Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2006/C 292/04)
(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2006 r.)
Pismem z dnia 13 września 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o swojej decyzji dotyczącej wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianej pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Dyrekcja Generalna ds. Rybołówstwa
DG FISH/D/3 "Kwestie Prawne"
B-1049 Bruksela
(faks: (32-2) 295 19 42)
Komentarze te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
W czerwcu 2004 r. Komisja została poinformowana o pomocy przyznanej przez Shetland Islands Council, organ państwowy na Wyspach Szetlandzkich, dla sektora rybołówstwa, związanej najprawdopodobniej z nielegalną pomocą państwa.
Między 2000 a 2003 r. w celu ułatwienia dostępu do pożyczek kapitałowych dla indywidualnych przedsiębiorstw zajmujących się hodowlą łososia przyznano pomoc w postaci pożyczek na hodowlę łososia. Pożyczki wahały się od 87.000 GBP do 250.000 GBP, maksymalnie 75 %, łącznie w wysokości 3.477.130 GBP. Pożyczki podlegały stopom procentowym odpowiadającym stosowanej europejskiej stopie procentowej powyżej 2 %. W celu zabezpieczenia pożyczki, została ona przyznana pod warunkiem, że pożyczkodawca posiadał "prawo własności" ("right of title") w odniesieniu do łososia jednorocznego (młody łosoś).
Na mocy programu przydzielania pożyczek na przetwarzanie ryb przetwórcom ryb udzielono 5 pożyczek między 1996 a 2002 r. Pożyczki wahały się od 73.000 GBP do 200.000 GBP, łącznie w wysokości 698.300 GBP.
Pożyczki ze środków publicznych muszą być uważane za zysk przedsiębiorstw, jeżeli podjęły one decyzję na podstawie okoliczności, które nie byłyby zaakceptowane przez prywatnych inwestorów działających na podstawie normalnych zasad gospodarki rynkowej. Na podstawie informacji dostarczonych przez Zjednoczone Królestwo nie można stwierdzić na tym etapie, czy pożyczki faktycznie można uważać za pożyczki komercyjne udzielone na warunkach, które mogłyby zostać przyjęte przez normalnych prywatnych pożyczkodawców. W związku z tym pożyczki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 traktatu WE.
Pomoc państwa w sektorze rybołówstwa można uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeżeli spełnia ona wymogi wytycznych dla badania pomocy państwa w odniesieniu do rybołówstwa i akwakultury mające zastosowanie w chwili przydzielania pomocy.
Ponieważ informacje dotyczące indywidualnych pożyczek nie są dostępne, nie można stwierdzić na tym etapie, czy pożyczki zostały przyznane na konkretne inwestycje przeprowadzone przez dane przedsiębiorstwa lub czy były one przyznane jako pożyczki ogólne na poprawę płynności przedsiębiorstwa. W pierwszym przypadku pożyczki muszą być uważane za pomoc inwestycyjną, w drugim za pomoc operacyjną.
Jeśli chodzi o daną pomoc operacyjną, taka pomoc, przyznawana bez nakładania jakiegokolwiek obowiązku służącego celom wspólnej polityki rybołówstwa ze strony otrzymujących, mająca równocześnie na celu poprawę sytuacji przedsiębiorstw i zwiększenie ich płynności gospodarczej, jest zgodnie z wszystkimi wytycznymi sprzeczna ze wspólnym rynkiem.
Jeżeli pożyczki można uznać za pomoc na inwestycje przeprowadzone przez beneficjenta, do obu programów, o których mowa mają zastosowanie różne warunki. W odniesieniu do pożyczek na hodowlę ryb, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 3699/93, pomoc dotycząca akwakultury może wymagać materialnych inwestycji dotyczących budowy, wyposażenia, rozbudowy i modernizacji urządzeń w sektorze akwakultury i projektów mających na celu wykazanie, na skalę podobną do normalnych inwestycji produkcyjnych, rentowności technicznej i gospodarczej gatunków hodowlanych jeszcze niewykorzystywanych do celów handlowych w sektorze akwakultury lub innowacyjnych technik hodowli pod warunkiem, że są oparte na wiarygodnych pracach badawczych. Pomoc może być przyznana do 60 % kwalifikujących się kosztów. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2792/1999 pomoc może być przyznana na inwestycje w sektorze akwakultury pod warunkiem, że promotorzy projektów intensywnej hodowli ryb przekazują informacje, o których mowa w załączniku IV do dyrektywy 85/337/EWG do organu zarządzającego wraz z ich wnioskami o przyznanie pomocy publicznej. Organ zarządzający decyduje, czy projekt należy złożyć do oceny na mocy art. 5 i 10 tej dyrektywy. Koszty związane z tą oceną kwalifikują się do pomocy. Pomoc może być przyznana do 60 % kwalifikujących się kosztów.
W odniesieniu do pożyczek w zakresie przetwórstwa rybnego, kwalifikujące się inwestycje są związane z budową i nabyciem budynków i urządzeń, nabyciem nowego sprzętu i urządzeń niezbędnych do przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury między wyładunkiem aż do etapu produktu końcowego i z zastosowaniem nowych technologii, przeznaczonych na zwiększenie konkurencyjności. Nie kwalifikują się inwestycje dotyczące produktów rybołówstwa i akwakultury przeznaczonych do celów innych niż spożycie przez ludzi. Pomoc może być przyznana do 60 % kwalifikujących się kosztów.
Na podstawie informacji dostępnych Komisji, Komisja nie jest w stanie ustalić, czy warunki zostały spełnione. Brakuje konkretnych informacji dotyczących rodzajów inwestycji na pożyczki oraz obliczeń w odniesieniu do zgodności ze stawką pomocy; Komisja zatem na tym etapie ma poważne wątpliwości co do zgodności programów pomocy w postaci pożyczek ze wspólnym rynkiem.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
grafika