Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/38.173 - Łączna sprzedaż praw medialnych do transmisji FA Premier League.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/38.173 - Łączna sprzedaż praw medialnych do transmisji FA Premier League

(Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji -

Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2008/C 7/09)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2008 r.)

Projekt decyzji przedłożony Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 dotyczy sprzedaży praw medialnych do rozgrywek piłki nożnej angielskiej ekstraklasy English Premier League. Sprzedaży praw medialnych dokonuje Football Association Premier League Ltd (FAPL) w imieniu klubów będących członkami Premier League.

Dnia 23 czerwca 2001 r. Komisja wszczęła z urzędu postępowanie wyjaśniające w sprawie przeprowadzonej przez FAPL łącznej sprzedaży praw medialnych do rozgrywek piłkarskich Premier League. Dnia 21 czerwca 2002 r. FAPL zgłosiła, zgodnie z art. 2 i 4 rozporządzenia nr 17/62 (stanowiącego w tym czasie prawo właściwe), część zasad i uregulowań obowiązujących przy łącznej sprzedaży praw medialnych do meczów piłkarskich Premier League, starając się o uzyskanie atestu negatywnego lub, w przypadku jego nieudzielenia, o indywidualne wyłączenie na mocy art. 81 ust. 3 Traktatu WE.

W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wystosowanym do FAPL dnia 17 grudnia 2002 r. Komisja wyraziła wątpliwości co do zgodności zawartych przez kluby piłkarskie Premier League horyzontalnych uzgodnień dotyczących łącznej sprzedaży z art. 81 ust. 1 Traktatu WE i stwierdziła, że poczynione uzgodnienia nie spełniają kryteriów określonych w art. 81 ust. 3 Traktatu WE.

Na potrzeby niniejszej decyzji uznaje się obecnie, że przywołane tu pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną fazę rozpatrywania sprawy w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

Dnia 18 marca 2003 r. FAPL przedstawiła oficjalną odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, zaprzeczając jakoby zawarte uzgodnienia ograniczały konkurencję i rezygnując z przysługującego jej prawa do złożenia ustnych wyjaśnień. Do udziału w postępowaniu dopuszczono osoby trzecie, które wykazały, że rozpatrywana sprawa dotyczy ich w wystarczającym stopniu. W następstwie dyskusji ze służbami Komisji FAPL przedłożyła do grudnia 2003 r. tymczasowe propozycje zobowiązań.

Dnia 30 kwietnia 2004 r. Komisja, na podstawie art. 19 ust. 3 rozporządzenia nr 17/62, opublikowała w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich zawiadomienie, wzywając zainteresowane przedsiębiorstwa do przedstawienia uwag dotyczących wspomnianych propozycji. W odpowiedzi na to wezwanie otrzymano szereg uwag, które w większości nie potwierdziły skuteczności zobowiązań zaproponowanych przez FAPL.

Z uwagi na fakt, że od dnia 1 maja 2004 r. zastosowanie ma rozporządzenie (WE) nr 1/2003, wniosek złożony przez FAPL utracił ważność zgodnie z art. 34 tego rozporządzenia, ale podjęte kroki proceduralne zachowały skutek dla zastosowania rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

Po zgłoszeniu przez osoby trzecie uwag odnośnie do zawiadomienia wydanego na podstawie art. 19 ust. 3 rozporządzenia nr 17/62 Komisja i FAPL odbyły kolejne rozmowy, w wyniku których FAPL przedłożyła skorygowaną propozycję zobowiązań w listopadzie 2005 r.

Komisja doszła obecnie do wniosku, że w świetle zobowiązań zaproponowanych przez FAPL w odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń oraz zmian wprowadzonych do tych zobowiązań w celu uwzględnienia odnośnych uwag zgłoszonych przez przedsiębiorstwa trzecie, bez uszczerbku dla przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, nie istnieją już podstawy do podejmowania działań.

W decyzji na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nie stwierdzono naruszenia wspólnotowych reguł konkurencji, ale strony wyraziły zgodę na zastosowanie środków zaradczych w odpowiedzi na zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy. W postępowaniu obydwie strony wyrażają gotowość do uproszczenia wymogów administracyjnych i prawnych, które stanowią nieodłączny element pełnego postępowania wyjaśniającego w sprawie podejrzenia naruszenia reguł konkurencji. Dlatego w kilku decyzjach przyjętych już przez kolegium(1) uznano, że wymóg należytego przebiegu postępowania jest spełniony, jeśli strony poinformują Komisję, że otrzymały wystarczający dostęp do informacji uznawanych przez nie za konieczne do zaproponowania zobowiązań uwzględniających zastrzeżenia wyrażone przez Komisję.

W omawianej sprawie przyjęto taki sam sposób postępowania, przy czym FAPL przedstawiła Komisji oświadczenie w tej kwestii w dniu 2 marca 2006 r.

W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia ustnych wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela dnia 14 marca 2006 r.

Karen WILLIAMS

______

(1) Patrz: decyzja z 22 czerwca 2005 r. COMP/39.116 - Coca-Cola oraz decyzja z 19 stycznia 2005 r. COMP/37.214 - DFB.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.7.16

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/38.173 - Łączna sprzedaż praw medialnych do transmisji FA Premier League.
Data aktu: 14/03/2006
Data ogłoszenia: 12/01/2008