Wspólna polityka transportowa Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może zadecydować, czy, w jakim zakresie i w jakim trybie właściwe przepisy mogą być przyjęte dla transportu morskiego i lotniczego.
(artykuł 80 Traktatu).
|
Misja: Utrzymanie wysokiego, ujednoliconego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
|
Zakres działań Agencji: - wydawanie opinii
skierowanych do
Komisji,
- wydawanie
warunków
technicznych
certyfikacji, w
tym przepisów
zdatności do
lotu i
dopuszczalnych
sposobów
potwierdzania
zgodności, jak
również
wszelkich
materiałów
poradnikowych,
dotyczących
stosowania
polityki
wspólnotowej,
- podejmowanie
decyzji o
certyfikacji w
zakresie
zdatności do
lotu i ochrony
środowiska,
- prowadzenie
inspekcji
standaryzacyjnych
właściwych władz
państw
członkowskich,
- przeprowadzanie
niezbędnych
kontroli w
przedsiębiorstwach.
|
1. Zarząd, w skład którego wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji, powołuje organ doradczy złożony z zainteresowanych stron.
2. Dyrektor wykonawczy zarządza Agencją; jest mianowany przez zarząd na wniosek Komisji.
3. Komisja odwoławcza
rozpatruje decyzje Agencji w zakresie certyfikacji, prowizji i opłat oraz kontroli przedsiębiorstw.
4. Kontrola zewnętrzna:
Trybunał Obrachunkowy.
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:
Parlament na zalecenie Rady.
|
Budżet ostateczny na 2005 r.: Budżet ogółem:
36,5 mln euro, z czego:
dochód z pobranych prowizji i opłat: 8,6 mln euro,
dotacje wspólnotowe: 18,6 mln euro.
200 stanowisk w planie zatrudnienia,
z czego obsadzonych: 132
+ 21 innych stanowisk.
Całkowite zatrudnienie: 153,
z czego wykonujący zadania:
- operacyjne: 86,
- administracyjne:
38
- mieszane: 29.
|
Opinie: - 4 opinie dotyczące zmian do
rozporządzeń (WE) nr
1592/2002, (WE) nr 1702/2003
oraz (WE) nr 2042/2003,
- 1 opinia dotycząca
przyjmowania dostawców baz
danych dotyczących zdatności
do lotu,
- 5 opinii dotyczących odstępstw
wnioskowanych przez państwa
członkowskie AESA.
Decyzje w sprawie przepisów:
- 1 zmiana warunków technicznych
certyfikacji CS 25,
- 1 zmiana dopuszczalnych
sposobów potwierdzania
zgodności (Acceptable Means
of Compliance) oraz wytycznych
(Guidance Material) do
rozporządzenia (WE) nr
2042/2003.
Współpraca międzynarodowa:
- 2 nowe umowy o współpracy
zawarte z Chinami dotyczące
produktów Eurocopter i
Dassault,
- rozszerzenie umowy o
współpracy zawartej
z Komitetem Aeronautyki
Wspólnoty Niepodległych
Państw.
Decyzje o przyznaniu certyfikacji:
Certyfikaty typu: 78
Uzupełniające certyfikaty typu: 900
Wytyczne dotyczące zdatności do lotu: 490
Europejskie specyfikacje techniczne: 249
Dopuszczalne sposoby potwierdzenia zgodności: 116
Istotne zmiany: 693
Pomniejsze zmiany: 2.369
Istotne naprawy: 192
Pomniejsze naprawy: 1.384
AFM/RFM (= Poprawki w Instrukcji Użytkowania w Locie): 334
Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się projektowaniem: 55
Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (dwustronne): 85
Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (zagraniczne): 113
Udzielanie upoważnień podmiotom szkolącym obsługę techniczną: 11
Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym: 4
Inspekcje standaryzacyjne (liczba krajów na dany typ):
Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym: 7 krajów
Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną: 19 krajów
|