Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do stosowania art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie podatku VAT.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do stosowania art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie podatku VAT

(2006/C 305/15)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2006 r.)

Decyzją nr 225/06/COL z dnia 19 czerwca 2006 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (porozumienia o nadzorze i trybunale). Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE i zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w ciągu jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA w Brukseli:

EFTA Surveillance Authority

Registry

35, Rue Belliard

B-1040 Brussels

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Norwegii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

PROCEDURA

Pismem z dnia 16 października 2003 r. do Urzędu Nadzoru EFTA wniesiono skargę, w której podniesiono zarzut udzielenia przez Norwegię pomocy państwa niektórym okręgowym szkołom miejskim świadczącym specjalistyczne usługi edukacyjne i konkurującym z podmiotami prywatnymi, poprzez stosowanie zwrotu naliczonego podatku VAT przewidzianego w art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie VAT.

Po wymianie korespondencji pomiędzy Urzędem a władzami Norwegii oraz z osobą skarżącą Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do powyższego środka.

OCENA ŚRODKA

Władze Norwegii wprowadziły podatek od wartości dodanej w 1970 r. Mimo że od 2001 r. istnieje powszechny obowiązek płacenia podatku VAT należnego z tytułu świadczenia usług, niektóre usługi - wyraźnie wymienione - pozostają zwolnione z tego podatku. W związku z powyższym przedsiębiorstwa prowadzące działalność, która nie wchodzi w zakres ustawy o zwrocie podatku VAT, płacą podatek naliczony od zakupionych towarów i usług, ale nie mogą naliczyć podatku należnego na sprzedaż.

Władze Norwegii przyjęły ustawę o zwrocie podatku VAT ze skutkiem od 1 stycznia 2004 r. po to by zmniejszyć zakłócenia konkurencji wynikające z ustawy o VAT dla działalności niepodlegającej ustawie o VAT prowadzonej przez władze publiczne, które nie mogą odzyskać podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 3 ustawy o zwrocie podatku VAT państwo norweskie rekompensuje podatek naliczony płacony przez władze lokalne i regionalne, przedsiębiorstwa międzygminne i prywatne oraz organizacje nie nastawione na zysk wykonujące statutowe obowiązki władz lokalnych lub regionalnych, jak również niektóre inne instytucje kupujące towary i usługi od innych przedsiębiorstw zarejestrowanych jako płatnicy VAT. Przedsiębiorstwa publiczne prowadzące działalność podlegającą ustawie o VAT i naliczające podatek należny mogą odliczyć podatek naliczony na tej samej zasadzie co inne przedsiębiorstwa prowadzące taką samą działalność. Jednak gdy przedsiębiorstwa publiczne prowadzą działalność niepodlegającą ustawie o VAT, wówczas ustawa o zwrocie podatku VAT przewiduje zwrot zapłaconego podatku naliczonego. Z kolei przedsiębiorstwa prywatne prowadzące taką samą działalność niepodlegającą ustawie o zwrocie podatku VAT, nie otrzymują zwrotu zapłaconego podatku naliczonego. Mimo że celem wspomnianej ustawy było stworzenie równych warunków konkurencji pomiędzy samodzielnym wykonywaniem zadań przez podmioty publiczne a zlecaniem zadań na zewnątrz przez te podmioty, to ustawa ta zakłóciła konkurencję w tych przypadkach, gdy podmioty publiczne świadczą usługi, konkurując z przedsiębiorstwami prywatnymi.

We wstępnej opinii Urzędu zwrot przyznany na mocy ustawy o zwrocie podatku VAT stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Państwo przyznaje wybiórczą korzyść jedynie tym przedsiębiorstwom, które są wymienione w ustawie o zwrocie podatku VAT, i które konkurują z innymi przedsiębiorstwami na terenie EOG.

Gdyby zwrot za podatek naliczony został uznany za pomoc państwa, wówczas stanowiłby również pomoc operacyjną. W związku z powyższym Urząd ma wątpliwości co do tego, czy którakolwiek z podstaw do uznania zgodności przewidzianych w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG ma zastosowanie w powyższym przypadku. Ponadto Urząd we wstępnej ocenie uznał, że art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG nie uzasadnia zgodności ustawy o zwrocie podatku VAT z porozumieniem EOG.

WNIOSKI

W świetle powyższych uwag Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 Porozumienia EOG. Zainteresowane strony zachęca się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszej decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION

No 225/06/COL

of 19 July 2006

to initiate the procedure provided for in Article 1(2) in Part I of Protocol 3 to the Surveillance and Court Agreement with regard to Article 3 of the Norwegian Act on compensation for value added tax (VAT)

(Norway)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.305.39

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i trybunale w sprawie pomocy państwa w odniesieniu do stosowania art. 3 norweskiej ustawy o zwrocie podatku VAT.
Data aktu: 14/12/2006
Data ogłoszenia: 14/12/2006