Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju.

OPINIA NR 2/2007

w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju

(przedstawiona na mocy art. 248 ust. 4 akapit drugi Traktatu WE)

(2007/C 101/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2007 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 248 ust. 4,

uwzględniając umowę o partnerstwie między państwami AKP a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, podpisaną w Kotonu (Benin) w dniu 23 czerwca 2000 r.(1), zwaną dalej "Umową o partnerstwie AKP-WE", zmienioną umową podpisaną w Luksemburgu w dniu 25 czerwca 2005 r.(2),

uwzględniając decyzję nr 5/2005 Rady Ministrów AKP-WE z dnia 25 czerwca 2005 r. dotyczącą środków przejściowych obejmujących okres od dnia podpisania do dnia wejścia w życie zmienionej Umowy o partnerstwie AKP-WE(3),

uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską(4),

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy wspólnotowej i zarządzania nią na mocy Protokołu finansowego do Umowy o partnerstwie AKP-WE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu WE(5),

uwzględniając rozporządzenie finansowe z dnia 27 marca 2003 r. mające zastosowanie do dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR)(6),

uwzględniając opinię Trybunału nr 12/2002 dotyczącą wniosku w sprawie rozporządzenia Rady dotyczącego rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju w ramach Umowy o partnerstwie AKP-WE, podpisanej w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(7),

uwzględniając decyzję nr 2/2002 Rady Ministrów AKP-WE z dnia 7 października 2002 r. dotyczącą wykonania art. 28, 29 i 30 załącznika IV do umowy z Kotonu(8),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(9), zwane dalej "ogólnym rozporządzeniem finansowym", zmienione rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r.(10),

uwzględniając opinię Trybunału nr 4/2006 dotyczącą projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(11),

uwzględniając wniosek Komisji w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do dziewiątego EFR z dnia 27 listopada 2006 r.(12),

uwzględniając skierowany do Trybunału w dniu 15 stycznia 2007 r. wniosek Rady o wydanie opinii na temat tego wniosku,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

1. Jak wskazuje uzasadnienie, wniosek w sprawie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do dziewiątego EFR ma na celu transpozycję ograniczonej liczby zmian wprowadzonych w ostatnio zmienionym ogólnym rozporządzeniu finansowym.

2. Proponowane zmiany mają głównie na celu:

a) w przypadku zarządzania zdecentralizowanego - umożliwienie powierzania zadań związanych z realizacją krajowym organom sektora publicznego w państwach członkowskich:

– w przypadkach zarządzania zdecentralizowanego pozwalają one na realizację pośrednią (proponowana zmiana do art. 14),

– w przypadkach zarządzania zdecentralizowanego pozwalają one na powierzanie zadań organom w państwach członkowskich (proponowana zmiana do art. 13),

– w przypadkach zarządzania zdecentralizowanego nakładają one na właściwego urzędnika zatwierdzającego Komisji obowiązek zatwierdzania umów i prognoz kosztów (proponowana zmiana do art. 54 ust. 3, art. 80 ust. 4 i art. 80 ust. 5);

b) wprowadzenie planowanych zmian do załącznika IV do zmienionej umowy z Kotonu poprzez skreślenie odniesień do poszczególnych artykułów załącznika IV (zmiany do art. 74, 76-78).

3. We wniosku zabrakło uzasadnienia, dlaczego proponowane zmiany "uznaje się za pilne oraz niezbędne do usprawnienia realizacji dziewiątego EFR". Zwłaszcza w preambule wniosku nie odniesiono się do powodów, dla których na tym etapie realizacji dziewiątego EFR możliwość powierzenia krajowym organom sektora publicznego w państwach członkowskich działań związanych z realizacją uważana jest za niezbędną.

4. Jak wskazano w drugim motywie wniosku, "podstawę rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do dziewiątego EFR stanowi ogólne rozporządzenie finansowe". Dlatego też nie jest jasne, dlaczego wniosek nie zawiera postulatu transpozycji właściwych zmian, które zostały ostatnio wprowadzone w ogólnym rozporządzeniu finansowym na mocy rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1995/2006 w celu zwiększenia ochrony interesów finansowych Wspólnoty i umocnienia zasady rozliczalności. Zmiany te dotyczą artykułów:

– artykułu 28a odnoszącego się do konieczności zapewnienia efektywnej i skutecznej kontroli wewnętrznej dostosowanej do danej metody zarządzania,

– artykułu 29 ust. 2 odnoszącego się do publikacji w Dzienniku Urzędowym sprawozdania z zarządzania finansami,

– artykułu 60 ust. 7 odnoszącego się do treści rocznego sprawozdania z działalności urzędnika zatwierdzającego, precyzyjnie określającego spoczywający na urzędniku zatwierdzającym obowiązek zgłaszania wszelkich zastrzeżeń co do prawdziwości i rzetelności informacji przedstawionych w sprawozdaniu,

– artykułu 61 ust. 1 lit. e) odnoszącego się do upoważnienia księgowego do kontroli przestrzegania kryteriów stwierdzenia prawidłowości systemów księgowych,

– artykułu 61 ust. 2a do 2c odnoszącego się do obowiązku podpisania przez księgowego sprawozdań finansowych,

– artykułu 166 ust. 2 odnoszącego się do daty rozpoczęcia okresu realizacji umów w sprawie finansowania, przy czym za datę rozpoczęcia uważa się datę odpowiedniej umowy w sprawie finansowania, w miejsce daty zaciągnięcia odpowiedniego zobowiązania finansowego.

5. Ponadto zmiany do art. 143 ust. 2 i 5 ogólnego rozporządzenia finansowego w zakresie harmonogramu przekazywania poświadczenia wiarygodności Trybunału i sprawozdania rocznego nie zostały uwzględnione w niniejszym wniosku, co sprawia, iż problem nierealistycznego harmonogramu wskazany już w pkt 3 opinii Trybunału nr 12/2002 pozostaje nierozwiązany i ponownie wprowadza różnice między przepisami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego a przepisami mającymi zastosowanie do danego EFR.

6. Trybunał pragnie zwrócić uwagę na swoją opinię nr 12/2002, w której proponuje prawodawcy przyjęcie innowacyjnego podejścia i ustanowienie jednego rozporządzenia finansowego, mającego zastosowanie do wszystkich obecnych i przyszłych EFR, które - podobnie jak ogólne rozporządzenie finansowe - byłoby zmieniane w razie potrzeby. Tego rodzaju krok zapewniłby jednolitość podejścia, bez ryzyka przerywania realizacji EFR i znacznie ułatwiłoby zarządzanie. Trybunał zachęcił również prawodawcę do stworzenia jasnego, prostego prawodawstwa koncentrującego się na przepisach, które są podstawowe i niezbędne przy realizacji EFR.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 marca 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(2) Dz.U. L 287 z 28.10.2005, str. 4.

(3) Dz.U. L 287 z 28.10.2005.

(4) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, str. 1 oraz Dz.U. L 324 z 7.12.2001.

(5) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 355.

(6) Dz.U. L 83 z 1.4.2003, str. 1.

(7) Dz.U. C 12 z 17.1.2003, str. 19.

(8) Dz.U. L 320 z 23.11.2002.

(9) Dz.U. L 248 z 16.9.2002.

(10) Dz.U. L 390 z 30.12.2006.

(11) Dz.U. C 273 z 9.11.2006, str. 2.

(12) COM(2006) 721 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.101.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Data aktu: 08/03/2007
Data ogłoszenia: 04/05/2007