dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum
(2006/C 312/15)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
1. Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (zwane dalej "Centrum") zostało ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 302/93 z dnia 8 lutego 1993 r.(1). Głównym zadaniem Centrum jest gromadzenie informacji dotyczących narkotyków i narkomanii w celu opracowywania i upowszechniania wiarygodnych i porównywalnych danych na poziomie europejskim. Informacje te powinny służyć jako podstawa analizy popytu na narkotyki i środków służących jego zmniejszeniu, a także, w bardziej ogólnym ujęciu, badaniu problemów związanych z rynkiem narkotykowym.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Lizbona)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Centrum (rozporządzenie Rady (WE) nr 302/93 z dnia 8 lutego 1993 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Centrum 2005 (2004) | Produkty i usługi 2005 | |
|
Wspólnota uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włącznie z informacją i profilaktyką. (Artykuł 152 ust. 1 Traktatu) |
Cele: Dostarczanie Unii i państwom członkowskim, na poziomie europejskim, wiarygodnych informacji dotyczących narkotyków i zjawiska narkomanii oraz jego konsekwencji. W swoich analizach Centrum powinno w pierwszej kolejności koncentrować się na: 1) popycie na narkotyki i jego obniżaniu; 2) strategiach i politykach krajowych i wspólnotowych; 3) współpracy międzynarodowej oraz geopolityce podaży; 4) kontroli handlu środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi oraz prekursorami; 5) konsekwencjach zjawiska handlu narkotykami dla krajów produkujących, konsumujących i krajów tranzytowych, w tym na praniu brudnych pieniędzy. |
Zadania: - gromadzenie i analiza danych, - prowadzenie dochodzeń i działań przygotowawczych, - zapewnianie większej wiarygodności danych na poziomie europejskim, - upowszechnianie wiarygodnych informacji, - poprawa koordynacji pomiędzy działaniami na szczeblu krajowym i wspólnotowym, - promowanie włączania danych na temat narkotyków do programów międzynarodowych. |
1) Zarząd: W jego skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji oraz dwóch naukowców posiadających szczególną wiedzę w dziedzinie narkotyków, wyznaczanych przez Parlament Europejski. Zarząd przyjmuje program prac, ogólne sprawozdanie roczne i zatwierdza budżet. 2) Dyrektor: Mianowany przez zarząd na wniosek Komisji. 3) Komitet naukowy: Wydaje opinie. W jego skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego. Zarząd ma możliwość mianowania do sześciu dodatkowych członków, w uznaniu ich szczególnych kompetencji. 4) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 5) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny: 12,8 mln euro (12,2 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 96 % (96 %). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2005 r.: 77 (77) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego 58 obsadzonych (61) + 25 (22) inne stanowiska (kontrakty pomocnicze, pracownicy kontraktowi i pracownicy zatrudnieni na czas określony). Zatrudnienie całkowite: 83 (83), z czego wykonujący zadania operacyjne: 50,5 (54,5), zadania administracyjne i wsparcia informatycznego: 25 (20), zadania mieszane: 7,5 (8,5). |
Sieć informacyjna: Centrum zarządza siecią informatyczną służącą gromadzeniu i wymianie informacji, zwaną "Europejską Siecią Informacji o Narkotykach i Narkomanii" (Reitox); sieć ta powiązana jest z krajowymi sieciami informacji o narkotykach, z wyspecjalizowanymi centrami w państwach członkowskich oraz z systemami informacyjnymi organizacji międzynarodowych współpracujących z Centrum. Publikacje: - sprawozdanie roczne: stan problemu narkotykowego w Europie (22 wersje językowe, publikacja i interaktywna strona internetowa), - sprawozdanie roczne: "wybrane zagadnienia", (w j. angielskim, publikacja i interaktywna strona internetowa), - biuletyn statystyczny i interaktywna strona internetowa zawierająca ponad 200 tabel, 100 wykresów i pliki w formacie PDF, - sprawozdanie ogólne z działalności (roczne, w j. angielskim), - biuletyn informacyjny "Drugnet Europe" (4 wydania, z czego 2 w pięciu językach a 2 w języku angielskim, 12 pozycji), - badania/artykuły techniczne i naukowe (28). Inne strony internetowe: Stworzenie/aktualizacja/ opracowanie zawartości: - opracowania "Country situation", - dane do profili krajów, - ogólne przeglądy w zakresie leczenia uzależnień od narkotyków, - baza danych ustawodawstwa antynarkotykowego w Europie, - Bank Instrumentów Ewaluacyjnych, - system wymiany danych o działaniach na rzecz ograniczania popytu na narkotyki. Broszury promocyjne: (3 pozycje). Produkty medialne: (110 różnych pozycji). Udział w konferencjach/spotkaniach międzynarodowych: (75). Organizowanie spotkań technicznych i naukowych: (24). |
| Źródło: Informacje przekazane przez Centrum. | |||||
EUROPEJSKIE CENTRUM MONITOROWANIA NARKOTYKÓW I NARKOMANII
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
EUROPEJSKIE CENTRUM MONITOROWANIA NARKOTYKÓW I NARKOMANII
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dotacje wspólnotowe | 10.592 |
| Inne dotacje/dochody | 312 |
| Ogółem (a) | 10.904 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 5.843 |
| Administracja | 2.269 |
| Działania operacyjne | 4.181 |
| Ogółem (b) | 12.293 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) | - 1.389 |
| Inne przychody (d) | 0 |
| Inne koszty (e) | 35 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | - 1.424 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 2.989 | 3.058 |
| Zapasy | ||
| Należności krótko- i długoterminowe | 224 | 619 |
| Środki pieniężne | 3.005 | 3.644 |
| Ogółem | 6.218 | 7.321 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 4.296 | 4.296 |
| Wynik roku budżetowego | - 1.424 | 0 |
| Zobowiązania długoterminowe | ||
| Zobowiązania krótkoterminowe | 3.346 | 3.025 |
| Ogółem | 6.218 | 7.321 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Centrum. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Centrum w jego własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI CENTRUM
______
(1) Dz.U. L 36 z 12.2.1993. Rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3294/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U. L 341 z 30.12.1994, str. 7) i rozporządzeniem (WE) nr 1651/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 30).
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 15 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 13 lipca 2006 r.
(4) Artykuł 12 warunków zatrudnienia innych pracowników.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.86 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |