Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 29/07 (ex N 310/06) - Gwarancje krótkoterminowych kredytów eksportowych dla MŚP o ograniczonych obrotach eksportowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 29/07 (ex N 310/06) - Gwarancje krótkoterminowych kredytów eksportowych dla MŚP o ograniczonych obrotach eksportowych

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE (Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 234/11)

(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2007 r.)

Pismem z dnia 18 lipca 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY

Celem niniejszego środka pomocy jest zapewnienie gwarancji krótkoterminowych kredytów eksportowych o terminie zapadalności nie dłuższym niż dwa lata, przeznaczonych na finansowanie transakcji eksportowych przeprowadzanych przez MŚP o obrotach eksportowych nieprzekraczających 2 mln EUR.

Gwarancja spłaty kredytu zaciągniętego na sfinansowanie transakcji eksportowych może być udzielana krajowym eksporterom z sektora MŚP oraz ich zagranicznym kupcom, aby zwiększyć ich zdolność kredytową i ułatwić im uzyskiwanie kredytów w bankach komercyjnych. Nie ma ograniczeń odnośnie kraju i wielkości przedsiębiorstwa zagranicznego kupca.

Gwarancji udziela węgierski bank Hungarian Export-Import Bank (Eximbank), będący państwową agencją udzielającą kredytów eksportowych, posiadającą gwarancje państwa na pokrycie wszelkich zobowiązań wynikających z wdrożenia niniejszego środka pomocy. Całkowita kwota gwarancji udzielanych przez Exim-bank w okresie dwóch lat obowiązywania środka pomocy wynosi 15 mld HUF (60 mln EUR).

Władze węgierskie pragną powołać się na klauzulę zwalniającą zawartą w pkt 2.5 komunikatu Komisji do państw członkowskich zgodnie z art. 93 ust. 1 Traktatu WE dotyczącego stosowania art. 92 i 93 Traktatu do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych(1) (komunikat). W tym celu władze Węgier przedłożyły oświadczenia jednego krajowego ubezpieczyciela kredytów oraz dwóch dużych, prywatnych, międzynarodowych ubezpieczycieli kredytów eksportowych, stwierdzające, że działalność banku Eximbank w tym segmencie wypełnia istniejącą na rynku lukę oraz że nie prowadzą one działalności w tym segmencie rynku.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA Z ZASADAMI WSPÓLNEGO RYNKU

Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do dwóch zasadniczych elementów zgłoszenia: a) możliwości zastosowania komunikatu, tj. substytucyjności gwarancji względem ubezpieczenia oraz b) braku dostępności ubezpieczeń kredytów eksportowych dla tego typu ryzyka na Węgrzech, ponieważ środek pomocy w formie ubezpieczeń kredytów eksportowych wspieranych przez państwo został już wprowadzony w życie.

Wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania komunikatu

Wydaje się, że zgłoszona gwarancja kredytu eksportowego udzielana przez bank Eximbank i ubezpieczenie kredytu eksportowego będące przedmiotem komunikatu różnią się w kilku kwestiach:

– ubezpieczenie zawsze zapewnia ochronę przez ryzykiem dotyczącym kupującego, natomiast gwarancja udzielana przez Eximbank eksporterowi z sektora MŚP chroni przed ryzykiem niespłacenia kredytu przez samego eksportera. Dlatego zgłoszony program gwarancji, w przypadku przyznania go eksporterom z sektora MŚP, będzie stanowił pomoc na działalność eksportową MŚP niezwiązaną wyłącznie z ryzykiem dotyczącym kupującego;

– gwarancji można udzielić również kupującemu. W takim przypadku pokryje ona ryzyko dotyczące kupującego. Jednakże tego typu ryzyko obejmuje niespłacenie kredytu komercyjnego przez kupującego, podczas gdy ubezpieczenie kredytu eksportowego chroni przed ryzykiem braku zapłaty ze strony zagranicznego kupca za nabyte towary i usługi. Dlatego w przeciwieństwie do ubezpieczenia, gwarancja udzielona zagranicznemu kupcowi stanowi bezpośrednią korzyść dla tego kupca;

– podstawy prawne obu rodzajów działalności na Węgrzech są dobrze zdefiniowane i różnią się od siebie: gwarancja jest usługą finansową, którą mogą świadczyć wyłącznie instytucje finansowe, natomiast działalność ubezpieczeniowa może być prowadzona wyłącznie przez ubezpieczyciela podlegającego krajowej ustawie o ubezpieczeniach.

Wątpliwości w przypadku zastosowania komunikatu

Nawet gdyby gwarancję kredytu eksportowego i ubezpieczenie uznać za wystarczająco podobne środki pomocy i dopuścić zastosowanie komunikatu, nadal pozostają pewne wątpliwości:

– ponieważ węgierski środek pomocy N 488/06 - "Ubezpieczenie kredytu eksportowego dla MŚP o ograniczonym obrocie eksportowym" - został zatwierdzony przez Komisję 22 stycznia 2007 r. na okres dwóch lat, na rynku powinna już być dostępna ochrona przed ryzykiem ponoszonym przez MŚP o ograniczonym obrocie eksportowym. Tego typu ochrona ubezpieczeniowa jest oferowana przez węgierską instytucję ubezpieczeń kredytów eksportowych Hungarian Export Credit Insurance Corporation (MEHIB).

Zatwierdzenie dodatkowego środka pomocy mogłoby przynieść dodatkowe korzyści węgierskim eksporterom z sektora MŚP poprzez udostępnienie im kolejnego instrumentu pomocy państwa, obniżającego ryzyko nieobjęte ochroną ubezpieczeniową.

Jeśli przepisy komunikatu nie znajdą zastosowania, niniejszy środek pomocy może stanowić pomoc państwa dla wywozu w ramach Wspólnoty, co zawsze było surowo potępiane przez Komisję.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. C 281 z 17.9.1997 ze zmianami wprowadzonymi w Dz.U. C217 z 2.8.2001 i Dz.U. C 325 z 22.12.2005.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.234.18

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 29/07 (ex N 310/06) - Gwarancje krótkoterminowych kredytów eksportowych dla MŚP o ograniczonych obrotach eksportowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 06/10/2007
Data ogłoszenia: 06/10/2007