COM(2007) 292 wersja ostateczna - 2007/0102 (COD)
(2008/C 10/15)
(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2008 r.)
Dnia 2 lipca 2007 r. Rada, działając na podstawie art. 152 ust. 4 lit. b) Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 6 września 2007 r. Sprawozdawcą był Ludvík JÍROVEC.
Na 438. sesji plenarnej w dniach 26-27 września 2007 r. (posiedzenie z 26 września 2007 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 152 do 1 - 3 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:
1. Wnioski
1.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjmuje do wiadomości środki proponowane przez Komisję Europejską.
1.2 EKES popiera starania o uproszczenie i jaśniejsze sformułowanie przepisów prawnych zarówno z myślą o obywatelach, jak i przedsiębiorstwach, które oferują środki farmakologiczne dla zwierząt.
1.3 Wniosek dotyczący dyrektywy jest zgodny z zasadą proporcjonalności, ponieważ wprowadza tylko ograniczone zmiany na podstawie najnowszych danych naukowych i opinii specjalistów.
1.4 Proponowana dyrektywa dotyczy także importu z krajów trzecich zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności.
1.5 Proponowana dyrektywa nie narusza zobowiązań w ramach WTO.
1.6 Przyszła niedostępność estradiolu 17ß i jego pochodnych estrowych praktycznie nie będzie miała znaczenia dla rolników i nie wpłynie na dobrostan zwierząt.
1.7 Nie ma potrzeby ustalania maksymalnych limitów pozostałości.
1.8 Wpływ na małe i średnie przedsiębiorstwa także będzie znikomy.
2. Cel wniosku
2.1 Celem wniosku jest zmiana dyrektywy 96/22/WE z 29 kwietnia 1996 r., zmienionej dyrektywą 2003/74/WE. Proponowana dyrektywa zakazuje wprowadzania na rynek substancji w celu podawania ich zwierzętom, z których pozyskuje się mięso i produkty przeznaczone do spożycia przez ludzi, w wypadkach innych niż przewidziane w art. 4 ust. 2.
Lista substancji zakazanych:
Lista A:
- związki o działaniu tyreostatycznym,
- stylbeny pochodne stylbenów, ich sole i estry,
- estradiol 17(3 i jego pochodne estrowe. Lista B:
- agoniści receptorów beta.
2.2 Proponowane są następujące zmiany:
a) wyłączenie zwierząt domowych z zakresu stosowania tego prawodawstwa,
b) absolutny zakaz stosowania estradiolu 17ß u zwierząt, z których pozyskuje się żywność.
2.3 Komisja proponuje wprowadzenie jedynie bardzo niewielkich zmian w celu uniknięcia dalszych cierpień zwierząt domowych z powodu niedostępności właściwego leczenia oraz uwzględnia opinie naukowców i ekspertów dotyczące estradiolu 17ß(1).
3. Kontekst ogólny
3.1 Artykuł 2 lit. a) dyrektywy Rady 96/22/WE zabrania w szczególności wprowadzania na rynek substancji i wymienionych w załączniku II przeznaczonych do podawania "wszelkim gatunkom" zwierząt
3.2 Porównanie cen preparatów o działaniu tyreostatycznym pokazuje, że ich stosowanie u zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności nie jest korzystne ekonomicznie.
3.3 Nielegalne stosowanie wiąże się z nielegalną produkcją lub nielegalnym przywozem. W ciągu ostatnich pięciu lat nie stwierdzono żadnych przypadków nielegalnego stosowania stylbenów, pochodnych stylbenów, ich soli i estrów.
3.4 Wspomniana dyrektywa uniemożliwia udzielanie zezwoleń na wprowadzanie do obrotu produktów zawierających substancje leczące nadczynność tarczycy u zwierząt domowych.
3.5 W 1981 r., dyrektywą 81/602/EWG, Unia Europejska wprowadziła zakaz stosowania substancji o działaniu hormonalnym, w tym także estradiolu 17ß, w celu poprawy wzrostu zwierząt hodowlanych.
3.6 Dyrektywa 96/22/WE miała zakazać stosowania estradiolu 17ß oraz jego pochodnych estrowych do wszystkich celów, ograniczyła jednak tylko okoliczności ich podawania w celach innych niż poprawa wzrostu. Substancja ta jest środkiem rakotwórczym, ma działanie zarówno inicjujące tworzenie się nowotworów jak i sprzyjające ich rozwojowi.
3.7 Sprawozdanie przedstawione Radzie i Parlamentowi 11 października 2005 r. stwierdza, że powszechne stosowanie alternatywnych produktów, takich jak prostaglandyny, umożliwia wyeliminowanie wyżej wspominanych substancji ze stosowania u zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności.
3.8 Zwierzęta domowe często cierpią z powodu nadczynności tarczycy ze względu na ciągłą niedostępność właściwego leczenia.
4. Uwagi
4.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjmuje do wiadomości rozwiązania proponowane przez Komisję Europejską.
4.2 Zmiany proponowane w odniesieniu do estradiolu 17ß wynikają bezpośrednio ze środków wymaganych na podstawie art. 11a dyrektywy 2003/74/WE.
4.3 Wprowadzone zmiany są niewielkie i niezbędne w celu uniknięcia dalszych cierpień zwierząt domowych spowodowanych niedostępnością właściwego leczenia.
4.4 Wniosek wpływa na sytuację właścicieli zwierząt, praktykujących lekarzy weterynarii, przemysłu farmaceutycznego produkującego leki weterynaryjne i organów państw członkowskich udzielających zezwoleń.
4.5 Wniosek przyczyni się do osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego.
4.6 W każdej nowej procedurze udzielania zezwoleń należy uwzględnić potencjalne nadużycia w stosowaniu. Można zatem odrzucić te postaci produktu, które stwarzają prawdopodobieństwo nadużyć.
Bruksela, 26 września 2007 r.
| Przewodniczący | |
| Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
| Dimitris DIMITRIADIS |
______
(1)Prevention and Control ofAnimal Diseases
(http://ec.europa.eu/food/animal/resources/publications_en.htm).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.10.57 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/22/WE dotyczącą zakazu stosowania w gospodarstwach hodowlanych niektórych związków o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i ß-agonistycznym. |
| Data aktu: | 26/09/2007 |
| Data ogłoszenia: | 15/01/2008 |