Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji

(2007/C 309/12)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja Kolejowa (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r.(1). Niezależność uzyskała w dniu 1 stycznia 2006 r. Głównym celem Agencji jest zwiększanie poziomu interoperacyjności systemów kolejowych oraz wypracowanie wspólnego podejścia do bezpieczeństwa celem stworzenia w Europie bardziej konkurencyjnego sektora kolejowego, o wyższym poziomie bezpieczeństwa.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2) z dnia 25 czerwca 2002 r. Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora wykonawczego zgodnie z art. 39 rozporządzenia (WE) nr 881/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Z wyjątkiem przypadków wymienionych w pkt 10 transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.

UWAGI

7. W pierwszym roku swojej niezależności finansowej Agencja wykorzystała 72 % środków na zobowiązania. Wskaźniki przeniesień w przypadku wydatków administracyjnych (tytuł II) i wydatków operacyjnych (tytuł III) wyniosły odpowiednio 37,5 % i 85 %. Zatem budżetowa zasada jednoroczności nie była ściśle przestrzegana.

8. Agencja ma siedziby w dwóch miastach: siedziba administracyjna mieści się w Valenciennes, natomiast posiedzenia odbywają się w Lille. Agencja nie znalazła jeszcze sposobu skompensowania kosztów wynikających z konieczności posiadania dwóch siedzib.

9. W systemie kontroli wewnętrznej stwierdzono uchybienia. Nie przestrzegano zasad subdelegacji. Stwierdzono niespójności między decyzjami o delegacji uprawnień a prawami dostępu do systemu zarządzania budżetem SI2. Agencja nie przyjęła zasad wykonania swojego rozporządzenia finansowego.

10. Badanie procedur przetargowych wykazało różne nieprawidłowości: wykorzystywanie umów, których termin obowiązywania upłynął(4) oraz nieprawidłowe przedłużenia obowiązujących umów(5). Agencja musi zatem wszcząć nowe procedury przetargowe w dziedzinach objętych obecnie umowami, które nie podlegały prawidłowym procedurom przetargowym.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 220 z 21.6.2004, str. 3.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 19 czerwca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 2 lipca 2007 r.

(4) Jeden wykryty przypadek o wartości 49.000 euro.

(5) Dwa wykryte przypadki o wartości 630.000 euro.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja Kolejowa (Lille/Valenciennes)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja Kolejowa (Lille/Valenciennes) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja Kolejowa (Lille/Valenciennes) - Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja Kolejowa (Lille/Valenciennes) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. W 2006 r. zaplanowane działania nie zostały w pełni wdrożone, jako że Agencja ciągle znajdowała się w początkowej fazie działalności. W 2007 r. Agencja przeprowadzi dogłębną analizę programowania swoich działań, potrzebnych zasobów i przewidywanych środków budżetowych wraz z planem przetargów.

8. Obecnie Agencja negocjuje z władzami państwa przyjmującego możliwość podpisania umowy w sprawie siedziby. W tym kontekście państwo przyjmujące wyraziło zgodę na znaczny wkład w czynsz za nowy budynek w Valenciennes. To częściowo zrównoważy roczne koszty (szacowane na 450.000 euro) wynikające z podwójnej siedziby Agencji.

9. Na początku 2007 r. Agencja utworzyła stanowisko związane z bezpieczeństwem w celu sprawdzenia spójności między delegacjami i subdelegacjami zawartymi w systemie zarządzania budżetem a odpowiednimi podpisanymi dokumentami. Agencja planuje przekazać swoje przepisy wykonawcze do zatwierdzenia przez Radę Administracyjną przed końcem 2007 r.

10. Sytuacje opisane przez Trybunał wynikały z niedoboru pracowników w początkowej fazie działalności Agencji. W celu zapobieżenia takim sytuacjom w przyszłości w czerwcu 2007 r. utworzono stanowisko ds. przetargów. Zadaniem osoby na tym stanowisku jest koordynacja i nadzorowanie procedur przetargowych.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.309.67

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 27/09/2007
Data ogłoszenia: 19/12/2007