dotyczące wkładu Europejskiego Funduszu Społecznego w przeciwdziałanie wczesnemu porzucaniu nauki, wraz z odpowiedziami Komisji
(przedstawione na mocy art. 248 ust. 4 akapit drugi Traktatu WE)
(2006/C 99/01)
(Dz.U.UE C z dnia 26 kwietnia 2006 r.)
GLOSARIUSZ
Cel 3 Cel polityki UE związany ze zwalczaniem długoterminowego bezrobocia i ułatwianiem integracji zawodowej.
EFS Europejski Fundusz Społeczny.
ESZ Europejska Strategia Zatrudnienia koordynuje polityki krajowe państw członkowskich w zakresie zatrudnienia i stanowi podstawę dla tworzenia wytycznych w sprawie zatrudnienia, przyjmowanych corocznie przez Radę, na wniosek Komisji.
Fundusze Strukturalne Fundusze wspólnotowe służące wspieraniu programów rozwoju społeczno-gospodarczego w państwach członkowskich.
KPD Krajowe Plany Działania są opracowywane przez każde państwo członkowskie w celu wdrożenia wytycznych w sprawie zatrudnienia przyjmowanych corocznie przez Radę.
MGI Program Integracji Społecznej (mission générale d'insertion).
Organ płatniczy Organ lub instytucja wyznaczony przez państwa członkowskie do celów sporządzania i składania wniosków o płatność oraz otrzymywania płatności z Komisji.
Organ zarządzający Organ lub instytucja wyznaczona przez państwa członkowskie do zarządzania programem interwencyjnym. Organ zarządzający jest odpowiedzialny, z jednej strony, za wydajność i poprawność zarządzania, zaś z drugiej, za realizację (odbiór, badanie i ocena operacji w ramach programu, gromadzenie danych, sporządzanie sprawozdań rocznych, organizowanie oceny śródokresowej itp.).
PGS Programy Gwarancji Społecznej.
PO Program Operacyjny dotyczący rozwoju społeczno-gospodarczego, finansowany wspólnie ze środków krajowych i ze środków funduszy strukturalnych.
WPN Wczesne porzucanie nauki.
STRESZCZENIE
a) współfinansowane przez EFS działania w zakresie WPN wszczynane były bez przeprowadzenia należytej analizy istniejącej sytuacji i oczekiwanych lub wyznaczonych wyników;
b) stosowanie różnych definicji WPN w poszczególnych państwach członkowskich nie ułatwiło geograficznego ukierunkowania pomocy, ani pomiaru wpływu podejmowanych inicjatyw. Na szerszą skalę, starania zmierzające do przyjęcia definicji Eurostatu stanowiłyby wsparcie dla działań Wspólnoty na rzecz zwalczenia zjawiska WPN;
c) niezdolność części państw członkowskich do zastosowania definicji WPN uzgodnionej na szczycie lizbońskim w 2000 r. oraz do przedstawienia statystycznych danych dotyczących wielkości zjawiska WPN utrudniała wysiłki Wspólnoty zmierzające do określenia problemu i rozwiązania go w skuteczny sposób;
d) państwa członkowskie doświadczyły trudności w zdefiniowaniu populacji objętej ich działaniami. Niemniej jednak dwa państwa członkowskie poradziły sobie z tym problemem poprzez ustanowienie krajowych baz danych do celów monitorowania zjawiska WPN;
e) ogólnie, dostępnych było niewiele danych liczbowych o wynikach lub wpływie współfinansowanych programów zmierzających do zmniejszenia rozmiarów zjawiska WPN, choć w dwóch państwach członkowskich przeprowadzono odrębne oceny realizacji działań w zakresie WPN.
a) w koniecznych przypadkach udzieliła wskazówek państwom członkowskim, tak aby zapewniona była wydajność, skuteczność i oszczędność finansowania wspólnotowego;
b) upewniła się co do tego, czy systemy zarządcze w państwach członkowskich odpowiadają zasadom oszczędności, wydajności i skuteczności, zgodnie z przepisami wspólnotowymi.
a) właściwie zdefiniowały i określiły wielkość zjawiska WPN;
b) ustanowiły lub wzmocniły istniejące procedury w ramach współfinansowanych działań, służące identyfikacji i dotarciu do osób, co do których ryzyko przedwczesnego porzucenia nauki jest największe;
c) zachęcały do wymiany informacji (w tym o dobrych praktykach), w zakresie dozwolonym prawem, pomiędzy wszystkimi organizacjami lokalnymi i krajowymi odpowiedzialnymi za przeciwdziałanie WPN;
d) aktywnie promowały nowatorskie wykorzystanie finansowania z EFS w zwalczaniu WPN.
WSTĘP
Wskaźnik wczesnego porzucania nauki ma do 2010 r. zostać zmniejszony o połowę
Wykorzystanie EFS do przeciwdziałania wczesnemu porzucaniu nauki
Zakres kontroli i podejście kontrolne
a) Czy Komisja wypełniła swoją rolę zarządczą w odniesieniu do należytego zarządzania finansami w zakresie środków EFS przeznaczonych na ten obszar?
b) Czy władze państw członkowskich poprzedziły przyznanie finansowania odpowiednią analizą spodziewanych korzyści gospodarczych?
c) Czy beneficjenci zostali wyselekcjonowani, a środki przyznane na podstawie specyficznych potrzeb stron oraz w racjonalny i ekonomiczny sposób?
d) Czy projekty były realizowane w sposób pozwalający na osiągnięcie konkretnych celów danych działań oraz ogólnego celu związanego ze zwalczaniem zjawiska WPN?
e) Czy w państwach członkowskich prowadzono odpowiedni monitoring i ocenę, tak aby zapewniona była skuteczność działań wobec wyznaczonych celów?
UWAGI Z KONTROLI
Wypełnienie przez Komisję jej roli zarządczej
Zarządzanie działaniami współfinansowanymi z EFS przez państwa członkowskie
Czy przyznanie finansowania było poprzedzone odpowiednią analizą spodziewanych korzyści gospodarczych?
Tabela 1
Łączne planowane i rzeczywiste wydatki na współfinansowane przez UE działania zwalczające zjawisko WPN w sześciu skontrolowanych państwach członkowskich
Państwo członkowskie i region | Program |
Planowane wydatki (w mln euro) 2000-2006(1) |
Rzeczywiste wydatki (w mln euro) 2000-2003 |
Wskaźnik wkładu EFS |
Hiszpania - Andaluzja |
PO Celu 1, Działanie 41.15 |
50 | 18 | 75 % |
- Katalonia |
PO Celu 3, Działanie 4.4 |
19 | 4 | 45 % |
Francja - kraj |
PO Celu 3, Priorytet 3, Działanie 4 |
356 | 146 | 45 % |
Irlandia - kraj |
PO Celu 1, Działanie 5 |
103 | 26(2) | 52 % |
Niderlandy - kraj |
PO Celu 3, Priorytet 2, Działanie E |
379 | 199 | 45 % |
Portugalia - kraj |
PO Celu 1 PRODEP III, Działanie 1.2 |
36 | 9(3) | 75 % |
Zjednoczone królestwo - South East |
PO Celu 3, Działanie 2.2 |
67 | 40 | 56 % |
- West Midlands | 68 | 47 | 63 % | |
Łącznie | 1.078 | 489 | ||
(1) W niektórych przypadkach kwoty te są szacunkowe, w związku z niedostępnością dokładnych danych dla działań w zakresie zjawiska WPN. | ||||
(2) Wydatki rzeczywiste tylko dla okresu 2000-2002. | ||||
(3) Wydatki rzeczywiste tylko dla okresu 2000-2001. |
Czy beneficjenci byli dobierani a środki przeznaczane w oparciu o konkretne potrzeby?
Tabela 2
Grupy beneficjentów w zakresie zjawiska wczesnego porzucania nauki w poszczególnych państwach członkowskich
Państwo członkowskie | Docelowa grupa beneficjentów |
Hiszpania (Andaluzja i Katalonia) |
Osoby w wieku od 16 do 21 lat bez dyplomu/świadectwa ukończenia szkoły na poziomie obowiązkowym. |
Francja | Uczniowie uczęszczający do niższych szkół średnich (na poziomie gimnazjum) (dispositifs relais) |
Młodzi ludzie w wieku powyżej 16 lat (MGI) | |
Irlandia | Osoby w wieku od 8 do 18 lat, które porzuciły naukę bądź co do których istnieje ryzyko, że tak uczynią |
Niderlandy | Uczniowie uczęszczający do szkół zawodowych, w wieku poniżej 23 lat, którzy nie uzyskali jeszcze "kwalifikacji startowej" (wykształcenia zawodowego na poziomie 2) i co do których istnieje ryzyko WPN |
Portugalia | Osoby w wieku od 15 do 18 lat bez dyplomu ukończenia szkoły na poziomie obowiązkowym |
Zjednoczone Królestwo (Anglia) | Osoby w wieku od 13 do 17 lat, które porzuciły naukę bądź co do których istnieje ryzyko, że tak uczynią (2000-2004) |
Osoby w wieku od 16 do 18 lat nieuczęszczające do szkoły, niezatrudnione i nieodbywające szkoleń (NEETs) (od roku 2004) |
Czy środki przyznano najbardziej potrzebującym?
Czy kierownictwo projektu osiągnęło maksymalizację efektów finansowania?
Potrzeba lepszego doboru indywidualnych beneficjentów
Ograniczenia w systemach informacji zarządczej i w dzieleniu się informacjami
Czy przeprowadzony został odpowiedni monitoring i ocena?
WNIOSKI I ZALECENIA
a) Czy Komisja wypełniła swoją rolę zarządczą w odniesieniu do należytego zarządzania finansami w zakresie środków EFS przeznaczonych na ten obszar?
Komisja powinna w koniecznych przypadkach udzielić wskazówek państwom członkowskim, tak aby zapewniona była wydajność, skuteczność i oszczędność finansowania wspólnotowego. |
Komisja powinna upewnić się co do tego, czy systemy zarządcze państw członkowskich odpowiadają przepisom wspólnotowym i czy są one zgodne z zasadą oszczędności, wydajności i skuteczności. |
b) Czy przyznanie finansowania było poprzedzone odpowiednią analizą spodziewanych korzyści gospodarczych?
Władze państw członkowskich powinny przeprowadzić analizę oczekiwanych korzyści gospodarczych, zawierającą udokumentowane i uzasadnione wyjaśnienie poziomu finansowania przydzielonego na obszary lub działania priorytetowe. |
c) Czy beneficjenci zostali wyselekcjonowani a środki przyznane na podstawie określonych potrzeb stron oraz w racjonalny i ekonomiczny sposób?
W celu doprowadzenia do zamierzonego długoterminowego obniżenia skali zjawiska WPN państwa członkowskie powinny nadal monitorować swoje osiągnięcia w zwalczaniu tego zjawiska poprzez odwołanie się do definicji ze strategii lizbońskiej, uzgodnionej przez szefów państw lub rządów. Racjonalne roczne cele obniżenia wskaźnika WPN pomogłyby w osiągnięciu celu wyznaczonego przez Radę Europejską. |
W celu maksymalizacji potencjalnego efektu uzyskiwanego z finansowania władze krajowe odpowiedzialne za przydzielanie środków wspólnotowych powinny zapewnić ich przyznanie w oparciu o obiektywne i relewantne kryteria. |
d) Czy projekty były realizowane w sposób maksymalizujący efekt finansowania w zakresie konkretnych celów danych działań oraz ogólnego celu związanego z przeciwdziałaniem zjawisku WPN?
Poprzez standardowe zastosowanie oceny ryzyka WPN właściwe władze powinny zapewnić przestrzeganie odpowiednich procedur selekcji projektów oraz obiektywny i analogiczny we wszystkich projektach dobór poszczególnych beneficjentów działań. |
Porozumienia w sprawie dzielenia się danymi powinny zostać zawarte i wdrożone, w zakresie dozwolonym prawem, pomiędzy wszystkimi organizacjami odpowiedzialnymi za przeciwdziałanie zjawisku WPN na szczeblu lokalnym i krajowym. |
e) Czy w państwach członkowskich prowadzono odpowiedni monitoring i ocenę, tak aby zapewniona była skuteczność działań wobec wyznaczonych celów?
Zważywszy na to, jak ważna w kontekście zjawiska wczesnego porzucania nauki jest dobra praktyka zarządcza w obszarze diagnostyki, ukierunkowania działań, przydziału środków i oceny, Komisja, we współpracy z władzami krajowymi, powinna ułatwić rozwój i upowszechnienie najlepszej praktyki w tych obszarach, tak aby został zwiększony efekt uzyskiwany dzięki finansowaniu wspólnotowemu. |
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 23 lutego 2006 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
______
(1) Wczesne porzucanie nauki zdefiniowano w odniesieniu do liczby ludzi w wieku od 18 do 24 lat, z wykształceniem na poziomie gimnazjum lub niższym, którzy nie kształcą się ani nie uczestniczą w szkoleniach.
(2) Eurostat, Badanie rynku pracy.
(3) Niższy stopień szkolnictwa średniego lub drugi stopień szkolnictwa podstawowego. Treść nauczania na tym etapie opracowana jest zazwyczaj tak, aby uzupełnić naukę na poziomie podstawowym, która rozpoczęła się na poziomie ISCED 1. W wielu, jeśli nie w większości, państw celem jest stworzenie podstaw do kształcenia ustawicznego i rozwoju ludzkiego. Programy na tym poziomie oparte są zazwyczaj na podziale przedmiotowym, nauczyciele są bardziej wyspecjalizowani, częściej też lekcje prowadzone są przez kilku różnych nauczycieli, zależnie od obszaru ich specjalizacji. To na tym etapie wpajane są podstawowe umiejętności. Koniec tego etapu często zbiega się z końcem obowiązku szkolnego, jeśli takowy istnieje.
(4) Wczesne porzucanie nauki zdefiniowano w odniesieniu do liczby ludzi w wieku od 18 do 24 lat, z wykształceniem na poziomie gimnazjum lub niższym, którzy nie kształcą się ani nie uczestniczą w szkoleniach.
(5) Według sprawozdania Komisji z 2002 r. Europejskie standardy w dziedzinie edukacji i szkoleń: nawiązanie do posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie, ówczesna średnia w UE wynosiła 19 %. Sprawozdanie to stwierdzało, że w celu rozwiązana tego problemu podejmowanych było wiele działań (doradztwo edukacyjne, systemy wczesnego ostrzegania i prewencji, indywidualne inicjatywy wsparcia dla grup ryzyka i działania na rzecz zróżnicowania treści i formy nauczania).
(6) Decyzja Rady 2002/177/WE (Dz.U. L 60 z 1.3.2002, str. 60).
(7) COM(2005) 549 z dnia 30 listopada 2005 r., str. 19.
(8) Sprawozdanie Komisji w sprawie Europejskich standardów w dziedzinie edukacji i szkoleń: Nawiązanie do posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie, COM(2002) 629 wersja ostateczna z dnia 20 listopada 2002 r. (nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(9) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(10) Dz.U. L 63 z 3.3.2001, str. 21.
(11) Artykuły 34 ust. 1 lit. c) oraz 37.
(12) Opinia nr 2/2005 w sprawie propozycji rozporządzenia Rady ustanawiającego ogólne zasady dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności (COM(2004) 492 wersja ostateczna z dnia 14 lipca 2004 r.) (Dz.U. C 121 z 20.5.2005, str. 14).
(13) Komunikat Komisji: Wytyczne dla programowania w okresie 2000-2006, Część 2: C: zwiększanie możliwości zdobycia zatrudnienia, wspieranie umiejętności i mobilności poprzez kształcenie ustawiczne, 1 lipca 1999 r.
(14) Gospodarka UE: Przegląd za rok 2004, dokument roboczy Komisji, SEC(2004) 1368 z dnia 26 października 2004 r., punkt 4.1. "Brak jest mocnych dowodów na to, że edukacja wpływa na łączną stopę zatrudnienia... częściowo dlatego, iż badacze nie mieli dostępu do danych...dotyczących kompetencji funkcjonalnych, w przeciwieństwie do danych dotyczących lat nauki. Z drugiej strony, zachęcanie większej liczby ludzi do uzyskania wykształcenia na poziomie wyższej szkoły średniej (liceum) spowodowałoby pewne wyrównanie rozkładu umiejętności... i mogłoby pociągnąć za sobą korzystny długoterminowy efekt na zatrudnienie".
(15) Hiszpania (Andaluzja), Francja, Portugalia, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.
(16) Hiszpania, Francja, Portugalia i Zjednoczone Królestwo.
(17)Improving Student retention and Achievement, P. Martinez, 2001, Learning and Skills Development Agency.
(18) Hiszpania (Andaluzja), Francja, Portugalia i Zjednoczone Królestwo.
(19) Źródło: DfES Statistical Service.
(20) Hiszpania, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.
(21)Constructions sociales des absentéďsmes et des décrochages scolaires en France et en Angleterre, marzec 2003 r., sprawozdanie dla Dyrekcji Rozwoju i Przygotowania Programów w Ministerstwie Edukacji we Francji opracowane przez "Le Laboratoire de recherches sociales en éducation et formation - FARSEF - Observatoire Européen de la Violence Scolaire".
(22) Hiszpania (Andaluzja) oraz Niderlandy.
(23) Irlandia, Francja i Zjednoczone Królestwo.
(24) Youth Inc.
(25) Portugalia i Hiszpania (Andaluzja i Katalonia).
(26) Irlandia, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.
(27) Pismo Ministra Zatrudnienia, Pracy i Spójności Społecznej z 6 sierpnia 2004 r.
(28) Okólnik z dnia 3/6 marca 2003 r. wydany przez Learning and Skills Council i zatytułowany Strategic Area Reviews.
(29) Hiszpania, Francja, Niderlandy, Portugalia i Zjednoczone Królestwo.
(30) Future Train.
ZAŁĄCZNIKI
ŁĄCZNY UDZIAŁ PROCENTOWY W POPULACJI W WIEKU OD 18 DO 24 LAT OSÓB Z WYKSZTAŁCENIEM CO NAJWYŻEJ NA POZIOMIE NIŻSZEJ SZKOŁY ŚREDNIEJ (GIMNAZJUM), NIEKONTYNUUJĄCYCH NAUKI ANI NIEUCZESTNICZĄCYCH W SZKOLENIACH
1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
UE (25 państw) | - | - | - | - | - | - | 17,2(i) | 16,9(i) | 16,5(i) | 15,9(b) | 15,9(i) |
UE (15 państw) | - | - | 21,7(e) | 20,7(e) | - | 20,5(i) | 19,3(i) | 18,8(i) | 18,5(i) | 18,1(b) | 18,0(i) |
Belgia | 16,1 | 15,1 | 12,9 | 12,7 | 14,5 | 15,2(b) | 12,5 | 13,6 | 12,4 | 12,8 | 11,9(b) |
Republika Czeska | - | - | - | - | - | - | - | - | 5,5 | 6,0(b) | 6,1 |
Dania | 8,6 | 6,1 | 12,1 | 10,7 | 9,8 | 11,5 | 11,6 | 8,8 | 8,4 | 10,0(b) | 8,1 |
Niemcy | - | - | 13,3 | 12,9 | - | 14,9 | 14,9 | 12,5 | 12,6 | 12,8(i) | 12,8(p) |
Estonia | - | - | - | - | 12,6 | 14,0 | 14,2 | 14,1 | 12,6 | 11,8 | 13,7 |
Grecja | 23,2 | 22,4 | 20,7 | 19,9 | 19,8 | 17,8 | 17,1 | 16,5 | 16,1 | 15,3(b) | 15,3(p) |
Hiszpania | 36,4 | 33,8 | 31,5 | 30,3 | 29,8 | 29,5 | 28,8 | 28,6 | 29,0 | 29,8 | 30,4 |
Francja | 16,4 | 15,4 | 15,2 | 14,1 | 14,9 | 14,7 | 13,3 | 13,5 | 13,4 | 13,7(b) | 14,2 |
Irlandia | 22,9 | 21,4 | 18,9 | 18,9 | - | - | - | - | 14,7 | 12,1(b) | 12,9(p) |
Włochy | 35,1 | 32,8 | 31,7 | 30,1 | 28,4 | 27,2 | 25,3 | 26,4 | 24,3 | 23,5 | 23,5(p) |
Cypr | - | - | - | - | - | 15,0 | 15,1 | 14,8 | 14,0 | 15,1(b) | 18,4 |
Łotwa | - | - | - | - | - | - | - | - | 19,5 | 18,1 | 15,6 |
Litwa | - | - | - | - | - | - | 16,7 | 13,7 | 14,3(b) | 11,8 | 9,5(b) |
Luksemburg | 34,4 | 33,4 | 35,3 | 30,7 | - | 19,1(b) | 16,8 | 18,1 | 17,0 | 17,0(p) | - |
Węgry | - | - | - | 17,8 | 15,9 | 13,0 | 13,8 | 12,9 | 12,2 | 11,8(b) | 12,6 |
Malta | - | - | - | - | - | - | 54,2 | 54,4 | 53,2 | 48,2 | 45,0(b) |
Niderlandy | - | - | 17,6 | 16,0 | 15,5 | 16,2 | 15,5 | 15,3 | 15,0 | 15,0(p) | - |
Austria | - | 13,6 | 12,1 | 10,8 | - | 10,7 | 10,2 | 10,2 | 9,5 | 9,2(b) | 9,2 |
Polska | - | - | - | - | - | - | - | 7,9 | 7,6 | 6,3 | 5,7(b) |
Portugalia | 44,3 | 41,4 | 40,1 | 40,6 | 46,6(b) | 44,9 | 42,6 | 44,0 | 45,1 | 40,4 | 39,4(b) |
Słowenia | - | - | - | - | - | - | - | 7,5 | 4,8(u) | 4,3(u) | 4,2(u) |
Słowacja | - | - | - | - | - | - | - | - | 5,6 | 4,9(b) | 7,1 |
Finlandia | - | - | 11,1 | 8,1 | 7,9 | 9,9 | 8,9(b) | 10,3 | 9,9 | 8,3(b) | 8,7 |
Szwecja | - | - | 7,5 | 6,8 | - | 6,9 | 7,7 | 10,5(b) | 10,4 | 9,0(b) | 8,6 |
Zjednoczone Królestwo | 32,3 | - | - | - | - | 19,7(i) | 18,3(i) | 17,6(i) | 17,7(i) | 16,7(i) | 16,7(p) |
(-) Brak danych, (i) Patrz: ramka poniżej, (b) Przerwa w serii, (e) Wartość szacunkowa, (p) Wartość wstępna, (u) Niewiarygodne lub niepewne dane. |
Wskaźniki strukturalne Eurostatu/Spójność społeczna/Osoby wcześnie porzucające naukę
Udział procentowy w populacji w wieku od 18 do 24 lat osób z wykształceniem co najwyżej na poziomie niższej szkoły średniej (gimnazjum), niekontynuujących nauki ani nieuczestniczących w szkoleniach. |
i: Uwagi |
W związku z wprowadzeniem w badaniu zharmonizowanych pojęć i definicji brak jest porównywalności informacji o edukacji i szkoleniach z danymi z lat poprzednich od: |
- roku 2003 w CZ, DK, EL, IE, CY, HU, AT, SI, FI, SE, NO, CH oraz roku 2004 w BE, LT, MT, PL, PT i RO w związku z szerszym zakresem nauczania, |
- roku 2003 w SK z powodu ograniczeń dotyczących samouctwa, |
- roku 2003 w DE z powodu wyłączenia kursów w zakresie zainteresowań osobistych, |
- roku 1999 w NL, roku 2000 w PT, roku 2003 we FR i CH w związku ze zmianami w okresie referencyjnym (uprzednio 1 tydzień przed przeprowadzeniem badania; CH: 12 miesięcy w przypadku szkoleń zawodowych, a nie 4 tygodnie), |
- LU (1999) w związki z nową definicją poziomu niższego wykształcenia średniego, |
- konsekwentnie EU15, strefa euro, EU25. |
W związku ze zmianami w charakterystyce badania brak jest porównywalności danych z poprzednimi latami w IT (od 1993 r.), PT (od 1998 r.), BE i UK (od 1999 r.), FI (od 2000 r.), SE i BG (od 2001 r.), LV i LT (od 2002 r.), HU (od 2003 r.), FI (1 kwartał 2003 r.) i AT (2 kwartał 2003 r.). |
W DK, LU, IS, NO, EE, LV, LT, CY, MT oraz SI wysoki stopień zmienności wyników w czasie spowodowany jest częściowo małymi rozmiarami próby. |
W CY populacja referencyjna (mianownik) nie obejmuje studentów za granicą. |
Sumy dla UE podawane są: |
- do 1999 r., na podstawie dostępnych danych krajowych, |
- od 1999 r. z wykorzystaniem wyniku najbliższego dostępnego roku w przypadku brakujących danych dla danego kraju oraz tymczasowych danych dla UK (wyłączenie wszystkich poziomów GCSE aż do wprowadzenia w 2005 r. na poziomie UE nowej definicji poziomu 3c ISCED). |
Źródło: Eurostat.
PROGRAMY SKONTROLOWANE W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH
Programy Gwarancji Społecznej (PGS)
Andaluzja - PO Celu 1, Oś 4A, działanie 15 A
Na czym polegał program? Programy Gwarancji Społecznej skierowane są do tych uczniów, którzy, pomimo specjalnych zajęć obejmujących program nauczania, nie wypełniają minimalnych wymogów uprawniających do uzyskania dyplomu wyższej szkoły średniej. Ich celem jest ułatwienie przejścia takich osób na rynek pracy, przy jednoczesnym stworzeniu im możliwości kontynuacji nauki w okresie przejściowym w ramach ukierunkowanego szkolenia zawodowego. Uczestnicy są zazwyczaj w wieku od 16 do 21 lat, a kursy trwają od sześciu miesięcy do dwóch lat szkolnych. W każdej klasie jest co najwyżej 20 uczniów.
Jakie działania były współfinansowane? Programy Gwarancji Społecznej są programami ogólnokrajowymi, realizowanymi w szkołach państwowych przez departament edukacji dla danego regionu i zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym regionie. Programy mają wspólną strukturę, obejmującą pięć obszarów: ukierunkowany program zawodowy (umiejętności zawodowe), szkolenia i doradztwo w zakresie pracy, podstawowe doradztwo edukacyjne w zakresie umiejętności personalnych i społecznych, zajęcia uzupełniające.
Programy te mogą być również skierowane do określonych grup, np. do młodych ludzi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, do tych pochodzących z upośledzonych mniejszości etnicznych, do więźniów itp. Działania mogą być realizowane przez szkoły średnie, władze samorządowe lub organizacje typu non-profit.
Jakie szczególne kwestie wpłynęły na skuteczność programu? Rozpowszechnianie informacji o kursach, poprzez strony internetowe, warsztaty, akcje mailingowe, reklamę itp. zapewniły popularyzację wiedzy o Programach Gwarancji Społecznej. Wysoki poziom zainteresowania, zaangażowania i poświęcenia osób realizujących program został w wyniku kontroli uznany za istotny czynnik przyczyniający się do sukcesu programu. Jedną z trudności, które wystąpiły, był jednak brak właściwej podstawy analitycznej do przeciwdziałania zjawisku WPN oraz brak specjalnych procedur oceny i monitoringu dla tego działania.
Katalonia - PO Celu 3, działanie 4,4
Na czym polegał program? Choć PGS zostały wprowadzone w Hiszpanii dopiero w 1992 r., departamenty edukacji i pracy w Katalonii realizowały podobne kursy, uwzględniające potrzeby uczniów nieposiadających dyplomu już od roku 1986/87. Kursy w ramach PGS są z zasady realizowane przez departament edukacji, we współpracy z samorządami, poza normalnym systemem oświatowym.
Jakie działania były współfinansowane? Kursy obejmowały w pierwszej kolejności podstawowe szkolenie prowadzone przez dwóch nauczycieli na zlecenie departamentu edukacji i samorządu i - jako drugi element - szkolenie zawodowe.
Jakie szczególne kwestie wpłynęły na skuteczność programu? Kursy są planowane i koordynowane przez departament corocznie dla każdej gminy, na podstawie analizy potrzeb. Bezpośrednie zarządzanie kursami PGS i podobnymi przez departament we współpracy z samorządami gwarantuje minimalną podaż kursów i stabilność programu. Realizacja tych kursów od kilku lat przez ten sam zespół również tworzy wartość dodaną w postaci doświadczenia i wiedzy specjalistycznej. Istotnym elementem programu była ocena, w ramach której monitorowano i oceniano postępy poczynione przez uczniów.
Pośród istotnych czynników decydujących o powodzeniu programu należy wymienić: fakt, że kursy oparte były zasadniczo na przedmiotach praktycznych, zazwyczaj były realizowane poza systemem oświatowym, przez cały okres trwania kursu prowadzone były przez zaledwie dwóch nauczycieli, w małych grupach (zwykle 15-osobowych), co pozwalało na rozwinięcie bliższych więzi personalnych. Ciągłość zespołu odpowiedzialnego za realizację programu w kolejnych latach pozwoliła na zdobycie istotnej wiedzy specjalistycznej i przyczyniła się do stworzenia sieci ułatwiającej wymianę dobrych praktyk oraz zapewnienie wysokiego poziomu wsparcia i monitoringu dla każdego kursu.
FRANCJA
Edukacja i kształcenie ustawiczne, Cel 3, Jednolity Dokument Programowy na okres 2000-2006
Na czym polegał program? EFS udzielił wsparcia na rzecz zmniejszenia skali zjawiska wczesnego porzucania nauki we Francji poprzez trzy odrębne działania zawarte w obszarze polityki kształcenia ustawicznego, wpisujące się w Cel 3 i w Jednolity Dokument Programowy na okres 2000-2006. Działania te zgrupowane były w ramach celu "stworzenie drugiej szansy dla młodych ludzi przedwcześnie porzucających system oświatowy".
Główne podejście polegało na wspieraniu realizowanych już działań określonych w prawodawstwie krajowym i służących wsparciu uczniów w zdobyciu wykształcenia na poziomie wyższej szkoły średniej (liceum). Zależnie od zastosowanej definicji wczesnego porzucania nauki, corocznie od 60 000 do 150 000 młodych ludzi porzuca naukę bez zdobycia jakichkolwiek kwalifikacji. W grupie 18-24-latków procentowy udział osób z wykształceniem na poziomie co najwyżej niższej szkoły średniej (gimnazjum) szacowano na 14,2 % (2004 r.(1)).
Jaskie działania były współfinansowane? "Plan integracji społecznej" ("Mission Générale d'Insertion" - MGI) składa się ze specjalnych kursów, których zamierzeniem jest zmotywowanie i zachęcenie uczniów do zdobycia kwalifikacji na wyższym poziomie. Uczniowie przyjęci na te kursy mieli ponad 16 lat, nie podjęli nauki w wyższej szkole średniej i mieli trudności w nauce lub też opuszczali naukę w szkole od co najwyżej roku. W myśl lokalnych przepisów uczniowie ci mogli wnioskować o rozmowę oceniającą z zespołem szkolnym oraz psychologiem edukacyjnym. Następnie komisja rekrutacyjna proponowała danemu uczniowi odpowiedni kurs pomocniczy, uzgodniony z nim po rozmowie z zespołem odpowiedzialnym za kurs.
Zajęcia wyrównawcze (dispositifs relais) skierowane były do uczniów uczęszczających do szkoły średniej i doświadczających trudności w nauce. Zajęcia te prowadzone są w małych grupach nieprzekraczających 12 uczniów i ukierunkowane są na specyficzne potrzeby uczestników. Spersonalizowane programy nauczania, plany zajęć oraz zajęcia pozaszkolne (np. sportowe) pomogły na powrót włączyć młodych ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji do standardowego nauczania szkolnego.
Działania pilotażowe (les actions pilotes) to konkretne projekty oparte na potrzebach lokalnych. Zazwyczaj pozwalały one uczniom na uczestnictwo w zajęciach pozaszkolnych (odrabianie zadań domowych po szkole, wycieczki, zajęcia kulturalne, artystyczne, sportowe itp.). Młodym ludziom w wieku pomiędzy 15 a 20 lat projekty te pomogły określić wybór zawodu i zdobyć doświadczenie zawodowe w lokalnych firmach. Projekt pilotażowy "szkoła drugiej szansy" służył włączeniu młodych ludzi do świata gospodarki poprzez zapewnienie specjalnie dostosowanych kursów i stażów zawodowych dla starszych uczniów, którzy przedwcześnie porzucili naukę szkolną. Środki finansowe pochodziły również z lokalnego podatku od przedsiębiorstw. Kursy trwały od 8 do 10 miesięcy.
Jakie szczególne kwestie wpłynęły na skuteczność programu? Istotnym elementem kursów i zajęć był stopień, w jakim były one dostosowane do konkretnych potrzeb uczniów. W Akademii Metz, działanie MGI nazwane "zajęcia wspomagające integrację zawodową" stanowiło elastyczny program, w którym dobór przedmiotów wykładanych na kursach nie był ustalony z góry, lecz oparty na potrzebach docelowej grupy uczniów.
IRLANDIA
Cel 1, okres 2000-2003, Irlandia, Działanie 05, Zatrudnienie i Zasoby Ludzkie, Program Ukończenia Szkoły
Na czym polegał program? Program był realizowany na szczeblu centralnym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. W pierwszej fazie ogólnokrajowa baza danych o uczniach i szkołach stała się podstawą do szczegółowej analizy uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w wieku od 7 do 18 lat), przedwcześnie porzucających naukę. Szkołom przyznano następnie priorytety poprzez zastosowanie ważonego wskaźnika upośledzenia edukacyjnego. Szkoły zostały zaproszone do złożenia kosztorysów działań proponowanych w celu zwalczenia zjawiska wczesnego porzucania nauki. W drugiej fazie programu konsorcja szkół i organizacji zaangażowanych lokalnie w kwestie dotyczące młodzieży i rozwoju społeczności składały wnioski i propozycje finansowania, które były następnie oceniane w celu wyselekcjonowania propozycji finansowania w ramach Programu Ukończenia Szkoły. Po dokonaniu oceny i zatwierdzenia na podstawie kosztorysów wspólnych planów działania przyznawano środki na dany rok. Szkoła prowadząca projekt zarządzała całym projektem i koordynowała potrzeby oraz działania innych szkół oraz szkół podstawowych na terenie gminy, których absolwenci trafiali do szkół objętych programem.
Jakie działania były współfinansowane? Jednym z najbardziej konkretnych i korzystnych sposobów wykorzystania finansowania była poprawa systemów rejestrowania i monitorowania obecności w szkołach poprzez komputeryzację oraz ustanowienie procedur monitoringu. Dyrektorzy szkół stwierdzili, że miało to pozytywny wpływ nie tylko na zachowanie uczniów, ale także na podejście rodziców. Fundusze zostały również wykorzystane na stworzenie mniejszych grup o szczególnych potrzebach w szkołach, ustanowienie klubów śniadaniowych oraz zapewnienie zajęć wykraczających poza program nauczania, mających na celu zmotywowanie uczniów i zredukowanie nieobecności.
Jakie szczególne kwestie wpłynęły na skuteczność programu? Chociaż programem zarządzano w sposób zcentralizowany, został on oparty na podejściu wspólnotowym, obejmującym wiele instytucji. W przypadku wielu skontrolowanych projektów, takie zintegrowane podejście było szczególnie skuteczne w pozyskiwaniu istotnego wsparcia, zarówno finansowego, jak i technicznego od agencji działających w lokalnych społecznościach oraz, w szczególności, od Partnerstw Lokalnych. Na przykład w jednym przypadku(2) Lokalne Partnerstwo służyło wiedzą specjalistyczną w opracowaniu całościowego i profesjonalnego Planu Działania.
Projekty objęte kontrolą również uwidoczniły powodzenie programu w zakresie "korzyści z procesu". Rzecznik jednego z projektów stwierdził, że "Ukierunkowanie na realizację planu zmienia bardzo dużo, nawet jeżeli nie otrzymujemy tylu środków [ile byśmy sobie życzyli]". Niektóre projekty wykazały również zmianę w podejściu wśród nauczycieli i rodziców w kwestii tego, jak szkoły odnoszą się do problemu spadku liczby uczniów i wysokich wskaźników porzucania nauki: "okoliczności rodzinne być może znacznie się nie zmieniły, jednak zmieniły się okoliczności dotyczące szkół". Ponadto, kontrola podkreśliła wysoki poziom zainteresowania, zaangażowania oraz poświęcenia na rzecz programu wśród osób go realizujących. Był to jeden z najważniejszych czynników decydujących o powodzeniu tego programu.
NIDERLANDY
Działanie 3.3 E "Zwalczanie przedwczesnego porzucania nauki"
Na czym polegał program? Ministerstwo Edukacji, Kultury i Nauki, które zostało wyznaczone jako jedyny beneficjent w ramach tego działania, udostępniło środki finansowe szkołom i organizacjom zajmującym się kształceniem zawodowym na wsparcie projektów służących zwalczaniu zjawiska wczesnego porzucania nauki. Ponieważ szkoły w Niderlandach są autonomiczne, dysponują one swobodą w angażowaniu się lub nie w takie projekty. Uczestnictwo szkół i organizacji w takich projektach do 2004 r. rosło powoli, jednak władze oczekują obecnie, że wnioski o współfinansowanie programów w zakresie przeciwdziałania wczesnemu porzucaniu nauki, złożone w ramach tego działania, obejmą całość funduszy dostępnych w okresie 2000-2006.
Jakie działania były współfinansowane? Szkoły zachęcano do opracowania projektów w zakresie jednego lub więcej tematów określonych w prawodawstwie krajowym. Tematy te obejmowały: rozwój i koordynację indywidualnego doradztwa zawodowego, zespoły doradztwa i opieki dla uczniów; opracowanie procedur i instrumentów wykorzystywanych do naboru i oceny studentów; rozwój sieci w szkołach; systemy przejściowe między kształceniem zawodowym podstawowym i ponadpodstawowym; koordynację ze wspólnotowym planem działania na rzecz zwalczania wczesnego porzucania nauki; certyfikację szkoleń dla nowych segmentów lokalnego rynku pracy we współpracy z lokalnym i regionalnym sektorem handlu i przemysłu; wsparcie szkół dla rodziców dzieci obarczonych ryzykiem. Kryteria wyboru uczniów również zostały określone w prawodawstwie krajowym: zgodnie z tymi kryteriami wybrani mogą zostać uczniowie poniżej 23. roku życia, uczęszczający do szkół zawodowych, którzy nie uzyskali "kwalifikacji startowej" (wykształcenia zawodowego na poziomie 2) i co do których, w opinii szkoły, istnieje ryzyko WPN.
Jakie szczególne kwestie wpłynęły na skuteczność programu? W ramach tematów określonych w prawodawstwie krajowym, szkoły miały swobodę w opracowaniu własnych projektów w zakresie WPN. Ministerstwo nie narzuciło żadnych dodatkowych zasad, nie udzieliło także wytycznych do poszczególnych projektów. Promowało jednakże dobrą praktykę poprzez publikację badań dotyczących WPN, ustanowienie platform dyskusyjnych dla szkół oraz rozpropagowanie informacji poprzez stronę internetową. Chociaż z reguły tematy projektów były już ujęte w normalnych działaniach szkoły, projekty współfinansowane przez EFS rozszerzyły te działania na rzecz uczniów, co do których istnieje ryzyko WPN. W rezultacie projekty łączyły się ze "zwykłymi", codziennymi działaniami szkoły. Z powodu niezależnego statusu szkół oraz różnorodności populacji uczniów w podejściu do zwalczania WPN przyjętym w dziesięciu skontrolowanych szkołach występowały znaczne różnice. Niektóre szkoły skoncentrowały się na współpracy z instytucjami danej społeczności oraz z lokalnymi przedsiębiorstwami, inne zaś próbowały rozwiązywać problemy samodzielnie. Znaczne różnice pomiędzy szkołami występowały też co do stopnia, w jakim szkoły te były zaangażowane w wymianę informacji (istotne źródło w opracowywaniu projektów WPN). Istotną kwestią w ocenie wyników projektów WPN jest rzetelność statystyk. W celu poprawy rzetelności statystyk dotyczących WPN Ministerstwo wprowadziło w 1999 r. ustawę w sprawie rejestracji WPN, której wynikiem jest uzyskanie rzetelnych i kompletnych statystyk, na których Ministerstwo może opierać swój proces decyzyjny.
PORTUGALIA
Zadanie 1.2 w ramach PRODEP III "Kursy alternatywne na poziomie szkolnictwa podstawowego"
Na czym polegał program? Głównym sposobem walki ze zjawiskiem wczesnego porzucania nauki w Portugalii jest oferowanie przez szkoły zróżnicowanych kursów dodatkowych oraz kursów zawodowych. Kursy te zostały określone w przepisach krajowych i miały być adresowane do uczniów w wieku 15 lat i starszych, którzy nie zdobyli jeszcze wykształcenia średniego niższego stopnia. W Portugalii odsetek osób w wieku 18-24 lat, posiadających wykształcenie na poziomie nie wyższym niż wykształcenie średnie niższego stopnia, szacowany był na 45,5 % (2004 r.(3)).
Jakie działania były współfinansowane? W ramach ośmiu projektów szkolnych, wchodzących w skład próby kontrolnej, w odpowiedzi na potrzeby uczniów danej szkoły oraz innych młodych ludzi z okolicy, wprowadzono kursy pomagające im w ukończeniu 9 klasy (wykształcenie średnie niższego stopnia) i uzyskaniu kwalifikacji zawodowych. Uczestnikami kursów byli uczniowie między 15. a 18. rokiem życia, którzy dotąd nie uzyskali dyplomu ukończenia 9 klasy, chociaż przekroczyli już 15 lat - minimalny wiek pozwalający na zakończenie nauki. Wśród tych uczniów znajdowały się głównie osoby, które miały trudności w nauce lub musiały powtarzać naukę w poszczególnych latach szkolnych. Kursy były dostosowane do ich potrzeb - nacisk kładziono na zdobywanie konkretnych umiejętności zawodowych, a nie na naukę przedmiotów akademickich. Obejmowały także zdobywanie doświadczenia w ramach praktyk w przedsiębiorstwach, co miało na celu zmotywowanie uczniów do praktycznego zastosowania wiedzy. Ten aspekt był ważny, ponieważ w przypadku tych uczniów, z uwagi na utratę motywacji oraz fakt, że byli oni starsi od swoich szkolnych kolegów, istniało większe prawdopodobieństwo porzucenia nauki i podjęcia pracy.
Jakie szczególne kwestie wpłynęły na skuteczność programu? W przypadku niektórych szkół w śródmieściu Lizbony kursy te stanowiły nowe finansowane zajęcia oferowane szkołom, których liczba uczniów malała z powodu zmian demograficznych. Na przykład Escola Secundária Marquês de Pombal (lizbońska publiczna szkoła średnia specjalizująca się w inżynierii elektrycznej), zlokalizowana w starej dzielnicy miasta, zamieszkanej przez starzejącą się społeczność, wprowadziła kursy zawodowe wykorzystujące specjalistyczne zaplecze szkoły.
Szkoły zgłaszały wnioski o zatwierdzenie kursów i udostępnienie funduszy zależnie od liczby uczniów, którzy spełniali warunki uczestnictwa, ale dobór uczestników wynikał także z systematycznego diagnozowania i typowania uczniów znajdujących się w grupie ryzyka. Tym niemniej, chociaż istniały również krajowe inicjatywy na rzecz zwalczania zatrudnienia dzieci, w samych szkołach nie tworzono projektów skierowanych do uczniów w wieku poniżej 15 lat, w przypadku których istniało ryzyko, że porzucą naukę.
Portugalski Narodowy Plan Działania na rzecz Zatrudnienia - NAP (2003-2006) ma na celu ograniczenie zjawiska wczesnego porzucania nauki do 35 % do 2006 r. i do 25 % do roku 2010, co jest zasadniczo zgodne z założeniami strategii lizbońskiej. Osiągnięcie tych celów może być trudne, z uwagi na brak skoordynowanej strategii, która pozwoliłaby na zbadanie i ograniczenie zjawiska wczesnego porzucania nauki wśród młodzieży w wieku poniżej 15. roku życia, czyli w wieku, w którym powstają przyczyny WPN. Jednakże Narodowy Program Działania proponuje stworzenie w niedalekiej przyszłości systemu pozwalającego na wczesne typowanie uczniów, w przypadku których istnieje ryzyko porzucenia nauki, a także na objęcie ich indywidualnym wsparciem.
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO
Cel 3, Program operacyjny dla Anglii i Gibraltaru, okres 2000-2006, Działanie 2.2
Na czym polegał program? Większość wchodzących w skład programu operacyjnego Celu 3 zadań związanych ze zwalczaniem zjawiska WPN wpisywało się w Działanie 2.2 obszaru polityki integracji społecznej, którego celem było "opracowanie lokalnych i obszarowych rozwiązań służących wspieraniu jednostek o niekorzystnej sytuacji na rynku pracy zagrożonych wykluczeniem". Pierwotną grupę docelową stanowiły osoby w wieku od 13 do 17 lat, w przypadku których istniało ryzyko porzucenia nauki. W następstwie oceny śródokresowej, grupę tę ograniczono do osób w wieku od 16 do 18 lat nieuczęszczających do szkoły, niezatrudnionych ani nieuczestniczących w szkoleniach. Środki finansowe z EFS zostały przydzielone regionalnym urzędom rządowym, które następnie przydzielały je na podstawie przetargów bezpośrednich w ramach projektów oraz poprzez konkurencyjne porozumienia o finansowaniu zawierane z publicznymi instytucjami oświatowymi.
Jakie działania były współfinansowane? Projekty były różnorodne, a ich realizację powierzano organizacjom charytatywnym, szkołom oraz innym dostawcom usług w zakresie szkoleń i doradztwa zawodowego. Szkoły uczestniczące w projektach zazwyczaj dobierały uczniów do uczestnictwa w kursach na podstawie ich zdolności, odpowiedniości i ich dotychczasowych wyników w nauce. Kursy trwały od 15 dni do roku, w pewnych przypadkach obejmowały praktyki zawodowe, oferowały też szkolenie w zakresie umiejętności życiowych i zawodowych, doradztwo i wsparcie personalne, pracę zespołową oraz zajęcia pozaszkolne i alternatywne programy nauczania. Uczniowie nadal uczęszczali do szkoły, poza godzinami zajęć w ramach kursu. Celem wszystkich skontrolowanych kursów było osiągnięcie zaliczeń na poczet kwalifikacji w zakresie umiejętności podstawowych.
Jakie szczególne kwestie wpłynęły na skuteczność programu? Jedną z trudności występujących w związku z zadaniami w ramach Działania 2.2 jest brak wspólnego programu lub ram obejmujących wspólne elementy. Na tle wielorakości krajowych inicjatyw dotyczących kształcenia młodzieży i innych grup docelowych, do których skierowane jest to działanie, trudno jest wyodrębnić znaczenie lub rolę finansowania tego obszaru z EFS. Brak wspólnego podejścia uwidacznia się również w towarzyszącym projektom procesie typowania i oceny ryzyka. Ponadto brak odpowiedniej podstawy analitycznej do rozwiązania problemu WPN i dzielenia się informacjami pomiędzy organizacjami odpowiedzialnymi za realizację projektów na szczeblu regionalnym i lokalnym również wpłynął na skuteczność działań. Niemniej jednak w poszczególnych projektach widoczne było stosowanie dobrej praktyki w zakresie koordynacji pomiędzy szkołami uczestniczącymi w projektach oraz w zakresie sporządzania ocen. Co więcej, środki finansowe z EFS stworzyły zachętę, która pobudziła ochotnicze, charytatywne wsparcie w organizacji kursów i zajęć.
______
(1) Eurostat, Badanie rynku pracy, rok 2004.
(2) Mullingar Community College.
(3) Eurostat, Badanie rynku pracy, rok 2004.
PROGRAMY OPERACYJNE, ORGANY WDRAŻAJĄCE I SKONTROLOWANE PROJEKTY
Hiszpania | Francja | Irlandia | Niderlandy | Portugalia | Zjednoczone Królestwo | |
Programy operacyjne | ||||||
Andaluzja - 2000.ES.16.1.PO.003 - Andalucia, PO Celu 1, Eje 4A medida 15 A - "Programas de Garantía Social para jóvenes con fracaso escolar". Katalonia - 2000.ES.05.3.PO.303 - Katalonia, PO Celu 3; Eje 4 actuación 4.4.1 - Programas de Garantía Social para jóvenes con fracaso escolar. |
Zadanie 1 ("Donner une nouvelle chance aux jeunes pour éviter qu'ils quittent prématurément le système scolaire sans qualification" [Zapewnienie młodym ludziom nowych szans w celu uniknięcia przedwczesnego porzucenia przez nich nauki bez zdobycia kwalifikacji), w ramach Działania 4 ("Faciliter le passage de l'école au travail" [Ułatwienie przejścia ze szkoły do pracy]) Priorytetu 3 ("Education et formation tout au long de la vie" [Edukacja i kształcenie przez całe życie]) Celu 3 EFS dla Francji, okres 2000-2006. | PO Celu 1, Zatrudnienie i Zasoby Ludzkie, okres 2000-2006 Irlandia, Działanie 05. | JDP, Europejski Fundusz Społeczny [EFS], Cel 3 "Aktywne polityki w zakresie rynku pracy oraz kształcenie ustawiczne", Priorytet 2, działanie "Bestrijding Voortijdig Schoolverlaten" [Przeciwdziałanie przedwczesnemu porzucaniu nauki], okres 2000-2006. | PRODEP III, Zadanie 1.2. | PO Celu 3, Anglia i Gibraltar, okres 2000-2006, Działanie 2.2. | |
Skontrolowane organy wdrażające | ||||||
UAFSE (Ministerstwo Edukacji) Andaluzja: Consejería de Hacienda, Consejería de Educación Delegación Provincial de Sevilla Katalonia: Departament de Treball Departament d'Ensenyament |
ESF Department (Ministerstwo Pracy); DAF, DEP, DESCO, DRIC (Ministerstwo Edukacji); Direction Régionale du Travail, de l'Emploi et de la Formation Professionnelle (Ile-de-France i Lotaryngia); Académies Créteil i Metz-Nancy. |
Organ zarządzający (Dept. of Enterprise, Trade and Employment); Organ płatniczy (Dept. of Enterprise, Trade and Employment); Organ wdrażający (Dept. of Education and Science); Organ pośredniczący (City of Dublin Vocational Educational Committee). |
Organ zarządzający (Agentschap SZW); Ministerstwo Edukacji, Kultury i Nauki. |
Centrala i oddziały regionalne PRODEP III (Lizbona i Porto). |
Department of Work and Pensions; Department for Education and Skills; Government Office West Midlands; Learning and Skills Council Staffordshire; Learning and Education Authority Staffordshire; Connexions Service; Government Office South East; Department for Education and Science, Statistics Department; Learning and Skills Council Surrey; Learning and Skills Council Hampshire; Connexions Service South East. |
|
Skontrolowane projekty | ||||||
I.E.S. Andrés Benitez (Andaluzja). | Ecole de la deuxième Chance, La Courneuve. | Tullamore College. | ROC Asa (Amersfoort). | E. S. Marquês de Pombal (Lizbona). | Youth Inc, Staffordshire Consortium of Colleges, Cannock. | |
I.E.S. San Severiano (Andaluzja). | Lycée professionnel J. P Timbaud. | Mullinger Community College. | ROC Hoornbeeck (Amersfoort). | E.S. D. José I (Lizbona). | Employability Plus, Solent Skill Quest, Portsmouth. | |
I.E.S. Bahía de Cádiz (Andaluzja). | Association Pierre Kohlmann, Antony. | Colaiste Eoin Secondary school. | ROC Oost-Nederland (Hengelo). | Provincia Portuguesa da Companhía de Jesus (Santo Tirso). | VT Career Management Southern, Portsmouth. | |
I.E.S. Virgen de Consolación (Andaluzja). | Collège Paul Verlaine, Malzeville. | Jobstown Community College. | ROC Twente Plus (Almelo). | E. S. Stuart de Carvalhais (Massamá). | The Glide Project, Education Business Partnership, Gosport. | |
I.E.S. Polígono Sur (Andaluzja). | Collège Jean Moulin, Tomblaine. | St. Thomas SR national school. | ROC Koning Willem I ('s-Hertogenbosch), | E. S. de Linda-a-Velha (Lindaa-Velha). | Future Train, Stoke Learning and Education Authority. | |
PTT Palau-Solità i Plegamans (Katalonia). | LP Fülgence Bienvenüe, Auboué. | St. Paul's secondary school. | ROC Aventus (Apeldoorn). | Ensiprof (Barcelos). | Skillway, Surrey Care Trust, Surrey. | |
PTT Molins de Rei, (Katalonia). | College Paul Valéry, Metz. | David's CBS Artane. | ROC de Graafschap (Doetinchem). | Escola Profissional de Santo Tirso (Santo Tirso). | ||
PTT Barcelona Nou Barris (Katalonia). | Gorey Community School, Wexford. | ROC Nijmegen (Nijmegen). | E.S. Anselmo de Andrade (Almada). | |||
PTT Martorell (Katalonia). | Abbey Community College, Wicklow. | ROC A12 (Ede). | ||||
Ballymun Comprehensive school. | ROC Arcus (Heerlen). |
STRESZCZENIE
III.
a) Wiele państw członkowskich objętych kontrolą przeprowadziło w różnym stopniu ocenę charakteru i skali problemu wczesnego porzucania nauki w oparciu o najlepsze dostępne dane.
b) Wiele państw członkowskich objętych kontrolą mogło w różnym stopniu określić poziom finansowania, opierając się na danych szacunkowych i przy wykorzystaniu najlepszych dostępnych źródeł informacji. W ramach jednego programu przydział środków na poszczególne regiony danego państwa członkowskiego lub na poszczególne działania należy do kompetencji krajowych. W celu uwzględnienia potrzeb istniejących w terenie przydział dokonywany jest według różnego rodzaju kryteriów, w tym kryteriów politycznych. W kilku przypadkach objętych kontrolą zastosowano także kryteria dla określenia przydziału środków na poszczególne regiony i/lub działania.
d) Zasadniczo podejście przyjęte przez państwa członkowskie polegało na określeniu różnych grup docelowych w zależności od krajowych systemów edukacyjnych i specyficznych problemów. Grupy te w różnym stopniu poddano określeniu ilościowemu w celu uzyskania ogólnego obrazu sytuacji. Wiele państw członkowskich objętych kontrolą określiło krajowe ilościowe cele w zakresie zmniejszenia liczby osób wcześnie porzucających naukę, które odpowiadają celom wyznaczonym na poziomie europejskim. Patrz: odpowiedzi na pkt a) i b).
e) Celem oceny śródokresowej nie jest ocena wpływu, który zależny jest od stopnia realizacji wyznaczonych celów ilościowych i osiągniętych na koniec programu rezultatów. Przegląd śródokresowy wykonywany jest na poziomie programu operacyjnego (zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1260/1999) dla państw członkowskich, w których przeprowadzono kontrolę, natomiast oceny śródokresowe odnosiły się do konkretnych działań, mających na celu przeciwdziałanie wczesnemu porzucaniu nauki, i w stosownych przypadkach podjęto kroki mające na celu dostosowanie strategii i lepsze ukierunkowanie pomocy.
W perspektywie średnio- i długoterminowej, w wyniku podejmowanych działań liczba uczniów wcześnie porzucających naukę powinna się zmniejszyć. Potwierdzeniem tego faktu jest zaobserwowana w latach 2000-2004 tendencja, przedstawiona w komunikacie Komisji COM(2005) 549 na temat modernizacji systemów edukacji i szkoleń.
IV. Istnieją odpowiednie mechanizmy nadzoru i kontroli, których zadaniem jest zapewnienie, aby zasady należytego zarządzania finansami były przestrzegane stosownie do uprawnień Komisji i proporcjonalnie do poziomu wsparcia ze strony Unii Europejskiej; systemy te mogą być rzecz jasna ulepszone poprzez lepsze wykorzystanie informacji.
V. Poza istniejącym już systemem, Komisja, w ramach przysługujących jej uprawnień, będzie w dalszym ciągu realizowała opisane zalecenia i dążyła do większego stopnia ich realizacji.
a) Przykładowo w odniesieniu do organizacji oceny ogólne wskazówki przedstawiono w Przewodniku dla systemu monitorowania i ewaluacji pomocy udzielanej z Europejskiego Funduszu Społecznego w okresie 2000-2006 ("Guidelines for Systems of Monitoring and Evaluation of ESF Assistance in the period 2000-2006"), które ponadto mają zastosowanie do różnych przypadków szczególnych.
b) W odniesieniu do kontroli systemów zarządczych państw członkowskich, jeśli sytuacja tego wymaga, wydawane są zalecenia dotyczące kontroli w zakresie należytego zarządzania finansami.
VI. Zalecenia te należy rozpatrywać przy uwzględnieniu specyficznych zobowiązań poszczególnych państw członkowskich w zakresie programowania zarządzania i nadzoru funduszy strukturalnych. Wsparcie z EFS na rzecz przeciwdziałania wczesnemu porzucaniu nauki jest częścią szerszej polityki krajowej i strategii w dziedzinie edukacji. Przy określaniu i realizacji działań w zakresie przeciwdziałania wczesnemu porzucaniu nauki uwzględnia się krajową specyfikę polityki edukacyjnej poszczególnych państw członkowskich i stosowane w tej dziedzinie strategie.
UWAGI Z KONTROLI
14. Należy zwiększyć wykorzystanie wymienionych przez Trybunał mechanizmów i narzędzi w celu zapewnienia należytego zarządzania finansami zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 1260/1999.
Niektóre z opisanych procedur zgodnie z art. 5 rozporządzenia 438/2001 mają także na celu zapewnienie skutecznego i wydajnego funkcjonowania systemów (np. procedury oceny i wyboru projektów, monitorowania i realizacji projektów w zależności od wyznaczonych celów, zgodności z przepisami dyrektyw dotyczących przetargów).
Sposób realizacji wyżej wymienionych zobowiązań wynikających z przepisów, mający na celu zapewnienie należytego zarządzania finansowego opisany jest w procedurach opracowanych przez właściwe organy w państwach członkowskich. Ponadto w krajowych wytycznych dotyczących realizacji podkreślono konieczność zajęcia się kwestią wyboru, należytego zarządzania finansami i wartości dodanej. W odniesieniu do kontroli procedur, mających na celu zapewnienie należytego zarządzania finansami, patrz: odpowiedź na pkt 15.
15. W odniesieniu do procedury wyboru projektów i monitorowania odpowiednie przestrzeganie zasad należytego zarządzania finansami jest jednym z założeń strategii Komisji w zakresie kontroli i konieczna jest lepsza ich realizacja. Zważywszy na fakt, iż chodzi o inne źródła danych dotyczących realizacji programów operacyjnych (spotkania komitetów monitorujących, sprawozdania z realizacji, dwustronne spotkania z państwami członkowskimi itp.), Komisja uważa, że już stosowane systemy pozwalają na odpowiednie przetwarzanie informacji zarządczych, nawet jeśli w niektórych przypadkach mogą one jeszcze zostać ulepszone.
16. Właściwe organy (instytucja zarządzająca, komitety monitorujące, we współpracy z Komisją) oceniły i przedyskutowały zalecenia zawarte w sprawozdaniach śródokresowych, a także podjęły odpowiednie działania następcze. Podjęte w celu realizacji zaleceń działania obejmują m.in. uwzględnienie wniosków i zaleceń przy programowaniu, realizacji i monitorowaniu. Ponadto dodatkowym krokiem wzmacniającym oceny śródokresowe było zatwierdzenie przez Komisję decyzji w sprawie przeglądu śródokresowego.
17. Istnieją odpowiednie mechanizmy nadzoru i kontroli, których zadaniem jest zapewnienie, aby zasady należytego zarządzania finansami były przestrzegane stosownie do uprawnień Komisji i proporcjonalnie do poziomu wsparcia ze strony Unii Europejskiej; systemy te mogą być rzecz jasna ulepszone poprzez lepsze wykorzystanie informacji. Jak zostało to opisane w odpowiedziach na pkt 14-16, mechanizmy i narzędzia należytego zarządzania finansami zostały ustanowione i opisane w rozporządzeniach dotyczących funduszy strukturalnych; Komisja i państwa członkowskie muszą monitorować, czy realizacja odbywa się zgodnie z tymi przepisami i w tym celu dysponują one różnymi środkami.
18. Wiele z wymienionych państw członkowskich przeprowadziło w różnym stopniu ocenę charakteru i skali problemu wczesnego porzucania nauki, wykorzystując najlepsze dostępne dane (szczegółowe dane historyczne i statystyczne, specyficzne analizy i badania, oceny ex post poprzedniego okresu programowania, oceny ex ante obecnego okresu programowania).
19. Wiele państw członkowskich objętych kontrolą mogło w różnym stopniu określić poziom finansowania, opierając się na danych szacunkowych i przy wykorzystaniu najlepszych dostępnych źródeł informacji.
20. Należy jeszcze ulepszyć analizę potrzeb, jednakże wskaźniki realizacji określone są w dokumentach programowych i są wykorzystywane do celów monitorowania w ramach rocznych sprawozdań. Oceny ex post poprzedniego okresu i ex ante aktualnego okresu umożliwiły także przygotowanie pomocy, pozwalając na zapewnienie spójności strategii ze szczegółowymi celami, jak również określając potencjalny wpływ planowanych działań. Kolejne oceny przeprowadzane w trakcie danego okresu programowania mają na celu ocenę stopnia realizacji uprzednio określonych celów.
Państwa członkowskie dysponują także różnymi systemami monitorowania, których podstawą są wskaźniki, szczególnie wskaźniki realizacji.
21-22. W wymienionych państwach członkowskich strategie zwalczania poszczególnych aspektów wczesnego porzucania nauki zostały opracowane lub są w trakcie opracowywania; w niektórych przypadkach strategie te można ulepszyć pod względem spójności.
Artykuł 8 rozporządzenia 1260/1999 stanowi, że "działania Wspólnoty uzupełniają lub wspierają korespondujące z nimi działania krajowe". Ponadto wsparcie z EFS jest konieczne, ponieważ pozwala na zapewnienie lepszej jakości działań i wywiera tzw. efekt dźwigni, umożliwiając zwiększenie liczby beneficjentów systemów.
23. Od 2005 r. w Zjednoczonym Królestwie przewidziano działania zmierzające do zapewnienia spójnej i ukierunkowanej strategii (tj. Strategic Area Reviews: Stars). W połowie okresu dokonano wyraźniejszego określenia roli każdego z działań, tak aby uniknąć wszelkich niejasności. W odniesieniu do sprawozdań z badań istnieją także inne sposoby wpłynięcia na dobór grup beneficjentów lub wybór działań w zakresie przeciwdziałania wczesnemu opuszczaniu nauki (tj. systemy rejestrowania w ramach Connexions).
25. Zasadniczo podejście przyjęte przez państwa członkowskie polegało na określeniu różnych grup docelowych w zależności od krajowych systemów edukacyjnych i specyficznych problemów. Grupy te w różnym stopniu poddano określeniu ilościowemu w celu uzyskania ogólnego obrazu sytuacji.
27. W następstwie przeglądu śródokresowego Zjednoczone Królestwo wprowadziło zmiany w zakresie doboru grup docelowych, które pozwoliły na wyraźniejsze określenie priorytetów.
31. W przypadku Francji główne wskaźniki statystyczne opracowane przez Dyrekcję ds. oceny i prognozowania (Direction de l'évaluation et de la prospective - DEP) są publikowane corocznie. Zważywszy na zdecentralizowaną organizację, kuratorzy oświaty powinni określić organizację i strategie w zakresie wczesnego porzucania nauki i co roku przedstawiać opracowaną na podstawie danych dostarczonych przez DEP analizę sytuacji młodzieży opuszczającej system edukacji bez kwalifikacji oraz politykę, którą '6Eależy zastosować na poziomie administracji centralnej. Co roku sporządzany jest także spis wszystkich uczniów powyżej 16. roku życia, którzy opuszczają system edukacji bez żadnych kwalifikacji. Władze portugalskie przyjęły pewną liczbę wskaźników statystycznych, które zostały zastosowane w przeglądzie śródokresowym, pozwalając na znaczne wzmocnienie środków mających na celu przeciwdziałanie wczesnemu porzucaniu nauki.
32-33. Zasadniczo pomoc z EFS koncentruje się przede wszystkim na kategoriach uczniów w wieku powyżej 15-16 lat w celu ułatwienia ich integracji zawodowej. Jednakże w przypadku dwóch z sześciu krajów objętych kontrolą (Portugalia i Francja) działania współfinansowane obejmują także uczniów w wieku poniżej 16 lat.
34. Ponieważ zmniejszenie o połowę wskaźnika wczesnego porzucania nauki do 2010 r. jest przyjętym przez Radę Unii Europejskiej celem politycznym, ocena postępów poszczególnych państw członkowskich w realizacji tego celu przeprowadzana jest przy uwzględnieniu ich sytuacji krajowej.
Wszystkie krajowe cele w zakresie przeciwdziałania przedwczesnemu porzucaniu edukacji są zgodne z celami europejskimi.
W 2001 r. władze niderlandzkie określiły jako jeden z celów krajowych przyczynianie się do realizacji celu lizbońskiego (zmniejszenie o połowę liczby uczniów przedwcześnie porzucających naukę do 2010 r.).
35. W ramach jednego programu przydział środków na poszczególne regiony danego państwa członkowskiego lub na poszczególne działania należy do kompetencji krajowych. W celu uwzględnienia potrzeb istniejących w terenie przydział dokonywany jest według różnego rodzaju kryteriów, w tym kryteriów politycznych.
36. W tej dziedzinie przeprowadzono różne badania i oceny oraz zgromadzono inne dane statystyczne. Ich wykorzystanie powinno być bardziej systematyczne.
37. Komisja z zadowoleniem przyjęła wspomnianą przez Trybunał godną polecenia praktykę stosowaną w Irlandii i Zjednoczonym Królestwie, polegającą na ustanowieniu konsorcjum szkół działającego na podstawie pisemnej umowy w celu zapewnienia skutecznego zarządzania projektami i programem.
Aby nie powielać poprzedniego projektu (Research and Evaluation strand of Early School Leavers Initiative) oraz zważywszy na istniejące synergie, władze Irlandii uznały, iż w ramach projektu Primary Pupil Database Project należy raczej kontynuować prace polegające na identyfikacji szablonów (z poprzedniego projektu).
38. We Francji procedura zatwierdzania opiera się na stosowaniu przez placówki szkolne standardowych formularzy wniosku o pomoc.
W stosownych przypadkach dobre praktyki, których istnienie Trybunał stwierdził w czasie kontroli danego projektu, powinny być zastosowane przez władze państwa członkowskiego w innych procedurach wyboru (w przypadku Zjednoczonego Królestwa - Surrey Care Trust oraz Youth Inc.). Zastosowanie szczegółowych kryteriów wyboru ułatwia identyfikację najbardziej narażonych grup uczniów.
39. W następstwie przeglądu śródokresowego zajęto się opisanym przez Trybunał problemem zaobserwowanym w Zjednoczonym Królestwie.
40-41. W kilku z wymienionych przypadkach dobór beneficjentów odbywa się obecnie przy zastosowaniu obiektywnych kryteriów. Na przykład w Irlandii wytyczne dotyczące doboru uczniów (ocena ryzyka wczesnego przerwania nauki) są teraz obecnie dostępne dla wszystkich projektów i zostały przedstawione lokalnym koordynatorom w trakcie wewnętrznego szkolenia Przy wszystkich projektach do określenia profilu uczniów stosowany jest formularz. Ponadto na poziomie projektu, wykorzystując uprzednio opracowane kryteria doboru obejmujące system punktowy, można w sposób przejrzysty dostosować istniejące zasoby do potrzeb w oparciu o istniejącą wiarygodną i sprawiedliwą podstawę oraz zgodnie z założeniami projektów realizowanych w ramach Early School Leavers Initiative.
W Zjednoczonym Królestwie wiele szczegółowych baz danych istniejących na poziomie Connexions (dane otrzymane w wyniku przeprowadzonego w szkołach profilowania, wywiadów z uczniami), jak również wiele dobrych praktyk w zakresie kryteriów doboru beneficjentów pozwalają na zapewnienie lepszego doboru i wykorzystania zasobów.
We Francji każde kuratorium wybiera rozwiązania dostosowane do potrzeb określonych w trakcie rozmowy i w zależności od celów strategicznych wyznaczonych w ramach swojego projektu edukacyjnego; dlatego też mogą występować różnice pod względem kryteriów między poszczególnymi kuratoriami.
W Niderlandach grupa uczniów spełniających minimalne wymogi obejmuje: uczniów, którzy nie uzyskali żadnych kwalifikacji na poprzednim etapie nauki, uczniów, którzy wyczerpali swój "edukacyjny limit czasowy", uczniów upośledzonych społecznie oraz uczniów, którzy już przerwali naukę i powtórnie ją podjęli dzięki specjalnemu systemowi. W związku z tym, ze względu na ich cechy charakterystyczne, podwyższone ryzyko przedwczesnego porzucenia nauki istnieje w przypadku prawie wszystkich uczniów. Fakt ten został potwierdzony przez inspektora oświaty w wydanym sprawozdaniu rocznym na temat stanu edukacji.
Zgłaszane przez szkoły propozycje projektów oceniane są pod względem formalnym i merytorycznym, a także w odniesieniu do zarządzania przy zastosowaniu ram odniesienia takich jak standardowe protokoły lub wzory oceny. Jeżeli istnieje taka konieczność, wnioskodawcy proszeni są o dostarczenie dodatkowych informacji. Ponadto wskaźnik rezultatu, uwzględniony w systemie finansowym, pozwala również na zapewnienie skuteczności wyboru; prowadzona jest również analiza porównawcza projektów oparta na danych dotyczących kosztów.
42. We Francji prowadzona jest reforma systemu informacji, którego zadaniem jest gromadzenie danych dotyczących funkcjonowania ogólnego wskaźnika integracji zawodowej (Mesure générale d'insertion - MGI); celem reformy jest zwiększenie stopnia wiarygodności prowadzonych analiz. Nowa wersja systemu dostępna będzie w 2007 r. Do tego czasu, w celu podniesienia wiarygodności danych, wprowadzone zostaną zmiany polegające na uwzględnianiu danych dotyczących liczby uczniów objętych działaniami.
43. Komisja jest świadoma, jak duże znaczenie ma wymiana informacji (w szczególności między szkołami podstawowymi i średnimi). Jednakże szkoły mogą niechętnie przekazywać innym szkołom dane o uczniach, w szczególności wyniki psychologicznej oceny i profile uczniów, obawiając się potencjalnych skutków prawnych wynikających z przekazania tych informacji. W Irlandii w październiku 2003 r. krajowy zespół koordynacyjny wystosował w odniesieniu do wszystkich projektów pismo dotyczące zasad doboru i dzielenia się informacjami. Kwestia będzie jeszcze rozpatrywana przez krajowy Komitet Zarządzający (Management Committee), a Ministerstwo Edukacji i Nauki (Department of Education and Science) również rozpoczęło proces, którego celem jest opracowanie zasad zintegrowanej współpracy (tj. zasad wymiany informacji) organu odpowiedzialnego za zapewnienie odpowiedniego poziomu edukacji (National Educational Welfare Board) z koordynatorami innych programów dla osób w niekorzystnej sytuacji, w tym programu zachęcającego do ukończenia nauki (School Completion Programme).
W Zjednoczonym Królestwie w przedstawionym przez Krajowe Biuro ds. Audytu (National Audit Office) sprawozdaniu w sprawie współpracy między agencjami brytyjskimi także odnotowano dużą zainteresowanie organów współpracą i wymianą informacji. Komisja podkreśla, iż przepisy dotyczące ochrony danych mogą ograniczyć wymianę danych osobowych między placówkami szkolnymi i oświatowymi różnego szczebla.
45. W przypadku Irlandii opisane problemy związane z brakiem komunikacji i wymiany informacji nie powinny mieć miejsca w przyszłości ze względu na fakt, iż organem odpowiedzialnym za program stała się rozszerzona Jednostka ds. Integracji Społecznej (Social Inclusion Unit) i powołany został krajowy Komitet Zarządzający (Management Committee). Wytyczne dotyczące doboru uczniów (ocena ryzyka wczesnego opuszczenia nauki) są teraz obecnie dostępne dla wszystkich projektów. Nowy krajowy Komitet Zarządzający w dalszym ciągu będzie udoskonalał główne wskaźniki ryzyka i przekazywał wyniki wszystkim projektom realizowanym w terenie.
W Niderlandach ryzyko wystąpienia opisanej sytuacji powinno być mniejsze dzięki wprowadzonym rozwiązaniom. Wymiana informacji odbywa się w ramach sieci koordynatorów ds. wczesnego porzucania nauki, platform współpracy, różnego typu organizacji pracowniczych, prowadzonych ocen i portali internetowych, co pozwala szkołom na korzystanie z doświadczeń innych szkół i uniknięcie powielania już wykonanej pracy dla tego samego typu działań.
46. Ze względu na fakt, iż działania w zakresie przeciwdziałania wczesnemu opuszczaniu szkoły mają charakter zapobiegawczy, ocena skutków podejmowanych działań może być rzeczywiście utrudniona. W perspektywie średnio- i długoterminowej, w wyniku podejmowanych działań liczba uczniów wcześnie porzucających naukę powinna się zmniejszyć. Potwierdzeniem tego faktu jest zaobserwowana w latach 2000-2004 tendencja przedstawiona w komunikacie na temat modernizacji systemów edukacji i szkoleń (COM(2005) 549). Zawsze będą istniały trudności, nawet dla osób oceniających, w wyraźnym rozróżnieniu efektów projektów z dziedziny przeciwdziałania wczesnemu opuszczaniu szkoły od efektów wywołanych przez działania podejmowane w ramach innych polityk krajowych, które również mają na celu walkę z tym zjawiskiem.
W chwili obecnej władze Zjednoczonego Królestwa wprowadzają zmiany w ramach istniejącego systemu w celu umożliwienia gromadzenia tymczasowych danych (oprócz danych gromadzonych na zakończenie projektu).
47. Celem oceny śródokresowej nie jest ocena wpływu, który zależny jest od stopnia realizacji wyznaczonych celów ilościowych i osiągniętych na koniec programu wyników. Przegląd śródokresowy wykonywany jest na poziomie programu operacyjnego (jak przewidują przepisy rozporządzenia nr 1260/1999) dla państw członkowskich, w których przeprowadzono kontrolę, natomiast oceny śródokresowe odnosiły się do konkretnych działań mających na celu przeciwdziałanie wczesnemu porzucaniu nauki, i jeśli zaistniała taka potrzeba, podjęto kroki mające na celu dostosowanie strategii i lepsze ukierunkowanie pomocy. Przy okazji kontaktów służb Komisji z władzami państw członkowskich regularnie dyskutowano o problemach stwierdzonych w czasie ocen śródokresowych.
W przypadku działania realizowanego w Zjednoczonym Królestwie, w następstwie przeglądu śródokresowego zajęto się opisanym przez Trybunał problemem (ryzyko powtarzalności grup docelowych w działaniu 3.1 Celu 3 oraz 2.2 Celu 2, wielość grup docelowych prowadząca do powstawania niejasności i utrudniająca gromadzenie danych).
48. Taka uwaga dotycząca Irlandii pojawiła się już w pkt 24.W przypadku Portugalii, dzięki przeglądowi specjalnemu przeprowadzonemu w 2002 r. oraz ocenie śródokresowej, w ramach partnerstwa Unii Europejskiej i państw członkowskich zwrócono szczególną uwagę na sposób w jaki traktowany jest problem wczesnego porzucania nauki. Wyrazem tego było przeprowadzenie w ramach ponownego programowania z 2004 r. dogłębnego przeglądu wyznaczonych celów i finansowania działania 1 w ramach PRODEP.
WNIOSKI I ZALECENIA
52. Istnieją odpowiednie mechanizmy nadzoru i kontroli, których zadaniem jest zapewnienie, aby zasady należytego zarządzania finansami były przestrzegane zgodnie stosownie do uprawnień Komisji i proporcjonalnie do wsparcia Unii Europejskiej; systemy te mogą być rzecz jasna ulepszone poprzez lepsze wykorzystanie informacji. W celu uzyskania pewności Komisja odnosi się do różnych stosowanych procesów, które przedstawione są w odpowiedziach na pkt 14-16.
Poza istniejącym już systemem, Komisja, w ramach przysługujących jej uprawnień, będzie nadal i w większym stopniu realizowała te zalecenia. Przykładowo w odniesieniu do organizacji oceny, ogólne wskazówki przedstawiono w Przewodniku dla systemu monitorowania i ewaluacji pomocy udzielanej z Europejskiego Funduszu Społecznego w okresie 2000-2006 (Guidelines for Systems of Monitoring and Evaluation of ESF Assistance in the period 2000-2006), które ponadto mają zastosowanie do różnych przypadków szczególnych. Kontynuowana będzie także wymiana dobrych praktyk w zakresie należytego zarządzania finansami.
W odniesieniu do kontroli systemów zarządzania państw członkowskich, w stosownych przypadkach, wydawane są zalecenia dotyczące kontroli w zakresie należytego zarządzania finansami.
53. Zalecenia przedstawione w pkt (54-60) należy rozpatrywać przy uwzględnieniu specyficznych zobowiązań poszczególnych państw członkowskich w zakresie programowania zarządzania i nadzoru funduszy strukturalnych. Wsparcie z EFS na rzecz przeciwdziałania wczesnemu porzucaniu nauki wpisuje się w szerszy kontekst krajowej polityki i powinno być analizowane jako takie. Przy opracowywaniu i realizacji działań w zakresie przeciwdziałania wczesnemu porzucaniu nauki uwzględnia się krajową specyfikę polityki edukacyjnej poszczególnych państw członkowskich i stosowane w tej dziedzinie strategie.
54. Zasadniczo podejście przyjęte przez państwa członkowskie polegało na określeniu różnych grup docelowych w zależności od krajowych systemów edukacyjnych i specyficznych problemów. Grupy te w różnym stopniu poddano określeniu ilościowemu w celu uzyskania ogólnego obrazu sytuacji (patrz: odpowiedzi na pkt 18-25).
55. Komisja odsyła do swojej odpowiedzi na punkt 54. Odnośnie do zdolności Niderlandów do oceny zakresu zjawiska wczesnego porzucania nauki, zastosowanie krajowej bazy danych pozwoliło na rozwiązanie opisanego przez Trybunał problemu.
Wiele państw członkowskich objętych kontrolą określiło krajowe ilościowe cele w zakresie zmniejszenia liczby osób wcześnie porzucających naukę, które odpowiadają takim celom wyznaczonym na poziomie europejskim. W perspektywie średnio- i długoterminowej w wyniku podejmowanych działań liczba uczniów wcześnie porzucających naukę powinna się zmniejszyć. Potwierdzeniem tego faktu jest zaobserwowana w latach 2000-2004 tendencja przedstawiona w komunikacie COM(2005) 549 na temat modernizacji systemów edukacji i szkoleń.
56. W ramach jednego programu przydział środków na poszczególne regiony danego państwa członkowskiego lub na poszczególne działania należy do kompetencji krajowych. W celu uwzględnienia potrzeb istniejących w terenie przydział dokonywany jest według różnych kryteriów, w tym kryteriów politycznych.
Komisja zgadza się z zaleceniem Trybunału, ale pragnie podkreślić, iż należy uwzględnić polityczny charakter decyzji dotyczących przyznawania środków.
57. Komisja z zadowoleniem przyjęła wspomnianą przez Trybunał dobrą praktykę, stosowaną w Irlandii i Zjednoczonym Królestwie, polegającą na ustanowieniu konsorcjum szkół działającego na podstawie pisemnej umowy w celu zapewnienia skutecznego zarządzania projektami i programem. W kilku z wymienionych przypadków, dobór beneficjentów odbywa się obecnie przy zastosowaniu obiektywnych kryteriów. Na przykład we Francji procedura zatwierdzania opiera się na stosowanych przez placówki szkolnych standardowych formularzach wniosku o pomoc. Stosowane w Niderlandach techniki takie jak standardowe protokoły i wzory oceny także pozwalają na zapewnienie odpowiedniego wyboru projektów.
W odniesieniu do procedury wyboru projektów i monitorowania, odpowiednie przestrzeganie zasad należytego zarządzania finansami jest jednym z założeń strategii Komisji w zakresie kontroli i konieczna jest lepsza ich realizacja.
58. W przypadku dwóch państw członkowskich (Irlandia i Niderlandy) wprowadzono środki mające na celu zapewnienie większej koordynacji i lepszego rozpowszechniania wyników badań. Oceny śródokresowe zawierały odniesienie do konkretnych działań mających na celu zwalczanie problemu wczesnego porzucania nauki w państwach członkowskich objętych kontrolą. Jeśli w następstwie tych przeglądów stwierdzono potrzebę dostosowania strategii i lepszego ukierunkowania prowadzonych działań, podjęto odpowiednie kroki w tym celu.
60. Przeciwdziałanie wczesnemu porzucaniu nauki jest priorytetowym celem europejskiej strategii zatrudnienia. Europejska strategia zatrudnienia stanowi ramy współpracy dla wszystkich państw członkowskich. Komisja i państwa członkowskie przyjmują co roku serię wytycznych dotyczących podejmowanych działań. W ramach krajowych programów działania odnośnie zatrudnienia wszystkie państwa członkowskie podejmują działania zmierzające do realizacji tych celów. W przedstawianym co roku projekcie wspólnego raportu o zatrudnieniu Komisja określa postępy państw członkowskich w wypełnianiu zaleceń z poprzedniego roku. Europejski Fundusz Społeczny dokonuje zatem przełożenia krajowych celów w ramach Europejskiej Strategii Zatrudnienia na konkretne cele i działania wymagające finansowania.
Dlatego realizacja programów finansowanych przez EFS odbywa się w sposób zdecentralizowany, co jest najlepszym sposobem rozwiązywania specyficznych problemów poszczególnych państw członkowskich w dziedzinie wczesnego opuszczania nauki.
Patrz także: odpowiedź na pkt 53.
Ponieważ chodzi o należyte zarządzanie, Komisja zgadza się z ogólną zasadą określoną przez Trybunał.
Poza istniejącym już systemem, Komisja, w ramach przysługujących jej uprawnień, będzie nadal i w większym stopniu realizowała te zalecenia.
Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.99.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie specjalne nr 1/2006 dotyczące wkładu Europejskiego Funduszu Społecznego w przeciwdziałanie wczesnemu porzucaniu nauki, wraz z odpowiedziami Komisji. |
Data aktu: | 23/02/2006 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2006 |