united kingdom
ukraine

Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 18/2006 (ex N 524/2005) - Zachęty do łączenia się przedsiębiorstw - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa nr C 18/2006 (ex N 524/2005) - Zachęty do łączenia się przedsiębiorstw

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE

(2006/C 146/09)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2006 r.)

Pismem z dnia 16 maja 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission Directorate-General Competition State aid Greffe B-1049 Brussels Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. Procedura

Środek pomocy został zgłoszony dnia 18 października 2005 r. Po otrzymaniu wniosku o dodatkowe informacje Włochy przedstawiły najnowsze informacje w dniu 27 marca 2006 r.

2. Opis środka, w odniesieniu do którego komisja wszczyna postępowanie

Podstawę prawną dla odnośnego środka pomocy stanowi art. 2 dekretu z mocą ustawy nr 106 z dnia 17 czerwca 2005 r., przekształconego w ustawę nr 156 z dnia 31 lipca 2005 r. Podstawa prawna zawiera klauzulę zawieszającą. Środek pomocy stanowi 10-procentowa ulga podatkowa (liczona w oparciu o IRAP - podatek regionalny od działalności produkcyjnej) przyznawana mikroprzedsiębiorstwom i małym przedsiębiorstwom działającym w tym samym sektorze w celu doprowadzenia do ich konsolidacji w drodze połączenia lub przejęcia. Połączenie lub przejęcie przedsiębiorstw musi trwać co najmniej trzy lata. Budżet przewidziany dla zgłoszonego środka pomocy wynosi 120 mln EUR na rok 2006, 242 mln EUR na rok 2007 i 122 mln EUR na rok 2008. Władze włoskie zaznaczyły, że przedmiotowy środek pomocy można łączyć z innymi środkami pomocy. Z uwagi na to, że program ten polega na przyznaniu ulg podatkowych, nie uwzględnia on kosztów kwalifikowanych.

3. Ocena środka pomocy

Komisja zgadza się z władzami włoskimi co do tego, że omawiany środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Środek ten związany jest z wykorzystaniem zasobów państwa. Ma on charakter selektywny, gdyż wyłącznie małe przedsiębiorstwa i mikroprzedsiębiorstwa mogą skorzystać ze wspomnianej ulgi podatkowej. Przedsiębiorstwa te są lub mogą działać w sektorze, w którym ma miejsce wymiana handlowa między państwami członkowskimi. Środek ten zakłóca konkurencję lub też grozi jej zakłóceniem.

Po pierwsze, do celów środka pomocy zalicza się promowanie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, zgodnie z tym, co zostało uznane w szczególnych przepisach dotyczących pomocy na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności w rozporządzeniu nr 70/2001. Choć rozporządzenie uznaje rozwój małych i średnich przedsiębiorstw jako cel, który mogą wspierać państwa członkowskie, przyznając pomoc na jego realizację, określa ono także warunki służące zapewnieniu tego, że pomoc nie będzie zakłócać konkurencji w sposób sprzeczny ze wspólnym interesem. Rozporządzenie zezwala w szczególności na udzielanie pomocy na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw raczej poprzez inwestycje i tworzenie nowych miejsc pracy niż poprzez przejęcie przez przedsiębiorstwa z zewnątrz. Z tego względu Komisja wyraża wątpliwości co do tego, czy przedmiotowy środek może zostać uznany za zgodny z przepisami dlatego, że wspiera rozwój małych i średnich przedsiębiorstw.

Po drugie, w przedstawionych informacjach władze włoskie wymieniają szereg względów, które służą wprowadzeniu ograniczeń co do wielkości włoskich przedsiębiorstw. Względy te zależą w głównym stopniu od "błędnie skonstruowanych regulacji". W związku z tym Komisja wątpi, czy tymczasowa ulga podatkowa jest środkiem koniecznym i odpowiednim do rozwiązania odnośnych trudności strukturalnych.

Po trzecie, Komisja wyraża wątpliwości co do proporcjonalności omawianej ulgi podatkowej. Zachęta ta nie jest powiązana z kosztami poniesionymi w wyniku danego działania i może przynieść beneficjentom nieoczekiwane zyski, w szczególności w przypadku gdy przedsiębiorstwo powstaje w rezultacie połączenia kilku różnych przedsiębiorstw.

Po czwarte, wątpliwości Komisji wynikają z tego, że przedmiotowy środek pomocy może być łączony z innymi środkami pomocy. Wreszcie na tym etapie Komisja uznaje, że nie może zatwierdzić programu zachęt do łączenia się przedsiębiorstw, jeżeli program ten stosuje się automatycznie do przedsiębiorstw, które muszą zwrócić poprzednio udzieloną bezprawną lub niezgodną z przepisami pomoc, nawet jeśli taka pomoc została przyznana w ramach programu, w szczególności w przypadkach, gdy nawet nie wszczęto jeszcze procedury odzyskiwania należności, a Włochy zostały pozwane przed sądem z powodu zaniechania działania. Każde tego rodzaju automatyczne zastosowanie programu uniemożliwiłoby Komisji uwzględnienie łącznego efektu zakłócenia konkurencji wywołanego faktem przyznania poprzedniego i nowego środka pomocy.

TEKST PISMA

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.146.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 18/2006 (ex N 524/2005) - Zachęty do łączenia się przedsiębiorstw - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.
Data aktu: 22/06/2006
Data ogłoszenia: 22/06/2006