Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 61/07 (ex NN 71/07) - Pomoc państwa dla Olympic Airways Services i Olympic Airlines - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 61/07 (ex NN 71/07) - Pomoc państwa dla Olympic Airways Services i Olympic Airlines

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 50/07)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2008 r.)

Pismem z dnia 19 grudnia 2007 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A, General Affairs

DM 28, 6/109

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może zwrócić się z pisemnym wnioskiem o potraktowanie informacji dotyczących jej tożsamości jako poufnych, podając powody uzasadniające taki wniosek.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY

Niniejsza sprawa dotyczy szeregu przepływów i transferów finansowych, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie, iż stanowią pomoc państwa w zakresie finansowania i działalności Olympic Airways Services SA oraz Olympic Airlines SA.

Potencjalna pomoc państwa dla Olympic Airways Services SA poprzez umorzenie długów: Republika Grecka mogła przyznać bezpodstawną i niezgodną z prawem pomoc państwa dla tej spółki poprzez stałe umarzanie zobowiązań Olympic Airways z tytułu podatków i ubezpieczeń społecznych, począwszy od grudnia 2004 r.

Potencjalna pomoc państwa dla Olympic Airways Services SA wynikająca z wyroków arbitrażowych: Republika Grecka mogła przyznać bezpodstawną i niezgodną z prawem pomoc państwa dla Olympic Airways Services w związku z płatnościami dokonanymi w następstwie szeregu decyzji arbitrażowych. Decyzje te są wynikiem szeregu roszczeń o odszkodowanie skierowanych wobec państwa przez tę spółkę.

Potencjalna pomoc państwa dla Olympic Airlines SA: Republika Grecka mogła przyznać bezpodstawną i niezgodną z prawem pomoc państwa poprzez płatności przeznaczone na dzierżawę statków powietrznych oraz poprzez nieegzekwowanie długów (w tym zobowiązań z tytułu podatków i ubezpieczeń społecznych) od tej zadłużonej spółki będącej własnością państwa, począwszy od maja 2005 r.

Potencjalna pomoc państwa dla Olympic Airways Services SA oraz Olympic Airlines poprzez szczególną ochronę przed wierzycielami: ochrona ta oznacza, że żaden prywatny wierzyciel, w Grecji ani za granicą, nie może wobec żadnej z tych dwóch spółek podejmować działań prawnych ani stosować środków egzekucji indywidualnej bądź zbiorowej (w tym środków zapobiegawczych i nakazów sądowych). Taka ochrona prawna nie została przyznana żadnemu innemu podmiotowi w Grecji i dotyczy wyłącznie tych podmiotów.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Domniemana pomoc państwa udzielona Olympic Airways Services poprzez umarzenie tej spółce zobowiązań z tytułu podatków i ubezpieczeń społecznych, począwszy od grudnia 2004 r., oznacza przyznanie zasobów państwa jednemu z przedsiębiorstw konkurującemu z innymi przedsiębiorstwami i jako takie stanowi pomoc państwa.

Podobnie domniemane zwolnienia z należnych płatności z tytułu dzierżawy statków powietrznych i nieegzekwowanie długów wobec państwa (w tym zobowiązań z tytułu podatków i ubezpieczeń społecznych) na korzyść Olympic Airlines, począwszy od maja 2005 r., obejmuje zasoby państwa i stanowi pomoc państwa.

Szczególna ochrona przed wierzycielami przyznana obu spółkom przypomina ochronę przed upadłością. W związku z tym należy zauważyć, że, zgodnie z ustalonym orzecznictwem(1), w sytuacjach, gdy państwo członkowskie wprowadziło na korzyść jakiegoś przedsiębiorstwa system odstępstw od przepisów prawa powszechnego dotyczących niewypłacalności, system taki należy uznać za pomoc państwa, jeżeli ustanowiono, że przedsiębiorstwu temu pozwala się na kontynuowanie działalności w okolicznościach, w których nie pozwolono by mu na to w przypadku zastosowania przepisów prawa powszechnego dotyczących niewypłacalności, lub jeżeli otrzymało ono dalsze korzyści od państwa. Wygląda na to, że sytuacja taka miała miejsce w niniejszej sprawie.

W odniesieniu do wyroków arbitrażowych Komisja nie jest w stanie, na obecnym etapie postępowania wyjaśniającego oraz w oparciu o informacje, którymi dysponuje, rozstrzygnąć, czy kwoty przyznane przez zespół arbitrażowy stanowią faktyczną rekompensatę za szkody poniesione przez Olympic Airways Services oraz czy nie zostały one zawyżone, stanowiąc tym samym pomoc państwa.

ZGODNOŚĆ POMOCY

Jeżeli chodzi o domniemane finansowanie publiczne przyznane Olympic Airways Services poprzez umorzenie długów (w tym podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne), szczególną ochronę przed wierzycielami oraz wyroki arbitrażowe, Komisja ma poważne wątpliwości, czy którykolwiek z tych środków można uznać za zgodny z zasadami wspólnego rynku, ponieważ nie wydaje się mieć tu zastosowania żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa.

Podobnie, jeżeli chodzi o domniemane finansowanie publiczne przyznane Olympic Airlines poprzez umorzenie długów (w tym podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne), redukcję płatności z tytułu dzierżawy statków powietrznych oraz szczególną ochronę przed wierzycielami, Komisja ma poważne wątpliwości, czy którykolwiek z tych środków można uznać za zgodny z zasadami wspólnego rynku, ponieważ nie wydaje się mieć tu zastosowania żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 beneficjenci wszelkiej pomocy przyznanej niezgodnie z prawem mogą zostać zobowiązani do jej zwrotu.

______

(1) Sprawa C-295/97, Industrie Aeronautiche e Meccaniche Rinaldo Piaggio SpA przeciwko International Factors Italia SpA (Ifitalia).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.50.13

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 61/07 (ex NN 71/07) - Pomoc państwa dla Olympic Airways Services i Olympic Airlines - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 23/02/2008
Data ogłoszenia: 23/02/2008