(2007/C 160/02)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2007 r.)
1. W dniu 27 czerwca 2007 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie otwarcia konferencji przedstawicieli rządów państw członkowskich (dalej "Konferencja Międzyrządowa" lub "IGC", Intergovernmental Conference) w celu sporządzenia projektu Traktatu zmieniającego obowiązujące Traktaty (dalej "Traktat reformujący").
2. Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 48 Traktatu o Unii Europejskiej. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie z pierwszym zdaniem art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
3. Mandat IGC został uzgodniony przez Radę Europejską na posiedzeniu w Brukseli w dniach 21-23 czerwca 2007 r. i stanowi załącznik do Konkluzji Prezydencji (dalej "mandat IGC"). Mandat wskazuje, że stanowi on wyłączną podstawę oraz ramy dla prac IGC(1). IGC jest upoważniona do sporządzenia projektu Traktatu reformującego, który wprowadzi nowe postanowienia (wynikające z ustaleń wcześniejszej IGC z 2004 r.) do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), przy czym tytuł tego ostatniego traktatu będzie brzmiał "Traktat o funkcjonowaniu Unii"(TFU)(2).
4. EBC przyjmuje z zadowoleniem otwarcie IGC. Zgodnie przy tym z rozumieniem EBC, tekst TUE pozostanie niezmieniony, o ile w mandacie IGC nie określono inaczej(3). EBC przyjmuje ze szczególnym zadowoleniem potwierdzenie w mandacie IGC, iż stabilność cen jest jednym z celów Unii(4), jak również wyraźne wymienienie polityki pieniężnej jako obszaru należącego do wyłącznych kompetencji Unii. EBC przyjmuje też z zadowoleniem zmianę artykułu dotyczącego celów Unii w ten sposób, iż obejmie on także ustanowienie unii gospodarczej i walutowej, której walutą jest euro(5).
5. Mandat IGC wymienia wprost jako jedno z zagadnień usprawnienie zarządzania wspólną walutą, stwierdzając w tym zakresie, iż nowe postanowienia uzgodnione w trakcie IGC w 2004 r. zostaną włączone do TFU "w sposób standardowy w formie konkretnych modyfikacji"(6). EBC został wyraźnie wymieniony w tym kontekście, przy czym IGC ma zgodnie ze swoim mandatem(7) włączyć przepisy dotyczące EBC do sekcji 4bis części piątej TFU. IGC ma także załączyć do Traktatu reformującego odpowiedni Protokół zmieniający obowiązujące protokoły, sporządzony zgodnie z ustaleniami IGC z 2004 r.(8) Protokół ten obejmował będzie m.in. zmiany wprowadzane do Protokołu w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.
6. Zgodnie z rozumieniem EBC, zmiany dotyczące statusu, mandatu, zadań i reżimu prawnego EBC, Eurosystemu i Europejskiego Systemu Banków Centralnych, jakie IGC ma wprowadzić w dotychczasowych Traktatach, będą ograniczone do nowych postanowień uzgodnionych przez IGC w 2004 r.(9), które zostaną uwzględnione w całości.
7. W kwestii uzgodnionych przez IGC w 2004 r. nowych postanowień w sprawie zarządzania wspólna walutą, załącznik do niniejszej opinii zawiera uwagi dotyczące postanowień o szczególnym znaczeniu dla EBC oraz w odpowiednich miejscach wskazuje, jak zdaniem EBC postanowienia te można włączyć do tekstu TFU bez przekroczenia mandatu IGC.
8. EBC jest w każdej chwili gotowy przedłożyć swój wkład w prace IGC, a także - po opracowaniu odpowiedniego projektu - przedstawić opinię o sprawach wchodzących w zakres kompetencji EBC.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, w dniu 5 lipca 2007 r.
| Prezes EBC | |
| Jean-Claude TRICHET |
______
(1) Preambuła mandatu IGC.
(2) Punkt 4 mandatu IGC. W punkcie 17 mandatu IGC używa się wyrażenia "Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej".
(3) Punkt 5 mandatu IGC.
(4) Załącznik 1, punkt 3 mandatu IGC.
(5) Załącznik 1, punkt 3 mandatu IGC.
(6) Punkt 18 mandatu IGC.
(7) Załącznik 2, część (B), punkt 16 mandatu IGC.
(8) Punkt 22 mandatu IGC.
(9) W związku z pracami IGC z 2004 r. EBC wydał opinię EBC CON/2003/20 z dnia 19 września 2003 r. na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie projektu Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy (Dz.U. C 229, z 25.9.2003 r., str. 7).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.160.2 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie otwarcia Konferencji Międzyrządowej w celu sporządzenia projektu Traktatu zmieniającego obowiązujące Traktaty. |
| Data aktu: | 05/07/2007 |
| Data ogłoszenia: | 13/07/2007 |