Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Eurojustu.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Eurojustu

(2007/C 309/19)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Eurojust został ustanowiony na mocy decyzji Rady 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego celem jest poprawa koordynacji dochodzenia i ścigania w sprawach obejmujących terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jak również państw trzecich.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Eurojust. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Eurojust sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie skierowane jest do Parlamentu Europejskiego i Rady zgodnie z art. 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW.

4. Sprawozdanie finansowe Eurojust za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(2) zostało sporządzone przez jego dyrektora administracyjnego zgodnie z art. 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Eurojust za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Eurojust są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Wskaźnik wykorzystania zapisanych w budżecie na 2006 r. środków na zobowiązania wynosi 96 %. Wskaźnik przeniesienia środków wyniósł 33 % dla wydatków administracyjnych (tytuł II) i 30 % dla wydatków operacyjnych (tytuł III). Zarządzanie budżetem charakteryzowało się dużą liczbą przesunięć środków między pozycjami budżetowymi, a w wielu przypadkach dokumentacja poświadczająca nie była wystarczająco szczegółowa. Zatem budżetowe zasady jednoroczności i specyfikacji nie były ściśle przestrzegane.

8. Nie stosowano się również ściśle do zasad udzielania zamówień. Zawarto cztery umowy ramowe o maksymalnym okresie trwania przekraczającym cztery lata. W czasie gdy prowadzono kontrolę (listopad 2006 r.) nie została jeszcze wszczęta właściwa procedura przetargowa na usługi kurierskie(3). Natomiast w przypadku usług tłumaczeniowych polecono usługodawcy, by zlecał pracę tłumaczom wybranym przez Eurojust, zamiast własnym pracownikom. Sytuacja ta nie była zgodna z zasadą konkurencji i spowodowała wzrost ceny o 45.000 euro w stosunku do stawek określonych w umowie.

9. Dane dotyczące aktywów trwałych kompilowano na arkuszu kalkulacyjnym i za pomocą innych programów. Taka metoda nie gwarantuje integralności rejestrowanych danych. Nie sporządzono rejestru aktywów trwałych, zawierającego wszystkie aktywa oraz ich wartości i potrzebnego do monitorowania mienia Eurojustu.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 1).

(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 27 czerwca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2007 r.

(3) Wartość zamówień: ponad 100.000 euro.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Eurojust (Haga) - 2006

grafika

Tabela 2

EUROJUST (Haga) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

EUROJUST (Haga) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

EUROJUST (Haga) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI EUROJUSTU

7. Odnośnie do tytułu II poziom przeniesień jest w głównej mierze spowodowany projektem pod kierownictwem krajugospodarza, rozpoczętym dopiero pod koniec roku.

Odnośnie do tytułu III od 2005 r. Eurojust zmniejszył wskaźnik przeniesienia środków (z 33 % do 30 %). Eurojust dokonał przeglądu swojej polityki przesunięć budżetowych w celu zmniejszenia liczby i wielkości kwot przesunięć oraz ich lepszej dokumentacji.

8. Eurojust przyjął właściwe środki na rzecz zastąpienia umów ramowych najpóźniej w trakcie czwartego roku ich trwania. Rozpoczęto trwającą obecnie otwartą procedurę przetargową na usługi kurierskie.

Tłumaczenie rocznego sprawozdania Eurojustu jest obwarowane szczegółowymi warunkami pod względem terminów oraz wymagań co do jakości. Niestety, żaden z dostawców, z którymi Eurojust podpisał umowy, nie był w stanie dostarczyć usług o wymaganej jakości w określonych ramach czasowych, co doprowadziło do sytuacji opisanej przez Trybunał. Niemniej jednak Eurojust uwzględnił uwagi Trybunału i przygotowuje obecnie nową procedurę przetargową, która rozpocznie się przed końcem 2007 r.

9. Eurojust dokłada starań w celu zaradzenia tej sytuacji przed upływem 2007 r., kiedy to zostanie wprowadzony system ABAC Assets, a link do obecnego oprogramowania używanego do aktywów trwałych będzie w stanie dostarczać informacje zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.309.111

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Eurojustu.
Data aktu: 27/09/2007
Data ogłoszenia: 19/12/2007