POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIAPomoc państwa C 1/07 (ex N 445/05) - Rybny przemysł konserwowy - dotacja dla spółki COFACO
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 74/09)
(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2007 r.)
Pismem z dnia 24 stycznia 2007 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Portugalską o swojej decyzji wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianej pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate General for Fisheries
DG FISH/D/3 "Legal Issues"
B-1049 Brussels
Faks (32-2) 295 19 42
Uwagi te zostaną przekazane Republice Portugalskiej. Zainteresowane strony przedkładające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.
TEKST STRESZCZENIA
Pismem z dnia 25 lipca 2005 r. Stałe Przedstawicielstwo Republiki Portugalskiej przy Unii Europejskiej zgłosiło Komisji projekt decyzji rządu Autonomicznego Regionu Azorów przewidującej przyznanie spółce COFACO, największemu w regionie rybnemu przedsiębiorstwu produkującemu konserwy (z tuńczyka), pomocy państwa w wysokości 2.281.952 EUR z uwagi na zmianę 290 czasowych umów o pracę na umowy na czas nieokreślony.
Proponowana pomoc zostanie sfinansowana przez Regionalny Fundusz na rzecz Zatrudnienia i przekazana beneficjentowi w formie jednorazowej płatności, przy zastosowaniu następujących wymogów:
– pomoc zostanie wypłacona pod warunkiem zatwierdzenia przez Komisję Europejską;
– w chwili dokonywania płatności beneficjent musi okazać dokument świadczący o zmianie 290 umów o pracę oraz gwarancję bankową na cztery lata zapewniającą utrzymanie poziomu zatrudnienia w spółce w tym okresie;
– Projekt decyzji zobowiązuje beneficjenta do utrzymania tej liczby miejsc pracy przez minimalny okres czterech lat od daty zmiany umów o pracę;
– dotacja nie można się kumulować z innymi formami pomocy na rzecz tworzenia miejsc pracy.
Naruszenie zobowiązań ustanowionych projektem decyzji wiązałoby się z natychmiastowym zwrotem przyznanej pomocy wraz z odpowiednimi odsetkami, nie wykluczając ewentualnego podjęcia działań prawnych (karnych lub cywilnych) przeciwko spółce.
Ocena proponowanej pomocy przeprowadzona przez Komisję Europejską na wstępnym etapie wykazała, że może mieć ona duży wpływ na konkurencję, ponieważ uprzywilejowuje wspomniane przedsiębiorstwo w stosunku do innych, które nie otrzymały takiej pomocy. Ponadto pomoc prawdopodobnie będzie miała ograniczony wpływ na zatrudnienie, ponieważ przyznawana jest jednemu przedsiębiorstwu. Podstawowe przyczyny takich wniosków są następując:
a) Komisja uznaje, że proponowana pomoc może wzmocnić dominującą, korzystną pozycję spółki w rybnym sektorze konserwowym na Azorach, a zatem może zdecydowanie zakłócić konkurencję. W związku z tym jej wpływ na tworzenie miejsc pracy na szczeblu regionalnym może być bardzo niewielki.
b) Komisja uważa, że spółka COFACO nie jest małym ani średnim przedsiębiorstwem i w związku z tym proponowana pomoc nie spełnia warunków rozporządzenia (WE) nr 2240/2002.
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
grafika