Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji dla Szwecji 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie aktualizacji programu konwergencji dla Szwecji 2004-2007

(2005/C 79/04)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada przeanalizowała aktualizację programu konwergencji Szwecji, obejmującego lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, niektóre dane nie są w pełni zgodne z normami ESA95. Z tego względu Szwecja proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.

Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że wzrost realnego PKB zmniejszać się będzie nieco od wysokiego poziomu 3,5 % w 2004 r. do 3,0 % w 2005 r. i do średnio 2,4 % w latach 2006- 2007. Na podstawie aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedla wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

Ramy budżetowe obejmują ogólną planowaną nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) wynoszącą średnio 2 % PKB w ciągu cyklu, wieloletnie nominalne pułapy wydatków administracji centralnej oraz wymóg stabilnego salda budżetowego dotyczący samorządów lokalnych. Aktualizacja przewiduje nadwyżki sektora general government w wysokości 0,7 % w 2004 r., 0,6 % w 2005 r., 0,4 % w 2006 r. i 0,9 % w ostatnim roku 2007. Zarówno wskaźniki wydatków jak i wskaźnik dochodów wykazują tendencję stopniowego obniżania się w okresie, którego dotyczą przewidywania. Saldo cyklicznie korygowanego budżetu, którego korekta polega na uwzględnieniu szacunkowego wpływu, przy wykorzystaniu powszechnie używanej metodologii, wykazuje nadwyżkę w okresie, którego dotyczą przewidywania, pomimo znacznego, nieokreślonego bodźca, który pojawił się w roku 2005, odzwierciedlającego troskę rządu spowodowaną złą sytuacja na rynku pracy. W efekcie, nadwyżka w sektorze general government nie osiągnie poziomu 2 % w okresie, którego dotyczą przewidywania. Podczas gdy spodziewana jest nadwyżka w systemie emerytalnym i pod-sektorze samorządów lokalnych, deficyt w administracji centralnej będzie rósł w roku 2005 i 2006. W porównaniu z poprzednią - obecna aktualizacja przedstawia cele budżetowo, które, przeciętnie, są gorsze w porównaniu ze zmianami makroekonomicznymi, które są korzystniejsze niż wcześniej przewidywano.

Ryzyka zagrażające przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, przewidywania dotyczące budżetu wydają się wiarygodne i Szwecja ma bardzo dobre osiągnięcia w utrzymywaniu ustalonych pułapów wydatków. Ponadto, sytuacja finansowa na poziomie samorządów lokalnych zdaje się ulegać poprawie. Z drugiej strony, w ciągu ostatnich kilku lat system podatkowy wykazywał się pewną niestabilnością, w związku z czym ważnym będzie przestrzeganie ostrożnych pułapów wydatków.

Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, stanowisko budżetowe zawarte w programie wydaje się wystarczające, by utrzymać w latach 2004 do 2007 osiągniętą nadwyżkę zgodnie z zawartym w Pakcie o Stabilności i Wzroście średnioterminowym celem pozycji budżetowej bliskiej równowadze lub pozostającej w nadwyżce. Daje to także dostateczny margines bezpieczeństwa na wypadek naruszenia progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych w okresie, którego dotyczą przewidywania.

Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 51,7 % PKB w 2004 r., to jest znacznie poniżej ustalonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje zmniejszenie się wskaźnika zadłużenia do 49,0 % PKB do roku 2007.

Wydaje się, że sytuacja Szwecji w zakresie długoterminowej stabilności finansów publicznych jest stosunkowo korzystna, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych kosztów, jakie niesie ze sobą starzejące się społeczeństwo. Jednakże w dalszej perspektywie może pojawić się ryzyko niemożności utrzymania długoterminowej stabilności. Jest to oparte na przewidywanym wzroście tzw. wskaźnika "the old-age dependency" oraz istniejących tendencji w sferze wydatków związanych z opieką zdrowotną, aktywnością zawodową i zatrudnieniem. Bez dalszych reform modyfikujących te tendencje dążenie do nadwyżki budżetowej w wysokości 2 % PKB w ciągu następnych 10 lat, zgodnej z rządowym celem budżetowym, staje się kluczowym czynnikiem dla rozwiązania problemu utrzymania długoterminowej stabilności.

Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB PK listopad 2004 3,5 3,0 2,5 2,3
(zmiana w %) COM jesień 2004 3,7 3,1 2,9 n.d.
PK listopad 2003 2,0 2,6 2,5 n.d.
Inflacja HICP PK listopad 2004(2) 1,3 1,5 n.d. n.d.
(%) COM jesień 2004 1,1 1,5 1,9 n.d.
PK listopad 2003(2) 1,7 n.d. n.d. n.d.
Saldo sektora general PK listopad 2004 0,7 0,6 0,4 0,9
government) COM jesień 2004 0,6 0,6 0,8 n.d.
(%PKB PK listopad 2003(3) 0,6 1,4 1,9 n.d.
Saldo pierwotne PK listopad 2004(1) 2,8 2,8 2,7 3,3
(%PKB) COM jesień 2004 2,7 2,8 3,0 n.d.
PK listopad 2003 0,9 1,7 2,1 n.d.
Saldo korygowane PK listopad 2004(4) 0,8 0,5 0,5 1,2
cyklicznie COM jesień 2004 0,7 0,4 0,6 n.d.
(%PKB) PK listopad 2003 (4) 1,3 1,8 2,0 n.d.
Dług sektora general PK listopad 2004 51,7 50,5 50,0 49,0
government COM jesień 2004 51,6 50,6 49,7 n.d.
brutto (%PKB) PK listopad 2003 51,5 50,0 48,3 n.d.
(1) W aktualizacji władze szwedzkie podają saldo pierwotne z wyłączeniem odsetek

netto, a nie konwencjonalnych odsetek brutto. Jednak w tabeli podane są

salda pierwotne z wyłączeniem odsetek brutto przy wykorzystaniu danych z

aktualizacji.

(2) % zmiana grudzień-grudzień
(3) Dla porównania, pożyczki netto zgłoszone do aktualizacji z 2002 i 2003 r.

odnoszą się do wielkości obliczonych z uwzględnieniem pełnej periodyzacji

podatków (choć ta zmiana sprawozdawczości została formalnie wprowadzona

dopiero w 2004 r.).

(4) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
Źródła:
Zaktualizowany szwedzki program konwergencji, listopad 2003 r. i listopad 2004 r. (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji (COM); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024