(2006/C 47/12)
(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2006 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 286,
uwzględniając Kartę Praw Podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych,
uwzględniając wniosek o wydanie opinii zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2005 r.,
Peter HUSTINX | |
Europejski Inspektor Ochrony Danych |
______
(1) Str. 18 programu.
(2) Konwencja pomiędzy Królestwem Belgii, Republiką Federalną Niemiec, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Królestwem Niderlandów i Republiką Austrii w sprawie zwiększenia współpracy transgranicznej, szczególnie w zakresie zwalczania terroryzmu, przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji. Prüm (Niemcy), 27 maja 2005 r.
(3) Inicjatywa Królestwa Szwecji mająca na celu przyjęcie decyzji ramowej w sprawie uproszczenia wymiany informacji i danych wywiadowczych między organami ochrony porządku publicznego państw członkowskich Unii Europejskiej, w szczególności w odniesieniu do poważnych przestępstw, w tym aktów terroryzmu (Dz.U. C 281).
(4) Na podstawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie w sprawie zatrzymywania przetwarzanych danych w związku ze świadczeniem publicznych usług łączności elektronicznej/zatrzymywania danych przetwarzanych w związku ze świadczeniem publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej zmieniającej dyrektywę 2002/58/WE (COM (2005) 438 wersja ostateczna).
(5) Konwencja Rady Europy o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, 28 stycznia 1981 r.
(6) W 1987 roku Rada Europy wydała zalecenie nr R (87) 15 regulujące wykorzystanie danych osobowych w sektorze policji, ale zalecenie to ze swojej natury nie jest wiążące dla państw członkowskich.
(7) Patrz w takim samym zakresie "EIOD doradza Instytucjom Wspólnoty w sprawie wniosków legislacyjnych i związanych z nimi dokumentów", 18 marca 2005 r., opublikowano na stronie www.edps. eu.int.
(8) Opinia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zatrzymywania danych przetwarzanych w związku ze świadczeniem publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej zmieniającej dyrektywę 2002/58/WE (COM (2005) 438 wersja ostateczna), opublikowana na stronie
(9) Pkt 2.2.4 opinii.
(10) Konwencja Rady Europy nr 108 o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, 28 stycznia 1981 r.
(11) Wniosek dotyczący decyzji Rady dotyczącej dostępu w celach konsultacyjnych do Systemu Informacji Wizowej przez organy państw członkowskich odpowiedzialne za bezpieczeństwo wewnętrzne i przez Europol do celów zapobiegania, dochodzenia, wykrywania i ścigania przestępstw terrorystycznych i innych poważnych przestępstw (COM (2005) 600 wersja ostateczna), wydany w dniu 24 listopada 2005 r. EIOD zamierza wydać opinię na temat tego wniosku na początku roku 2006.
(12) EIOD odnosi się do tego samego uzasadnienia, jakie Trybunał przedstawił (między innymi) w wyroku w sprawie Österreichischer Rundfunk i inni, sprawy połączone C-465/00, C-138/01 i C-139/ 01, Zb.Orz. [2003], str. I-4989.
(13) Patrz w tym samym zakresie: opinia EIOD z dnia 26 września 2005 r. na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zatrzymywania danych przetwarzanych w związku ze świadczeniem publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej zmieniającej dyrektywę 2002/58/WE, pkt 33.
(14) Wyrok Trybunału z dnia 16 czerwca 2005 r., Pupino, sprawa C- 105/03.
(15) Przepis ten mógłby być podobny do przepisu art. 46 rozporządzenia 45/2001/WE.
(16) System Informacji Celnej jest małym, ale dość skomplikowanym systemem składających się z krajowych i ponadkrajowych elementów, porównywalnym do Systemu Informacji Schengen. Z uwagi na stosunkowo ograniczoną wagę obecnego wniosku dla Systemu Informacji Celnej i złożoność samego systemu, pozostanie on na marginesie niniejszej opinii. EIOD zajmie się Systemem Informacji Celnej w innym kontekście.
(17) Dodatkowo, nie byłoby to zgodne z zaleceniem Rady Europy nr R (87) 15 Komitetu Ministrów do Pastw członkowskich w sprawie wykorzystania danych osobowych w sektorze policyjnym. W szczególności zasada 7.2 przewiduje, że "regularne kontrole" jakości danych osobowych powinny być ustanowione w porozumieniu z organem nadzoru lub zgodnie z prawem krajowym.
(18) Patrz także pkt 94 niniejszej opinii.
(19) Decyzja Rady 2005/876/WSiSW w sprawie wymiany informacji pochodzących z rejestru karnego weszła w życie dnia 9 grudnia. Decyzja ta dodaje takie instrumenty jak Europejska konwencja o pomocy prawnej w sprawach karnych z 1959 r. i konwencja w sprawie pomocy sądowej w sprawach karnych pomiędzy państwami członkowskimi z 1959 r. do istniejących mechanizmów przekazywania informacji dotyczących wyroków opartych na istniejących konwencjach i ułatwia funkcjonowanie tych mechanizmów. Tekst ten zostanie w późniejszym terminie zastąpiony przez szczegółową decyzję ramową Rady. Komisja przewiduje złożenie wniosku w sprawie nowej decyzji ramowej w tym obszarze.
(20) Oprócz ogólnego przepisu dotyczącego terminów przechowywania danych osobowych, o których mowa w art. 7, wniosek określa dalsze szczególne przepisy dotyczące danych osobowych wymienianych z innymi państwami członkowskimi. W szczególności art. 9.7 stanowi, że dane osobowe podlegają skreśleniu:
19 jeżeli danych tych nie należało przekazać, udostępnić lub otrzymać,
2) po terminie określonym przez organ przekazujący, chyba że dane osobowe są dalej potrzebne w postępowaniu sądowym,
3) jeżeli dane nie są już niezbędne dla celu, dla którego zostały przekazane.
(21) Należy rozważyć ograniczenie dla zwalczania terroryzmu lub dla szczególnych interesów publicznych określone w art. 4 ust. 1 lit. e): do użytku historycznego, statystycznego lub naukowego.
(22) Na przykład patrz ostatni komunikat Komisji dotyczący "Strategii w sprawie zewnętrznego wymiaru obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości" (COM(2005) 491 wersja ostateczna).
(23) Protokół dodatkowy do Konwencji o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych dotyczący organów nadzoru i transgranicznych przepływów danych, został podpisany 8 listopada 2001 r. i wszedł w życia 1 lipca 2004 r. Ten wiążący instrument prawa międzynarodowego został dotychczas podpisany przez 11 państw (z których 9 jest państwami członkowskimi UE). Art. 2.1 protokołu ustanawia ogólną zasadę: "Każda Strona zapewni, że przekazanie danych osobowych do odbiorcy podlegającego jurysdykcji państwa lub organizacji niebędącej Stroną konwencji nastąpi tylko wtedy, gdy to państwo lub organizacja zapewni wystarczający poziom ochrony danych, które mają zostać przekazane".
(24) Konwencja NZ w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania podpisana przez wszystkie państwa członkowskie UE, która weszła w życie dnia 26 czerwca 1987 r. W szczególności art. 15 stwierdza, że "Każde Państwo Strona zapewni, aby jakiekolwiek oświadczenie, które, jak ustalono, zostało złożone w wyniku zastosowania tortur, nie zostało wykorzystane w charakterze dowodu w postępowaniu, z wyjątkiem wypadku, gdy jest ono wykorzystywane przeciwko osobie oskarżonej o stosowanie tortur, jako dowód na to, że oświadczenie zostało złożone".
(25) Dokument przedstawiający stanowisko w sprawie egzekwowania prawa i wymiany informacji w UE, przyjęty na wiosennej konferencji europejskich organów ochrony danych w Krakowie w dniach 25-26 kwietnia 2005 r.
(26) Patrz Program legislacyjny i program prac Komisji na 2006 r. COM(2005) 531 wersja ostateczna
(27) Na przykład, rachunek telefoniczny będzie wiarygodny do celów komercyjnych, o ile prawidłowo określa, które rozmowy telefoniczne zostały wykonane; w każdym razie organy porządku publicznego nie mogą opierać się na tym samym rachunku telefonicznym, ponieważ brak jest rozstrzygających dowodów określających, kto wykonał daną rozmowę.
(28) Zgodnie z motywami dyrektywy: "Kwestie dotyczące dostępu krajowych organów publicznych do danych zatrzymywanych na mocy niniejszej dyrektywy do celów działań, o których mowa w art. 3 ust. 2 tiret pierwsze dyrektywy 95/46/WE, wychodzą poza zakres zastosowania prawa wspólnotowego. Mogą one być jednak przedmiotem prawa krajowego lub działania na mocy tytułu VI Traktatu o Unii Europejskiej, przy czym należy zawsze odnotować, że takie prawa lub działania muszą w pełni szanować prawa podstawowe, ponieważ wynikają one ze wspólnych tradycji konstytucjonalnych państw członkowskich i są gwarantowane przez EKPC. Art. 8 EKPC, w wykładni Europejskiego Trybunału Praw Człowieka..."
(29) W szczególności rozdział IV określa prawo do informacji (art. 19 i 20) oraz prawo dostępu do danych oraz do ich sprostowania, usunięcia lub zablokowania (art. 21). Generalnie artykuły te zapewniają osobom, których dane dotyczą wszelkie prawa, które są zwykle gwarantowane przez prawo UE w zakresie ochrony danych, a ponadto ustanawiają zestaw wyjątków mających na celu uwzględnienie szczególnych cech trzeciego filaru. W szczególności ograniczenia praw osób, których dane dotyczą są dozwolone na mocy prawie identycznych przepisów ustanowionych w odniesieniu do zarówno prawa do informacji (art. 19 ust. 2 i art. 20 ust. 2) i prawa dostępu (art. 21 ust. 2).
(30) Patrz opinia EIOD w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady w sprawie Systemu Informacji Wizowej (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych, COM(2004) 835 wersja ostateczna, opublikowana na stronie
(31) Jest to zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 18 wniosku, zgodnie z którymi organ przekazujący zostanie poinformowany, na wniosek, w kwestii dalszego przetwarzania danych osobowych przekazywanych lub udostępnianych oraz z przepisami ustanowionymi w art. 24 wykonującym środki bezpieczeństwa, także w świetle wnioskowanego systematycznego audytu własnego tych środków.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.47.27 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego decyzji ramowej Rady w sprawie ochrony danych osobowych przetwarzanych w ramach współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych (COM (2005) 475 wersja ostateczna). |
Data aktu: | 19/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 25/02/2006 |