Konkluzje w sprawie wkładu sektora kultury i sektorów kreatywnych w osiąganie celów lizbońskich.

Konkluzje Rady z dnia 24 maja 2007 r. w sprawie wkładu sektora kultury i sektorów kreatywnych w osiąganie celów lizbońskich

(2007/C 311/07)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

(1) uwzględniając art. 151 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

(2) Uwzględniając odnowienie strategii lizbońskiej na posiedzeniu Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 22 i 23 marca 2005 r., podczas którego szczególny nacisk położono na wzrost gospodarczy i utworzenie większej liczby lepszych miejsc pracy, a także uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 8 i 9 marca 2007 r. dotyczące szczególnej uwagi, jaką należy poświęcić stymulowaniu potencjału MŚP, także w sektorze kultury i branży twórczej, ze względu na ich rolę we wspieraniu wzrostu, tworzeniu miejsc pracy i innowacyjności(1);

(3) Przypominając, że kultura i kreatywność pełnią wielorakie funkcje społeczne, polityczne i gospodarcze;

(4) Zauważając, że Konwencja UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego podkreśla, iż działania, dobra i usługi kulturalne mają charakter zarówno gospodarczy, jak i kulturowy;

(5) Wiedząc o zleconym przez Komisję studium dotyczącym ekonomiki kultury w Europie przedstawionym szerokiej publiczności w dniu 14 listopada 2006 r., a w szczególności świadoma położonego w nim nacisku na szczególne znaczenie sektora kultury i sektorów kreatywnych dla realizacji celów lizbońskich, jak również na ogromny potencjał kultury europejskiej;

(6) Przekonana, że - z uwagi na rosnącą świadomość faktu, iż kultura znajduje się w centrum projektu europejskiego, w którym ma do odegrania niepowtarzalną i niezastąpioną rolę - należy umacniać pozycję kultury i działań twórczych przy rozwijaniu agendy lizbońskiej;

(7) Świadoma, że starania prowadzące do realizacji tego celu mogą stanowić wyłącznie część szerszej strategii, którą należy omówić i określić m.in. w świetle przyszłego komunikatu Komisji na temat kultury, komunikat ten ma w zamierzeniu przedstawić w zarysie centralną rolę kultury i twórczości w projekcie europejskim, tak by przyspieszyć prace nad realizacją europejskiego programu działań na rzecz kultury;

(8) Świadoma, że powodzenie strategii będzie zależne od stabilnych podstaw działania, w związku z tym można i należy przeprowadzić szereg pilnych działań, w szczególności w następujących obszarach: propagowania tworzenia polityki opartej na faktach w dziedzinie gromadzenia danych i wymiany dobrych wzorców, wzmacniania powiązań między edukacją, szkoleniem i kulturą, a także lepszego wykorzystywania potencjału MŚP oraz obecnych struktur i programów;

(9) Potwierdzając - z racji pozytywnych wyników współpracy między państwami członkowskimi przy konkretnych kwestiach odnoszących się do kultury i działalności kulturalnej w ramach planów pracy Rady na rzecz kultury 2002-2007(2) - swoją intencję kontynuowania tej formy współpracy między państwami członkowskimi i tym samym podjęcia w odpowiednim czasie decyzji co do nowego planu pracy Rady obowiązującego od roku 2008.

ODNOTOWUJE, że wyniki wyżej wymienionego studium dotyczącego ekonomiki kultury w Europie dowodzą, iż:

– twórczość kulturalna oraz sektory gospodarcze utworzone wokół niej już wnoszą bezpośredni i znaczący wkład we wzrost gospodarczy i zatrudnienie, a sektor kultury wykazuje wyższy wzrost niż gospodarka ogółem i odnotowuje wyższy wzrost zatrudnienia niż gospodarka ogółem,

– działania kulturalne oraz dziedziny twórczości, takie jak: sztuki wizualne i widowiskowe, dziedzictwo, film i wideo, radio i telewizja, nowe i wchodzące na rynek media, muzyka, książka i prasa, projektowanie, architektura i reklama odgrywają niezwykle ważną rolę także w pobudzaniu innowacji i technologii i stanowią kluczową siłę napędową przyszłego trwałego wzrostu,

– zwłaszcza dostępność kreatywnych treści o wysokiej jakości stanowi siłę napędową w przyswajaniu nowych technologii, przede wszystkim szerokopasmowego internetu, telewizji cyfrowej i telefonii komórkowej,

– rola osób prowadzących działalność na własny rachunek, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw w napędzaniu rozwoju sektora kultury jest większa niż w przypadku innych sektorów,

– z uwagi na ścisłe powiązania z konkretnym środowiskiem kulturowym i językowym oraz mocne korzenie regionalne produkcja wyrobów i świadczenie usług w sektorze kultury nie poddaje się łatwo przenoszeniu i tym samym stanowi stabilną i trwałą podstawę lokalnych i regionalnych strategii na rzecz wzrostu gospodarczego i spójności społecznej.

PODKREŚLA, że sektor kultury i sektory kreatywne wnoszą wyjątkowy i różnorodny wkład we wzmacnianie konkurencyjności Europy na świecie, ma przy tym na uwadze to, że:

– bogate życie kulturalne Europy zwiększa atrakcyjność jej miast i regionów jako światowych ośrodków działalności gospodarczej,

– bogactwo i dziedzictwo kulturowe oraz różnorodność kulturowa Europy czynią ją atrakcyjnym celem podróży dla turystów z całego świata zainteresowanych kulturą,

– treści kulturowe i kreatywność będą odgrywały coraz większą rolę w konkurencyjności Europy na świecie.

UZNAJE, że

– na szczeblu państw członkowskich i Wspólnoty nadal brakuje rzetelnych, porównywalnych danych, na podstawie których można by dokonać właściwej oceny wkładu gospodarczego wnoszonego przez sektor kultury i sektory kreatywne w gospodarkę UE, powstałego w szczególności przy wykorzystaniu środków natury politycznej,

– brakuje informacji, specjalistycznych szkoleń i doradztwa mających pomóc osobom zawodowo zajmującym się kulturą i twórczością w rozwijaniu efektów ich twórczości w taki sposób, by stanowiły cieszące się powodzeniem na rynku wyroby i usługi,

– poświęcanie niedostatecznej uwagi sektorowi kultury i sektorom kreatywnym przy wprowadzaniu w życie ważnych wspólnotowych programów wsparcia oraz inicjatyw może zagrozić postępowi w realizacji celów agendy lizbońskiej,

– na rynku wewnętrznym nadal istnieją przeszkody dla swobodnego przemieszczania się twórców, przepływu działalności kulturalnej oraz cyfrowej dystrybucji wyrobów i usług,

– MŚP z sektora kultury i sektorów kreatywnych nadal stoją w obliczu wielu trudności związanych np. z dostępem do finansowania.

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI

działania podjęte na szczeblu ekspertów w pierwszej połowie roku 2007, po to by ocenić - z udziałem odpowiednich fachowych podmiotów/uczestników - konkretne kwestie, również statystyki, dotyczące wkładu wnoszonego przez sektor kultury i sektory kreatywne we wzrost gospodarczy i zatrudnienie.

ZACHĘCA,

A. BY W CELU PROPAGOWANIA TWORZENIA POLITYKI OPARTEJ NA FAKTACH

Komisja:

– wzmogła swoją pracę i oparła się przy tym na pracach prowadzonych w ramach Eurostatu będących działaniem podjętym na podstawie rezolucji Rady z dnia 20 listopada 1995 r. w sprawie propagowania statystyk dotyczących kultury i wzrostu gospodarczego(3),

– kontynuowała prace w dziedzinie statystyki kultury w zakresie definicji i metodologii oraz dokonała oceny działań już podjętych, zwłaszcza w celu udzielenia informacji o realizacji proponowanego wspólnotowego programu statystycznego na lata 2008-2012(4) w części dotyczącej kultury,

– współpracowała, w stosownych przypadkach, z innymi właściwymi instytucjami międzynarodowymi;

państwa członkowskie:

– udzieliły pełnego poparcia staraniom na rzecz gromadzenia danych, szczególnie poprzez sprawne wdrażanie lub, w stosownych przypadkach, tworzenie metodologii gromadzenia danych, przy jednoczesnym unikaniu nakładania dodatkowego obciążenia administracyjnego na przedsiębiorstwa i organizacje,

– opracowywały, w miarę potrzeby, analizy przypadku i oceny wpływu; państwa członkowskie i Komisja:

– podjęły decyzję co do dalszych priorytetów i określiły nowe obszary gromadzenia danych w celu pomiaru wkładu branży kultury i branży twórczej w realizację agendy lizbońskiej,

– propagowały i zapewniały regularną wymianę dobrych wzorców w dziedzinie ekonomiki sektora kultury i sektorów kreatywnych.

B. BY W CELU WZMOCNIENIA POWIĄZAŃ MIĘDZY EDUKACJĄ, SZKOLENIEM A SEKTOREM KULTURY I SEKTORAMI KREATYWNYMI

państwa członkowskie:

– ustaliły, czy programy studiów i szkoleń z dziedziny kultury i dziedzictwa dostatecznie uwzględniają aspekty zarządzania, oraz upowszechniały dostępność szkoleń z dziedziny zarządzania, biznesu i przedsiębiorczości przeznaczonych dla profesjonalistów z branży kultury i branży twórczej, a także uwypukliły aspekty kultury w programach studiów z dziedziny ekonomii i biznesu;

– propagowały kontakty i współpracę między środowiskiem twórczym a światem biznesu w celu zwiększenia świadomości tego ostatniego co do potencjału sektora kultury i sektorów kreatywnych,

– propagowały powiązania między kulturą a edukacją w celu rozwijania umiejętności twórczych.

C. BY W CELU MAKSYMALIZACJI POTENCJAŁU MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW Z SEKTORA KULTURY I SEKTORÓW KREATYWNYCH

państwa członkowskie i Komisja:

– inicjowały działania mające na celu jak największe gospodarcze wykorzystywanie przez MŚP sfery kultury i kreatywności, wspieranie współpracy między nimi oraz rozwijanie sieci kontaktów,

– ułatwiały dostęp MŚP do finansowania,

– rozszerzały wyważoną wzajemną wymianę dóbr i usług kulturalnych z państwami trzecimi w celu propagowania różnorodności kulturowej i rozszerzania dialogu międzykulturowego,

– zapewniły ochronę praw własności intelektualnej i usprawniły, w zakresie międzynarodowym, walkę z podrabianiem wyrobów i piractwem w sektorze kultury i sektorach kreatywnych.

D. BY W CELU LEPSZEGO WYKORZYSTANIA ISTNIEJĄCYCH STRUKTUR, PROGRAMÓW ORAZ INICJATYW

Komisja:

– wzmocniła koordynację działań mających wpływ na branżę kultury i branżę twórczą - jako że działania te są prowadzone w różnych obszarach polityki UE - w celu maksymalnego zwiększenia wpływu tych działań na agendę lizbońską i zapewnienia pełnego uwzględniania w nich sektora kultury i sektorów kreatywnych,

– położyła większy nacisk na sektor kultury i sektory kreatywne w kontekście innych programów oraz inicjatyw Wspólnoty,

– dokonała bardziej rzetelnej oceny wpływu, jaki mają różne programy i inicjatywy Wspólnoty na sektor kultury i sektory kreatywne; państwa członkowskie i Komisja:

– sprawniej wykorzystywała Fundusz Spójności i fundusze strukturalne w celu udzielania optymalnego wsparcia MŚP w sektorze kultury i w sektorach kreatywnych.

______

(1) Dok. 7224/07, str. 4.

(2) Rezolucja Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie nowego planu pracy dotyczącego współpracy europejskiej w dziedzinie kultury oraz konkluzje Rady z dnia 16 listopada 2004 r. dotyczące planu pracy na rzecz kultury 2005-2006 (który został przedłużony do końca roku 2007).

(3) Dz.U. C 327 z 7.12.1995, str. 1.

(4) Wniosek Komisji dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowego programu statystycznego na lata 2008-2012, dok. 15536/06.

państwa członkowskie i Komisja:

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.311.7

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Konkluzje w sprawie wkładu sektora kultury i sektorów kreatywnych w osiąganie celów lizbońskich.
Data aktu: 24/05/2007
Data ogłoszenia: 21/12/2007