Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Centrum.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Centrum

(2008/C 311/18)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej "Centrum") zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Centrum gromadzi i rozpowszechnia informacje w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydaje ekspertyzy naukowe na ten temat. Koordynuje ono także europejską sieć instytucji działających w tej dziedzinie.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Centrum sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Centrum, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jego dyrektora zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 851/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legaln i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Budżet Centrum na 2007 r. wyniósł 28,9 mln euro w porównaniu z 17,1 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Do wzrostu budżetu przyczyniło się przede wszystkim rozszerzenie działalności Centrum zgodnie z jego programem wieloletnim. Wykorzystano 28,3 mln euro ze środków na zobowiązania na 2007 r., z czego 16,3 mln euro wypłacono a 12,0 mln euro przeniesiono. Niski poziom płatności jest wskaźnikiem trudności we wdrażaniu działań w 2007 r. Ten niski poziom może być częściowo wytłumaczony dodatkowymi środkami (1,8 mln euro) udostępnionymi przez Komisję pod koniec roku. Ponadto poziom zmian(5) wprowadzonych do budżetu wskazuje na uchybienia w zakresie monitorowania wykonania budżetu. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady jednoroczności i specyfikacji.

8. Spis środków trwałych (na kwotę brutto 3,5 mln euro) prowadzony był przy pomocy arkusza kalkulacyjnego, co nie gwarantowało integralności danych. Nie sporządzono również, od czasu ustanowienia Centrum, pełnego spisu z natury środków trwałych.

9. Program pracy Centrum na 2007 r. jest zadaniowy, a budżet początkowy posiada tę samą strukturę co program pracy. Jednak przy uchwalaniu zmian w budżecie nie przeprowadzono oceny ich wpływu na program pracy oraz na możliwość osiągnięcia celów.

10. W 2007 r. Centrum wydało 0,5 mln euro na różne prace remontowe w budynku wynajętym na jego siedzibę. Podobnie jak w 2006 r. Decyzję o tych pracach podjęto na podstawie bezpośredniego porozumienia pomiędzy Centrum a właścicielem budynku, nie określając rodzaju i terminów prac do przeprowadzenia, a także warunków płatności. Powyższa sytuacja stała w sprzeczności z rozporządzeniem finansowym i stanowiła naruszenie zasady oszczędności.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 24 i 25 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 18 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 30 czerwca 2008 r.

(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(5) Środki z Tytułu I oraz z Tytułu III zostały pomniejszone odpowiednio o 0,9 i 1,3 mln euro w celu zwiększenia środków w Tytule II.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm)

grafika

Tabela 2

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI CENTRUM

7. Centrum, jak zauważył Trybunał, jest wciąż w fazie rozszerzania działalności, co sprawia, że osiągnięcie wysokich wskaźników wykonania płatności jest większym wyzwaniem. Jednakże zarząd zwiększył już poziom wykonanych płatności i postawił sobie za zadanie zbliżenie się do poziomu 70 % wykonanych płatności do 2010 r.

Centrum ostrożnie rozważa potrzeby wprowadzania zmian do budżetu i zobowiązuje się do dalszej poprawy jego monitorowania na podstawie nabytego doświadczenia, w celu zmniejszenia dalszej wielkości przeniesień.

8. Centrum jest świadome ograniczonej wiarygodności spisu inwentarza opartego na arkuszu kalkulacyjnym, zatem w celu rozwiązania tego problemu dokonuje się regularnych weryfikacji danych. Opracowano nowy system spisu środków trwałych, który ma działać od końca 2008 r. Ponadto wzmocniono jednostkę ds. logistyki w celu monitorowania dostaw i fizycznej weryfikacji środków trwałych Centrum.

9. Wszystkich przeniesień wpływających na tytuł operacyjny budżetu dokonano w celu dynamicznego ustalania priorytetów dla celów Centrum. Centrum zgadza się jednak z uwagą i od 2008 r. będzie aktualizować program pracy wraz z każdą zmianą wprowadzoną do budżetu.

10. Centrum ściśle monitoruje realizowane prace w celu zachowania zasady oszczędności. Centrum jest obecnie w trakcie zawierania umowy ramowej określającej warunki dla poszczególnych prac do zrealizowania.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.311.122

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Centrum.
Data aktu: 25/09/2008
Data ogłoszenia: 05/12/2008