w czasie. Artykuł 8 ust. 3 tego rozporządzenia pozwala przedsiębiorstwom transportu publicznego w regionie Ile de France na zachowanie wyłącznych praw przez okres 30 lat po dniu wejścia w życie wspomnianego rozporządzenia. Wobec tego Komisja wątpi, czy będzie miało miejsce faktyczne i skuteczne otwarcie rynku, towarzyszące reformie systemów emerytalnych.

– Finansowanie przez państwo specjalnych praw emerytalnych nie ogranicza się do praw nabytych przed reformą, ale obejmuje również prawa, jakie nabędą pracownicy statutowi po reformie.

– Finansowanie przez państwo praw specjalnych nie ogranicza się również do praw nabytych przed otwarciem rynku transportu publicznego na mocy przepisów wspólnotowych, ale dotyczy także pracowników statutowych, którzy zostaną zatrudnieni po całkowitym otwarciu przedmiotowego rynku.

– Na obecnym etapie nie jest jasne, co czeka pracowników statutowych RATP, jeżeli, w wyniku przetargu, przedsiębiorstwo to straciłoby obsługiwane linie w regionie paryskim na rzecz konkurentów. Nie jest również jasne, czy przedsiębiorstwa konkurujące z RATP będą zmuszone do utrzymania praw specjalnych przysługujących pracownikom statutowym, czy też będą mogły je uchylić po upływie okresu przejściowego. Komisja wzywa Francję i zainteresowane strony trzecie do przesłania jej analizy omawianych kwestii.

______

(1) Dekrety nr 2005-1635 do 2005-1637 z dnia 26 grudnia 2005 r.

(2) Dekret 2005-1638 z dnia 26 grudnia 2005 r. ustalający poziomy składek na fundusz emerytalny przedsiębiorstwa Régie autonome des transports parisiens.

(3)Caisse nationale d'assurance vieillesse des travailleurs salariés (Krajowy fundusz ubezpieczeń emerytalnych pracowników etatowych - CNAV-TS); przepływy pieniędzy zarządzane są przez Agence centrale des organismes de sécurité sociale (Centralną Agencję Instytucji Zabezpieczeń Społecznych-ACOSS).

(4) Instytucje uzupełniających ubezpieczeń emerytalnych podlegające tytułowi II księgi IX Kodeksu zabezpieczeń społecznych (AGIRC-ARRCO).

(*) Informacje poufne.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.9.13

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 42/07 (ex N 428/06) - Reforma sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 15/01/2008
Data ogłoszenia: 15/01/2008