united kingdom
ukraine

Uznawanie wartości kształcenia nieformalnego i incydentalnego wśród młodzieży europejskiej.

Rezolucja Rady i zgromadzonych w Radzie przedstawicieli rządów państw członkowskich dotycząca uznawania wartości kształcenia nieformalnego i incydentalnego wśród młodzieży europejskiej

(2006/C 168/01)

(Dz.U.UE C z dnia 20 lipca 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,

mając na uwadze, co następuje:

(1) W konkluzjach z posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. określone są nowe cele strategiczne takie jak: zwiększenie zatrudnienia, przyspieszenie reformy gospodarczej oraz wzmocnienie spójności społecznej, co stanowi integralną część gospodarki opartej na wiedzy. Rada Europejska zwróciła się do państw członkowskich o przyjęcie koniecznych środków w swoich przepisach konstytucyjnych oraz do Rady i Komisji o to, aby, każda w ramach swych kompetencji, opracowały m.in. wspólny europejski wzorzec curriculum vitae, z którego korzystanie byłoby dobrowolne i który ułatwiłby placówkom edukacyjnym i szkoleniowym oraz pracodawcom ocenianie nabytych umiejętności i zwiększanie mobilności zawodowej.

(2) W białej księdze zatytułowanej Nowy impuls dla europejskiej młodzieży z dnia 21 listopada 2001 r.(1), odnosząc się do uznawania kształcenia nieformalnego i incydentalnego, podkreślono potrzebę jaśniejszego określenia tych pojęć, nabywanych umiejętności oraz norm jakości oraz zwrócono uwagę na konieczność większego poważania osób kształcących się w ten sposób, zapewnienia szerszego uznania dla tych działań oraz dążenia do tego, by kształcenie nieformalne w większym stopniu uzupełniało kształcenie i szkolenia formalne.

(3) Na posiedzeniu w Barcelonie w dniach 15 i 16 marca 2002 r. Rada Europejska przyjęła konkretny program prac, mający na celu spowodowanie, aby do roku 2010 systemy edukacji i szkoleń stały się światowym wzorem jakości. Rada uzgodniła, że następujące trzy podstawowe zasady powinny leżeć u podstaw tego programu: lepsza jakość, ułatwienie powszechnego dostępu oraz otwarcie na szersze grupy adresatów.

(4) W rezolucji Rady w sprawie uczenia się przez całe życie z dnia 27 czerwca 2002 r.(2) zachęca się państwa członkowskie do wzmocnienia współpracy i podjęcia skutecznych kroków w celu zatwierdzania rezultatów kształcenia, co jest kluczowe dla łączenia kształcenia formalnego, nieformalnego i incydentalnego, a zatem stanowi warunek wstępny utworzenia europejskiego obszaru uczenia się przez całe życie.

(5) Na podstawie wspólnego dokumentu roboczego Komisji i Rady Europy zatytułowanego Drogi ku zatwierdzaniu i uznawaniu edukacji, szkoleń i kształcenia młodzieży w styczniu 2005 r. w Leuven podczas konferencji "Łączenie i uznawanie różnych rodzajów kształcenia" wypracowano sposoby podejścia do oceniania i uznawania edukacji, szkoleń oraz kształcenia młodzieży i podkreślono potrzebę usprawnienia procesu zatwierdzania kształcenia nieformalnego.

(6) W swych szeroko zakrojonych pracach w dziedzinie kształcenia nieformalnego i incydentalnego, prowadzonych m.in. w ramach europejskiego portfolio dla przywódców młodzieżowych i młodych pracowników, Rada Europy kładzie nacisk na wartość doświadczeń edukacyjnych tego rodzaju i podkreśla konieczność ich uznawania, mając szczególnie na uwadze znaczenie uczenia się przez całe życie.

(7) W konkluzjach Rady i zgromadzonych w ramach Rady przedstawicieli rządów państw członkowskich z dnia 28 maja 2004 r. zgodnie z Deklaracją kopenhaską z 30 listopada 2002 r.(3) opowiedziano się za:

– przyjęciem zbioru wspólnych europejskich zasad dotyczących identyfikacji i zatwierdzania kształcenia nieformalnego i incydentalnego;

– opracowaniem i rozpowszechnieniem instrumentów europejskich umożliwiających uznawanie kształcenia nieformalnego i incydentalnego.

(8) W konkluzjach z dnia 21 lutego 2005 r.(4) Rada wezwała Radę Europejską do włączenia inicjatywy Europejskiego paktu na rzecz młodzieży do śródokresowej oceny strategii lizbońskiej oraz do określenia kierunków konkretnych działań.

(9) W konkluzjach prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 23 marca 2005 r., na którym został uzgodniony Europejski pakt na rzecz młodzieży, stwierdzono, że zbiór strategii i środków przeznaczonych dla młodzieży powinien zostać w pełni zintegrowany ze strategią lizbońską. Jednym z celów jest rozwijanie bliższej współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie przejrzystości i porównywalności kwalifikacji zawodowych, a także uznawanie kształcenia nieformalnego i incydentalnego.

(10) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie z dnia 15 listopada 2005 r.(5) zajmuje się wprowadzaniem w życie Europejskiego paktu na rzecz młodzieży oraz wspieraniem aktywnych postaw obywatelskich i określa kierunki działania.

(11) W konkluzjach z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 16 i 17 czerwca 2005 r. prezydencja zaproponowała zintegrowane wytyczne dla wzrostu i zatrudnienia na lata 2005-2008, które obejmują wprowadzenie w życie Europejskiego paktu na rzecz młodzieży.

(12) Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program "MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU"(6) nadaje współpracy europejskiej kluczowe znaczenie we wspieraniu kształcenia nieformalnego i incydentalnego.

(13) Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji Modernizacja systemów edukacji i szkoleń: ważny wkład na rzecz dobrobytu i spójności społecznej w Europie na temat postępu w realizacji programu pracy "Edukacja i Szkolenia 2010" (4) podkreśla znaczenie osiągnięcia równowagi pomiędzy społecznymi i gospodarczymi celami polityk edukacji i szkoleń oraz rozwijania różnych rodzajów współpracy w dziedzinie nauczania, które obejmują osoby pracujące w sektorach formalnych i nieformalnych;

ŚWIADOMI, że

(1) praca i osiągnięcia młodych ludzi oraz osób biorących czynny udział w organizacjach i działaniach związanych z młodzieżą zasługują na większe uznanie, co przyczyni się do podniesienia ich wartości i widoczności oraz na co pracodawcy, przedstawiciele placówek kształcenia formalnego i całe społeczeństwa obywatelskie powinni zwrócić należytą uwagę;

(2) nieformalne i incydentalne działania w dziedzinie kształcenia młodzieży są uzupełnieniem kształcenia formalnego i systemu szkoleń, charakteryzują się podejściem stawiającym na uczestnictwo i skupiającym się na uczniu, prowadzone są na zasadzie dobrowolności, a zatem mają bliski związek z potrzebami, aspiracjami i zainteresowaniami młodych ludzi; poprzez zapewnienie dodatkowego źródła uczenia się oraz możliwej drogi kształcenia i szkoleń formalnych działania te są szczególnie istotne dla młodzieży dysponującej mniejszymi możliwościami;

(3) nieformalne i incydentalne kształcenie młodzieży odbywa się na wielu płaszczyznach i w bardzo zróżnicowanym otoczeniu oraz, że w zakresie samokształcenia i rozwoju młodych ludzi oraz ich integracji społecznej, kulturowej i zawodowej konieczne są specyficzne i odpowiednie metody oraz narzędzia;

(4) publiczne i prywatne inwestycje w dziedzinach związanych z młodzieżą na szczeblach lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim mają znaczące oddziaływanie gospodarcze i społeczne;

(5) społeczne i gospodarcze znaczenie dziedzin związanych z młodzieżą jest oczywiste jeżeli chodzi o potencjalny wpływ na rozwijanie kluczowych kompetencji mających praktyczne znaczenie dla rynku pracy, a także zachęca do uczestnictwa, aktywnych postaw obywatelskich i podejmowania odpowiedzialności społecznej.

UZNAJĄ, że

(1) kształcenie nieformalne i incydentalne jest ważnym elementem procesu uczenia się i skutecznym narzędziem zachęcającym do podejmowania nauki, przygotowującym do uczenia się przez całe życie i propagującym integrację społeczną młodych ludzi;

(2) kształcenie nieformalne i incydentalne może umożliwić młodym ludziom zdobycie dodatkowej wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz przyczynić się do ich rozwoju osobistego, integracji społecznej oraz aktywnych postaw obywatelskich, polepszając w ten sposób ich możliwości zatrudnienia;

(3) działania w zakresie kształcenia nieformalnego i incydentalnego wśród młodzieży mogą stanowić istotną wartość dodaną dla społeczeństwa, gospodarki i samej młodzieży; dlatego też znaczenie takich działań powinno być ukazane w sposób bardziej widoczny, a także powinno być lepiej rozumiane, uznawane i wspierane;

(4) program "MŁODZIEŻ" i przyszły program "MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU" wnoszą ważny wkład w nabywanie kompetencji i dlatego są kluczowymi instrumentami dla zapewnienia młodym ludziom możliwości kształcenia nieformalnego i incydentalnego w wymiarze europejskim.

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ do:

(1) zdopingowania do opracowania, z uwzględnieniem specyficznych uwarunkowań w każdym z państw członkowskich, przejrzystego i umożliwiającego dokonywanie porównań komponentu w ramach portfolio "Europass", przeznaczonego specjalnie dla potrzeb młodzieży, służącego rozpoznawaniu i uznawaniu umiejętności oraz kompetencji nabytych przez młodych ludzi w trakcie kształcenia nieformalnego i incydentalnego, który mógłby być załączany do świadectw lub stanowić integralną część świadectw lub innych zaświadczeń potwierdzających uzyskanie wykształcenia w celu ułatwienia osobom trzecim, szczególnie osobom w innym państwie członkowskim, zrozumienia co oznacza oryginalne świadectwo pod względem wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych przez jego posiadacza;

(2) umożliwienia tym samym identyfikacji tych kompetencji nabytych i faktycznie wykorzystywanych w celu uznania ich na rynku pracy;

(3) zachęcenia organów publicznych i organizacji pozarządowych do wykorzystania oraz, tam gdzie jest to właściwe, dostosowywania przejrzystych i umożliwiających dokonywanie porównań instrumentów uznawania kompetencji nabytych przez osoby biorące czynny udział w działaniach związanych z młodzieżą i w organizacjach młodzieżowych, zgodnie z europejskim portfolio dla przywódców młodzieżowych i młodych pracowników, które jest obecnie opracowywane przez Radę Europy;

(4) uznawania i wspierania, odpowiednio w ramach swoich kompetencji, szczególnego wkładu wnoszonego przez organizacje młodzieżowe i inne organizacje pozarządowe w zapewnianie kształcenia nieformalnego i incydentalnego;

(5) działania na rzecz stosowania wspólnych europejskich zasad określania i zatwierdzania kształcenia nieformalnego do szczególnych potrzeb dotyczących młodzieży;

(6) wpierania dalszych badań nad oddziaływaniem kształcenia nieformalnego i incydentalnego prowadzonego przez osoby pracujące wśród młodzieży oraz organizacje młodzieżowe, w szczególności nad ich znaczeniem dla społeczeństwa i gospodarki, między innymi poprzez kompleksowe wykorzystywanie informacji podanych przez Europejskie Centrum Strategii dla Młodzieży;

(7) nakłaniania partnerów społecznych do uznania jakości i różnorodności kształcenia nieformalnego i incydentalnego młodych ludzi oraz społecznej i gospodarczej wartości dodanej takiego kształcenia;

(8) nakłaniania do tworzenia innowacyjnych partnerstw między placówkami kształcenia formalnego i placówkami kształcenia nieformalnego w celu opracowywania orientacji pedagogicznych, które mogłyby okazać się atrakcyjne dla różnych grup uczniów;

(9) ułatwiania dostępu do portfolio "Europass" i podobnych instrumentów, które istnieją na szczeblu krajowym i europejskim oraz zachęcania młodych ludzi do dobrowolnego z nich korzystania.

______

(1) Dok. 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. C 163 z 9.7.2002, str. 1.

(3) Dok. 9600/04.

(4) Dz.U. C 85 z 7.4.2005, str. 5.

(5) Dz.U. C 292 z 24.11.2005, str. 5.

(6) Dok. 11586/04 - COM(2004) 471 wersja ostateczna.

(7) Dz.U. C 79 z 1.4.2006, str. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.168.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Uznawanie wartości kształcenia nieformalnego i incydentalnego wśród młodzieży europejskiej.
Data aktu: 20/07/2006
Data ogłoszenia: 20/07/2006