united kingdom
ukraine

Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu

(2006/C 312/17)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin, zwany dalej "Urzędem", został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r.(1). Do głównych zadań Urzędu należy rejestrowanie i rozpatrywanie wniosków o przyznanie wspólnotowej ochrony prawa własności przemysłowej do odmian roślin, a także zlecanie właściwym władzom państw członkowskich wykonania niezbędnych badań technicznych.
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Urzędu. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Urząd za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejsza opinia skierowana jest do rady administracyjnej Urzędu, zgodnie z art. 111 rozporządzenia (WE) nr 2100/94.
4.
Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. zostało sporządzone przez jego prezesa, zgodnie z art. 112 rozporządzenia (WE) nr 2100/94, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw(2).
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Budżet Urzędu na rok budżetowy 2005 nie jest zgodny z zasadą równowagi pomiędzy dochodami a środkami na płatności. Odnośnie do wykonania budżetu ogólny poziom wykorzystania środków na płatności w roku budżetowym wynosi 85 %. Odnotowano anulowanie środków na płatności w odniesieniu do działań operacyjnych (9 %) oraz przede wszystkim do kosztów administracyjnych (20 %). Dane te pokazują, że w celu uniknięcia niepotrzebnego uruchamiania środków Urząd powinien poprawić programowanie i monitorowanie swojej działalności.
8.
W roku 2005 przy sporządzaniu rocznego sprawozdania finansowego wystąpiły liczne trudności, przez co kompletne sprawozdanie nie mogło zostać przedstawione w przewidzianych przepisami terminach. Urząd nie posiada narzędzi pozwalających na wiarygodne uzgodnienie danych pochodzących z systemów zarządzania finansami (rachunkowość budżetowa i ogólna, rejestr odmian roślin). Taka sytuacja zwiększa ryzyko wystąpienia błędów w sprawozdaniu.
9.
Aby zapewnić obiektywną i przejrzystą ocenę kandydatów należy przyjąć ogólne przepisy wykonawcze dotyczące rekrutacji i zaszeregowania pracowników(3). Analiza procedur rekrutacji wykazała brak wcześniejszego ustalania kryteriów oceny kandydatów.
10.
Nieprawidłowości stwierdzono również przy udzielaniu zamówień. Podczas trzech z dwunastu zbadanych procedur oceny ofert termin realizacji, mimo iż stanowił kryterium udzielenia zamówienia, nie został uwzględniony przy wyborze najkorzystniejszej oferty(4). Dwie umowy ramowe zostały zawarte na okres maksymalnie pięciu lat, podczas gdy okres ten nie może przekraczać czterech lat.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (Angers)

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Urzędu (rozporządzenie Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Urzędowi 2005 (2004) Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone 2005 (2004)
Swobodny przepływ towarów

Zakazy lub ograniczenia uzasadnione względami ochrony własności przemysłowej i handlowej nie powinny stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytych ograniczeń w handlu między państwami członkowskimi.

(Artykuł 30 Traktatu)

Cele:

Stosowanie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin, jako jedynej i wyłącznej formy wspólnotowego prawa własności przemysłowej do odmian roślin.

Zadania:

- decyzje w sprawie

odmowy lub

przyznania

wspólnotowego prawa

do ochrony,

- decyzje dotyczące

sprzeciwów,

- decyzje dotyczące

odwołań,

- decyzje w sprawie

unieważnienia lub

uchylenia

wspólnotowego prawa

do ochrony.

1) Prezes zarządza Urzędem. Prezesa Urzędu mianuje Rada spośród listy kandydatów przedstawionych przez Komisję, po uzyskaniu opinii rady administracyjnej.

2) Rada administracyjna nadzoruje działalność Urzędu i może ustanawiać zasady dotyczące metod pracy. W skład rady administracyjnej wchodzą przedstawiciele państw członkowskich, po jednym z każdego państwa, przedstawiciel Komisji oraz ich zastępcy.

3) Decyzje dotyczące procedury przyznania wspólnotowego prawa do ochrony są podejmowane przez komitety składające się z trzech pracowników Urzędu oraz przez Izbę Odwoławczą w przypadku odwołania.

4) Kontrola Komisji: Komisja kontroluje legalność tych działań prezesa, w stosunku do których, w zakresie legalności, wspólnotowe prawo nie przewiduje nadzoru przez inny organ, a także działania rady administracyjnej odnoszące się do budżetu Urzędu.

5) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy.

6) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: rada administracyjna.

Budżet ostateczny:

13,4 (11, 3) mln euro.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia:

stanowisk w planie zatrudnienia: 40 (38),

z czego obsadzonych: 40 (36)

+ 5 (4) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny, pracownicy zatrudnieni na czas określony).

Całkowite zatrudnienie: 45 (40),

z czego wykonujący

zadania operacyjne:

19 (16),

zadania administracyjne:

20 (8),

zadania mieszane:

6 (6).

Wnioski rozpatrzone: 2.734 (2.651).

Prawa przyznane: 2.178 (2.178).

Prawa wspólnotowe pozostające w mocy na dzień 31.12.2005: 11.231 (10.191).

Źródło: Informacje przekazane przez Urząd.

WSPÓLNOTOWY URZĄD OCHRONY ODMIAN ROŚLIN

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

WSPÓLNOTOWY URZĄD OCHRONY ODMIAN ROŚLIN

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dochody 7.885
Ogółem (a) 7.885
Wydatki operacyjne
Personel 4.226
Administracja 1.485
Działania operacyjne 3.972
Ogółem (b) 9.683
Wynik operacyjny (c = a - b) - 1.798
Inne przychody (d) 367
Inne koszty (e) 0
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) - 1.431
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r(1).

(w tys. euro)
2005
Aktywa
Aktywa trwałe 3.513
Należności krótkoterminowe 897
Środki pieniężne 19.111
Ogółem 23.521
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 17.621
Wynik roku budżetowego - 1.431
Zobowiązania krótkoterminowe 7.331
Ogółem 23.521
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian

w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi

za rok budżetowy 2005.

Źródło: Dane Urzędu. Niniejsza tabela przedstawia skróconą wersję danych

dostarczonych przez Urząd w jego własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI URZĘDU

7.
Budżet na rok 2005 opracowano jeszcze zgodnie z zasadą równowagi między dochodami a środkami na zobowiązania. Budżet na rok 2006 jest zgodny z zasadą równowagi między środkami na płatności a dochodami. Realizacja przewidzianych wydatków zależy częściowo od czynników koniunkturalnych, na które Urząd nie ma wpływu. W tych okolicznościach niezmienną polityką Urzędu było pozostawienie sobie marginesu działania, pozwalającego uniknąć zbyt częstego zwracania się do władz budżetowych.
8.
Sytuacja opisana przez Trybunał wynika z czynników przypadkowych. Urząd podejmie kroki w celu zapewnienia pełnej zgodności prezentacji rachunków w przyszłości oraz jej wykonania w przewidzianych terminach.
9.
Urząd zaopatruje się obecnie w zautomatyzowane narzędzia do celów zestawiania danych. Choć zestawienia częściowo wciąż wykonuje się ręcznie, ryzyko błędu, o którym wspomina Trybunał, dotychczas nie znalazło odzwierciedlenia w rzeczywistości.
10.
Ogólne przepisy wykonawcze są obecnie przedmiotem dyskusji między Komisją a agencjami w celu ich przyjęcia w niedalekiej przyszłości. W przypadku procedur rekrutacji Urząd dopilnuje, by stosowanie kryteriów oceny zawartych w ogłoszeniach o wolnych stanowiskach było udokumentowane.
11.
Urząd przypomni komitetom oceniającym o konieczności ścisłego przestrzegania przedstawionych kryteriów. OCVV przyjmuje do wiadomości poczynione uwagi i dopilnuje ścisłego przestrzegania przepisów wykonawczych.

______

(1) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 27.

(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 21 czerwca i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.

(3) Artykuł 110 regulaminu pracowniczego i art. 12 ust. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników.

(4) Artykuł 117 ust. 1 przepisów wykonawczych do rozporządzenia finansowego [w przypadku organów zdecentralizowanych procedury udzielania zamówień podlegają przepisom ogólnego rozporządzenia finansowego i jego przepisom wykonawczym (rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1 oraz rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r., Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1)].

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.312.99

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Urzędu.
Data aktu: 28/09/2006
Data ogłoszenia: 19/12/2006