dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji
(2008/C 311/12)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)
WSTĘP
1. Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (zwana dalej "Agencją") jest byłą Agencją Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii (IEEA). Jej mandat i czas jego obowiązywania zostały zmienione decyzją Komisji 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r.(1) zmieniającą decyzję 2004/20/WE z dnia 23 grudnia 2003 r.(2). Agencję ustanowiono na ograniczony okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2004 r. i - wedle obecnego stanu - kończący się dnia 31 grudnia 2015 r. Agencja zarządza działaniami Wspólnoty w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacji oraz zrównoważonego transportu towarów.
2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r.(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2007 r.(4) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(5) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:
| Wiarygodność rozliczeń |
| Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach. |
| Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
| Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe. |
| Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. |
UWAGI
7. Ostateczny budżet Agencji na 2007 r. wyniósł 6,9 mln euro w porównaniu z 5,2 mln euro przyznanymi IEEA w budżecie na rok poprzedni. Prawie 90 % budżetu (6,2 mln euro) zostało przyznane na zobowiązania, jednak 2,1 mln euro zostało przeniesione. Znaczna część tych przeniesień dotyczyła dostaw towarów lub usług, przewidzianych w znacznym stopniu do realizacji w 2008 r. Powyższa sytuacja stanowi naruszenie zasady jednoroczności. Ponadto kwoty przeniesień zostały zawyżone o 0,3 mln euro.
8. W związku z rozszerzeniem kompetencji Agencji jej budżet początkowy był modyfikowany dwa razy w ciągu roku(6). Agencja dopiero dnia 4 stycznia 2008 r. opublikowała oba budżety korygujące w Dzienniku Urzędowym. Zmienione dane nie zostały opublikowane osobno dla każdego budżetu korygującego. Powyższa sytuacja stanowi naruszenie zasady przejrzystości.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 24 i 25 września 2008 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
| Prezes |
______
(1) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.
(2) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 85.
(3) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 5.
(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 18 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 3 lipca 2008 r.
(5) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(6) Pierwszy budżet korygujący został przyjęty przez Komitet Sterujący dnia 12 lipca 2007 r., drugi - dnia 17 października 2007 r. Pierwszy budżet korygujący został uchwalony po decyzji o zwiększeniu budżetu początkowego z 4,563 mln euro do 9,910 mln euro. Drugi, październikowy budżet korygujący, miał na celu zredukowanie budżetu do 6,937 mln euro.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela)
Tabela 2
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007
Tabela 3
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006
Tabela 4
Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (Bruksela) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.
ODPOWIEDZI AGENCJI WYKONAWCZEJ DS. KONKURENCYJNOŚCI I INNOWACJI
7. Zgodnie z zeszłorocznym zaleceniem Trybunału, EACI dokonała przeglądu wszystkich zobowiązań w budżecie na rok 2007 i wszystkich zobowiązań prawnych podpisanych w 2007 r. w celu oceny kwot, które zostaną przeniesione np. w związku z aktualnymi umowami z ekspertami (780.975 euro) i tymi dotyczącymi IT (363.728 euro). Średnie zawyżenie wynosi jedynie 12 % sumy z przeniesienia lub 4 % budżetu na rok 2007; według EACI jest to właściwy margines na pokrycie nieprzewidzianych wydatków.
W 2008 r. w celu dalszego zmniejszenia zawyżenia podjęte zostaną dodatkowe środki, takie jak ocena sytuacji w odniesieniu do kwot przeniesionych częściej w ciągu roku.
8. Co się tyczy rozszerzenia zadań EACI, druga poprawka do budżetu na 2007 rok została przyjęta jedynie trzy miesiące po pierwszej. EACI uznała, że bardziej efektywna pod względem kosztów będzie jednoczesna publikacja obu poprawek do budżetu, także wraz z poprawkami do budżetów innych agencji (zasada rzetelnego zarządzania finansami).
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.311.79 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji. |
| Data aktu: | 25/09/2008 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2008 |