Zawiadomienie Komisji zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 - Nałożenie zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w okresie od dnia 1 marca 2006 r. do dnia 28 lutego 2009 r. w odniesieniu do regularnych połączeń lotniczych między Mariehamn/Aland (MHQ) i Sztokholmem/Arlanda (ARN), uzupełniające wcześniejszą decyzję.

Zawiadomienie Komisji zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92

Nałożenie zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w okresie od dnia 1 marca 2006 r. do dnia 28 lutego 2009 r. w odniesieniu do regularnych połączeń lotniczych między Mariehamn/ Åland (MHQ) i Sztokholmem/Arlanda (ARN), uzupełniające wcześniejszą decyzję

(2006/C 93/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 kwietnia 2006 r.)

Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych połączeń lotniczych, rząd wysp Åland postanowił nałożyć zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych w odniesieniu do regularnych połączeń lotniczych między Mariehamn/ Åland (MHQ) i Sztokholmem/Arlanda (ARN) według podanych poniżej zasad.

Minimalna częstotliwość

Od dnia 1 marca 2006 r. do dnia 28 lutego 2009 r. uruchomione zostaną przynajmniej dwa loty dziennie w obie strony codziennie od poniedziałku do piątku. Nie przewiduje się żadnych połączeń w lipcu, ze względu na niewielkie zapotrzebowanie. Nie przewiduje się żadnych międzylądowań.

Liczba miejsc

Liczba dostępnych miejsc powinna wynieść przynajmniej 30 na każdy lot i przynajmniej 2 500 w miesiącu. Jeżeli ilość zajętych miejsc przekroczy w dowolnym kwartale pierwszego roku 80 %, ilość ta powinna być dostosowana w kolejnym planowaniu lotów.

Rozkłady lotów

Osoby podróżujące z wysp Åland powinny mieć możliwość odbycia podróży w obie strony w ciągu jednego dnia roboczego do wszystkich miejsc obsługiwanych przez regularne połączenie lotnicze w Szwecji oraz do Oslo, Kopenhagi i najważniejszych portów lotniczych w Europie.

Lądowanie w ARN musi mieć miejsce od poniedziałku do piątku najpóźniej o godz. 6.30 i między godz. 16.30 a 18.30. Wylot z ARN musi mieć miejsce od poniedziałku do piątku między godz. 8.00 a 9.30 i między godz. 19.30 i 21.00 jeżeli możliwe jest zapewnienie odpowiednich przydziałów czasowych (slots). Ponadto w niektóre dni roku gdy zapotrzebowanie jest niewielkie, np. podczas przedłużonych weekendów lub okresów urlopu, ruch lotniczy może zostać ograniczony w szczególnych okolicznościach za zgodą Zamawiającego, na specjalnie ustalonych warunkach premii na przelot w jedną stronę. Analogicznie, liczba lotów może wzrosnąć w przypadku specjalnie uzgodnionej taryfy za przelot w obie strony.

Typ statku powietrznego

Prędkość przelotowa (TAS) powinna wynieść przynajmniej 360 km/h. Statek powietrzny powinien być wyposażony w kabinę ciśnieniową i toalety. Ilość bagażu/obciążenie w przeliczeniu na pasażera w przypadku samolotu z pełnym obciążeniem i w normalnych warunkach klimatycznych musi wynieść przynajmniej 20 kg.

Taryfy

Cena przelotu w obie strony MHQ-ARN nie może przekroczyć 290 EUR z podatkami i podatkiem VAT włącznie.

Taryfy mogą być dostosowane zgodnie ze wskaźnikiem taryf dla podróży służbowych statkiem powietrznym SCB, po uzyskaniu pozwolenia rządu wysp Åland. Przewiduje się taryfy specjalne, np. dla dzieci, młodzieży, studentów i rencistów.

Informacje, rezerwacje, sprzedaż i promocje

Czytelne informacje dotyczące wszystkich aspektów podróży lotniczej powinny być dostarczone przed jej rozpoczęciem. Towarzystwo lotnicze powinno czuwać nad tym, by informacje na temat rozkładów lotów i biletów były dokładne i rozpowszechniane we właściwy sposób. Ponadto sprzedaż powinna odbywać się za pośrednictwem ogłoszenia w prasie lokalnej i innych środkach masowego przekazu, a także za pośrednictwem broszur turystycznych mających na celu promowanie podróży lotniczych.

Regularność

Maksymalnie 20 % wylotów może mieć miejsce z większym niż 5-minutowym opóźnieniem, a 5 % z większym niż 15- minutowym opóźnieniem. Z wyjątkiem przypadków siły wyższej niezależnych od towarzystwa lotniczego, regularność ruchu lotniczego musi wynieść przynajmniej 99 % na kwartał. Towarzystwo lotnicze musi powiadomić o zaprzestaniu działalności przynajmniej z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.

Dostęp

Towarzystwo lotnicze musi dopilnować, by potrzeby podróżnych zostały uwzględnione w następującym zakresie:

– odprawa podróżnych przy wylocie i przylocie muszą odbywać się z zachowaniem środków bezpieczeństwa i w sposób nieuwłaczający godności pasażerów,

– należy zwrócić szczególną uwagę na osoby chore, niepełnosprawne i osoby o szczególnych potrzebach, jak również uwzględniać uzasadnione prośby o pomoc w trakcie podróży,

– towarzyszenie i zapewnienie innych zwykłych usług w przypadku zmiany statku powietrznego,

– zapewnienie na życzenie informacji dotyczących możliwości podróży i tras,

– dostarczanie przejrzystych informacji na temat bezpieczeństwa oraz innych informacji (w sposób zrozumiały dla osób niewidomych i niesłyszących),

– ułatwianie klientowi rezerwacji i zakupu biletów,

– wszystkie informacje na pokładzie samolotu muszą być podane w wersji szwedzkiej i angielskiej.

Wymogi w zakresie ochrony środowiska

Poziom hałasu emitowanego przez statek powietrzny nie może przekraczać obowiązujących norm. Cały sprzęt zainstalowany na statku powietrznym, który wpływa na poprawę komfortu i zmniejsza zanieczyszczenie środowiska musi funkcjonować i musi być używany zgodnie z obowiązującymi zaleceniami.

Sprawozdania

Towarzystwo lotnicze obsługujące linię MHQ-ARN powinno przedstawiać rządowi wysp Åland co kwartał sprawozdanie dotyczące przestrzegania przez nie zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.93.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie Komisji zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 - Nałożenie zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w okresie od dnia 1 marca 2006 r. do dnia 28 lutego 2009 r. w odniesieniu do regularnych połączeń lotniczych między Mariehamn/Aland (MHQ) i Sztokholmem/Arlanda (ARN), uzupełniające wcześniejszą decyzję.
Data aktu: 21/04/2006
Data ogłoszenia: 21/04/2006