POMOC PAŃSTWA - DANIAPomoc państwa C 5/08 (ex NN 58/07) - Bezprawne udzielenie pomocy Ryanair przez Aarhus Airport Ltd
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 109/07)
(Dz.U.UE C z dnia 30 kwietnia 2008 r.)
Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy pismem z dnia 30 stycznia 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Energy and Transport
Directorate A "General Affairs"
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 41 04
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Danii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
W lutym 2005 r. Komisja otrzymała skargę od SAS dotyczącą domniemanej nielegalnej pomocy przyznanej przez Aarhus Airport Ltd (Aarhus Lufthavn A/S) Ryanair. Domniemana pomoc polegała na zmniejszeniu opłat lotniskowych i opłat za obsługę naziemną.
W dniu 2 marca 2005 r. i 20 maja 2006 r. Komisja wysłała pytania do władz duńskich, na które otrzymała odpowiedź w dniu 18 maja 2005 r. i 10 lipca 2006 r.
Komisja otrzymała dodatkowe informacje od Aarhus Airport Ltd w piśmie z dnia 27 kwietnia 2005 r. Informacje te dotyczą kwestii zawartych w piśmie Komisji do władz duńskich, wysłanego dnia 2 marca 2005 r.
OPIS ŚRODKÓW
- Aarhus Airport Ltd, który jest właścicielem i prowadzi port lotniczy Aarhus, jest 100 % publiczną spółką akcyjną.
- W 1999 r. Aarhus Airport Ltd zawarł umowę z Ryanair poprzez przyznanie preferencyjnego traktowania operacjom Ryanair dokonywanym w porcie lotniczym Aarhus. Umowa ma obowiązywać do końca 2009 r.
- Według skarżącego poufna umowa zawarta pomiędzy Aarhus Airport Ltd a Ryanair obejmuje następujące kwestie:
- opłaty za obsługę pasażerską płatne w wysokości 50 % opublikowanej stawki,
- zwolnienie z opłat za odloty i przyloty. W zamian za to Ryanair płaci stałą i łączną opłatę za pasażera,
- zwolnienia albo redukcje opłat za obsługę naziemną.
- Skarżący jest zdania, że Aarhus Airport Ltd ponosi straty,
które odpowiadają wysokości pomocy przyznanej Ryanair.
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Obecnie i na podstawie dostępnych informacji, Komisja ma wątpliwości dotyczące:
- operacyjnej i decyzyjnej niezależności Aarhus Airport Ltd od jego akcjonariuszy - pięciu władz publicznych,
- preferencyjnego traktowania przyznanego Ryanair w porcie lotniczym Aarhus poprzez obniżenie uiszczanych opłat za obsługę pasażerską, opłat za odloty i przyloty oraz opłat za obsługę naziemną,
- wysokości opłat w porcie lotniczym Aarhus i możliwych korzyści przyznanych innym liniom lotniczym, jeżeli ustalony poziom opłat lotniskowych nie pozwala portowi lotniczemu na prowadzenie działalności z zyskiem.
W odniesieniu do korzyści przyznanych Ryanair i być może innym liniom lotniczym w porcie lotniczym Aarhus w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, Komisja ma wątpliwości czy taka pomoc może być zgodna ze wspólnym rynkiem na podstawie wyłączeń przewidzianych w art. 87 ust. 3 Traktatu.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika