Skarga wniesiona w dniu 9 stycznia 2008 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Finlandii(Sprawa C-10/08)
(2008/C 79/29)
(Dz.U.UE C z dnia 29 marca 2008 r.)
Język postępowania: fiński
Strony
Strona skarżąca: Komisja Wspólnot Europejskich (przedstawiciele: I. Koskinen i D. Triantafyllou)
Strona pozwana: Republika Finlandii
Żądania strony skarżącej
– stwierdzenie, że Republika Finlandii nie wywiązała się ze zobowiązań wynikających z art. 90 WE, ponieważ utrzymała w mocy § 5 Autoverolaki (ustawy o podatku od pojazdów samochodowych) i § 102 ust. 1 pkt 4 Arvonlisä-verolaki (ustawy o podatku od wartości dodanej), zgodnie z którymi w ramach podatku od pojazdów samochodowych stosuje ona w odniesieniu do pojazdów młodszych niż trzy miesiące taką samą wartość do celów podatkowych jak pojazdów nowych, a w odniesieniu do pojazdów młodszych niż sześć miesięcy skalę, zgodnie z którą wartość pojazdu, w przypadkach gdy na rynku fińskim nie są dostępne pojazdy tego samego rodzaju, zmniejsza się o 0,8 % miesięcznie, ani zobowiązań wynikających z art. 17 ust. 1 i 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG(1), obecnie art. 167 i 168 dyrektywy Rady 2006/112/WE(2), gdyż Finlandia zezwala na odliczenie podatku zgodnie z § 5 Autoverolaki od podatku VAT podlegającego zapłacie od sprzedaży;
– obciążenie Republiki Finlandii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Ponieważ importer pojazdu podlega w Finlandii opodatkowaniu podatkiem VAT, to zgodnie z § 5 Autoverolaki jest on zobowiązany do zapłaty organom celnym podatku VAT od podatku od pojazdów samochodowych. Jednakże, ponieważ zgodnie z § 102 ust. 1 pkt 4 Arvonlisäverolaki może on dokonać odliczenia podatku VAT od sprzedaży, na wartość pojazdu nie składa się podatek VAT od podatku od pojazdów samochodowych. Odliczony podatek VAT od podatku od pojazdów samochodowych nie obciąża konsumenta. Gdy osoba fizyczna po raz pierwszy dokonuje rejestracji pojazdu w Finlandii, jest ona zobowiązana do zapłaty organom celnym podatku VAT od podatku od pojazdów samochodowych, lecz nie może dokonać jego odliczenia. System ten, który wprowadza rozróżnienie między sprzedażą w ramach opodatkowanej działalność gospodarczej podatnika VAT na różnych etapach obrotu oraz nabyciem przez konsumenta końcowego dokonanym w innym państwie członkowskim, oznacza, że podatek VAT od podatku od pojazdów samochodowych, który pobierany jest od pojazdu nabytego przez osobę fizyczną w innym państwie członkowskim i zarejestrowanego po raz pierwszy w Finlandii, będzie prawdopodobnie wyższy niż pozostały podatek VAT od podatku od pojazdów samochodowych pobierany od wartości takiego samego, zarejestrowanego już w Finlandii pojazdu używanego, jeśli podmiot podlegający opodatkowaniu podatkiem od pojazdów samochodowych podlega jednocześnie podatkowi VAT, a pojazd został sprzedany w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej, bowiem w tym ostatnim przypadku - ze względu na odliczenie w pełnej wysokości - wartość pojazdu nie zawiera podatku VAT od podatku od pojazdów samochodowych, i narusza art. 90 traktatu WE.
Trybunał w wyroku w sprawie C-101/00 Siilin stwierdził, że podatek VAT od podatku od pojazdów samochodowych nie jest podatkiem VAT w rozumieniu szóstej dyrektywy. Ustanowione w fińskiej Arvonlisäverolaki prawo odliczenia podatku VAT od podatku od pojazdów samochodowych w ramach opodatkowanej działalności gospodarczej od podatku VAT narusza szóstą dyrektywę 77/388/EWG, zgodnie z którą, od podatku VAT można odliczyć wyłącznie podatek VAT.
Zgodnie z fińską Autoverolaki wartość pojazdów, które były używane przez okres krótszy niż trzy miesiące, nie ulega zmniejszeniu, lecz są one opodatkowane jak nowe pojazdy. Wartość pojazdu zaczyna się jednak natychmiast zmniejszać od momentu sprzedaży lub rozpoczęcia używania. Okoliczność, że pojazd używany młodszy niż trzy miesiące jest opodatkowany od takiej samej wartości jak pojazdy nowe narusza art. 90 WE. Również przewidziana w Autoverolaki regulacja, zgodnie z którą do używanych pojazdów mających od trzech do sześciu miesięcy stosowana jest skala według której wartość pojazdu w przypadkach gdy na rynku fińskim nie są dostępne pojazdy tego samego rodzaju ulega zmniejszeniu o 0,8 % miesięcznie narusza art. 90 WE, bowiem ta liniowa, wynosząca 0,8 % miesięcznie skala zmniejszania wartości nie gwarantuje, że pobrany podatek nie przekroczy w żadnym razie pozostałego podatku, który zawarty jest w zarejestrowanych już w Finlandii pojazdach.
______
(1) Szósta dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, Dz.U. L 145, str. 1.
(2) Dz.U. L 347, str. 1.