Urzeczywistnianie Europy poprzez współpracę ponadgraniczną - apel o przyjęcie rozporządzenia w sprawie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej.

Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie: "Urzeczywistnianie Europy poprzez współpracę ponadgraniczną - apel o przyjęcie rozporządzenia w sprawie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej"

(2006/C 192/08)

(Dz.U.UE C z dnia 16 sierpnia 2006 r.)

Komitet Regionów,

uwzględniając art. 159 ust. 3 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, który przewiduje przyjmowanie przez Wspólnotę Europejską działań szczególnych zmierzających do wspierania spójności gospodarczej i społecznej,

uwzględniając art. 265 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, który stanowi: "Komitet Regionów jest konsultowany przez Radę lub Komisję w przypadkach przewidzianych w niniejszym Traktacie oraz we wszelkich innych przypadkach, w szczególności gdy mają związek ze współpracą transgraniczną, o ile jedna z tych dwóch instytucji uzna to za stosowne",

uwzględniając madrycką konwencję ramową Rady Europy z 1980 r. i kolejne protokoły dodatkowe do niej (1995, 1998),

uwzględniając swoją opinię z marca 2002 r. w sprawie: "Strategia promowania współpracy transgranicznej i międzyregionalnej w rozszerzonej UE - podstawowy dokument wytyczający kierunki na przyszłość" (CdR 181/2000 fin),

uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia Europejskiego Ugrupowania Współpracy Transgranicznej (EUWT) przyjęty przez Komisję Europejską w dniu 14 lipca 2004 r., COM(2004) 496 końcowy - 2004/0168 (COD),

uwzględniając swoją opinię z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Europejskie Ugrupowanie Współpracy Transgranicznej (EUWT) (CdR 62/2004) (sprawozdawca: Hans Niessl, szef rządu kraju związkowego Burgenland, AT/PES),

uwzględniając sprawozdanie Parlamentu Europejskiego z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego utworzenia Europejskiego Ugrupowania Współpracy Transgranicznej (EUWT), A6-0206/2005,

uwzględniając list wystosowany 1 grudnia 2005 r. przez przewodniczącego Di Stasiego do przewodniczącego Strauba, wyrażający pełne poparcie Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych Europy dla wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego rozporządzenia w sprawie EUWT,

uwzględniając niedawne negocjacje w ramach właściwej grupy roboczej Rady oraz dążenie urzędującej prezydencji UE do zamknięcia na wiosnę 2006 r. negocjacji w sprawie projektu wniosku dotyczącego rozporządzenia,

uznaje Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej (EUWT) za korzystny i niezbędny instrument prawny dla gmin i regionów, mający na celu zasadnicze ułatwienie i poprawę współpracy transgranicznej, międzyregionalnej i transnarodowej w Europie;

podkreśla, że - wobec niewystarczających uprawnień wielu samorządów lokalnych i regionalnych - wdrażanie unijnych programów strukturalnych na szczeblu transgranicznym, międzyregionalnym i transnarodowym odbywa się obecnie jedynie na podstawie umów dżentelmeńskich, a zatem bez wiążących dla partnerów zobowiązań prawnych, co często prowadzi do braku pewności prawnej;

wskazuje, że po rozszerzeniu UE w 2004 r. niezwykle wzrosło zapotrzebowanie na współpracę wśród samorządów lokalnych i regionalnych w "nowych" państwach członkowskich i pomiędzy nimi oraz że UE musi w większym niż dotąd stopniu uwzględnić te przemiany;

dziękuje Komisji za jej wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie utworzenia europejskiego ugrupowania współpracy transgranicznej, który w pełni popiera;

zwraca się do państw członkowskich o obronę w Radzie instrumentu prawnego na rzecz EUWT jako rozwiązania niezbędnego oraz o wykazanie woli politycznej, jeśli chodzi o znaczne udoskonalenie przepisów w kierunku ściślejszej współpracy transgranicznej, transnarodowej i międzyregionalnej;

zwraca się do austriackiej prezydencji Rady UE o dołożenie wszelkich starań, żeby przyśpieszyć negocjacje nad pakietem funduszy strukturalnych i pomyślnie je sfinalizować jeszcze w okresie przewodnictwa Austrii; należy przy tym zachować zasadnicze podejście zaproponowane we wniosku dotyczącym rozporządzenia;

popiera Parlament Europejski w jego przekonaniu o konieczności stworzenia wspólnotowych podstaw prawnych dla współpracy transgranicznej, transnarodowej i międzyregionalnej, gdyż ukaże to obywatelom prawdziwą wartość dodaną Unii Europejskiej;

wzywa swoich członków, by zajęli się przekonywaniem właściwych organów na szczeblu krajowym oraz posłów do Parlamentu Europejskiego o potrzebie konstruktywnej kontynuacji rozmów na temat utworzenia EUWT;

mając na uwadze dotychczasowe rezultaty negocjacji w ramach grupy roboczej Rady (stan na styczeń 2006 r.), proponuje, by w celu zwiększenia przydatności i zakresu zastosowania rozporządzenia wprowadzić do niego następujące uściślenia:

– jednoznaczne wyjaśnienie w oświadczeniu Komisji do protokołu, że po powołaniu do życia EUWT na mocy rozporządzenia samorządy z państw trzecich, które wcielą rozporządzenie do swojego prawa krajowego, będą mogły uczestniczyć w takim EUWT;

– jednoznaczne wyjaśnienie, że w ramach EUWT partnerzy będą mogli współpracować ponad granicami krajów we wszystkich dziedzinach, w których mogliby także współpracować na terytorium danego państwa członkowskiego, a zatem że instrument ten wciela w życie zasadę niedyskryminacji;

– jednoznaczne wyjaśnienie, że państwa członkowskie nie mogą w celach wdrażania rozporządzenia o EUWT ograniczać istniejących rzeczowych właściwości partnerów omawianego ugrupowania;

– jednoznaczne wyjaśnienie, że EUWT może zostać założone przez partnerów bez uprzedniego zezwolenia ze strony nadrzędnych czynników i że nadzór prawny nad istniejącym EUWT sprawują państwa członkowskie względnie właściwe organy państwowe;

powierza swemu przewodniczącemu przekazanie niniejszej rezolucji Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, urzędującej prezydencji Rady i rządom państw członkowskich jeszcze przed końcem prac odpowiedniej grupy roboczej Rady.

Bruksela, 16 lutego 2006 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Michel DELEBARRE

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.192.38

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Urzeczywistnianie Europy poprzez współpracę ponadgraniczną - apel o przyjęcie rozporządzenia w sprawie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej.
Data aktu: 16/02/2006
Data ogłoszenia: 16/08/2006