(2007/C 77/09)
(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2007 r.)
Decyzją nr 367/06/COL z dnia 29 listopada 2006 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (Porozumienia o nadzorze i trybunale). Władze Islandii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:
EFTA Surveillance Authority
Registry
35, Rue Belliard
B-1040 Brussels
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Islandii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
PROCEDURA
Pismem od Misji Islandii przy Unii Europejskiej z dnia 19 sierpnia 2003 r. przesłanym wraz z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 19 sierpnia 2003 r., które wpłynęły i zostały zarejestrowane przez Urząd tego samego dnia (dok. nr 03-5685 A), władze Islandii powiadomiły o sprzedaży swoich udziałów w spółce Sementsverksmiđjan hf, zgodnie z art. 1 ust. 3 część I protokołu 3 do Porozumienia o nadzorze i trybunale.
W dniu 17 grudnia 2003 r. przedsiębiorstwo Aalborg Portland Íslandi ehf złożyło skargę do Urzędu przeciwko warunkom sprzedaży przez państwo islandzkie swoich udziałów w spółce Sementsverksmiđjan hf.
Po obszernej wymianie korespondencji z władzami Islandii(1), Urząd podjął decyzję nr 421/04/COL o wszczęciu postępowania określonego w art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o nadzorze i trybunale w odniesieniu do sprzedaży przez państwo islandzkie należących do niego udziałów w spółce Sementsverksmiđjan hf.
Władze Islandii przedłożyły uwagi odnośnie do wspomnianej decyzji w piśmie z dnia 24 lutego 2005 r. W dniu 20 czerwca 2005 r. Urząd otrzymał uwagi od przedsiębiorstwa Islenskt Sement ehf., które nabyło udziały państwa islandzkiego w spółce Sementsverksmiđjan hf. W dniu 2 września 2005 r. przedsiębiorstwo Aalborg Portland Íslandi ehf. przedłożyło dalsze uwagi i podkreśliło, że Urząd nie odniósł się do kwestii przejęcia przez państwo islandzkie zobowiązań emerytalnych spoczywających na spółce Sementsverksmiđjan hf.
Po dalszej wymianie korespondencji z władzami Islandii Urząd podjął decyzję o rozszerzeniu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do przejęcia przez państwo islandzkie zobowiązań dotyczących emerytur od spółki Sementsverksmiđjan hf.
OCENA ŚRODKA
W porozumieniu z dnia 23 października 2003 r. pomiędzy Ministerstwem Finansów a Funduszem Emerytalnym Pracowników Państwowych, Ministerstwo Finansów, działając w imieniu Skarbu Państwa i wypełniając zobowiązanie określone w art. 4 porozumienia o zakupie udziałów pomiędzy Ministerstwem Przemysłu a przedsiębiorstwem Íslenskt Sement ehf., przejęło pozostałą część obligacji wydanych w celu spłacenia narosłych zobowiązań spółki Sementsverksmiđjan hf., zgodnie z ustaleniami porozumienia z 1997 r.
Porozumienie podpisane w październiku 2003 r. odnosi się również do porozumienia z dnia 30 marca 1999 r. zawartego pomiędzy Funduszem Emerytalnym Pracowników Państwowych a spółką Sementsverksmiđjan hf., w którym ustalono, że zobowiązania wobec pracowników Sementsverksmiđjan hf. będą spłacane i rozliczane corocznie. Porozumieniem z października 2003 r. Ministerstwo Finansów przejęło zobowiązania spółki Sementsverksmiđjan hf. zgodnie ze wspomnianym porozumieniem z marca 1999 r.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze Islandii w piśmie z dnia 12 listopada 2003 r. zobowiązania emerytalne wobec pracowników, którzy już przeszli na emeryturę, szacowano na 412 mln ISK w 2003 r. Przyszłe zobowiązania wobec pracowników spółki Sementsverksmiđjan hf. nadal należących do sekcji B Funduszu Emerytalnego Pracowników Państwowych oszacowano na 10-15 mln ISK, w zależności od długości stażu pracy w tym przedsiębiorstwie.
We wstępnej opinii Urzędu przejęcie przez państwo islandzkie zobowiązań emerytalnych spółki Sementsverksmiđjan hf. bez uiszczenia za nie ceny rynkowej przyniosło spółce tej wybiórczą korzyść polegającą na zaangażowaniu zasobów państwowych w kwocie przejętych zobowiązań. Ponieważ na rynku cementu w ramach EOG istnieje konkurencja, korzyść ta skutkuje jej zakłóceniem i ma wpływ na wymianę handlową. Zatem we wstępnej ocenie Urzędu środek ten stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
We wstępnym stanowisku Urząd wyraża opinię, że przejęcie przez państwo zobowiązań emerytalnych spółki Sementsverksmiđjan hf. może zostać uznane za zgodne z zasadami pomocy państwa określonymi w Porozumieniu EOG jedynie na podstawie przepisów rozdziału nr 16 wytycznych w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację. Urząd ma jednak wątpliwości, czy informacje zawarte w planie restrukturyzacji, przekazane przez władze islandzkie w obecnej formie, spełniają niezbędne wymagania.
WNIOSKI
W świetle powyższych uwag Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 część I protokołu 3 do Porozumienia o nadzorze i trybunale. Zainteresowane strony zachęca się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
______
(1) Bardziej szczegółowe informacje na temat korespondencji pomiędzy Urzędem a władzami Islandii można znaleźć w decyzji Urzędu nr 421/04/COL o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego opublikowanej w Dz.U. C 117 z 19.5.2005, str. 17.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.77.21 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do przejęcia przez państwo islandzkie zobowiązań emerytalnych spółki Sementsverksmidjan hf. |
| Data aktu: | 05/04/2007 |
| Data ogłoszenia: | 05/04/2007 |