POMOC PAŃSTWA - GRECJAPomoc państwa C 61/07 (ex NN 71/07) - Pomoc państwa dla Olympic Airways Services i Olympic Airlines
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 50/07)
(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2008 r.)
Pismem z dnia 19 grudnia 2007 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Energy and Transport
Directorate A, General Affairs
DM 28, 6/109
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 41 04
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może zwrócić się z pisemnym wnioskiem o potraktowanie informacji dotyczących jej tożsamości jako poufnych, podając powody uzasadniające taki wniosek.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKA POMOCY
Niniejsza sprawa dotyczy szeregu przepływów i transferów finansowych, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie, iż stanowią pomoc państwa w zakresie finansowania i działalności Olympic Airways Services SA oraz Olympic Airlines SA.
– Potencjalna pomoc państwa dla Olympic Airways Services SA poprzez umorzenie długów: Republika Grecka mogła przyznać bezpodstawną i niezgodną z prawem pomoc państwa dla tej spółki poprzez stałe umarzanie zobowiązań Olympic Airways z tytułu podatków i ubezpieczeń społecznych, począwszy od grudnia 2004 r.
– Potencjalna pomoc państwa dla Olympic Airways Services SA wynikająca z wyroków arbitrażowych: Republika Grecka mogła przyznać bezpodstawną i niezgodną z prawem pomoc państwa dla Olympic Airways Services w związku z płatnościami dokonanymi w następstwie szeregu decyzji arbitrażowych. Decyzje te są wynikiem szeregu roszczeń o odszkodowanie skierowanych wobec państwa przez tę spółkę.
– Potencjalna pomoc państwa dla Olympic Airlines SA: Republika Grecka mogła przyznać bezpodstawną i niezgodną z prawem pomoc państwa poprzez płatności przeznaczone na dzierżawę statków powietrznych oraz poprzez nieegzekwowanie długów (w tym zobowiązań z tytułu podatków i ubezpieczeń społecznych) od tej zadłużonej spółki będącej własnością państwa, począwszy od maja 2005 r.
– Potencjalna pomoc państwa dla Olympic Airways Services SA oraz Olympic Airlines poprzez szczególną ochronę przed wierzycielami: ochrona ta oznacza, że żaden prywatny wierzyciel, w Grecji ani za granicą, nie może wobec żadnej z tych dwóch spółek podejmować działań prawnych ani stosować środków egzekucji indywidualnej bądź zbiorowej (w tym środków zapobiegawczych i nakazów sądowych). Taka ochrona prawna nie została przyznana żadnemu innemu podmiotowi w Grecji i dotyczy wyłącznie tych podmiotów.
OCENA ŚRODKA POMOCY
Domniemana pomoc państwa udzielona Olympic Airways Services poprzez umarzenie tej spółce zobowiązań z tytułu podatków i ubezpieczeń społecznych, począwszy od grudnia 2004 r., oznacza przyznanie zasobów państwa jednemu z przedsiębiorstw konkurującemu z innymi przedsiębiorstwami i jako takie stanowi pomoc państwa.
Podobnie domniemane zwolnienia z należnych płatności z tytułu dzierżawy statków powietrznych i nieegzekwowanie długów wobec państwa (w tym zobowiązań z tytułu podatków i ubezpieczeń społecznych) na korzyść Olympic Airlines, począwszy od maja 2005 r., obejmuje zasoby państwa i stanowi pomoc państwa.
Szczególna ochrona przed wierzycielami przyznana obu spółkom przypomina ochronę przed upadłością. W związku z tym należy zauważyć, że, zgodnie z ustalonym orzecznictwem(1), w sytuacjach, gdy państwo członkowskie wprowadziło na korzyść jakiegoś przedsiębiorstwa system odstępstw od przepisów prawa powszechnego dotyczących niewypłacalności, system taki należy uznać za pomoc państwa, jeżeli ustanowiono, że przedsiębiorstwu temu pozwala się na kontynuowanie działalności w okolicznościach, w których nie pozwolono by mu na to w przypadku zastosowania przepisów prawa powszechnego dotyczących niewypłacalności, lub jeżeli otrzymało ono dalsze korzyści od państwa. Wygląda na to, że sytuacja taka miała miejsce w niniejszej sprawie.
W odniesieniu do wyroków arbitrażowych Komisja nie jest w stanie, na obecnym etapie postępowania wyjaśniającego oraz w oparciu o informacje, którymi dysponuje, rozstrzygnąć, czy kwoty przyznane przez zespół arbitrażowy stanowią faktyczną rekompensatę za szkody poniesione przez Olympic Airways Services oraz czy nie zostały one zawyżone, stanowiąc tym samym pomoc państwa.
ZGODNOŚĆ POMOCY
Jeżeli chodzi o domniemane finansowanie publiczne przyznane Olympic Airways Services poprzez umorzenie długów (w tym podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne), szczególną ochronę przed wierzycielami oraz wyroki arbitrażowe, Komisja ma poważne wątpliwości, czy którykolwiek z tych środków można uznać za zgodny z zasadami wspólnego rynku, ponieważ nie wydaje się mieć tu zastosowania żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa.
Podobnie, jeżeli chodzi o domniemane finansowanie publiczne przyznane Olympic Airlines poprzez umorzenie długów (w tym podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne), redukcję płatności z tytułu dzierżawy statków powietrznych oraz szczególną ochronę przed wierzycielami, Komisja ma poważne wątpliwości, czy którykolwiek z tych środków można uznać za zgodny z zasadami wspólnego rynku, ponieważ nie wydaje się mieć tu zastosowania żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 beneficjenci wszelkiej pomocy przyznanej niezgodnie z prawem mogą zostać zobowiązani do jej zwrotu.
______
(1) Sprawa C-295/97, Industrie Aeronautiche e Meccaniche Rinaldo Piaggio SpA przeciwko International Factors Italia SpA (Ifitalia).
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
grafika