Skarga wniesiona w dniu 7 grudnia 2007 r. - YKK i in. przeciwko Komisji(Sprawa T-448/07)
(2008/C 51/83)
Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2008 r.)
Strony
Strona skarżąca: YKK Corp. (Tokio, Japonia), YKK Holding Europe BV (Sneek, Niderlandy), YKK Stocko Fasteners GmbH (Wuppertal, Niemcy) (przedstawiciele: adwokaci H. Kaneko i C. Vennemann)
Strona pozwana: Komisja Wspólnot Europejskich
Żądania strony skarżącej
– stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji w zakresie dotyczącym skarżących;
– w konsekwencji, uchylenie grzywien nałożonych na każdą ze skarżących;
– tytułem żądania ewentualnego stwierdzenie nieważności art. 2 zaskarżonej decyzji w zakresie dotyczącym skarżących, a przynajmniej uchylenie lub obniżenie grzywien nałożonych na każdą ze skarżących;
– obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Skarżące wnoszą o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2007) 4257 wersja ostateczna z dnia 19 września 2007 r. w sprawie COMP/E-1/39.168 - PO/Galanteria z metali i tworzyw sztucznych: Zapięcia, w której Komisja stwierdziła, że skarżące wraz z innymi przedsiębiorstwami naruszyły art. 81 WE poprzez:
– uzgadnianie skoordynowanych podwyżek cen i wymianę poufnych informacji dotyczących cen oraz wprowadzania w życie podwyżek cen w ramach współpracy "Bâle, Wuppertal i Amsterdam";
– ustalanie cen, nadzorowanie podwyżek cen i podział klientów w ramach dwustronnej współpracy z Prym Fashion oraz
– wyminę informacji dotyczących cen, prowadząc dyskusje co do cen i uzgadniając metodę ustalania cen minimalnych w ramach trójstronnej współpracy z Coats i Prym.
Na poparcie ich skargi skarżące podnoszą, że zastosowany ich względem współczynnik odstraszania w wysokości 1,25 jest sprzeczny z zasadą proporcjonalności.
W odniesieniu do współpracy "Bâle, Wuppertal i Amsterdam" skarżące podnoszą, że w przypadku YKK Stocko Fasteners Komisja błędnie zastosowała art. 23 ust. 2 rozporządzenia nr 1/2003(1), według którego grzywna, jaką można nałożyć na dane przedsiębiorstwo, nie może przekraczać 10 % łącznego obrotu zrealizowanego przez nie w poprzednim roku obrotowym.
Ponadto, podwyżka w wysokości 1,25 z tytułu odstraszania zdaniem skarżących nie jest uzasadniona w odniesieniu do okresu przed nabyciem YKK Stocko Fasteners przez YKK Holding Europe.
Skarżące utrzymują, że Komisja niesłusznie uznała, iż dwustronna współpraca między Prym Fashion i skarżącymi YKK Stocko Fasteners oraz YKK Corp. Miała wymiar światowy.
W odniesieniu do trójstronnej współpracy między Coats, Prym i skarżącą YKK Holding Europe, skarżące twierdzą, że:
– Komisja nie udowodniła w wystarczający pod względem prawnym sposób, że dyskusje w sprawie harmonizacji cen toczące się w czasie pięciu spotkań dotyczących zamków błyskawicznych w 1998 r. i 1999 r. stanowiły porozumienie lub uzgodnioną praktykę naruszające art. 81 WE;
– w przypadku gdyby dyskusje w sprawie harmonizacji cen toczące się w czasie pięciu spotkań dotyczących zamków błyskawicznych w 1998 r. i 1999 r. stanowiły naruszenie art. 81 WE, należałoby przyznać skarżącym obniżkę grzywny z tytułu współpracy podjętej przez nie z Komisją, zgodnie z systemem łagodzenia sankcji przez Komisję;
– wspomniane dyskusje nie wystarczają do uzasadnienia uznania naruszenia za "bardzo poważne";
– grzywna nałożona przez Komisję jest nieproporcjonalna w porównaniu do charakteru ewentualnie popełnionego naruszenia oraz
– Komisja nie uwzględniła wpływu takiego naruszenia na rynek wspólnotowy.
______
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 traktatu (Dz.U. 2003, L 1, str. 1).