Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 31/07 (ex NN 17/07) - Pomoc państwa dla przedsiębiorstw autobusowych Córas Iompair Éireann (Dublin Bus i Irish Bus) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA

Pomoc państwa C 31/07 (ex NN 17/07) - Pomoc państwa dla przedsiębiorstw autobusowych Córas Iompair Éireann (Dublin Bus i Irish Bus)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 217/10)

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2007 r.)

Pismem z dnia 18 lipca 2007 zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Irlandię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionej pomocy państwa/środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać swoje uwagi w sprawie pomocy państwa, odnośnie której Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A - General Affairs and Resources

Unit A4: Internal Market and Competition

Rue De Mot 28

B-1040 Brussels

Fax No: (32-2) 296 41 04

Zgłoszone uwagi zostaną przekazane do wiadomości Irlandii. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może zwrócić się z pisemnym wnioskiem o potraktowanie informacji dotyczących jej tożsamości jako poufnych, podając powody uzasadniające taki wniosek.

TEKST STRESZCZENIA

POSTĘPOWANIE

Irish Coach Tourism and Transport Council (Irlandzka Rada ds. Autokarów Turystycznych i Transportowych) złożyła skargę dotyczącą domniemanej, niezgodnej z prawem pomocy państwa przyznanej Córas Iompair Éireann (zwanej dalej: "CIÉ", Irlandzka Rada ds. Transportu) przedsiębiorstwom autobusowym Irish Bus i Dublin Bus przez rząd irlandzki w postaci dotacji w ramach Narodowego Planu Rozwoju i w postaci rocznych dotacji operacyjnych.

OPIS POMOCY

Beneficjentami domniemanej, niezgodnej z prawem pomocy są Irish Bus i Dublin Bus. Oba przedsiębiorstwa są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością będącymi własnością CIÉ, świadczącymi długodystansowe, miejskie, podmiejskie i regionalne usługi autobusowe w Irlandii. Irish Bus świadczy także usługi w zakresie transportu szkolnego.

Władze irlandzkie wspierają Irish Bus i Dublin Bus w wykonywaniu ich działalności w zakresie usług publicznego transportu autobusowego w postaci corocznych rekompensat, finansowania nowych autobusów i dotacji inwestycyjnych na specjalną infrastrukturę, do których nie wszyscy operatorzy mają dostęp na równych i niedyskryminacyjnych zasadach. Dotacje inwestycyjne wykorzystano na poprawienie jakości urządzeń przeznaczonych dla pasażerów takich jak dworce, przystanki autobusowe Irish Bus i garaże do parkowania oraz utrzymanie taborów autobusowych Dublin Bus.

OCENA POMOCY

Okres objęty badaniem

W odniesieniu do rekompensat za wykonywanie zobowiązań z tytułu świadczenia usług użyteczności publicznej, pierwotnie opartych jedynie na ustawach transportowych z 1950 r. i 1986 r., Komisja zauważa, że dokonano znacznej zmiany systemu rekompensat w 2003 r., wraz z wprowadzeniem rocznych protokołów ustaleń, wyszczególniających jakość i ilość świadczonych usług oraz dokładną kwotę należnej rekompensaty. Z uwagi na powyższe, Komisja uważa, że płatności związane z rekompensatami świadczenia usług użyteczności publicznej od 2003 r. stanowią nową pomoc w rozumieniu art. 1 c rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, ponieważ protokóły ustaleń znacznie zmieniają poprzedni mechanizm kompensacyjny.

W odniesieniu do płatności dokonywanych w oparciu o Narodowy Plan Rozwoju, Komisja uważa, że Narodowe Plany Rozwoju 2000 - 2006 i 2007 - 2013 znacznie zmieniły Narodowy Plan Rozwoju 1993-1999 i dlatego też powinny być uważane za nową pomoc w rozumieniu art. 1 c rozporządzenia (WE) nr 659/1999.

Istnienie pomocy

Komisja uważa, że władze irlandzkie nie dostarczyły wystarczających informacji pozwalających na stwierdzenie, że wszystkie kryteria z orzeczenia w sprawie Altmark(1) zostały spełnione. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze irlandzkie, Komisja nie może wykluczyć, że środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Zgodność pomocy

a) Rekompensata za usługi autobusowe wykonywane w ramach "obowiązku użyteczności publicznej" i program dotyczący transportu szkolnego

Z uwagi na fakt, że Irish Bus i Dublin Bus świadczą regularne przewozy autobusowe i inne usługi autobusowe, są one przedsiębiorstwami, które świadczą usługi transportu drogowego. Dlatego też, Irish Bus i Dublin Bus są objęte zakresem rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69.

Według władz irlandzkich, obowiązek świadczenia usług użyteczności publicznej został nałożony na CIÉ i jego filie na mocy ustaw transportowych z 1950 r. i z 1986 r. (reorganizacja CIÉ). Od 2003 r. warunki i kwota corocznej rekompensaty wypłacanej przez władze irlandzkie Dublin Bus i Irish Bus zostały objęte protokółem ustaleń. Władze irlandzkie zadeklarowały, że nie uznają protokołów ustaleń podpisanych z Dublin Bus i Irish Bus za umowy o świadczenie usług użyteczności publicznej.

Zgodnie z posiadanymi obecnie informacjami, Komisja nie może wykluczyć, że protokóły ustaleń powinny być traktowane jak umowy o świadczenie usług użyteczności publicznej. Ponadto nie jest jasne czy pomoc państwa przyznana w celu zrekompensowania świadczenia tych obowiązków użyteczności publicznej powinna być oceniona w oparciu o rozdział II, III i IV rozporządzenia, które zawierają art. 3 do 13 czy rozdział V, który zawiera art. 14. Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 1191/69 kwota rekompensaty musi być ograniczona do wysokości różnicy pomiędzy kosztami wykonywania obowiązków a dochodami uzyskanymi w wyniku ich wykonywania. Komisja musi więc sprawdzić, czy rekompensata płacona przez władze irlandzkie ogranicza się do wysokości różnicy pomiędzy kosztami poniesionymi w wyniku wykonywania obowiązków użyteczności publicznej a dochodami ze sprzedaży biletów autobusowych. Na podstawie obecnie posiadanych informacji, Komisja ma wątpliwości czy Irish Bus i Dublin Bus nie otrzymały nadmiernych rekompensat. Obie filie CIÉ świadczą także usługi, które nie wchodzą w zakres usług, które mogą być zinterpretowane jako wykonywanie obowiązków użyteczności publicznej (tzw. "usługi handlowe") i mogą korzystać z publicznie finansowanych autobusów w celu świadczenia tych usług autobusowych. Dlatego też Komisja nie jest w stanie stwierdzić, czy rekompensata ogranicza się do wydatków poniesionych na wykonywanie obowiązków użyteczności publicznej. Na tym etapie Komisja nie dysponuje wystarczającymi informacjami do stwierdzenia, czy władze irlandzkie obliczyły rekompensatę za wykonywanie obowiązków taryfowych w zgodzie z przepisami art. 11 do 13.

Komisja ma wątpliwości czy obecne środki są zgodne z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 1191/69 w przypadku gdyby miały być one uważane za rekompensatę za wykonywanie obowiązków użyteczności publicznej.

b) Finansowanie infrastruktury

Władze irlandzkie stwierdziły, że "pomoc finansowa przyznana przedsiębiorstwom CIÉ w ramach priorytetu transportowego Programu Operacyjnego Infrastruktura Społeczna i Gospodarcza jest objęta wyłączeniem grupowym z art. 73 (dawny art. 77) Traktatu dotyczącym potrzeb w zakresie koordynacji transportu i obowiązków użyteczności publicznej. Środki Dublińskiego Transportu Publicznego i Krajowego Transportu Publicznego odpowiednio są zgodne z zasadami pomocy państwa." W obecnej sprawie Komisja ma wątpliwości, czy dworce i przystanki autobusowe, garaże i obiekty obsługi technicznej są objęte narzuconym obowiązkiem użyteczności publicznej, czy raczej środki te wchodzą w zakres umów o świadczenie usług użyteczności publicznej.

Komisja mogłaby zbadać zgodność dotacji na inwestycje infrastrukturalne dla Irish Bus i Dublin Bus zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE, który stanowi, że: "pomoc przeznaczona na ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub niektórych regionów gospodarczych, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem" może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem. Jednakże, Komisja ma wątpliwości, czy omawiane środki nie są sprzeczne ze wspólnym interesem i czy wyżej wspomniane kryteria zostały spełnione w omawianej sprawie.

c) Finansowanie szkolenia dotyczącego podnoszenia świadomości w zakresie niepełnosprawności

Władze irlandzkie nie dostarczyły Komisji niezbędnych informacji dotyczących sposobów, okresu, budżetu, intensywności i dalszych warunków w celu umożliwienia zajęcia stanowiska przez Komisję odnośnie tego środka. Na podstawie obecnie posiadanych informacji, Komisja nie może więc na tym etapie stwierdzić, czy wszystkie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 68/2001 zostały spełnione i, w konsekwencji, czy stosuje się postanowienia art. 88 ust. 3 Traktatu WE dotyczące wyłączenia spod obowiązku notyfikacji.

PODSUMOWANIE

Uwzględniając powyższe, Komisja ma wątpliwości, czy środki wypłacane przez władze irlandzkie na rzecz Irish Bus i Dublin Bus są zgodne z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1191/69. W przypadku finansowania szkolenia dotyczącego podnoszenia świadomości w zakresie niepełnosprawności Komisja nie jest w stanie sprawdzić, czy indywidualna pomoc albo program pomocy spełnia wszystkie wymogi wynikające z przepisów rozporządzenia (WE) nr 68/2001 i postanowień dotyczących wyłączenia spod obowiązków notyfikacyjnych z art. 88 ust. 3 Traktatu WE. Dlatego też Komisja decyduje o wszczęciu postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 659/1999. Komisja zamknie postępowanie wydając ostateczną decyzję.

W świetle powyższych rozważań, Komisja, działając zgodnie z postępowaniem określonym w art. 88 ust. 2 Traktatu WE zwraca się z prośbą do Irlandii o przekazanie swoich uwag i dostarczenie wszelkich informacji przydatnych do oceny pomocy. Ponadto, Komisja prosi Irlandię o przekazanie szczegółowych informacji związanych z niniejszą sprawą.

W tej sytuacji Komisja uważa, że w interesie wszystkich zainteresowanych stron leży, aby zostały one zaproszone do przekazania swoich uwag w kontekście formalnego postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

______

(1) Sprawa C-280/00 Altmark Trans GmbH i Regierungspräsidium Magdeburg [2003] ECR I-7747.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Wyższe dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności wzrośnie z obecnych 2400 zł do 2760 zł, a w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z 1350 zł do 1550 zł – przewiduje projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 lipca 2024 roku.

Grażyna J. Leśniak 01.08.2024
Renta wdowia bez poprawek przyjęta przez Senat

Skoro do renty wdowiej ma być uprawniona osoba, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny i owdowiała nie wcześniej niż 5 lat przed jego osiągnięciem, to ustawodawca musi ujednolić ten wiek dla kobiet i mężczyzn. W przeciwnym razie ci ostatni nie będą mieli prawa do renty wdowiej – alarmują prawnicy. Ale to nie jedyny mankament uchwalonego naprędce prawa. Okazuje się, że nie każdy pobierający rentę rodzinną otrzyma rentę wdowią. Senat nie wprowadził poprawek do ustawy.

Grażyna J. Leśniak 31.07.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.217.44

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa C 31/07 (ex NN 17/07) - Pomoc państwa dla przedsiębiorstw autobusowych Córas Iompair Éireann (Dublin Bus i Irish Bus) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 15/09/2007
Data ogłoszenia: 15/09/2007