Estońska krajowa procedura przyznawania ograniczonych praw przewozowych.

Estońska krajowa procedura przyznawania ograniczonych praw przewozowych

(2008/C 316/05)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2008 r.)

Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi Komisja Europejska publikuje poniższą krajową procedurę podziału praw przewozowych, które są ograniczone na mocy umów o komunikacji lotniczej z krajami trzecimi, pomiędzy kwalifikujących się przewoźników Wspólnoty

Rozporządzenie ministra

Tallin, 31 października 2008 r. nr 97

Procedura podziału praw przewozowych

Niniejsze rozporządzenie przyjmuje się zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, s. 193-196) oraz art. 63 ust. 1 ustawy rządu Republiki Estońskiej.

§ 1. Zakres

1. Niniejsza procedura podziału praw przewozowych stanowi wykonanie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.

2. Prawo przewozowe oznacza prawo dostępu przewoźnika lotniczego do rynku, na którym prawo to określa uzgodnione warunki fizyczne i geograficzne odnoszące się do tego, kto może wykonywać przewozy lotnicze, lub co może być przewożone na danej trasie, lub na części tej trasy.

3. Niniejsza procedura ma zastosowanie w przypadkach, gdy przynajmniej jeden z poniższych warunków został uwzględniony w umowie dwustronnej zawartej pomiędzy Estonią a krajem trzecim:

1) ograniczona liczba praw przewozowych w zakresie regularnych i nieregularnych połączeń lotniczych, które to prawa są niewystarczające, aby zaspokoić zapotrzebowanie ze strony wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych;

2) ograniczenie liczby przewoźników lotniczych, którzy mogą zostać wyznaczeni do obsługi regularnych lub nieregularnych połączeń lotniczych, w przypadku, gdy liczba ta jest mniejsza niż liczba przewoźników lotniczych zainteresowanych obsługą tych połączeń.

4. Niniejsza procedura ma zastosowanie do przewoźników lotniczych Wspólnoty, którzy posiadają koncesję zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2407/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie przyznawania licencji przewoźnikom lotniczym (Dz.U. L 240 z 24.8.1992, s. 1-7).

§ 2. Informacje i wyrażenie zainteresowania

1. Następujące informacje są publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Gospodarczych i Komunikacji (www.mkm.ee):

1) tekst niniejszej procedury podziału praw przewozowych oraz informacje dotyczące terminu, w którym prawa te zostaną przydzielone;

2) zestawienie praw przewozowych dla połączeń regularnych i czarterowych na trasach pomiędzy Republiką Estońską a krajami trzecimi;

3) informacje na temat planowanych negocjacji w sprawie połączeń lotniczych pomiędzy Republiką Estońską a krajami trzecimi;

4) informacje dotyczące uruchomienia procedury podziału praw przewozowych i terminu składania wniosków;

5) wszystkie otrzymane wnioski w sprawie praw przewozowych oraz związana z nimi korespondencja, z zastrzeżeniem zachowania tajemnicy handlowej w uzasadnionych przypadkach;

6) projekt decyzji w sprawie podziału praw przewozowych;

7) decyzje w sprawie podziału praw przewozowych;

8) decyzje dotyczące skarg złożonych w związku z decyzjami w sprawie podziału praw przewozowych.

2. Przewoźnicy lotniczy Wspólnoty zainteresowani obsługą połączeń lotniczych na trasach z ograniczonymi prawami przewozowymi lub na trasach pomiędzy Republiką Estońską a krajami trzecimi, z którymi Republika Estońska zawarła umowy o komunikacji lotniczej, mogą w każdej chwili zawiadomić Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji o swoich planach i wnioskach. Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji uwzględnia te zawiadomienia przygotowując negocjacje z krajami trzecimi dotyczące komunikacji lotniczej.

§ 3. Uruchomienie procedury podziału praw przewozowych

1. Procedura podziału praw przewozowych uruchamiana jest na polecenie Ministra Spraw Gospodarczych i Komunikacji. Procedura może zostać uruchomiona także na wniosek przewoźnika lotniczego Wspólnoty.

2. Informacja o uruchomieniu procedury podziału praw przewozowych publikowana jest na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Gospodarczych i Komunikacji, a ponadto do wszystkich przewoźników lotniczych Wspólnoty, którzy wyrazili zainteresowanie obsługą połączeń lotniczych na przedmiotowych trasach, oraz do wszystkich przewoźników lotniczych Wspólnoty posiadających siedzibę w Republice Estońskiej przesyłane jest zawiadomienie.

§ 4. Składanie wniosków i dotyczące ich wymogi

1. Wnioski składane przez przewoźników lotniczych ubiegających się o istniejące prawa przewozowe muszą być sporządzone w języku estońskim lub angielskim i złożone w terminie ustalonym przez Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji.

2. Wniosek przewoźnika lotniczego o przyznanie istniejących praw przewozowych musi zawierać przynajmniej następujące informacje:

1) kopię koncesji przewoźnika lotniczego;

2) biznes plan przewoźnika lotniczego dotyczący obsługi trasy (tras), w odniesieniu do której(-ych) stara się on o przyznanie praw przewozowych. Biznes plan musi zawierać informacje dotyczące planowanych dni obsługi tras i rozkładu lotów, a także typ, konfigurację i znaki rejestracyjne statków powietrznych, które będą eksploatowane;

3) informacje dotyczące planowanej polityki taryfowej na przedmiotowej trasie wraz z cenami biletów z podziałem na sezony i różne kategorie cenowe (np. klasa ekonomiczna i klasa biznes), prognozy ruchu lotniczego, szacowanych kosztów operacyjnych i przychodów oraz ewentualnych porozumień marketingowych z innymi przewoźnikami lotniczymi;

4) dane dotyczące dostępności usług dla konsumentów i obsługi klienta (tzn. opis sieci sprzedaży biletów i obsługi internetowej);

5) informacje i dokumenty dotyczące technicznych i finansowych możliwości zapewnienia obsługi planowanych przez przewoźnika lotniczego połączeń oraz ich kontynuowania w przyszłości (tzn. certyfikaty zdatności do lotu, sprawozdania za ostatnie trzy lata obrachunkowe; przewoźnicy, których działalność trwa krócej niż trzy lata, muszą przedłożyć wszystkie dostępne sprawozdania roczne oraz dołączyć biznes plan).

3. Oprócz postanowień pkt 4 ppkt 2 wnioskodawca może także przedstawić inne informacje, które uzna za konieczne i istotne w rozumieniu pkt. 5.

4. Jeśli przewoźnik lotniczy nie przedstawi wszystkich informacji wymienionych w pkt. 4 ppkt 2, Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji ustala dla wnioskodawcy ostateczny termin przedstawienia brakujących informacji.

§ 5. Ocena wniosków

1. Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji ocenia wszystkie wnioski złożone przez przewoźników lotniczych w sprawie podziału istniejących praw przewozowych. Ocena wniosków uwzględnia przede wszystkim następujące czynniki:

1) wskaźniki obrazujące jakość usług w trakcie obsługi trasy, takie jak typ i konfigurację eksploatowanych statków powietrznych, połączenia regularne i nieregularne, transport osób i towarów, eksploatacja własnych statków powietrznych lub statków powietrznych w leasingu z załogą i obsługą techniczną lub wspólna eksploatacja połączeń, ruch bezpośredni lub tranzytowy, okres czasu, częstotliwość i powiązania oferowanych połączeń, a także opis współpracy z innymi przewoźnikami lotniczymi, jeśli dotyczy;

2) relację jakości do ceny oferowanych konsumentom usług;

3) dostępność usług dla konsumentów oraz działalność obsługi klienta (sieć sprzedaży biletów, obsługa internetowa, itp.);

4) techniczne i finansowe możliwości zapewnienia obsługi planowanych przez przewoźnika lotniczego połączeń oraz ich kontynuowania w przyszłości;

5) dane ekonomiczne dotyczące złożonego wniosku, prognozy popytu, istniejących porozumień, itp.;

6) proponowany termin uruchomienia połączeń i okres czasu, w jakim będą oferowane;

7) ewentualna poprawa funkcjonowania sieci transportu regionalnego.

2. W trakcie selekcji preferowane będą wnioski, które:

1) są najbardziej korzystne z punktu widzenia interesu konsumenta;

2) odpowiadają potrzebom społecznym lub promować rozwój rynku poprzez otwarcie nowych tras lub rozbudowę istniejących połączeń;

3) proponują najniższy poziom taryf odpowiedni do poziomu świadczonych usług;

4) są korzystne z ekonomicznego punktu widzenia, w optymalny sposób wykorzystując prawa przewozowe;

5) promują konkurencję pomiędzy przewoźnikami lotniczymi;

6) gwarantują poziom bezpieczeństwa i ochrony wymagany przepisami prawa;

7) promują ochronę środowiska naturalnego;

8) promują ogólny rozwój transportu lotniczego, handlu i turystyki we Wspólnocie;

9) promują rozwój regionalny.

3. Do celów oceny wniosków Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji może skonsultować się z ekspertami.

§ 6. Proces decyzyjny

1. Po otrzymaniu wszystkich wniosków Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji sporządza sprawozdanie z oceny i na jego podstawie przyjmuje odpowiednią decyzję. Projekt decyzji musi zawierać informacje podane w ppkt 3. Projekt decyzji publikowany jest na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Gospodarczych i Komunikacji.

2. W ciągu 20 dni roboczych od opublikowania projektu decyzji wnioskodawcy mogą zgłosić do niego uwagi i przedstawić dodatkowe dokumenty oraz informacje, które uznają za istotne.

3. Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji podejmuje decyzję w sprawie podziału praw przewozowych w ciągu trzech miesięcy od dnia uruchomienia procedury, a decyzja jest przesyłana wszystkim wnioskodawcom. Decyzja musi zawierać rzeczowe informacje, analizę korzyści dla konsumenta i ocenę wpływu na strukturę rynku i konkurencję, podstawę prawną i uzasadnienie decyzji, a także informacje o możliwości, miejscu, terminie i sposobie złożenia odwołania.

§ 7. Okres ważności i przeniesienie przyznanych praw przewozowych

1. Ograniczone prawa przewozowe mogą być przyznane na maksymalnie trzy lata zgodnie z decyzją o uruchomieniu procedury podziału praw przewozowych.

2. Przyznane prawa przewozowe nie mogą być przenoszone na osoby trzecie bez zgody Ministerstwa Spraw Gospodarczych i Komunikacji.

§ 8. Monitorowanie

Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji sprawdza, czy przyznane prawa przewozowe są wykorzystywane w pełni i zgodnie z warunkami przyznanej koncesji, warunkami podanymi we wniosku przedłożonym przez przewoźnika lotniczego i pozostałymi obowiązującymi wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.

§ 9. Ponowne przyznanie praw przewozowych

1. Po wysłuchaniu opinii przewoźnika lotniczego, któremu przyznano prawa przewozowe, Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji ponownie uruchamia procedurę podziału praw przewozowych, jeżeli:

1) przewoźnik lotniczy, któremu przyznano prawa przewozowe nie rozpoczął obsługi połączeń do końca sezonu lotniczego następującego po sezonie lotniczym, w którym prawa przewozowe zostały przyznane, chyba że opóźnienie spowodowane jest wyjątkowymi okolicznościami pozostającymi poza kontrolą przewoźnika lotniczego; lub

2) ograniczone prawa przewozowe nie zostały wykorzystane lub nie były wykorzystywane w pełni przez okres sześciu miesięcy, chyba że przewoźnik lotniczy udowodni, że przerwa spowodowana była wyjątkowymi okolicznościami pozostającymi poza kontrolą przewoźnika; lub

3) przewoźnik lotniczy, któremu przyznano prawa przewozowe, nie spełnia warunków podanych w koncesji; lub

4) w trakcie obsługi połączeń nie zostały wypełnione obowiązki określone w stosownych przepisach, w odpowiednich umowach lub porozumieniach dwustronnych, lub w innych przepisach międzynarodowych; lub

5) przewoźnik lotniczy nie spełnia warunków podanych w swoim wniosku o przyznanie praw przewozowych oraz jeśli Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji stwierdzi, że w związku z tym prawa te powinny były zostać przyznane innemu wspólnotowemu przewoźnikowi lotniczemu biorącemu udział w procedurze; lub

6) przewoźnik lotniczy poinformował Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Komunikacji o tym, że nie zamierza kontynuować obsługi połączenia; lub

7) koncesja przewoźnika lotniczego straciła ważność; lub

8) inny wspólnotowy przewoźnik lotniczy kwestionuje przyznane prawa przewozowe, które jego zdaniem nie są odpowiednio wykorzystywane, w trzy lata po ich przyznaniu, oraz jeśli wstępna ocena ze strony Ministerstwa Spraw Gospodarczych i Komunikacji sugeruje, że ów kwestionujący prawa przewoźnik byłby w stanie zaoferować obsługę na poziomie zdecydowanie wyższym niż aktualnie oferowany poziom obsługi.

§ 10. Istniejące prawa przewozowe

Ograniczone prawa przewozowe przyznane przed wejściem w życie niniejszej procedury zachowują swoją ważność przez okres trzech lat od wejścia w życie niniejszej procedury.

Juhan PARTS Marika PRISKE
Minister Sekretarz generalny

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.316.13

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Estońska krajowa procedura przyznawania ograniczonych praw przewozowych.
Data aktu: 11/12/2008
Data ogłoszenia: 11/12/2008