Pomoc państwa C 59/07 (ex NN 13/06) - Pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa udzielona Ixfin niezgodnie z przeznaczeniem
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 30/07)
(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2008 r.)
Pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: SPA3, 6/5
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane włoskim władzom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
I. PROCEDURA
1. Dnia 23 lutego 2006 r. władze włoskie zgłosiły Komisji przyznaną przedsiębiorstwu Ixfin pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa, której udzielono dnia 15 grudnia 2005 r. i którą w związku z powyższym uznaje się za pomoc niezgodną z prawem.
II. STAN FAKTYCZNY
2. Beneficjentem pomocy jest przedsiębiorstwo Ixfin SpA (zwane dalej "Ixfin") z siedzibą w Marcianise (Caserta), Regione Campania, Włochy. Ixfin specjalizuje się w produkcji urządzeń elektrycznych i optycznych i stanowi dawny podmiot zależny grupy Olivetti, którą w 1999 r. zbyto, a w 2003 r. sprzedano grupie Pugliese.
3. Począwszy od marca 2004 r. Ixfin ma trudności finansowe, a pod koniec 2004 r. zaprzestał prowadzenia działalności. W grudniu 2005 r. przedsiębiorstwo uzyskało gwarancję na pożyczkę w wysokości 15 mln EUR - przede wszystkim w celu spłaty wymagalnego długu - przy czym gwarancję tę określono jako pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa.
4. Dnia 5 lipca 2006 r. spółka oficjalnie ogłosiła niewypłacalność, wszczęto postępowanie upadłościowe i skorzystano ze wspomnianej powyżej gwarancji. Komisja Europejska dowiedziała się jednak z prasy, że postępowanie upadłościowe przekształcono w sądowe postępowanie układowe tak, aby umożliwić utrzymanie działalności gospodarczej spółki. W tym celu przekazano najwyraźniej dodatkowe środki w wysokości od 40 do 60 mln EUR.
III. OCENA ŚRODKA POMOCY
5. Komisja ma wątpliwości, czy gwarancja udzielona przez Włochy spółce Ixin stanowi zgodną ze wspólnym rynkiem pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa i spełnia Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2). Gwarancji udzielono przede wszystkim w celu umożliwienia restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstwa, przy czym jej wysokość wykracza poza minimum niezbędne do utrzymania jego płynności finansowej. Jako że spółka Ixfin jest częścią grupy spółek, należy wyjaśnić, czy kwalifikuje się ona do otrzymania pomocy na rzecz zagrożonych przedsiębiorstw.
6. Przede wszystkim w Wytycznych zakazano przedłużenia pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa ponad okres sześciu miesięcy. Na obecnym etapie Komisja uważa, że przedłużenie pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa było nieuzasadnione, niezależnie od tego, czy udzielona pomoc była zgodna ze wspólnym rynkiem. W związku z powyższym Komisja ma obowiązek wszcząć postępowanie na podstawie pkt. 27 Wytycznych. Na powyższą decyzję wpłynął również fakt, że Komisja dopiero z prasy dowiedziała się, że w stosunku do spółki, która rozpoczęła postępowanie upadłościowe, nie zostanie wszczęte postępowanie likwidacyjne, a spółka będzie kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej. Komisja zakłada, że udzielona pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa nie została bezzwłocznie i w całości zwrócona.
7. Dlatego też Komisja musi również zbadać, czy spółce udzielono dodatkowej pomocy finansowej, jako że taka pomoc restrukturyzacyjna może być niezgodna z prawem i wspólnym rynkiem.
8. Jako że Włochy nie ustosunkowały się odpowiednio do wysyłanych uprzednio przez Komisję wniosków o udzielenie informacji, Komisja wydaje również urzędowy nakaz przekazania informacji.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.30.21 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 59/07 (ex NN 13/06) - Pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa udzielona Ixfin niezgodnie z przeznaczeniem - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 02/02/2008 |
| Data ogłoszenia: | 02/02/2008 |