Komunikat w sprawie wyników analizy ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez następujące substancje: kadm i tlenek kadmu.

Komunikat Komisji w sprawie wyników analizy ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez następujące substancje: kadm i tlenek kadmu

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 149/03)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2008 r.)

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje(1) przewiduje przekazywanie danych, określanie priorytetów, ocenę ryzyka oraz - w razie konieczności - opracowywanie strategii mających na celu ograniczanie ryzyka stwarzanego przez istniejące substancje.

W ramach rozporządzenia (EWG) nr 793/93 następujące substancje zostały określone jako substancje priorytetowe wymagające oceny zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 143/97(2) dotyczącym trzeciego wykazu substancji priorytetowych, jak przewidziano w rozporządzeniu (EWG) nr 793/93:

– kadm,

– tlenek kadmu.

Państwo członkowskie wyznaczone jako sprawozdawca na mocy powyższych rozporządzeń zakończyły działania związane z oceną ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego stwarzanego przez wymienione substancje zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1488/94 z dnia 28 czerwca 1994 r. ustanawiającym zasady oceny ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego ze strony istniejących substancji(3) oraz zaproponowało strategię ograniczenia ryzyka zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 793/93.

Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Naukowym ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (SCTEE), który wydał opinie na temat ocen ryzyka przeprowadzanych przez sprawozdawców. Opinie te zostały opublikowane na stronach internetowych tych komitetów.

Artykuł 11 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 793/93 stanowi, że wyniki oceny ryzyka, jak i zalecana strategia ograniczania ryzyka przyjmowane są na poziomie wspólnotowym i publikowane przez Komisję. W niniejszym komunikacie i w towarzyszącym mu zaleceniu Komisji 2008/446/WE(4) (odniesienie do zalecenia) przedstawiono wyniki oceny ryzyka(5) oraz strategie ograniczania ryzyka stwarzanego przez wyżej wymienione substancje.

Wyniki oceny ryzyka oraz strategie ograniczenia ryzyka przewidziane w niniejszym komunikacie są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 793/93.

______

(1) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 25 z 28.1.1997, str. 13.

(3) Dz.U. L 161 z 29.6.1994, str. 3.

(4) Dz.U. L 156 z 14.6.2008.

(5) Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka, jak również jego streszczenie jest dostępne na stronie internetowej Europejskiego Biura ds. Chemikaliów:

http://ecb.jrc.it/existing-substances/

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ  1

NR CAS: 7440-43-9 NR Einecs: 231-152-8
Nazwa Einecs: Kadm
Nazwa IUPAC: Kadm
Sprawozdawca: Belgia
Klasyfikacja(1): Rakotw. Kat. 2; R45
Muta. Kat. 3; R68
Repr. Kat. 3; R62-63
T; R48/23/25
T+; R26
N; R50-53
Ocena ryzyka oparta jest na bieżących praktykach związanych z cyklem życia substancji produkowanej we Wspólnocie Europejskiej lub przywożonej do niej, zgodnie z opisem przedstawionym w ocenie ryzyka przedłożonej Komisji przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy(2).
W wyniku oceny ryzyka ustalono na podstawie dostępnych informacji, że we Wspólnocie Europejskiej wyżej wymieniona substancja stosowana jest głównie w produkcji baterii niklowo-kadmowych, ale również jako substancja wyjściowa dla wielu innych związków kadmu (głównie pigmentów i stabilizatorów). Jest także stosowana w powłokach i w obróbce powierzchni (galwanizacja) oraz w składnikach stopów. Kadm może znajdować się w zanieczyszczeniach i może dojść do narażenia w trakcie wielu czynności związanych z wykorzystaniem metali żelaznych i nieżelaznych (np. odlewanie, topienie i przetapianie). W zakładach pracy, gdzie produkuje się lub wykorzystuje kadm, pracownicy mogą być narażeni poprzez drogi oddechowe na kadm w postaci pyłu i/lub opary tlenku kadmu powstające przy ogrzewaniu metalu. Narażenie przez skórę może mieć miejsce poprzez kontakt z pyłem kadmowym lub w trakcie czynności konserwacyjnych.
W odniesieniu do ogółu społeczeństwa niezwiązanego zawodowo z przemysłem kadmowym, kadm (w postaci generycznej, niekoniecznie w postaci metalu) dostaje się do organizmu poprzez spożycie żywności skażonej kadmem. Palenie tytoniu jest znaczącym dodatkowym źródłem narażenia na kadm poprzez drogi oddechowe.
Narażenie środowiskowe na kadm oblicza się na podstawie wszystkich znanych bieżących antropogenicznych emisji kadmu, tzn. kadmu, który jest uwalniany przez producentów i przetwórców kadmu/tlenku kadmu oraz kadmu ze źródeł rozproszonych takich, jak nawozy, produkcja stali, spalanie oleju i węgla, transport, spalanie odpadów, składowiska odpadów, etc. Ocena narażenia miejscowego opiera się na emisjach uwolnionych przez producentów i przetwórców kadmu/tlenku kadmu i obejmuje przewidywalne regionalne stężenie w środowisku. Ocena regionalnego i kontynentalnego narażenia opiera się na wszystkich antropogenicznych emisjach kadmu, włącznie z emisjami rozproszonymi, i odzwierciedla stężenie, będące wynikiem 60 lat rozproszonych emisji. Rzeczywiste stężenie kadmu w środowisku (stężenie w otoczeniu) obejmuje również naturalne pochodzenie kadmu (ze źródeł geologicznych lub z procesów naturalnych) oraz kadm wprowadzony w przeszłości do środowiska przez człowieka (zanieczyszczenia historyczne).
OCENA RYZYKA

A. Zdrowie człowieka

Substancja nie została wystarczająco przebadana pod kątem możliwych skutków neurotoksycznych, w szczególności na rozwijającym się mózgu. Potrzebne byłyby dalsze informacje epidemiologiczne oraz doświadczalne, aby dokładniej określić rodzaj skutków, narażenie oraz mechanizm działania związany z neurotoksycznością. Jednak z uwagi na fakt, że substancję zidentyfikowano jako bezprogowy czynnik rakotwórczy, wymaga ona środków kontroli, na które dalsze informacje na temat ostatecznej toksyczności rozwojowej nie mają wpływu.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

PRACOWNIKÓW

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z ostrą toksycznością w następstwie narażenia przez drogi oddechowe mogącego wystąpić w trakcie produkcji kadmu, tworzenia stopów oraz lutowania i spawania,

– obaw związanych z oddziaływaniem na płodność i organy rozrodcze w następstwie narażenia przez drogi oddechowe w trakcie produkcji kadmu jako metalu, produkcji i recyklingu baterii, produkcji pigmentów, tworzenia stopów i lutowania twardego,

– obaw związanych z podrażnieniem dróg oddechowych, toksycznością wielu dawek dla nerek i kości, genotoksycznością oraz rakotwórczością w następstwie narażenia przez drogi oddechowe w trakcie wszelkich zastosowań przemysłowych, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

KONSUMENTÓW

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z ostrym oddziaływaniem na drogi oddechowe w następstwie narażenia przez drogi oddechowe mogącego wystąpić w trakcie stosowania pałeczek do lutowania zawierających kadm (do samodzielnego użytku),

– obaw związanych z genotoksycznością i rakotwórczością niezależnie od rodzaju narażenia, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy, w trakcie noszenia (importowanej) biżuterii i/lub stosowania pałeczek do lutowania zawierających kadm (do samodzielnego użytku).

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z toksycznością dla dróg oddechowych w następstwie narażenia (głównie przez drogi oddechowe), które może wystąpić w bliskiej odległości od źródeł,

– obaw związanych z toksycznością wielu dawek dla nerek i kości w następstwie narażenia środowiskowego u ludzi palących tytoń i/lub z ubytkiem żelaza w ustroju i/lub żyjących w bliskiej odległości od źródeł,

– obaw związanych z genotoksycznością i rakotwórczością w następstwie narażenia środowiskowego we wszystkich scenariuszach narażenia, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ZDROWIA LUDZKIEGO (właściwości fizykochemiczne)

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ ryzyko wynikające z właściwości fizykochemicznych substancji jest małe, biorąc pod uwagę poziom kontroli produkcji i stosowania.

B. Środowisko

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

EKOSYSTEMU WODNEGO WŁĄCZNIE Z OSADEM

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o miejscowy ekosystem wodny w pięciu miejscach produkcji kadmu (jedno miejsce produkcji kadmu jako metalu) lub jego przetwarzania (dwa miejsca produkujące pigmenty, galwanizacja i stopy),

– obaw o miejscowy ekosystem wodny w jednym miejscu prowadzenia recyklingu,

– obaw o składowisko, skąd odpady są wymywane bezpośrednio do wód powierzchniowych ze stężeniem kadmu na poziomie 50 μg/l,

– obaw o wody w Zjednoczonym Królestwie i Walonii (Belgia) na podstawie średnich regionalnych 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w rzekach i jeziorach,

– obaw o organizmy żyjące w osadach pod względem galwanizacji kadmem i sektora stopów kadmowych,

– obaw o organizmy żyjące w osadach w czterech miejscach (jedno miejsce produkcji kadmu jako metalu, dwa miejsca produkcji pigmentów zawierających kadm i jedno miejsce prowadzenie recyklingu kadmu) oraz w czterech scenariuszach usuwania (jedna spalarnia odpadów komunalnych, 3 składowiska odpadów komunalnych), jeżeli do poprawy przyswajalności używa się najniższego regionalnego 10tego percentyla regionów UE (niemieckie dane dotyczące trzech systemów rzecznych) z bazy danych lotnych siarczków kwasu.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

EKOSYSTEMU LĄDOWEGO

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o miejsca galwanizacji kadmem i produkcji stopów,

– obaw o jeden region (Zjednoczone Królestwo) na podstawie 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w glebach europejskich.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ATMOSFERY

Nie wyciągnięto żadnych wniosków, ponieważ:

nie scharakteryzowano ryzyka dla atmosfery.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

MIKROORGANIZMÓW W OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o zakładowe i pozazakładowe oczyszczalnie ścieków przemysłu galwanizacji i stopów,

– obaw o mikroorganizmy w oczyszczalniach ścieków w odniesieniu do jednego zakładu przeprowadzającego recykling baterii niklowo-kadmowych, który dokonuje zrzutów ścieków do oczyszczalni ścieków znajdującej się poza terenem zakładu.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ZATRUCIAWTÓRNEGO

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o jeden region (Zjednoczone Królestwo) na podstawie 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w glebach europejskich.

STRATEGIA OGRANICZANIA RYZYKA

dla PRACOWNIKÓW

Uznaje się ogólnie, że prawodawstwo dotyczące ochrony pracowników obowiązujące obecnie na poziomie wspólnotowym, w szczególności dyrektywa Rady 2004/37/WE(3) (czynniki rakotwórcze i mutageny), stanowi odpowiednie ramy dla zmniejszenia ryzyka stwarzanego przez omawianą substancję w zakresie, w jakim jest to niezbędne i w związku z tym stosuje się je.

W ramach powyższego zaleca się:

– ustanowienie na poziomie Wspólnoty dopuszczalnych wartości narażenia zawodowego oraz dopuszczalnej wartości biologicznej dla kadmu zgodnie odpowiednio z dyrektywą 98/24/WE(4) lub dyrektywą 2004/37/WE.

dla KONSUMENTÓW

– uwzględnić na poziomie Wspólnoty ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania zawarte w dyrektywie Rady 76/769/EWG(5) (dyrektywa w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych) w odniesieniu do pałeczek do lutowania twardego i biżuterii zawierającej kadm, która jest przeznaczona do noszenia bezpośrednio na skórze.

dla LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO

– rozważyć przegląd maksymalnych zawartości kadmu w środkach spożywczych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006(6) ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych,

– rozważyć ustanowienie maksymalnej zawartości kadmu w mieszankach/liściach tytoniu zgodnie z dyrektywą Rady 2001/37/WE(7) (dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych),

– rozważyć na poziomie Wspólnoty możliwość ustanowienia maksymalnego stężenia kadmu w nawozach uwzględniając różnorodność warunków w całej Wspólnocie.

CZĘŚĆ  2

NR CAS: 1306-19-0 NR Einecs: 215-146-2
Wzór cząsteczkowy: CdO
Nazwa Einecs: Tlenek kadmu
Nazwa IUPAC: Tlenek kadmu
Sprawozdawca: Belgia
Klasyfikacja(8): Rakotw. Kat. 2; R45
Kat. 3; R68
Kat. 3; R62-63
T; R48/23/25
T+; R26
T+; R26
N; R50-53
Ocena ryzyka oparta jest na bieżących praktykach związanych z cyklem życia substancji produkowanej we Wspólnocie Europejskiej lub przywożonej do niej, zgodnie z opisem przedstawionym w ocenie ryzyka przedłożonej Komisji przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy.
W wyniku oceny ryzyka ustalono na podstawie dostępnych informacji, że we Wspólnocie Europejskiej wyżej wymieniona substancja stosowana jest głównie w produkcji baterii niklowo-kadmowych, ale również jako substancja wyjściowa dla wielu innych związków kadmu (głównie pigmentów i stabilizatorów). Tlenek kadmu może znajdować się w zanieczyszczeniach i może dojść do narażenia w trakcie wielu czynności związanych z wykorzystaniem metali żelaznych lub nieżelaznych (np. odlewanie, topienie i przetapianie). W zakładach pracy, gdzie produkuje się lub wykorzystuje tlenek kadmu, pracownicy mogą być narażeni poprzez drogi oddechowe na tlenek kadmu w postaci pyłu lub oparów. Narażenie przez skórę może mieć miejsce poprzez kontakt z pyłem tlenku kadmu lub w trakcie czynności konserwacyjnych. W odniesieniu do ogółu społeczeństwa niezwiązanego zawodowo z przemysłem kadmowym, kadm (w postaci generycznej, niekoniecznie w postaci tlenku kadmu) dostaje się do organizmu poprzez spożycie żywności skażonej kadmem. Palenie tytoniu jest znaczącym dodatkowym źródłem narażenia na kadm (głównie tlenek kadmu) poprzez drogi oddechowe.
Narażenie środowiskowe na kadm oblicza się na podstawie wszystkich znanych bieżących antropogenicznych emisji kadmu, tzn. kadmu, który jest uwalniany przez producentów i przetwórców kadmu/tlenku kadmu oraz kadmu ze źródeł rozproszonych takich, jak nawozy, produkcja stali, spalanie oleju i węgla, transport, spalanie odpadów, składowiska odpadów, etc. Ocena narażenia miejscowego opiera się na emisjach dokonanych przez producentów i przetwórców kadmu/tlenku kadmu i obejmuje przewidywalne regionalne stężenie w środowisku. Ocena regionalnego i kontynentalnego narażenia opiera się na wszystkich antropogenicznych emisjach kadmu, włącznie z emisjami rozproszonymi, i odzwierciedla stężenie, będące wynikiem 60 lat rozproszonych emisji. Rzeczywiste stężenie kadmu w środowisku (stężenie w otoczeniu) obejmuje również naturalne pochodzenie kadmu (ze źródeł geologicznych lub z procesów naturalnych) oraz kadm wprowadzony w przeszłości do środowiska przez człowieka (zanieczyszczenia historyczne).
OCENA RYZYKA

A. Zdrowie człowieka

Substancja nie została wystarczająco przebadana pod kątem możliwych skutków neurotoksycznych, w szczególności na rozwijającym się mózgu. Potrzebne byłyby dalsze informacje epidemiologiczne oraz doświadczalne, aby dokładniej określić rodzaj skutków, narażenie oraz mechanizm działania związany z neurotoksycznością. Jednak ze względu na fakt, że substancję zidentyfikowano jako bezprogowy czynnik rakotwórczy, wymaga ona środków kontroli, na które dalsze informacje na temat ostatecznej toksyczności rozwojowej nie mają wpływu.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

PRACOWNIKÓW

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z ostrą toksycznością w następstwie narażenia przez drogi oddechowe mogącego wystąpić w trakcie produkcji tlenku kadmu,

– obaw związanych z oddziaływaniem na płodność i organy rozrodcze w następstwie narażenia przez drogi oddechowe w trakcie produkcji tlenku kadmu, produkcji i recyklingu baterii, produkcji barwników,

– obaw związanych z podrażnieniem dróg oddechowych, toksycznością wielu dawek dla nerek i kości, genotoksycznością oraz rakotwórczością w następstwie narażenia przez drogi oddechowe w trakcie wszelkich zastosowań przemysłowych, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

KONSUMENTÓW

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– wśród scenariuszy analizowanych w ocenie ryzyka, tlenek kadmu wykorzystuje się wyłącznie do produkcji baterii niklowo-kadmowych, i narażenie konsumentów w tym przypadku traktuje się jako nieistniejące bądź znikome.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z toksycznością dla dróg oddechowych w następstwie narażenia (głównie przez drogi oddechowe), które może wystąpić w bliskiej odległości od źródeł,

– obaw związanych z toksycznością wielu dawek dla nerek i kości w następstwie narażenia środowiskowego u ludzi palących tytoń i/lub z ubytkiem żelaza w ustroju i/lub żyjących w bliskiej odległości od źródeł,

– obaw związanych z genotoksycznością i rakotwórczością w następstwie narażenia środowiskowego we wszystkich scenariuszach narażenia, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ZDROWIA LUDZKIEGO (właściwości fizykochemiczne)

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane.

Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– biorąc pod uwagę poziom kontroli produkcji i stosowania, ryzyko wynikające z właściwości fizykochemicznych substancji jest małe.

B. Środowisko

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

EKOSYSTEMU WODNEGO WŁĄCZNIE Z OSADEM

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o miejscowy ekosystem wodny w pięciu miejscach produkcji kadmu (jedno miejsce produkcji kadmu jako metalu) lub jego przetwarzania (dwa miejsca produkujące pigmenty, galwanizacja i stopy),

– obaw o miejscowy ekosystem wodny w jednym miejscu prowadzenia recyklingu,

– obaw o składowisko, skąd odpady są wymywane bezpośrednio do wód powierzchniowych ze stężeniem kadmu na poziomie 50 μg/l,

– obaw o wody w Zjednoczonym Królestwie i Walonii (Belgia) na podstawie średnich regionalnych 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w rzekach i jeziorach,

– obaw o organizmy żyjące w osadach związanych z galwanizacją kadmem i sektorem stopów kadmowych,

– obaw o organizmy żyjące w osadach w czterech miejscach (jedno miejsce produkcji kadmu jako metalu, dwa miejsca produkcji pigmentów zawierających kadm i jedno miejsce prowadzące recykling kadmu) oraz w czterech scenariuszach usuwania (jedna spalarnia odpadów komunalnych, 3 składowiska odpadów komunalnych), jeżeli do poprawy przyswajalności używa się najniższego regionalnego 10tego percentyla regionów UE (niemieckie dane dotyczące trzech systemów rzecznych) z bazy danych lotnych siarczków kwasu.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

EKOSYSTEMU LĄDOWEGO

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o miejsca galwanizacji kadmem i produkcji stopów,

– obaw o jeden region (Zjednoczone Królestwo) na podstawie 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w glebach europejskich.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ATMOSFERY

Nie wyciągnięto żadnych wniosków, ponieważ: nie scharakteryzowano ryzyka dla atmosfery.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

MIKROORGANIZMÓW W OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o oczyszczalnie ścieków i tereny poza nimi związanych z przemysłem galwanizacji i stopów,

– obaw o mikroorganizmy w oczyszczalniach ścieków w odniesieniu do jednego zakładu przeprowadzającego recykling baterii niklowo-kadmowych, który dokonuje zrzutów ścieków do oczyszczalni ścieków znajdującej się poza terenem zakładu.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ZATRUCIAWTÓRNEGO

wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o jeden region (Zjednoczone Królestwo) na podstawie 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w glebach europejskich.

STRATEGIA OGRANICZANIA RYZYKA

dla PRACOWNIKÓW

Uznaje się ogólnie, że prawodawstwo dotyczące ochrony pracowników obowiązujące obecnie na poziomie wspólnotowym, w szczególności dyrektywa 2004/37/WE(9) (czynniki rakotwórcze i mutageny), stanowi odpowiednie ramy dla zmniejszenia ryzyka stwarzanego przez omawianą substancję w zakresie, w jakim jest to niezbędne i w związku z tym stosuje się je.

W ramach powyższego zaleca się:

– ustanowienie na poziomie Wspólnoty dopuszczalnych wartości narażenia zawodowego oraz dopuszczalnej wartości biologicznej dla tlenku kadmu zgodnie odpowiednio z dyrektywą 98/24/WE(10) lub dyrektywą 2004/37/WE.

dla LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO

– rozważyć przegląd maksymalnych zawartości tlenku kadmu w środkach spożywczych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006(11) ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych,

– rozważyć ustanowienie maksymalnej zawartości kadmu w mieszankach/liściach tytoniu zgodnie z dyrektywą 2001/37/WE(12) (dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych),

– rozważyć na poziomie Wspólnoty możliwość ustanowienia maksymalnego stężenia tlenku kadmu w nawozach uwzględniając różnorodność warunków w całej Wspólnocie.

______

(1) Dyrektywa Komisji 2004/73/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. dostosowująca po raz dwudziesty dziewiąty do postępu technicznego dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych ustanawia klasyfikację substancji (Dz.U. L 152 z 30.4.2004, str. 1 sprostowane w Dz.U. L 216 z 16.6.2004, str. 3).

(2) Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka jest dostępne na stronie internetowej Europejskiego Biura ds. Chemikaliów:

http://ecb.jrc.it/existing-substances/

(3) Dz.U. L 158 z 30.4.2004.

(4) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.

(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(6) Dz.U. L 394 z 20.12.2006, str. 5.

(7) Dz.U. L 194 z 18.7.2001.

(8) Dyrektywa Komisji 2004/73/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. dostosowująca po raz dwudziesty dziewiąty do postępu technicznego dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych ustanawia klasyfikację substancji (Dz.U. L 152 z 30.4.2004, str. 1 sprostowane w Dz.U. L 216 z 16.6.2004, str. 3).

(9) Dz.U. L 158 z 30.4.2004.

(10) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.

(11) Dz.U. L 394 z 20.12.2006, str. 5.

(12) Dz.U. L 194 z 18.7.2001.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.149.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat w sprawie wyników analizy ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez następujące substancje: kadm i tlenek kadmu.
Data aktu: 14/06/2008
Data ogłoszenia: 14/06/2008