(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 50/01)
(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2008 r.)
1. POWIADOMIENIE WYSTOSOWANE PRZEZ WŁADZE KRÓLESTWA SZWECJI
Artykuł 2 ust. 1 dyrektywy 94/9/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem stanowi, że państwa członkowskie podejmą wszelkie właściwe środki, aby urządzenia, systemy ochronne i urządzenia zabezpieczające, sterujące i regulacyjne, do których znajduje zastosowanie niniejsza dyrektywa, były wprowadzane do obrotu i oddawane do użytku tylko jeżeli są właściwie zainstalowane, utrzymywane i użytkowane zgodnie z ich przeznaczeniem, nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa osób, a także, w odpowiednim przypadku, zwierząt domowych lub mienia.
Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy stanowi, że w przypadku gdy państwo członkowskie ustali, że urządzenia, systemy ochronne lub urządzenia zabezpieczające, sterujące i regulacyjne, oznakowane znakiem zgodności CE i użytkowane zgodnie z ich zamierzonym przeznaczeniem, mogą zagrażać bezpieczeństwu osób a także, w odpowiednim przypadku, zwierząt domowych lub mienia, podejmuje ono wszelkie właściwe środki mające na celu wycofanie takich urządzeń lub systemów ochronnych z obrotu, zakaz wprowadzania ich do obrotu, oddawania do użytku lub eksploatacji albo ograniczenie swobodnego przepływu tych produktów. Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia Komisję o każdym takim środku, podając uzasadnienie swojej decyzji.
Dnia 26 marca 2007 r. władze Szwecji oficjalnie poinformowały Komisję Europejską o środku polegającym na zakazie wprowadzania do obrotu oraz nakazie wycofania z obrotu dławika uszczelniającego, noszącego znak towarowy MCT Brattberg, model RGSFB, wyprodukowanego przez MCT Brattberg AB, S-371 92 Karlskrona.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, stwierdza, czy uznaje podjęty środek za uzasadniony, czy też nie. Jeżeli środek zostanie uznany za uzasadniony, Komisja powiadamia o tym państwa członkowskie, tak aby mogły one podjąć wszystkie stosowne środki w odniesieniu do przedmiotowego urządzenia lub systemu ochronnego, zgodnie z ich zobowiązaniami wynikającymi z art. 2 ust. 1.
2. UZASADNIENIE WŁADZ SZWECJI
Podstawą środków zastosowanych przez władze Szwecji było niespełnianie przez produkt istotnych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, określonych w załączniku II do dyrektywy ATEX 94/9/WE, wynikające z niewłaściwego stosowania wymogów następujących zharmonizowanych norm europejskich, o których mowa w certyfikacie badania typu WE:
– EN 50018:2000 + A1:2002 Urządzenia elektryczne używane w przestrzeniach zagrożonych wybuchem - Osłony ognioszczelne "d":
Braki techniczne: niespełnienie wymogu próby szczelności (ppkt. C.3.1.1 normy, istotne wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, ppkt. 1.2.9. załącznika II do dyrektywy).
Dławik nie przeszedł próby szczelności przeprowadzanej na badanej próbce, trzymanej przez 2 minuty pod ciśnieniem wynoszącym 30 barów:
– pod ciśnieniem poniżej 0,5 bara nastąpił niewielki wyciek,
– pod ciśnieniem wynoszącym 1 bar nastąpiły wycieki z kilku miejsc, natomiast pod ciśnieniem wynoszącym 2 bary - z wielu miejsc,
– pod ciśnieniem wynoszącym 3 bary moduły uszczelniające wlotu kablowego zaczęły wysuwać się z ramy, po czym ostatecznie wyskoczyły w ciągu 5 sekund.
Braki administracyjne: certyfikat (ppkt. 13.1 normy).
Brak określenia typów i wariantów dławików uszczelniających; dławik posiada certyfikat jako "urządzenie" zamiast jako Ex część.
– EN 50014:1997 + A1:1999 + A2:1999 Urządzenia elektryczne używane w przestrzeniach zagrożonych wybuchem - Wymagania ogólne:
Braki administracyjne: instrukcja obsługi (pkt. 27 normy, istotne wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, ppkt. 1.0.6 załącznika II do dyrektywy).
Brak ponownego zestawienia oznakowania; niejasności dotyczące certyfikowanych typów i wariantów (które spośród dławików objęte są certyfikatem), czas osadzenia (czas stosowany w przypadku dławików certyfikowanych) oraz dławiki certyfikowane stosowane w przewodach (dopuszczalność stosowania dławików certyfikowanych w przewodach); dokument, o którym mowa w certyfikacie ("Nomenclature of drilled module") nie został odnaleziony w instrukcji obsługi.
3. OPINIA KOMISJI
Dnia 27 marca 2007 r. Komisja skierowała do producenta - MCT Brattberg AB - oraz do jednostki notyfikowanej, która wydała certyfikat badania typu WE - LCIE Fontenay-aux-Roses - pismo z prośbą o przedstawienie uwag na temat środka zastosowanego przez władze Szwecji.
W piśmie z dnia 14 maja 2007 r. LCIE Fontenay-aux-Roses zakwestionowała braki administracyjne wykryte przez władze Szwecji stwierdzając, że nie były one "poważne". Do pisma dołączone zostało pismo od producenta, MCT Brattberg, zawierające wypowiedzenie umowy z LCIE i wezwanie do wycofania certyfikatu.
Dnia 31 sierpnia 2007 r. władze Szwecji przekazały Komisji pismo z dnia 8 lutego 2007 r., skierowane do nich przez producenta, MCT Brattberg, w którym stwierdzono, co następuje: "Certyfikat wystawiony przez LCIE został wycofany ze wszystkich naszych spółek córek i od wszystkich przedstawicieli. Aktualnie nie sprzedajemy żadnego wyposażenia posiadającego akredytację ATEX. Wszystkie urządzenia posiadające oznakowanie ATEX zostały wycofane i odseparowane w ramach naszego systemu zapewnienia jakości".
W świetle dostępnej dokumentacji, uwag zainteresowanych stron oraz środków zastosowanych przez producenta, Komisja uważa, że produkt, do którego odnoszą się środki ograniczające, nie spełnia istotnych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa powyżej. Niezgodności te, w szczególności braki techniczne, stanowią poważne niebezpieczeństwo dla osób używających przedmiotowy produkt.
Po przeprowadzeniu wymaganej procedury Komisja uznaje zatem, że środki zastosowane przez władze Szwecji są uzasadnione.
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 lutego 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günter VERHEUGEN | |
| Wiceprzewodniczący |
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.50.1 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w zastosowaniu art. 7 dyrektywy 94/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Szwecji zakazu dotyczącego dławika uszczelniającego noszącego znak towarowy "MCT Brattberg - RGSFB" - ATEX SE-01-07. |
| Data aktu: | 21/02/2008 |
| Data ogłoszenia: | 23/02/2008 |