Pomoc państwa C 41/08 (NN 35/08) - Danske Statsbaner
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 309/07)
(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2008 r.)
Pismem z dnia 10 września 2008 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionej pomocy lub wyżej wymienionego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:
Commission européenne
Direction générale de l'Energie et des Transports
Direction A
B-1049 Bruxelles
Faks (32-2) 296 41 04
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Danii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Listem z dnia 3 lutego 2003 r. została przekazana Komisji pierwsza skarga dotycząca domniemanej pomocy przyznanej spółce Danske Statsbaner (zwanej dalej "DSB") na transport kolejowy pasażerów na trasie Kopenhaga - Ystad. Skarga ta spowodowała wymianę korespondencji między Komisją i władzami duńskimi. Skargę zarejestrowano pod numerem CP107/07.
Listem z dnia 1 czerwca 2006 r. wpłynęła do Komisji druga skarga, dotycząca domniemanej pomocy przyznanej spółce DSB w ramach dwóch umów zawartych z duńskim Ministerstwem Transportu o świadczenie usług użyteczności publicznej. Skarga ta spowodowała kolejną wymianę korespondencji między Komisją i władzami duńskimi. Skargę zarejestrowano pod numerem CP124/2006.
Zważywszy, iż obie skargi po części dotyczą tych samych faktów, Komisja postanowiła rozpatrzyć je wspólnie.
OPIS ŚRODKÓW
Zgodnie z informacjami przekazanymi Komisji przez skarżących, umowy o świadczenie usług użyteczności publicznej zawarte między duńskim Ministerstwem Transportu i przedsiębiorstwem publicznym DSB, mogły prowadzić do przyznania pomocy państwa.
Umowa o świadczenie usług użyteczności publicznej
Niniejsza decyzja dotyczy dwóch umów o świadczenie usług użyteczności publicznej zawartych między duńskim Ministerstwem Transportu i DSB odpowiednio na lata 2000-2004 i 2005-2014. Umowy te nie były poprzedzone procedurą przetargu.
Umowy, o których mowa, zakładają świadczenie usług w zakresie transportu kolejowego pasażerów na terytorium Danii, jak również pewne obowiązki w zakresie regularności, jakości usług i opłat. Ponadto przewidują one zakup taboru kolejowego.
Zgodnie z postanowieniami wyżej wymienionych umów, z pewnymi wyjątkami, DSB otrzymuje dochody ze sprzedaży biletów. DSB otrzymuje również rekompensaty w postaci płatności wynikających z umowy, w wysokości tamże określonej.
OCENA ŚRODKÓW
Obecność pomocy
Na bieżącym etapie Komisja nie może wykluczyć, że DSB otrzymało pomoc państwa w ramach umów o świadczenie usług użyteczności publicznej zawartych między duńskim Ministerstwem Transportu i DSB na lata 2000-2004 i 2005-2014. W szczególności Komisja ma wątpliwości dotyczące przestrzegania trzech z czterech kryteriów ustalonych w tym celu w wyroku w sprawie Altmark wydanym przez Trybunał.
Zgodność
Umowa o świadczenie usług użyteczności publicznej zawarta między duńskim rządem i DSB stanowi umowę o świadczenie usług publicznych zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 1191/69, który zatem ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie.
Komisja uważa, iż na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 1191/69, pomoc zawarta w cenie usług przewidzianych w umowie o świadczenie usług publicznych może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem. Jednakże w przypadku braku precyzyjnych warunków określonych w rozporządzeniu (EWG) nr 1191/69, zgodność wyżej wymienionej pomocy powinna być oceniona pod kątem podstawowych zasad wynikających z Traktatu, orzecznictwa i jego praktyki decyzyjnej.
Ogólne zasady zostały ujęte przez Komisję we "wspólnotowych ramach dotyczących pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych"(1).
W punkcie 14 wymienionych ram przewidziano zasady pozwalające ustalić zgodność środków pomocowych zawartych w kwocie wypłacanej przez władze państwowe wykonawcy usług publicznych. W tym celu należy udowodnić, że kwota rekompensaty, tzn. kwoty wypłaconej przez rząd duński, ogranicza się do wysokości niezbędnej dla pokrycia kosztów związanych z wykonywaniem usług publicznych.
Jednakże, Komisja ma wątpliwości co do braku nadmiernej kompensacji w tym przypadku. Komisja ma także wątpliwości, czy pobranie opłaty w postaci dywidend przez państwo duńskie od wyników osiagniętych przez DSB oraz redukcja rocznych płatności wynikajacych z umowy pozwoliły na uniknięcie ryzyka nadmiernej kompensacji.
W związku z powyższym, w tym przypadku Komisja ma wątpliwości co do zgodności pomocy państwa.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana beneficjentowi może podlegać zwrotowi.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.309.14 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa C 41/08 (NN 35/08) - Danske Statsbaner - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 04/12/2008 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2008 |