(2006/C 176/01)
(Dz.U.UE C z dnia 28 lipca 2006 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,
uwzględniając opracowanie Komisji pt. "Opodatkowanie przedsiębiorstw na rynku wewnętrznym"(1),
uwzględniając wniosek złożony przez Komisję w komunikacie z dnia 23 października 2001 r. pt. "W kierunku wewnętrznego rynku bez przeszkód - Strategia mająca na celu wprowadzenie dla przedsiębiorstw ujednoliconej podstawy wymiaru podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do ich działalności obejmującej całą UE(2)" dotyczący ustanowienia Wspólnego Forum UE ds. Cen Transferowych,
uwzględniając konkluzje Rady z dnia 11 marca 2002 r. wyrażające uznanie dla tej inicjatywy oraz dla ustanowienia Wspólnego Forum UE ds. Cen Transferowych w czerwcu 2002 r.,
mając na uwadze, że rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału,
mając na uwadze, że na rynku wewnętrznym posiadającym cechy charakterystyczne dla rynku krajowego transakcje pomiędzy przedsiębiorstwami stowarzyszonymi z różnych państw członkowskich nie powinny podlegać mniej korzystnym warunkom, niż tym które mają zastosowanie do takich samych transakcji przeprowadzanych pomiędzy przedsiębiorstwami stowarzyszonymi z tego samego państwa członkowskiego,
mając na uwadze, że w interesie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, rzeczą szczególnie ważną jest zmniejszenie kosztów zapewnienia zgodności w zakresie dokumentacji cen transferowych dla przedsiębiorstw stowarzyszonych,
mając na uwadze, że kodeks postępowania zawarty w niniejszej rezolucji stanowi dla państw członkowskich i podatników pożyteczny instrument w zakresie wdrożenia znormalizowanej i częściowo scentralizowanej dokumentacji cen transferowych w Unii Europejskiej, mający na celu uproszczenie wymogów związanych z dokumentacją cen transferowych dotyczących działalności transgranicznej,
mając na uwadze, że akceptowanie przez państwa członkowskie znormalizowanej i częściowo scentralizowanej dokumentacji cen transferowych wymaganej do określenia, czy ceny transferowe są zgodne z zasadą ceny rynkowej, mogłoby pomóc przedsiębiorstwom w osiąganiu większych korzyści z rynku wewnętrznego,
mając na uwadze, że dokumentacja cen transferowych w Unii Europejskiej musi być postrzegana w ramach Wytycznych OECD dotyczących Cen Transferowych,
mając na uwadze, że znormalizowana i częściowo scentralizowana dokumentacja powinna zostać wdrożona w sposób elastyczny oraz powinna uwzględniać szczególne okoliczności występujące w zainteresowanych przedsiębiorstwach,
mając na uwadze, że państwo członkowskie może podjąć decyzję o niestosowaniu zasad dotyczących dokumentacji cen transferowych lub zastosowaniu mniej rygorystycznych zasad dotyczących dokumentacji cen transferowych, niż jest to przewidziane w kodeksie postępowania zawartym w niniejszej rezolucji,
uznając, że przyjęcie w Unii Europejskiej wspólnego podejścia w zakresie wymogów związanych z dokumentacją jest korzystne zarówno dla podatników, w szczególności w zakresie zmniejszenia kosztów zapewnienia zgodności i narażenia na sankcje odnoszące się do dokumentacji, a także dla administracji podatkowych ze względu na zwiększoną przejrzystość i spójność,
przyjmując z zadowoleniem komunikat Komisji z dnia 7 listopada 2005 r.(3) w sprawie prac Wspólnego Forum UE ds. Cen Transferowych w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw oraz kodeksu postępowania w sprawie dokumentacji cen transferowych dla stowarzyszonych przedsiębiorstw w Unii Europejskiej,
podkreślając, że kodeks postępowania stanowi zobowiązanie polityczne i nie wpływa na prawa i obowiązki państw członkowskich ani na odpowiednie kompetencje państw członkowskich i Wspólnoty wynikające z Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,
uznając, że wdrożenie kodeksu postępowania zawartego w niniejszej rezolucji nie powinno stanowić przeszkody dla poszukiwania rozwiązań na poziomie bardziej globalnym,
UZGODNIŁY NASTĘPUJĄCY KODEKS POSTĘPOWANIA:
Kodeks postępowania w sprawie dokumentacji cen transferowych dla przedsiębiorstw stowarzyszonych w Unii Europejskiej (DCT UE)
Bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji państw członkowskich i Wspólnoty niniejszy kodeks postępowania dotyczy wdrożenia znormalizowanej i częściowo scentralizowanej dokumentacji cen transferowych dla przedsiębiorstw stowarzyszonych w Unii Europejskiej. Jest on skierowany do państw członkowskich, lecz ma on także na celu zachęcanie przedsiębiorstw wielonarodowych do stosowania podejścia DCT UE.
1. Państwa członkowskie przyjmą znormalizowaną i częściowo scentralizowaną dokumentację cen transferowych dla przedsiębiorstw stowarzyszonych w Unii Europejskiej określoną w załączniku, oraz będą uważać ją za podstawowy zestaw informacji służących ocenie cen transferowych grupy w ramach przedsiębiorstwa wielonarodowego.
2. Wykorzystanie DCT UE będzie fakultatywne dla grupy przedsiębiorstw wielonarodowych.
3. Państwa członkowskie będą stosować podobne elementy oceny w odniesieniu do wymogów związanych z dokumentacją dotyczącą przypisania zysków stałemu zakładowi, jak w przypadku dokumentacji cen transferowych.
4. Państwa członkowskie, gdy tylko zajdzie taka potrzeba, będą należycie uwzględniać i kierować się ogólnymi zasadami i wymogami określonymi w załączniku.
5. Państwa członkowskie nie będą wymagać od mniejszych przedsiębiorstw i posiadających mniej złożoną strukturę (włącznie z małymi i średnimi przedsiębiorstwami) opracowania równie obszernej dokumentacji, jak w przypadku przedsiębiorstw większych i o bardziej złożonej strukturze.
6. Państwa członkowskie powinny:
a) nie nakładać nieuzasadnionych kosztów zachowania zgodności lub obciążeń administracyjnych na przedsiębiorstwa, wymagając sporządzania lub dostarczania dokumentacji;
b) nie wymagać dokumentacji, która nie ma wpływu na transakcje będące przedmiotem oceny;
c) zapewnić, aby nie doszło do ujawnienia informacji poufnych zawartych w dokumentacji.
7. Państwa członkowskie nie powinny stosować sankcji odnoszących się do dokumentacji, w przypadku gdy podatnicy przestrzegają w dobrej wierze, w rozsądny sposób i w odpowiednim terminie wymogów znormalizowanej i spójnej dokumentacji, jak określono w załączniku, lub krajowych wymogów dotyczących dokumentacji w państwie członkowskim oraz prawidłowo stosują tę dokumentację, w celu określenia swoich cen transferowych zgodnie z zasadą ceny rynkowej.
8. Aby zapewnić jednolite i skuteczne stosowanie niniejszego kodeksu, państwa członkowskie powinny składać Komisji roczne sprawozdania dotyczące wszelkich środków podjętych w celu wdrożenia kodeksu postępowania oraz jego funkcjonowania w praktyce.
______
(1) SEC(2001) 1681 z 23.10.2001 r.
(2) COM(2001) 582 wersja ostateczna z 23.10.2001 r.
(3) COM(2005) 543 wersja ostateczna z 7.11.2005 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.176.1 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Kodeks postępowania w sprawie dokumentacji cen transferowych dla przedsiębiorstw stowarzyszonych w Unii Europejskiej (DCT UE). |
Data aktu: | 27/06/2006 |
Data ogłoszenia: | 28/07/2006 |
Data wejścia w życie: | 27/06/2006 |