Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Rady (WE) nr 1749/96 w sprawie pierwotnego wdrożenia rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w sprawie zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych.

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 5 października 2007 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Rady (WE) nr 1749/96 w sprawie pierwotnego wdrożenia rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w sprawie zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych

(CON/2007/30)

(2007/C 248/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2007 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 5 września 2007 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Komisji Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Rady (WE) nr 1749/96 z dnia 9 września 1996 r. w sprawie pierwotnego wdrożenia rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w sprawie zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Rada Prezesów wydała niniejszą opinię.

1. Uwagi ogólne

1.1 EBC przyjmuje z zadowoleniem projektowane rozporządzenie, gdyż wyjaśnia ono i wzmacnia podstawowe zasady określania zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (ZWCK), jak również reguluje procedury w zakresie ustalania próby statystycznej, jej aktualizowania oraz dokonywania odpowiednich dostosowań jakościowych, tym samym zapewniając wiarygodność i porównywalność ustalonego wskaźnika. Wprowadzając pojęcie "segmentu konsumpcji wyznaczonego celem" jako jednego z elementów badanych za pomocą wskaźnika, projektowane rozporządzenie doprecyzowuje teoretyczne podstawy ZWCK. Ponadto wprowadzając jednolitą terminologię dotyczącą ustalania próby statystycznej, aktualizacji grupy produktów objętych próbą oraz stosowanych dostosowań jakościowych projektowane rozporządzenie może przyczynić się do dalszej harmonizacji w tym zakresie.

1.2 Ustalenie standardów w zakresie dostosowań jakościowych powiązanych z poszczególnymi kategoriami produktów może okazać się znaczącym ulepszeniem metodologicznym. EBC wspiera koncepcję realizowaną przez projektowane rozporządzenie polegającą na określaniu standardów w zakresie dostosowań jakościowych w sposób odrębny dla poszczególnych przypadków, oraz na klasyfikowaniu poszczególnych metod dostosowań jakościowych zgodnie z ich przydatnością. Tak określone standardy mogą jednakże w dalszym ciągu pozostawiać znaczną sferę dowolności pomiędzy poszczególnymi ZWCK; ostatecznym celem regulacyjnym powinna być zatem pełna harmonizacja metod dostosowań jakościowych. Ponadto biorąc pod uwagę konieczność prawidłowego wprowadzenia uzgodnionych już skutecznych standardów, EBC zdecydowanie zaleca aby przepisy projektowanego rozporządzenia przewidywały procedury sprawozdawcze i kontrolne umożliwiające weryfikację prawidłowego stosowania rozporządzenia przez państwa członkowskie; rozwiązanie takie powinno być przy tym powiązane ze ścisłym monitoringiem prowadzonym przez Komisję Europejską. Monitoring taki powinien zachęcać państwa członkowskie do skutecznego stosowania metod typy A w zakresie dostosowań jakościowych, co jest najlepszym sposobem na wzmacnianie zarówno wiarygodności ZWCK jak też jego porównywalności w poszczególnych państwach członkowskich. Jeżeli powyższe środki nie prowadziłyby do uzyskania odpowiedniego poziomu porównywalności danych, EBC przyjąłby z zadowoleniem wprowadzenie środków przewidzianych w art. 1 ust. 3 projektowanego rozporządzenia; skutkowałoby to bowiem przyznaniem standardom dostosowań jakościowych powiązanym z poszczególnymi kategoriami produktów statusu przepisów prawnych.

1.3 EBC przyjmuje też z zadowoleniem szczegółowe zasady zawarte w projektowanym rozporządzeniu w zakresie dostosowań jakościowych oraz związanych z tym praktyk dotyczących aktualizacji próby statystycznej. Biorąc jednak pod uwagę rozbieżności w aktualnych praktykach krajowych dotyczących ZWCK, osiągnięcie pełnej porównywalności poszczególnych krajowych wskaźników może okazać się utrudnione, zarówno w zakresie ich reprezentatywności, jak i stosowanych dostosowań jakościowych.. EBC zachęca tym samym Komisję Europejską do kontynuowania prac mających na celu ustalenie jednolitych standardów w zakresie zapewniającej porównywalność aktualizacji próby statystycznej ZWCK.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 5 października 2007 r.

Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.248.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Rady (WE) nr 1749/96 w sprawie pierwotnego wdrożenia rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 w sprawie zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych.
Data aktu: 05/10/2007
Data ogłoszenia: 23/10/2007