Pomoc państwa nr C 38/2006 (ex NN 93/2005)
Program poprawy warunków w przedsiębiorstwach rybnych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE
(2006/C 289/03)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2006 r.)
Pismem z dnia 13 września 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o swojej decyzji dotyczącej wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianej pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Dyrekcja Generalna ds. Rybołówstwa
DG FISH/D/3 "Kwestie Prawne"
B-1049 Bruksela
faks: (32-2) 295 19 42)
Komentarze te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
W czerwcu 2004 r. Komisja została poinformowana o pomocy przyznanej przez Shetland Islands Council, organ państwowy na Wyspach Szetlandzkich, dla sektora rybołówstwa, związanej najprawdopodobniej z nielegalną pomocą państwa.
W ramach programu poprawy warunków w przedsiębiorstwach rybnych, który obowiązywał od początku lat 80. do dnia 14 stycznia 2005 r., pomoc o maksymalnej wysokości 20 % została przyznana na zakup nowych urządzeń i maszyn w przemyśle przetwórczym i na budowę, rozbudowę przetwórni rybnych lub poprawę warunków w przetwórniach. Do pomocy nie kwalifikowały się naprawy maszyn lub budynków. Maksymalna kwota pomocy na beneficjenta wynosiła 20.000 GBP dla przetwórni, których obrót był mniejszy niż 1.000.000 GBP; 25.000 GBP dla przetwórni, których obrót wahał się między 1.000.000 i 3.000.000 GBP oraz 30.000 GBP dla przetwórni, których obrót przekraczał 3.000.000 GBP. Od 1994 r. do dnia 14 stycznia 2005 r. w ramach programu przydzielono około 1,6 mln GBP, z czego 93.600 GBP przyznano przedsiębiorstwu związanemu z produkcją mączki rybnej i oleju rybnego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3 traktatu WE państwo członkowskie jest zobowiązane do poinformowania Komisji o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy. Według Zjednoczonego Królestwa program był stosowany przynajmniej od lat 80. do dnia 14 stycznia 2005 r. Jednakże Zjednoczone Królestwo nie było w stanie, z powodu braku dokumentacji dotyczącej wcześniejszego okresu, udowodnić, że środki pomocy istniały już przed przystąpieniem Zjednoczonego Królestwa do Unii, i w związku z tym należy je uważać za istniejącą pomoc. Ponadto Zjednoczone Królestwo potwierdziło, że w ciągu tych lat dokonywało zmian pomocy bez powiadomienia o tym Komisji i dlatego środek pomocy należy uważać za nową pomoc.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999(1) nie ustanawia żadnego terminu przedawnienia zbadania nielegalnej pomocy. Jednakże art. 15 tego rozporządzenia stanowi, że kompetencje Komisji w zakresie windykacji pomocy podlegają dziesięcioletniemu okresowi przedawnienia, że okres przedawnienia rozpoczyna bieg w dniu, w którym przyznano pomoc beneficjentowi oraz że jakiekolwiek działanie podejmowane przez Komisję powoduje przerwanie okresu przedawnienia. W związku z tym Komisja uznaje, że nie jest konieczne w tym przypadku zbadanie pomocy przyznanej wcześniej niż 10 lat przed podjęciem przez Komisję jakiegokolwiek środka dotyczącego tej pomocy. Komisja uznaje, że okres przedawnienia został przerwany wnioskiem o podanie informacji wysłanym do Zjednoczonego Królestwa dnia 24 sierpnia 2004 r. W związku z tym okres przedawnienia ma zastosowanie do pomocy przyznanej beneficjentom przed dniem 24 sierpnia 1994 r. i Komisja ocenia poniżej jedynie pomoc przyznaną na mocy decyzji podjętych między dniem 24 sierpnia 1994 r. i 14 stycznia 2005 r. W dziedzinie rybołówstwa konieczne jest zbadanie środka w świetle "Wytycznych dla badania pomocy państwa w odniesieniu do rybołówstwa i akwakultury". Zgodnie z pkt 5.3 wytycznych "pomoc przyznana bezprawnie" w rozumieniu art. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 659/1999 zostanie oceniona zgodnie z wytycznymi mającymi zastosowanie w chwili wejścia w życie aktu administracyjnego ustanawiającego daną pomoc.
Środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 traktatu WE. Pomoc państwa dla sektora rybołówstwa należy ocenić na podstawie wymogów "Wytycznych dla badania pomocy państwa w odniesieniu do rybołówstwa i akwakultury" obowiązujących w chwili przyznania pomocy(2).
Zgodnie z pkt 2.3 wytycznych z 1994, 1997 i 2001 r. oraz pkt 3.10 wytycznych z 2004 r. pomoc na rzecz inwestycji w zakresie przetwarzania produktów rybnych i ich wprowadzania do obrotu może być uznana za zgodną z traktatem pod warunkiem, że są one zgodne z odpowiednimi wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 3699/93 i w rozporządzeniu (WE) nr 2792/1999. Pomoc może być przyznana do 60 % kwalifikujących się kosztów.
Wymogi programu są zgodne z tymi warunkami. Jednakże, w ramach programu, 93.600 GBP zostało przydzielone przedsiębiorstwu związanemu z produkcją mączki rybnej i oleju rybnego i w związku z tym część pomocy nie może być uważana za zgodną z wymogami właściwych wytycznych. Na obecnym etapie badania Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności tej pomocy z zasadami wspólnego rynku.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
______
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 traktatu WE (Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione aktem przystąpienia z 2003 r.
(2) Dz.U. C 260 z 17.9.1994, str. 3; Dz.U. C 100 z 27.3.1997, str. 12 i Dz.U. C 19 z 20.1.2001, str. 7; Dz.U. C 229 z 14.9.2004. str. 5.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.289.10 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa nr C 38/2006 (ex NN 93/2005) - Program poprawy warunków w przedsiębiorstwach rybnych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE. |
| Data aktu: | 28/11/2006 |
| Data ogłoszenia: | 28/11/2006 |