dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Fundacji
(2006/C 312/14)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Fundacji (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.) | Zarządzanie |
Środki udostępnione Fundacji (dane za 2004 r.) |
Produkty i usługi | |
|
"Wspólnota i państwa członkowskie świadome podstawowych praw socjalnych mają na celu (...) poprawę warunków życia i pracy, (...) Wspólnota wspiera i uzupełnia działania państw członkowskich w następujących dziedzinach: (...) b) warunki pracy; c) zabezpieczenie społeczne i ochrona socjalna pracowników; d) ochrona pracowników w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę; e) informacja i konsultacja z pracownikami; f) reprezentacja i obrona zbiorowa interesów pracowników i pracodawców, w tym współzarządzanie; g) warunki zatrudnienia obywateli państw trzecich; h) integracja osób wyłączonych z rynku pracy; i) równość mężczyzn i kobiet (...)." (Artykuły 136 i 137 Traktatu) |
Cele: Celem Fundacji jest przyczynianie się do zapewnienia lepszych warunków życia i pracy poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat. W szczególności zajmuje się ona: - warunkami pracy, - organizacją pracy, a w szczególności urządzeniem miejsca pracy, - problemami specyficznymi dla pewnych kategorii pracowników, - długofalowymi aspektami poprawy środowiska, - rozdziałem działań ludzkich w czasie i przestrzeni. |
Zadania: - wspieranie wymiany informacji i doświadczeń w tych obszarach, - ułatwianie kontaktów między uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi, organami administracji i organizacjami gospodarczymi i społecznymi, - wykonywanie lub zlecanie wykonywania badań oraz zapewnianie wsparcia dla projektów pilotażowych, - jak najbliższa współpraca z istniejącymi specjalistycznymi organami. |
1. Rada administracyjna: - z każdego państwa członkowskiego: przedstawiciel rządu, przedstawiciel organizacji pracodawców oraz przedstawiciel organizacji pracowników, - trzech przedstawicieli Komisji. 2) Dyrektor mianowany przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez radę administracyjną, dyrektor wykonuje decyzje rady administracyjnej i kieruje Fundacją. 3) Komitet Ekspertów składa się z 15 członków mianowanych przez Radę na wniosek Komisji; wydaje opinie dotyczące zwłaszcza programu pracy. 4) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 5) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny 2005: 19,3 mln euro (18,1 mln euro), z czego dotacje wspólnotowe: 98,8 % (99,6 %). Zatrudnienie na grudzień 2005 r.: 94 (91) stanowiska w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych 82 (74). Inni pracownicy: oddelegowani eksperci narodowi oraz personel czasowy: 12 (16). Całkowite zatrudnienie: 94 (90), z czego wykonujący zadania operacyjne: 54 (53), administracyjne: 33 (32), mieszane: 7 (5). |
Warunki życia: - sprawozdania analityczne dotyczące jakości życia w Europie, - baza danych w zakresie zarządzania strukturą wiekową pracowników w przedsiębiorstwach, - sprawozdania dotyczące podaży siły roboczej w usługach opiekuńczych dla dzieci i osób starszych, - badania na temat zarządzania czasem w życiu zawodowym. Warunki pracy: - Europejskie Obserwatorium Warunków Pracy: artykuły informacyjne, sprawozdania z badań i "tematyczne" sprawozdania porównawcze), - Obserwatorium, wspólnie z rządem luksemburskim, zorganizowało konferencję w czerwcu 2005 r. w ramach prezydencji Unii Europejskiej, - roczne sprawozdanie dotyczące warunków pracy w UE, 2004-2005, - prace w terenie w ramach czwartego badania europejskiego na temat warunków pracy (próba 30.000 pracowników w 31 krajach). Stosunki przemysłowe: - Europejskie Obserwatorium Stosunków Przemysłowych (EIRO), - rozpowszechnianie artykułów i raportów na EIRonline, - różne raporty. Europejskie Centrum Monitorowania Zmian: - dwa pogłębione badania sektorowe, - różne rodzaje dokumentacji, - seria "Sector Future" obejmująca siedem sektorów przemysłu, - organizacja i uczestnictwo w różnych seminariach. Projekty horyzontalne: - różne raporty ogólne oraz dotyczące poszczególnych krajów. Informacja i komunikacja: - Fundacja zorganizowała 71 konferencji i uczestniczyła w 95 konferencjach i seminariach. Fundacja opracowała 178 publikacji i rozpowszechniła 10 biuletynów informacyjnych (liczba ta nie uwzględnia tłumaczeń). |
| Źródło: Informacje przekazane przez Fundację. | |||||
EUROPEJSKA FUNDACJA NA RZECZ POPRAWY WARUNKÓW ŻYCIA I PRACY
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dotacje wspólnotowe | 18.600 |
| Inne dotacje/dochody | 366 |
| Ogółem (a) | 18.966 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 8.035 |
| Administracja | 2.692 |
| Działania operacyjne | 8.581 |
| Ogółem (b) | 19.308 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) - 342 | |
| Inne przychody (d) | 0 |
| Inne koszty (e) | 9 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | - 351 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 2.800 | 3.121 |
| Należności krótkoterminowe | 1.044 | 1.007 |
| Środki pieniężne | 3.244 | 1.649 |
| Ogółem | 7.088 | 5.777 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 4.444 | 4.515 |
| Wynik roku budżetowego | - 351 | - 71 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 2.995 | 1.333 |
| Ogółem | 7.088 | 5.777 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Fundacji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Fundację w jej własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI FUNDACJI
______
(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, str. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.80 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Fundacji. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |