Sprawozdanie końcowe Funkcjonariusza ds. Przesłuchań w sprawie COMP/C.38.238/B.2 - Surowiec Tytoniowy Hiszpania.

Sprawozdanie końcowe Funkcjonariusza ds. Przesłuchań w sprawie COMP/C.38.238/B.2 - Surowiec Tytoniowy Hiszpania

(opracowane zgodnie z art. 15 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS Komisji z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2007/C 85/09)

(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2007 r.)

Projekt decyzji w wymienionej sprawie prowadzi do następujących wniosków:

W oświadczeniu o zastrzeżeniach stwierdzono podwójne naruszenie art. 81 ust.1 Traktatu WE. Przez kilka lat na hiszpańskim rynku surowca tytoniowego działały kartele zarówno producentów, jak i przetwórców, przeprowadzając transakcje sprzedaży i zakupu surowca tytoniowego. Ich wspólnym celem było ustalenie z góry elementów ceny, tak by mieć jak największy wpływ na ostateczną cenę sprzedaży bel surowca tytoniowego.

Oświadczenie o zastrzeżeniach wystosowano w dniach 16, 17 oraz 19 grudnia 2003 r. do następujących producentów i stowarzyszeń: ASAJA, UPA, COAG, CCAE, FNCT, ACOTAB, TABARES oraz do przetwórców: Cetarsa, Agroexpansión, WWTE Taes, Deltafina i ANETAB, a także spółek dominujących hiszpańskich przetwórców (Dimon Incorporated, Intabex Netherlands B.V., Standard Commercial Corporation, Standard Commercial Tobacco Co Inc, Transcontinental Leaf Tobacco Corporation Ltd, Universal Corporation i Universal Leaf Tobacco Company Inc).

Akta sprawy zostały udostępnione spółkom do wglądu w formie elektronicznej na płycie CD-ROM, który to CD-ROM dostarczono wraz z oświadczeniem o zastrzeżeniach.

W oświadczeniu o zastrzeżeniach przewidziano termin dwóch i pół miesiąca na udzielenie odpowiedzi, który to termin przedłużyłem o dwa tygodnie na prośbę producentów.

Wszyscy adresaci oświadczenia o zastrzeżeniach udzielili odpowiedzi w przewidzianym terminie.

Zgodnie z art. 5 rozporządzenia Komisji nr 2842/98, niektóre ze stron (Cetarsa, Agroexpansión, WWTE, Taes, Deltafina, ASAJA, UPA, COAG, CCAE Tabares, Acotab, FNCT, Universal Corporation i Universal Leaf Tobacco Company Inc) zwróciły się z wnioskiem o formalne przesłuchanie, które odbyło się dnia 29 marca 2004 r.

W reakcji na pisemne odpowiedzi na oświadczenie o zastrzeżeniach oraz formalne przesłuchanie, Komisja wyjaśniła zasadnicze założenia projektu decyzji w dwóch punktach.

W oświadczeniu o zastrzeżeniach Komisja utrzymywała, że przetwórcy zawarli porozumienie cenowe ustalając średnią cenę dla każdej odmiany. Podczas przesłuchania i w pisemnych odpowiedziach producenci utrzymywali, iż konsultując się w sprawie średniej ceny udało im się maksymalnie ujednolicić stawkę ceny ostatecznej, jaką płaciliby producentom. Komisja zaakceptowała powyższe wyjaśnienia i w projekcie decyzji są one wzięte pod uwagę: w ten sposób mowa jest o umowach pomiędzy przetwórcami co do maksymalnej ceny średniej dla każdej odmiany surowca tytoniowego.

Wreszcie, w przeciwnieństwie do tego co podano w oświadczeniu o zastrzeżeniach, Komisja zdecydowała nie obarczać odpowiedzialnością za naruszenia przetwórczych spółek dominujących Universal Corp, Universal Leaf, Intabex, ani stowarzyszenia hiszpańskich przetwórców (ANETAB), gdyż jego postępowania nie można rozpatrywać oddzielnie od postępowania jego członków. Na tej samej zasadzie Komisja nie obarczyła odpowiedzialnością TABARES, ACOTAB oraz FNCT, gdyż działały one jako oddziały sektorowe rolniczych związków zawodowych, które są adresatami projektu decyzji.

Ponadto oświadczenie o zastrzeżeniach zawierało odniesienie do negocjacji między przedstawicielami producentów a przetwórcami, które były prowadzone od 1999 r., a dotyczyły przedziałów cenowych. W rezultacie tekst wykazywał pewną niejasność co do definicji naruszeń rozpatrywanych w niniejszej sprawie. Projekt decyzji usunął powyższą niejasność.

Stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia wyjaśnień zostało zachowane. Projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich poglądów.

Bruksela, dnia 11 października 2004 r.

Serge DURANDE

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.85.16

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie końcowe Funkcjonariusza ds. Przesłuchań w sprawie COMP/C.38.238/B.2 - Surowiec Tytoniowy Hiszpania.
Data aktu: 19/04/2007
Data ogłoszenia: 19/04/2007