Strategia na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie.

REZOLUCJA RADY
z dnia 22 marca 2007 r.
w sprawie strategii na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie

(2007/C 68/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ REZOLUCJĘ ORAZ

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE

Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Strategia na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego - "Dialog, partnerstwo i przejmowanie inicjatywy" z dnia 31 maja 2006 r.;

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI

Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie walki ze spamem, oprogramowaniem szpiegującym i złośliwym z dnia 15 listopada 2006 r.;

PRZYPOMINA

1. Rezolucję Rady w sprawie wspólnego podejścia i działań szczególnych w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji(1) z dnia 28 stycznia 2002 r.;

2. Rezolucję Rady w sprawie europejskiego podejścia do kultury bezpieczeństwa sieci i informacji(2) z dnia 18 lutego 2003 r.;

3. Konkluzje Rady w sprawie niezamawianych informacji wykorzystywanych do marketingu bezpośredniego czyli "spamu" z dni 8-9 marca 2004 r. oraz konkluzje Rady w sprawie walki ze spamem z 9-10 grudnia 2004 r.;

4. Konkluzje Rady Europejskiej z marca 2005 r. wznawiające strategię lizbońską oraz konkluzje Rady Europejskiej z marca 2006 r., w których apeluje ona do Komisji i państw członkowskich o intensywne wdrażanie nowej strategii i2010;

5. Ramy regulacyjne UE w zakresie łączności elektronicznej(3), w szczególności dotyczące bezpieczeństwa, prywatności i poufności łączności, które przyczyniają się do zapewniania wysokiego poziomu ochrony danych osobowych i prywatności oraz do integralności i bezpieczeństwa publicznych sieci łączności;

6. Rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)(4);

7. Agendę z Tunisu oraz zobowiązanie podjęte podczas Światowego Szczytu Społeczeństwa Informacyjnego w Tunisie, które podkreślają potrzebę zwalczania cyberprzestępczości oraz spamu przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony prywatności i wolności wyrażania opinii, a także potrzebę dalszego promowania, rozwoju i wdrażania globalnej kultury cyberbezpieczeństwa we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami;

8. Konkluzje prezydencji w związku ze zorganizowaną w Espoo w Finlandii (27-28 września 2006 r.) Coroczną Europejską Konferencją Społeczeństwa Informacyjnego pod tytułem "i2010 - w kierunku wszechobecnego europejskiego społeczeństwa informacyjnego";

W KONSEKWENCJI PODKREŚLA, ŻE:

1. Nasze społeczeństwa w szybkim tempie wchodzą w nową fazę rozwoju, prowadzącą do wszechobecnego społeczeństwa informacyjnego, w której coraz więcej codziennych czynności obywateli opiera się na wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz sieci łączności elektronicznej; bezpieczeństwo sieci i informacji powinno być uważane za kluczowy czynnik umożliwiający ten rozwój i jego powodzenie;

2. Zaufanie jest zasadniczym elementem sukcesu nowego społeczeństwa informacyjnego; zaufanie związane jest także z doświadczeniami użytkowników oraz potrzebą poszanowania ich prywatności; dlatego też bezpieczeństwo sieci i informacji nie powinno być uważane jedynie za kwestię techniczną;

3. Bezpieczeństwo sieci i informacji jest niezbędnym elementem tworzenia europejskiej przestrzeni informacyjnej w ramach inicjatywy i2010, przyczyniając się do powodzenia odnowionej strategii lizbońskiej; TIK są również decydującym elementem innowacyjności, wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w całej gospodarce;

4. Nowe technologie, które poprowadzą nas ku wszechobecnemu społeczeństwu informacyjnemu, już są opracowywane; pojawienie się przełomowych technologii (takich jak szybkie sieci bezprzewodowe, urządzenia identyfikacji radiowej - RFID, sieci sensorów) oraz nowatorskich usług o bogatych zasobach treści (takich jak telewizja internetowa - IPTV, telefonia internetowa - VoIP, telewizja przenośna i inne usługi mobilne) wymaga odpowiednich poziomów bezpieczeństwa sieci i informacji już od pierwszych faz rozwoju, aby mogły one nabrać rzeczywistej wartości handlowej; szybkie przyjęcie nowych obiecujących wynalazków jest bardzo ważne dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz dla konkurencyjności Europy; organy rządowe i przedsiębiorstwa powinny jak najszybciej zacząć stosować bezpieczne nowo powstające technologie i usługi, aby przyspieszyć ich powszechne przyjęcie;

5. Dla UE strategiczne znaczenie ma fakt, że europejski przemysł jest zarówno wymagającym użytkownikiem, jak i konkurencyjnym dostawcą sieci oraz produktów i usług związanych z bezpieczeństwem; różnorodność, otwartość i interoperacyjność stanowią integralne elementy bezpieczeństwa i należy je wspierać;

6. Wiedza o bezpieczeństwie sieci i informacji oraz umiejętności z nim związane muszą stać się integralną częścią codziennego życia każdej osoby i zainteresowanej strony funkcjonującej w społeczeństwie; na szczeblu krajowym i UE przeprowadzono szereg kampanii na rzecz zwiększenia świadomości, lecz nadal należy podejmować działania w tej dziedzinie, zwłaszcza jeśli chodzi o użytkowników oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP); szczególną uwagę poświęcić należy użytkownikom o szczególnych potrzebach lub ograniczonej wiedzy w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji; wszystkie zainteresowane strony powinny mieć świadomość, że stanowią element globalnego łańcucha bezpieczeństwa, i mieć możliwość działania w takim charakterze; kwestie bezpieczeństwa sieci i informacji powinny być uwzględniane we wszelkich działaniach edukacyjnych i szkoleniowych związanych z TIK;

7. Utworzenie ENISA jest bardzo ważnym krokiem naprzód w staraniach UE mających na celu sprostanie wyzwaniom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji; zakres, cele, zadania i okres działania agencji ENISA określa rozporządzenie (WE) nr 460/2004;

8. Zasoby przeznaczane na badania i rozwój oraz innowacje zarówno na poziomie krajowym, jak i UE, są jednym z głównych elementów podnoszenia poziomu bezpieczeństwa informacji i sieci w obrębie nowych systemów, aplikacji i usług; na szczeblu UE należy wzmocnić starania w zakresie badań i innowacyjności związanych z bezpieczeństwem, w szczególności poprzez siódmy program ramowy oraz program ramowy w zakresie konkurencyjności i innowacji; należy także podejmować działania w zakresie sposobów rozpowszechniania wyników i zachęcania do ich komercyjnego wykorzystania, w tym także oceny ich przydatności dla szerszych kręgów społeczeństwa; zwiększy to możliwości dostarczania przez europejskich dostawców takich rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, które będą zaspokajały szczególne potrzeby rynku europejskiego;

9. Wszechobecne społeczeństwo informacyjne obok ogromnych korzyści przynosi także istotne wyzwania, stwarzając w ten sposób nowe spektrum potencjalnych zagrożeń; zagrożenia bezpieczeństwa i prywatności, także spowodowane nielegalnym przechwytywaniem i wykorzystywaniem danych, stają się coraz poważniejsze, bardziej ukierunkowane i wyraźnie nacechowane dążeniem do korzyści finansowych; należy w nowatorski sposób znajdować nowe odpowiedzi na pojawiające się i już istniejące zagrożenia, tak aby uwzględnić w nich także zagadnienia wynikające ze złożoności systemów, błędów, nieprzewidzianych wypadków lub niejasnych wytycznych; należy zachęcać do tworzenia i rozwoju krajowych jednostek reagowania na sytuacje nadzwyczajne związane z komputerami, ukierunkowanych na wiele podmiotów, zachęcać do współpracy pomiędzy tymi jednostkami oraz między nimi a innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, a także promować powyższe działania;

10. Na szczególną uwagę w polityce UE na rzecz bezpieczeństwa sieci i informacji zasługują normalizacja i certyfikacja produktów usług i systemów zarządzania - w szczególności przeprowadzana przez istniejące instytucje - stanowiące sposób rozpowszechniania dobrej praktyki i profesjonalizmu w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji; na terminowym przyjęciu ewentualnych nowych norm, o charakterze otwartym i interoperacyjnym, skorzystałyby zwłaszcza nowo pojawiające się technologie, takie jak RFID i telewizja przenośna; należy zachęcać europejskie organy normalizacyjne do działania w tej dziedzinie;

11. Ze względu na to, że sieci elektroniczne i systemy informacyjne odgrywają coraz większą rolę w ogólnym działaniu infrastruktury krytycznej, ich dostępność i integralność stają się niezbędne dla bezpieczeństwa i jakości funkcjonowania administracji, przedsiębiorstw i obywateli, dla jakości życia oraz dla ogólnego funkcjonowania społeczeństw;

12. Bardziej niż kiedykolwiek dotąd potrzebne są współpraca i podejścia praktyczne; różne zainteresowane strony powinny określić i uznać nawzajem swoje role, obowiązki i prawa.

I DLATEGO ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH O:

1. Wspieranie programów szkoleń oraz zwiększanie ogólnej wiedzy na temat kwestii bezpieczeństwa sieci i informacji, np. poprzez przeprowadzanie kampanii informacyjnych dotyczących zagadnień bezpieczeństwa sieci i informacji, skierowanych do wszystkich obywateli/użytkowników i sektorów gospodarki, w szczególności MŚP oraz użytkowników o szczególnych potrzebach lub niewielkiej wiedzy w tym zakresie; do roku 2008 należy wybrać dzień, który stanie się ogólnoeuropejskim dniem zwiększania świadomości (np. "dzień bezpieczeństwa informacji i sieci") i który w każdym państwie członkowskim będzie mógł co roku być organizowany na zasadzie dobrowolności;

2. Zwiększenie wkładu w związane z bezpieczeństwem badania i rozwój oraz stworzenie większych możliwości wykorzystania uzyskanych w ten sposób wyników, a także lepsze ich rozpowszechnianie; zachęcanie do rozwijania nowatorskich partnerstw w celu przyspieszenia wzrostu europejskiej branży bezpieczeństwa TIK oraz w celu upowszechniania szybszego stosowania nowych technologii i usług w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji, co zwiększy ich wartość komercyjną;

3. Zwrócenie należnej uwagi na potrzebę zapobiegania nowym i istniejącym zagrożeniom dla sieci łączności elektronicznej i zwalczania takich zagrożeń, które obejmują także nielegalne przechwytywanie i wykorzystywanie danych; rozpoznawanie i zmniejszanie zagrożeń z tym związanych oraz zachęcanie, w odpowiednich przypadkach we współpracy z agencją ENISA, do efektywnej wymiany informacji oraz do współpracy między odpowiednimi organizacjami i agencjami na szczeblu krajowym; zaangażowanie w walkę ze spamem, programami szpiegującymi i złośliwym oprogramowaniem, w szczególności poprzez poprawę współpracy właściwych organów na szczeblu krajowym i międzynarodowym;

4. Zwiększanie wzajemnej współpracy w ramach strategii i2010 w celu określenia skutecznych i nowatorskich praktyk mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa sieci i informacji oraz dobrowolne rozpowszechnianie wiedzy o takich praktykach na terenie całej UE;

5. Zachęcanie do stałego udoskonalania krajowych jednostek reagowania na sytuacje nadzwyczajne związane z komputerami;

6. Wspieranie środowiska sprzyjającego świadczeniu klientom przez dostawców usług i operatorów sieci solidnych usług oraz zapewnieniu przez nich odporności tych usług i rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, a także oferowaniu klientowi odpowiedniego wyboru w tym zakresie; zachęcanie lub w stosownych przypadkach obligowanie operatorów sieci i dostawców usług do zapewniania swym klientom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji;

7. Kontynuację strategicznych rozmów w ramach Grupy Wysokiego Szczebla ds. Strategii i2010, z jednoczesnym uwzględnieniem stałego rozwoju społeczeństwa informacyjnego, oraz zapewnienie konsekwentnego podejścia obejmującego wymiary: regulacji, współregulacji, badań i rozwoju oraz administracji elektronicznej (e-Rząd), łączności i edukacji;

8. Zgodnie z planem działania na rzecz administracji elektronicznej w ramach inicjatywy i2010 zapewnienie uruchomienia niezawodnych usług administracji elektronicznej, promowanie interoperacyjnych rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamością oraz wprowadzanie wszelkich niezbędnych zmian w organizacji sektora publicznego; rządy i administracje publiczne powinny stanowić model najlepszych praktyk, promując bezpieczne usługi administracji elektronicznej dla wszystkich obywateli;

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE PLANOWANE PRZEZ KOMISJĘ:

1. Dalsze opracowywanie kompleksowej i dynamicznej ogólnounijnej strategii na rzecz bezpieczeństwa sieci i informacji. Szczególne znaczenie ma zaproponowane przez Komisję podejście całościowe;

2. Zajęcie się kwestią bezpieczeństwa sieci i informacji poprzez uczynienie z niej jednego z celów przeglądu ram regulacyjnych UE dotyczących komunikacji elektronicznej;

3. Dalsze pełnienie swej roli w celu zwiększania świadomości potrzeby ogólnego politycznego zaangażowania na rzecz zwalczania spamu, programów szpiegujących i złośliwego oprogramowania; wzmacnianie dialogu i współpracy z państwami trzecimi, w szczególności poprzez zawieranie z nimi umów uwzględniających kwestię zwalczania spamu, programów szpiegujących i złośliwego oprogramowania;

4. Zwiększenie zaangażowania agencji ENISA we wspieranie strategii na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie, przedstawionej w niniejszej rezolucji, zgodnie z celami i zadaniami wyznaczonymi w rozporządzeniu (WE) nr 460/2004 oraz przy bliższej współpracy i ściślejszych kontaktach roboczych z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami;

5. Opracowanie - w oparciu o ramy i2010, we współpracy z państwami członkowskimi i wszystkimi zainteresowanymi stronami, w szczególności z ekspertami w dziedzinie statystyki i ekspertami z państw członkowskich w dziedzinie bezpieczeństwa informacji - odpowiednich wskaźników do wspólnotowych badań aspektów związanych z bezpieczeństwem i zaufaniem;

6. Zachęcanie państw członkowskich do zbadania, poprzez dialog obejmujący wiele zainteresowanych stron, czynników gospodarczych, biznesowych i społecznych w celu opracowania polityki dla sektora TIK zmierzającej do zwiększenia bezpieczeństwa oraz odporności sieci i systemów informatycznych, co może stanowić wkład w planowany europejski program ochrony infrastruktury strategicznej;

7. Kontynuację prowadzonych w porozumieniu z państwami członkowskimi działań mających na celu propagowanie dialogu z odpowiednimi partnerami i organizacjami międzynarodowymi z myślą o wspieraniu globalnej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji, w szczególności poprzez realizację linii działania wytyczonych przez Światowy Szczyt Społeczeństwa Informacyjnego oraz regularne składanie sprawozdań Radzie;

ORAZ WZYWA:

1. Agencję ENISA - do dalszego działania w bliskiej współpracy z państwami członkowskimi, Komisją i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu realizacji zadań i celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 460/2004, a także do wspomagania podejmowanych przez Komisję i państwa członkowskie działań zmierzających do sprostania wymaganiom bezpieczeństwa sieci i informacji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji i dalszego rozwoju strategii na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie, przedstawionej w niniejszej rezolucji;

2. Wszystkie zainteresowane strony - do poprawy bezpieczeństwa oprogramowania oraz bezpieczeństwa i odporności sieci i systemów informacyjnych zgodnie ze strategią na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie, przedstawioną w niniejszej rezolucji, a także do udziału w zorganizowanej debacie z udziałem wielu zainteresowanych stron na temat sposobów najlepszego wykorzystania istniejących narzędzi i instrumentów regulacyjnych;

3. Przedsiębiorstwa - do zajęcia pozytywnego stanowiska wobec bezpieczeństwa informacji i sieci w celu stworzenia bardziej zaawansowanych i bezpieczniejszych produktów i usług, do rozważania inwestycji w takie produkty i usługi jako sposób osiągnięcia przewagi nad konkurencją;

4. Producentów i dostawców usług - do projektowania produktów i usług oraz wdrażania infrastruktury sieciowej, aplikacji i oprogramowania - w stosownych przypadkach - z uwzględnieniem wymogów w zakresie bezpieczeństwa, prywatności i poufności, a także do wdrażania i monitorowania rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa;

5. Zainteresowane strony - do współpracy oraz tworzenia środowisk doświadczalnych służących do testowania i pilotażu nowych technologii i usług w sposób bezpieczny; do przyjmowania nowych bezpiecznych technologii i usług bez zbędnych opóźnień po ich wprowadzeniu do obrotu;

6. Wszystkie zainteresowane strony - do zaangażowania w dalsze starania zmierzające do zwalczania spamu i innych nieprawidłowych działań w sieci oraz do aktywnej współpracy z właściwymi organami na szczeblu krajowym i międzynarodowym;

7. Dostawców usług oraz sektor TIK - do skupienia się na zwiększeniu bezpieczeństwa, prywatności i możliwości korzystania z produktów, procesów i usług, w celu zapewnienia niezawodności, zapobiegania kradzieżom tożsamości i innym naruszającym prywatność atakom oraz zwalczania takich zjawisk;

8. Operatorów sieci, dostawców usług oraz sektor prywatny - do wzajemnego udostępniania oraz do realizacji dobrych praktyk w dziedzinie bezpieczeństwa, a także do propagowania kultury analizy ryzyka i zarządzania ryzykiem w organizacjach i firmach poprzez wspieranie odpowiednich programów szkoleń, rozwój planowania awaryjnego oraz udostępnianie klientom w ramach swych usług rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa.

______

(1) Dz.U. C 43 z 16.2.2002, str. 2.

(2) Dz.U. C 48 z 28.2.2003, str. 1.

(3) Dyrektywy 2002/58/WE (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej), 2002/20/WE (dyrektywa o zezwoleniach), 2002/22/WE (dyrektywa o usłudze powszechnej) (odpowiednio Dz.U. L 201 z 31.7.2002, str. 37, Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 21 oraz Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 51).

(4) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 1.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024