Pomoc państwa C 34/2005 (ex N 113/2005) - Legge Regionale n. 17/2004 Art. 60 - Regione Sicilia
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2006/C 82/19)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2006 r.)
W piśmie z dnia 21 września 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji wszczęcia postępowania wyjaśniającego określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionych środków.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczęła postępowanie wyjaśniające, w ciągu miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres Dyrekcji ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji lub na podany numer faksu:
Komisja Europejska
Dyrekcja Generalna ds. konkurencji
Dyrekcja ds. Pomocy Państwa I
B-1049 Bruksela
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie jej tożsamości poufnością.
STRESZCZENIE
OPIS ŚRODKA POMOCY
Ustęp 1 art. 60 Legge Regionale n. 17 z dnia 28 grudnia 2004 r. (LR 17/2004) określa, że w 2005 r. stawka podatku regionalnego od działalności produkcyjnej (IRAP) zostanie obniżona o 1 %, w 2006 r. o 0,75 %, a w 2007 r. o 0,5 %. Obniżenie podatku dotyczyło będzie spółdzielni (a dokładnie "società cooperative a mutualità prevalente"), zgodnie z definicją we włoskim kodeksie cywilnym. Ustęp 2 tego samego artykułu rozszerza zakres obowiązywania tego zapisu na firmy ochroniarskie, zgodnie z definicją w dekrecie królewskim nr 773/1931. Decyzja o obniżeniu podatku została podjęta przez Region Sycylii na mocy jego uprawnień w zakresie dostosowywania stóp podatku IRAP, które to uprawnienia przyznano każdemu regionowi Włoch. Władze włoskie szacują, że wpływ omawianego art. 60 na budżet wyniesie ok. 2 mln EUR w całym okresie od 2005 do 2007 r.
OCENA ŚRODKA POMOCY
Według Komisji wyżej wymieniona korzyść wydaje się być zgodna z odpowiednimi postanowieniami art. 87 ust. 1 Traktatu WE.
Środki te wydają się przynosić beneficjentom korzyść gospodarczą polegającą na obniżeniu podatku IRAP przez okres trzech lat. Korzyść ta wydaje się być przyznawana selektywnie, ponieważ jej stosowanie jest ograniczone do spółdzielni i firm ochroniarskich. Ponadto korzyść ta wydaje się być przyznawana przez Państwo, ponieważ polega ona na rezygnacji z przychodów podatkowych przez rząd sycylijski.
Środek może powodować zakłócenie konkurencji i wymiany handlowej między Państwami Członkowskimi, ponieważ beneficjenci - zarówno spółdzielnie jak i firmy ochroniarskie - konkurują z innymi przedsiębiorstwami na rynkach otwartych dla konkurencji. Zgodnie ze zgłoszeniami przekazanymi przez władze włoskie, korzyścią mogą zostać objęte spółdzielnie różnej wielkości i prowadzące działalność we wszystkich sektorach, dlatego konkurują one z innymi przedsiębiorstwami na rynkach otwartych dla konkurencji. Chociaż władze włoskie w swoich zgłoszeniach twierdzą, że zwykle usługi ochroniarskie nie są wykonywane poza terytorium państwa, w którym mają siedzibę firmy ochroniarskie, Komisja uważa na tym etapie postępowania, że władze włoskie nie dostarczyły wystarczających informacji stanowiących dowód, że nie istnieje transgraniczna konkurencja między różnymi rodzajami usług świadczonych przez firmy ochroniarskie oraz że wymiana handlowa i konkurencja nie zostały naruszone.
Komisja wyraża wątpliwość co do tego, czy pomoc państwa przyznana na rzecz spółdzielni i firm ochroniarskich jest zgodna ze wspólnym rynkiem. Na obecnym etapie postępowania wydaje się, że odstępstwa przewidziane w art. 87 ust. 2 i art. 87 ust. 3 lit. b), c) i d) nie mają zastosowania wobec omawianego środka pomocy. Władze włoskie przedstawiły kilka argumentów na potwierdzenie, że odstępstwo określone w art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE, na mocy którego operacyjna pomoc państwa może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, ma zastosowanie w omawianym przypadku, ponieważ Sycylia stanowi region objęty pomocą na mocy tego odstępstwa.
Jednak Komisja zauważa, że środek stanowiący pomoc musi być uznany za operacyjną pomoc państwa, ponieważ korzyści podatkowe przyznane w ramach programu nie są związane z konkretnymi inwestycjami, z tworzeniem miejsc pracy ani z szczególnymi projektami, lecz stanowią obniżenie opłat, które powinny zostać normalnie poniesione przez omawiane przedsiębiorstwa w trakcie prowadzenia działalności - w tym przypadku chodzi o płatności należne z tytułu podatku IRAP. Zgodnie z ustaloną praktyką Komisja uważa, że pomoc operacyjna jest zwykle niedozwolona. Pomoc tego rodzaju może zostać przyznana wyjątkowo pod warunkiem, że (i) jest to uzasadnione ze względu na jej wkład w rozwój regionalny i jej charakter oraz (ii) zakres tej pomocy jest proporcjonalny do trudności, które ma złagodzić. Do Państwa Członkowskiego należy udowodnienie istnienia takich trudności i określenie ich wagi.
Na obecnym etapie postępowania Komisja ma wątpliwości, czy Państwo Członkowskie wykazało istnienie istotnych trudności i określiło ich wagę. Komisja zauważa, że dotychczas przekazane informacje nie pozwalają jej na stwierdzenie, czy omawiana pomoc jest uzasadniona ze względu na jej wkład w rozwój regionalny i czy wysokość przewidzianej pomocy jest proporcjonalna do trudności, które ma złagodzić.
Ponieważ na obecny etapie postępowania środek stanowiący pomoc nie wydaje się kwalifikować do żadnego z odstępstw przewidzianych w Traktacie, po przeprowadzeniu jego wstępnej oceny, o której mowa w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE, Komisja wyraża wątpliwości dotyczące jego zgodności ze wspólnym rynkiem.
Zważywszy na wymienione wątpliwości w sprawie zgodności omawianej pomocy z Traktatem WE, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
TEKST PISMA
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.82.71 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 34/2005 (ex N 113/2005) - Legge Regionale n. 17/2004 Art. 60 - Regione Sicilia - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 05/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 05/04/2006 |