dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji
(2008/C 311/07)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)
WSTĘP
1. Europejska Agencja Odbudowy (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1628/96(1), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1756/2006 z dnia 28 listopada 2006 r.(2). Celem powstałej w lutym 2000 r. Agencji było początkowo zarządzanie programami pomocy Unii w Kosowie. Następnie zakres jej działań został rozszerzony na Serbię i Czarnogórę oraz na Byłą Jugosłowiańską Republikę Macedonii. Agencja, której siedziba znajduje się w Salonikach, posiada centra operacyjne w Belgradzie, Podgoricy, Prisztinie i w Skopje. Agencja wdraża programy mające na celu wspieranie rozwoju instytucjonalnego i dobrych rządów, przyczynianie się do rozwoju gospodarki rynkowej i niezbędnej infrastruktury, a także umacnianie społeczeństwa obywatelskiego. Mandat Agencji ma upłynąć dnia 31 grudnia 2008 r.
2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(4) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2667/2000(5) i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(6) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:
| Wiarygodność rozliczeń |
| Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach. |
| Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
| Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe. |
| Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. |
UWAGI
7. Budżet Agencji na 2007 r. wyniósł 250,2 mln euro w porównaniu z 268,8 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Wskaźnik wykonania budżetu na koniec roku był wprawdzie zadowalający, jednak nie wykorzystano pewnej kwoty środków budżetowych przeznaczonych na działalność operacyjną (453 mln euro): nie przyznano jeszcze na zobowiązania 163 mln euro, natomiast do spłaty pozostało 290 mln euro istniejących zobowiązań. W związku z wieloletnim charakterem działalności Agencji część tych kwot będzie musiała zostać wypłacona w latach następujących po 2008 r., który jest ostatnim rokiem istnienia Agencji.
8. Mandat Agencji upływa dnia 31 grudnia 2008 r. W dniu 24 kwietnia 2008 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję w sprawie przekazania programów wcześniej powierzonych Agencji, a dnia 11 czerwca 2008 r. wydała notę z instrukcjami i wytycznymi na temat przekazania dokumentów dotyczących programów/umów. Nota z wytycznymi nie obejmuje wszystkich pozycji z bilansu Agencji. W celu sformalizowania przekazania wszystkich programów i pozycji Agencja i Komisja powinny podpisać protokół ustaleń i przedstawić go do zatwierdzenia Radzie Zarządzającej Agencji. Protokół ten ułatwi przekazanie pozycji i zagwarantuje ich prawidłowe odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym Agencji.
9. Skumulowana nadwyżka w wysokości 180 mln euro wykazana w bilansie na dzień 31 grudnia 2007 r. odzwierciedlała głównie środki otrzymane od Komisji na płatności prefinansowania dokonywane przez Agencję w ramach zamówień i umów dotacji, które będą również musiały zostać przejęte przez Komisję Europejską wraz z wygaśnięciem mandatu Agencji.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
| Prezes |
______
(1) Dz.U. L 204 z 14.8.1996, s. 1.
(2) Dz.U. L 332 z 30.11.2006, s. 18.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 10 lipca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 16 lipca 2008 r.
(5) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 7.
(6) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki)
Tabela 2
Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007
Tabela 3
Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006
Tabela 4
Europejska Agencja Odbudowy (Saloniki) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.
ODPOWIEDZI AGENCJI
7. Pod koniec 2007 r. ze względu na wieloletni charakter programów CARDS Agencja wciąż mogła wypełniać zobowiązania i dokonywać płatności na rzecz rocznych programów na lata 2004, 2005 i 2006. Termin przeznaczenia środków na zobowiązania dotyczące programów CARDS upływa w 2009 r., a termin wypłaty środków - w 2010 r. Środki na te trzy trwające programy wynosiły 1,8 mld euro. Na trzy lata przed terminem zakończenia programów CARDS do rozdzielenia pozostają 163 miliony euro (9 %), a do wypłaty 453 miliony euro (25 %), co wskazuje na bardzo wysokie tempo wdrażania. Trybunał pochwalił wyniki Agencji w swoim sprawozdaniu specjalnym nr 5/2007 (Dz.U. C 285 z 27.11.2007, s. 1).
8. Agencja dokłada wszelkich starań, aby przekazanie działalności i aktywów Komisji zostało pomyślnie zakończone. Obecnie przygotowuje ona umowy z kilkoma instytucjami UE dotyczące przekazania elementów swoich aktywów. Ponadto Agencja pozostaje w kontakcie z Komisją w celu nadania formalnego charakteru wszystkim aspektom związanym z przekazaniem i przedstawi wyniki Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.311.42 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji. |
| Data aktu: | 18/09/2008 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2008 |