Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (wcześniej Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (wcześniej Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji

(2007/C 309/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (wcześniej Europejskie Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii, zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1035/97 z dnia 2 czerwca 1997 r.(1) i rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r.(2), które rozszerzyło zakres jej kompetencji. Do głównych zadań Agencji należy dostarczanie Unii i państwom członkowskim wiarygodnych informacji na temat rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu w Unii Europejskiej oraz współpraca w tych dziedzinach z Radą Europy.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2006 r.(4) zostało sporządzone przez jego dyrektora zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1035/97 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Agencja przeniosła 235.000 euro z rezerwy operacyjnej (tytuł III) do tytułu I (wydatki na personel), aby pokryć zwiększone koszty związane z pracownikami tymczasowymi. Uzasadnienia tego przesunięcia tego nie udokumentowano zgodnie z przepisami art. 23 ust. 3 rozporządzenia finansowego Agencji.

8. W 2006 r. Agencja zdecydowała, że poniesie pełne koszty nauki szkolnej dzieci swoich pracowników. Nie zastosowała jednak przepisów art. 3 załącznika VII do regulaminu pracowniczego. W 2006 r. dokonano płatności, mimo że Zarząd nie podjął takiej decyzji ani nie podpisano formalnych umów z odpowiednimi szkołami lokalnymi(5).

9. W maju 2006 r. dyrektor zatwierdził procedury rekrutacji pracowników Agencji. Pod kilkoma względami procedury te nie były zgodne z zasadami i celami regulaminu pracowniczego, ponieważ nie zapewniały przestrzegania zasady parytetu w składzie komisji rekrutacyjnej i sporządzania list rezerwowych w porządku alfabetycznym ani też realnej możliwości odwołania się kandydatom odrzuconym podczas etapu wstępnej oceny.

10. W jednym z przetargów mających na celu zawarcie umowy ramowej(6) Agencja otrzymała dwie oferty. Jedną z nich komisja przetargowa odrzuciła, twierdząc, że nadesłano ją po upływie terminu, co nie było zgodne z prawdą. Zamówienie udzielono drugiemu oferentowi, mimo że uzyskał on bardzo niską ocenę za jakość.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 151 z 10.6.1997, str. 6.

(2) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, str. 1.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 11 maja 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 1 lipca 2007 r.

(5) Kwota czesnego (za rok szkolny 2006/2007) przyjęta do zwrotu w 2006 r.: 31.340 euro.

(6) O szacowanej wartości na 4 lata: 400.000 euro.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń)

grafika

Tabela 2

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Rezerwa została uwzględniona w tytule III i przeznaczona na cele ogólne. Agencja umieściła rezerwę między różnymi tytułami budżetowymi w budżecie na 2007 r. Agencja dołoży jednak szczególnych starań, aby w pełni uzasadnić i udokumentować dokonane przeniesienia.

8. Agencja przystąpi do podpisania umów z odpowiednimi lokalnymi szkołami. W październiku 2007 r. decyzja zostanie przedstawiona Zarządowi do przyjęcia.

9. Mimo że załącznik III regulaminu pracowniczego nie ma zastosowania do innych pracowników Wspólnot Europejskich, agencja zaproponuje zarządowi - pod warunkiem zakończenia na czas konsultacji ze służbami Komisji - przyjęcie podczas posiedzenia w październiku 2007 r. nowych przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego w jak największym stopniu uwzględniających uwagi Trybunału.

10. Agencja podejmie środki w celu uniknięcia powtórzenia sytuacji opisanej przez Trybunał.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.309.6

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (wcześniej Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 27/09/2007
Data ogłoszenia: 19/12/2007