Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Niderlandów na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z 18 stycznia 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Niderlandów na lata 2004-2007

(2005/C 79/06)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 18 stycznia 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Niderlandów, obejmujący lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez zmieniony "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".

Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu przewiduje, że wzrost realnego PKB podniesie się z 1,25 % w 2004 r. do 1,5 % w 2005 r. oraz średnio do 2,5 % w pozostałej części okresu objętego programem. Scenariusz ten jest zasadniczo wiarygodny, choć zakłada wzrost przewyższający potencjalny wzrost w ciągu dwóch ostatnich lat programu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

Dnia 2 czerwca 2004 r. Rada uznała, że w Niderlandach występuje nadmierny deficyt i zaleciła skorygowanie tej sytuacji do 2005 r. Zgodnie z tym zaleceniem, zasadniczym celem określonej w programie strategii budżetowej jest obniżenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) poniżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej 3 % PKB do 2005 r. W tym celu program przewiduje wczesne działania na rzecz konsolidacji, skoncentrowane na latach 2004 i 2005. Strategia budżetowa określa również pułapy wydatków realnych w celu ograniczenia wzrostu wydatków i stawia za cel zrównoważenie finansów publicznych w dalszej perspektywie. Jednocześnie kontynuowane będą znaczne inwestycje publiczne, w wyniku których średni wskaźnik inwestycji publicznych w okresie objętym programem przekroczy nieco 3 % PKB, wobec średniej unijnej wynoszącej 2,4 % PKB w 2004 r. W porównaniu z poprzednią, obecna aktualizacja przedstawia mniej korzystny profil deficytu budżetowego, w kontekście mniej korzystnego rozwoju sytuacji makroekonomicznej.

Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych zawartych w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. W szczególności, czynniki negatywne wynikające ze scenariusza makroekonomicznego i kosztów dla budżetu związanych z umową społeczną zawartą pomiędzy rządem i partnerami społecznymi w dniu 5 listopada 2004 r. są ogólnie skompensowane przez czynniki pozytywne związane z wpływem wyższych cen ropy na dochody ze sprzedaży gazu ziemnego oraz ostrożnym charakterem założeń na temat wpływu poprawy koniunktury na dochody z podatków. Biorąc pod uwagę niniejszą ocenę ryzyka, pozycja budżetowa w programie wydaje się wystarczać do zmniejszenia deficytu do wartości poniżej 3 % PKB do 2005 r., lecz nie wydaje się, aby zapewniała dostateczny margines bezpieczeństwa chroniący przed przekroczeniem tego progu w wyniku normalnych wahań makroekonomicznych w następnych latach. Jest również niewystarczająca do zapewnienia osiągnięcia w okresie objętym programem średniookresowego celu określonego w Pakcie Stabilności i Wzrostu w postaci pozycji budżetowej bliskiej równowadze.

Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął 56,3 % PKB w 2004 r., jest więc niższy od ustalonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje wzrost wskaźnika zadłużenia o dwa punkty procentowe w okresie objętym programem.

Strategia budżetowa nakreślona w programie stawia Niderlandy w stosunkowo korzystnym położeniu jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo istotnych przewidywanych kosztów dla budżetu wynikających ze starzenia się społeczeństwa. Biorąc pod uwagę przewidywany wzrost wskaźnika zależności związanej z podeszłym wiekiem oraz przy braku dalszej konsolidacji fiskalnej prowadzącej do pozycji budżetowej bliskiej równowadze lub do nadwyżki w perspektywie średnioterminowej, dalsze reformy zmieniające tendencje w wydatkach związanych z wiekiem oraz dalsze podniesienie stopy zatrudnienia mogą zmniejszyć zagrożenia dla stabilności w dłuższym okresie.

Polityki gospodarcze nakreślone w programie są częściowo zgodne z ogólnymi krajowymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych. Ramy budżetowe wraz z pułapami wydatków są przestrzegane, zaś korekta budżetu mająca na celu skorygowanie nadmiernego deficytu jest znacznie zaawansowana. Jednak spodziewana redukcja deficytu zasadniczego w latach 2006, a zwłaszcza 2007 r. jest dość powolna, zaś saldo strukturalne może nie wykazać postępu w kierunku osiągnięcia średnioterminowego celu, jakim jest pozycja budżetowa bliska równowadze po 2005 r.

Biorąc pod uwagę powyższą ocenę, zaleca się Niderlandom dalsze starania na rzecz obniżenia deficytu poniżej 3 % PKB do 2005 r., a także, wobec zagrożenia związanego z cyklem koniunkturalnym i wyzwaniami, jakie stwarza starzenie się ludności, podjęcie środków niezbędnych do osiągnięcia w dalszym okresie pozycji budżetowej zbliżonej do równowagi.

Porównanie głównych przewidywań makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB PS listopad 2004 1,25 1,5 2,5 2,5
(zmiana w %) KOM jesień 2004 1,4 1,7 2,4 n.d.
PS październik 2003 1 2,5 2,5 2,5
Inflacja HICP PS listopad 2004 1,25 1,25 1,5 1,5
(%) KOM jesień 2004 1,2 1,3 1,4 n.d.
PS październik 2003 1,5 1,5 1,5 1,5
Saldo sektora instytucji rządowych i PS listopad 2004 - 3,0 - 2,6 - 2,1 - 1,9
samorządowych KOM jesień 2004 - 2,9 - 2,4 - 2,1 n.d.
(% PKB) PS październik 2003 - 2,3 - 1,6 - 0,9 - 0,6
Saldo PS listopad 2004 - 0,1 0,3 0,7 0,8
pierwotne KOM jesień 2004 0,0 0,5 0,9 n.d.
(% PKB) PS październik 2003 0,6 1,2 1,8 2,1
Saldo PS listopad 2004(1) - 1,6 - 1,2 - 1,2 - 1,3
strukturalne KOM jesień 2004 - 1,4 - 1,0 - 1,0 n.d.
(% PKB) PS październik 2003(2) - 0,7 - 0,3 - 0,2 - 0,2
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych PS listopad 2004 56,3 58,1 58,6 58,3
brutto KOM 55,7 58 58,4 n.d.
(% PKB) PS październik 2003 54,5 53,7 53,0 52,2
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
(2) Obliczenia służb Komisji stosują wspólnie uzgodnioną metodologię do danych

zawartych w programie.

Źródła:
Programy stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z (KOM); Obliczenia służb Komisji. Prognozowane wskaźniki wzrostu zawarte w aktualizacji zostały zaokrąglone do ćwierci punktu procentowego.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024