Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 44/2006 (ex N 614/2005) - Pomoc regionalna dla sektora włókienniczego, odzieżowego i skórzanego w Grecji - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - GRECJA

Pomoc państwa C 44/2006 (ex N 614/2005) - Pomoc regionalna dla sektora włókienniczego, odzieżowego i skórzanego w Grecji

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/C 297/09)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2006 r.)

Pismem z dnia 24 października 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Grecji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

OPIS ŚRODKA

W grudniu 2005 r. władze Grecji zgłosiły wyżej wymieniony program pomocy, którego celem jest wsparcie greckiej branży włókienniczej i odzieżowej, dotkniętej kryzysem wynikającym ze stopniowego znoszenia kontyngentów oraz całkowitej liberalizacji przywozu począwszy od 2005 r.

Grecja w całości kwalifikuje się do objęcia pomocą regionalną na mocy art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE do dnia 31 grudnia 2006 r. Pomoc zostanie udzielona w formie dotacji bezpośrednich. Część zgłoszonej pomocy będzie przyznawana na inwestycje początkowe. Część zgłoszonych środków stanowi pomoc operacyjną. Dotyczy to w szczególności pomocy na przeprowadzenie demontażu i przeniesienie istniejącego sprzętu, na zakup oprogramowania związanego z kontrolą jakości podczas procesu produkcji, stworzenie bazy danych, a także nawiązywanie kontaktów, kampanie reklamowe i marketing.

Części zgłoszonego środka wchodzą w zakres kilku rozporządzeń o wyłączeniach grupowych, w szczególności rozporządzenia w sprawie wyłączeń dla MŚP, rozporządzenia o wyłączeniu grupowym dotyczącym szkoleń oraz rozporządzenia o wyłączeniu grupowym dotyczącym pomocy na badania i rozwój dla MŚP. Beneficjentami pomocy będą wyłącznie MŚP zgodnie z definicją MŚP przyjętą w prawie wspólnotowym. Program pomocy będzie zgodny z aktualną mapy pomocy regionalnej dla Grecji na lata 2000-2006 oraz obowiązującymi pułapami pomocy. Zakończenie programu przewidziane jest na dzień 31 grudnia 2006 r. Całkowity budżet programu wyniesie około 150 mln EUR.

OCENA

Zdaniem Komisji przedmiotowy program pomocy stanowi pomoc państwa. Program ten obejmuje wykorzystanie zasobów państwowych, a ponadto przynosi korzyści beneficjentom, jest selektywny oraz wpływa na wymianę handlową.

Komisja zbadała program w świetle art. 87 Traktatu WE, a w szczególności w oparciu o wytyczne Komisji w sprawie krajowej pomocy regionalnej (wytyczne KPR), rozporządzenie w sprawie wyłączeń dla MŚP oraz rozporządzenie o wyłączeniu grupowym dotyczącym pomocy w zakresie zatrudnienia.

Komisja stwierdza, że część zgłoszonych środków pomocy stanowi pomoc operacyjną, gdyż mają one na celu zmniejszenie bieżących wydatków przedsiębiorstw. W związku z brakiem wystarczającego uzasadnienia dla szczególnych ograniczeń, jakie środek pomocy ma na celu usunąć, Komisja potrzebuje więcej informacji, by ocenić zgodność pomocy operacyjnej z zasadami wspólnego rynku.

Program ukierunkowany jest na określony sektor greckiej gospodarki tj. na branżę włókienniczą, odzieżową i skórzaną. Komisja jest zdania, że pomoc ograniczona do jednego obszaru działalności może mieć znaczny wpływ na konkurencję na rynku właściwym, natomiast jej wpływ na rozwój regionalny będzie prawdopodobnie bardzo ograniczony.

Komisja ma wątpliwości co do tego, czy program pomocy ograniczony do jednego sektora gospodarki stanowi integralną część strategii rozwoju regionalnego. Grecja nie wyjaśniła, dlaczego obecny system kompleksowej pomocy horyzontalnej może okazać się niewystarczający dla zainicjowania procesu rozwoju regionalnego. Ponadto w przemyśle włókienniczym, odzieżowym i skórzanym istnieje silna konkurencja, a państwa członkowskie prowadzą między sobą intensywną wymianę handlową. W związku z tym zatwierdzenie takiego programu pomocy w Grecji mogłoby grozić zakłóceniem konkurencji.

W związku z powyższym Komisja, po dokonaniu wstępnej oceny środka pomocy, ma wątpliwości co do tego, czy program ten można uznać za zgodny ze wspólnym rynkiem, a jeśli tak, to w jakim stopniu. I dlatego też Komisja pragnie uzyskać informacje od zainteresowanych stron.

W związku z powyższym Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 w celu sprawdzenia zgodności środka pomocy państwa ze wspólnym rynkiem.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.297.38

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 44/2006 (ex N 614/2005) - Pomoc regionalna dla sektora włókienniczego, odzieżowego i skórzanego w Grecji - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 07/12/2006
Data ogłoszenia: 07/12/2006