Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Symvoulio tis Epikrateias (Grecja) w dniu 23 kwietnia 2007 r. - Michaniki AE przeciwko Ethniko Symvoulio Radiotileorasis, Ypourgos Epikrateias; "Pantechniki AE" i Syndesmos Epicheirisseon Periodikou Typou(Sprawa C-213/07)
(2007/C 140/26)
Język postępowania: grecki
(Dz.U.UE C z dnia 23 czerwca 2007 r.)
Sąd krajowy
Symvoulio tis Epikrateias (Rada Państwa) (Grecja)
Strony w postępowaniu przed sądem krajowym
Strona skarżąca: Michaniki AE.
Strona pozwana: Ethniko Symvoulio Radiotileorasis (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji), Ypourgos Epikrateias (minister stanu) "Pantechniki AE" i Syndesmos Epicheirisseon Periodikou Typou (Stowarzyszenie Prasy Periodycznej)
Pytania prejudycjalne
1) Czy wyliczenie podstaw wykluczenia wykonawców robót publicznych, zawarty w art. 24 dyrektywy Rady z dnia 14 czerwca 1993 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane (Dz.U. L 1999, str. 54) jest wyczerpujące?
2) Jeżeli wyliczenie to nie jest wyczerpujące to czy przepis, który z powodów ochrony przejrzystości w zakresie działalności gospodarczej państwa stanowi, że status właściciela, wspólnika, głównego akcjonariusza lub członka kadry zarządzającej przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą w dziedzinie środków masowego przekazu nie podlega łączeniu ze statusem właściciela, wspólnika, głównego akcjonariusza lub członka kadry zarządzającej przedsiębiorstwa, któremu państwo lub publiczna osoba prawna senu largo udziela zamówienia publicznego na roboty budowlane, dostawy lub usługi, realizuje cele zgodne z zasadami ogólnymi prawa wspólnotowego oraz czy bezwzględny zakaz udzielania zamówień publicznych takim przedsiębiorstwom jest zgodny ze wspólnotową zasadą proporcjonalności?
3) Jeżeli art. 24 dyrektywy 93/37 należy interpretować w ten sposób, że zawarte w nim wyliczenie podstaw wykluczenia wykonawców jest wyczerpujące, lub jeżeli dany przepis krajowy nie może być interpretowany jako realizujący cele zgodne z zasadami ogólnymi prawa wspólnotowego lub wreszcie jeżeli zakaz ustanowiony tym przepisem nie jest zgodny ze wspólnotową zasada proporcjonalności, to czy przywołana dyrektywa - zabraniając włączenia jako podstawy wykluczenia wykonawcy z procedury udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane przypadku, w którym sam wykonawca lub członek kierownictwa przedsiębiorstwa (taki jak właściciel danego przedsiębiorstwa, jego główny akcjonariusz, wspólnik lub członek kadry zarządzającej) lub też ich pośrednicy, świadczą prace w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w zakresie środków masowego przekazu, które mogą wpływać w sposób niezgodny z prawem na procedurę udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, z uwagi szeroki zakres wpływów jakim dysponują - pozostaje w sprzeczności z zasadami ogólnymi ochrony konkurencji i przejrzystości, jak i art. 5 ust. 2 traktatu WE ustanawiającym zasadę subsydiarności?